Todistuskortti

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

exegeetti

Todistuskortti

Viesti Kirjoittaja exegeetti »

Kerron tässä lyhyesti miten minut valtuutettiin oikein kirjallisesti vuosikymmeniä sitten evankliumin palvelijaksi ja Jehovan todistajaksi. Oltuani kasteella minulle annettiin sen jälkeen ns.todistuskortti, joss oli seuraavanlainen teksti: "Täten todistamme, että tämän kortin haltija, joka on kirjoittanut nimesä siihen, on Jhova Jumalan virkamääräyksen saanut palvelija saarnatakseen evankeliumia ja että mainittu henkijö on Jehovan todistaja. Hänet on virkaan asetettu ja valtuutettu seuraavien raamatunpaikkojen perusteella: Jesaja 61:1,2; 43:9-12; Matteus 10:7-12; 24:14; Apostolien Teot 20:20; 1.Pietari 2:21; 1.Kor.9:16. Näiden lisäksi viitataan vielä kolmeen kohtaan Apotolien Teoissa; 3:23;4:19 sekä 5:20.
Tuohon aikaan kun sain tuon kortin, olin nuori mies ja herkkä uskomaan kaikkea sitä, mitä minua oppineemmat Raamatusta minulle kertoivat. Jos olisin heti kortin saatuani tarkistanut kaikki siinä lutellut raamatunkohdat, minusta tuskin todistajaa olisi tullutkaan. Mutta uskoin sinisilmäisesti, että kyllä minua oppineemmat tietävät, mistä puhuvat.
Kortti oli unohduksissa vuosikaudet. Vasta myöhemmin se sattui käteeni muiden papereiden joukosta. Silloin kinnostuin lukemaan kaikki siinä mainitut raamatunkohdat ja hämmästykseni oli suuri huomatessani, ettei yksikään niistä sopinut henkilökohtaisesti minuun. Todistukseksi siitä otan esiin niistä vain yhden.
Valtuuttaessaan apostolinsa saarnaamaan Jeesus sanoi: "Missä kuljette saarnatkaa ja sanokaa: "Taivasten valtakunta on tullut lähelle." Mitä muuta heidät valtuutettiin tekemaan, paitsi saarnaamaan? Tekstissä jatkataan: "Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia, lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." Matt.10:7-12.
Kenelle Jeesus nämä sanat kohdisti? Niille kahdelletoista apostolille, joiden nimetkin mainitaan tuon luvun alussa. Niitä ei siis ole minulle lausuttu. Kuika ne siis voisi sopia minuun. Vasta Helluntaista lähtien heillä oli voima suorittaa noita voimatekoja, joita he olivat siihen mennessä nähneet vain Jeesuksen tekevän. Nyt he pystyivät siihen itsekin. Ihmettelin kuinka nämä Jeesuksen sanat voivat sopia minuun, eihän minua ole koskaan puettu voimalla korkudesta niin, että pystyisin parantamaan sairaita, puhdistamaan pitalisia puhumattakaan, että pystyisin herättämään jopa kuolleita. Eihän siihen pysty yksikään Jehovan todistaja, eivät edes heidän johtajansa. Näin tulin lopulta tajuamaan, kuinka minua oli huiputettu uskomaan itsestäni jotain sellaista, jota en todellisuudessa ollut. En ole koskaan ollut taivaan valtuuttama evankeliumin palvelija toimiessani eri tehtävissä todistajien keskuudessa. Olin ainoastaan tuon yhdysvaltalaisen liikeyrityksen asiamies levittämässä sen raamatunselityksiä, joissa oli liian paljon sen johtajien omia mielipiteitä.
On sen tähden hyvä palauttaa mieleen apostolin sanat Timoteukselle: "Pyri osoittautumaan sellaiseksi, joka koetuksen kestää, työmieheksi, jonka ei tarvitse työtään hävetä, joka oikein jakelee totuuden sanaa." Jakeliko tuo järjestö oikein totuuden sanaa silloin, kun se valtuutti minut levittämään sen sanomaa ja painotuotteita? Edellämainitut raamatunpaikat antavat siihen vastauksen niille, jotka vaivautuvat ne lukemaan.
Exegeetti
Ariadna

Re: Todistuskortti

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

exegeetti kirjoitti:Valtuuttaessaan apostolinsa saarnaamaan Jeesus sanoi: "Missä kuljette saarnatkaa ja sanokaa: "Taivasten valtakunta on tullut lähelle." Mitä muuta heidät valtuutettiin tekemaan, paitsi saarnaamaan? Tekstissä jatkataan: "Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia, lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." Matt.10:7-12.
Kenelle Jeesus nämä sanat kohdisti? Niille kahdelletoista apostolille, joiden nimetkin mainitaan tuon luvun alussa.
Kuika ne siis voisi sopia minuun.
Tätä minäkin ihmettelin ennen lopullista päätöstäni erota järjestön järjettömästä hallinnasta. Olin ollut ahkera ja uupunut tienraivaaja ja yhtäaikaisesti pidin seitsemää raamatun kotitutkistelua, samalla kun olin kahden lapsen yksinhuoltaja. Tunsin, että voimin tässä mennään.

