1 Moos 2:25 "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää."
1 Moos 3: "9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?"
10 Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin."
11 Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
Nämä raamatunkohdat toimikoot nyt alusteena tässä pitkässä filosofoinnissani...
Mielestäni yllämainitut raamatunkohdat ovat mielenkiintoisia siksi, että tuossa aika yksinkertaisella tavalla tuodaan esiin se totaalinen "kyseenalaistamattomuus", jota Jumala vaati ensimmäiseltä ihmisparilta. Hyvän ja pahan tiedon puusta ei saanut syödä. Miksi? Siksi, että "sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma." (1 Moos 2:17)
Millä verukkeella saatana sai ihmisen lankeamaan? Hän sanoi 1 Moos 3:4,5
"4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole.
5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
Tämän jälkeen Aadam ja Eeva huomasivat olevansa alasti ja häpeävänsä sitä...
Pointtini tässä on se, että kumpi todellisuudessa olikaan näistä kahdesta hahmosta se paha?
Jumalako, joka eväsi ensimmäiseltä ihmisparilta tiedon hyvästä ja pahasta? Joka lopultakin rankaisi ihmistä uteliaisuudesta tietää elämän molemmat puolet, sen saman, minkä Jumalakin jo tiesi?
Vai oliko paha saatana, joka kertoi ihmiselle totuuden? Kertoi, että tulette tästä puusta syömällä tietämään totuuden kaikesta? Hyvän ja pahan, ei pelkästään hyvää?
Toinen asiaan liittyvä pohdintani oli se, että ainakaan tällä tavalla pinnallisella lukemisella, mä en missään kohtaa lukenut, että Jumala olisi alunalkaenkaan luvannut paratiisia ihmisen ikuiseksi elinpaikaksi. Missä kohtaa Jumala sanoi, että tulette elämään paratiisissa ikuisesti? Jumala kyllä sanoi, että tulette kuolemalla kuoleman jos haukkaatte kiellettyä hedelmää, mutta kumoaako raamattu sen olettamuksen, etteikö näin olisi tapahtunut joka tapauksessa?
Muoks...
Unohdin aikaisemmasta vielä sen pointin... kun Jumala sanoo
1 Moos 3:22 Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"
Eli ikuisen elämän toivo olisi tuon raamatunkohdan mukaan ollut ainoastaan silloin kun ihminen söisi tuosta elämänpuusta... onko tuo elämänpuu sama kuin hyvän ja pahantiedon puu?