Apostolien teoissa 10.luvussa on kertomus Jumalaan uskovasta ja hyväntekeväisyyttä harrastavasta miehestä, Korneliuksesta ja hänen perhekunnastaan
Heidän kohdallaan poikkeavasti Pyhän Hengen kaste oli ensin ja vasta sitten Pietari kastoi vedellä. Mitään saarnaamisvelvoitetta heidän kohdallaan ei mainita ja nähtävästi Korneliuskin jatkoi sotilasurallaan. Sotilaanahan Jumala hänet hyväksi katsoi, ja antoi myös Pyhän Hengen kasteen.

1.Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
2.Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.
3.Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Kornelius!"
4.Tämä loi katseensa häneen ja sanoi peljästyneenä: "Mikä on, Herra?" Enkeli sanoi hänelle: "Sinun rukouksesi ja almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä

45.Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46.sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47."Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?
Jaakko Ahvenainen

Re: Todistuskortti

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tokihan minullakin "kortti" on ihan kirjan kera, joskaan en juuri nyt voi sitä virkaa anastamatta käyttää, mutta jos sitten joskus olosuhteiden niin salliessa. Tämäkin kaava, jolla minut aikoinaan virkaan vihittiin, on jo vanhentunut, mutta silti se jotakin kertoo.

Diakoniksi ja diakonissaksi vihkiminen

Diakoniksi tai diakonissaksi vihitään henkilö, joka on saanut valmistuksensa asianomaisen tuomiokapitulin hyväksymällä tavalla. Vihkimisen suorittaa sen hiippakunnan piispa, jonka alueella valmistuslaitos sijaitsee, tai hänen määräämänsä pappi. KL 264 §.

Piispa kutsuu avustajiksi muutamia pappeja. Avustajien joukossa voi olla myös maallikkoja. Avustajia ei yleensä saa olla kuutta enempää.
Piispa pitää sakaristossa rukouksen.

1. Virsi
Virren tai sitä edeltävän urkumusiikin aikana piispa ja avustajat saapuvat alttarille ja vihittävät alttarikaiteen eteen.

2. Alkutervehdys
Piispa lausuu:
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Autuaat ne ihmiset, joilla on voimansa Herrassa, joilla on mielessänsä pyhät matkat. Kun he käyvät kyynellaakson kautta, he muuttavat sen lähteiden maaksi, ja syyssade peittää sen siunauksilla. He käyvät voimasta voimaan, he astuvat Jumalan eteen Siionissa. Aamen.

3. Puhe

4. Rukous
Piispa:
Rukoilkaamme.
Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä. Me kiitämme sinua, että lähetit Poikasi maailmaan etsimään ja pelastamaan sitä, mikä oli kadonnut. Siunaa ja vahvista näitä veljiämme ja sisariamme, jotka Kristuksen seuraajina lähtevät palvelevan rakkauden työhön sinne, missä on hätää ja kärsimystä. Anna heidän aina muistaa, että Vapahtajamme Jeesus Kristus ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä. Anna heille alttiutta, uhrautuvaisuutta ja kestävyyttä vaikeuksissa. Auta heitä, etteivät he eläisi itselleen, vaan Herralleen, joka on
heidän edestänsä kuollut ja noussut ylös. Salli heidän palveluksensa koitua sinun nimelIesi kiitokseksi ja kunniaksi. Aamen.

5. Kutsu virkaan
Piispan kehotuksesta joku avustaja lukee vihittävien nimet.
Piispa lausuu:
Teidät on kutsuttu Kristuksen seurakunnan palvelukseen. Te olette saaneet sitä varten koulutuksen, ja kristillinen seurakunta odottaa, että te suoritatte tehtävänne sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, nöyryydessä, uskollisuudessa ja rakkaudessa.

6. Raamatunlukua
Piispa:
Kuulkaamme, mitä Pyhä kirja sanoo palvelevasta rakkaudesta.
Avustajat lukevat raamatunlauseita, mieluimmin seuraavia kohtia tässä järjestyksessä:
Matt.,9: 36-38, Mark. 10: 42-45, 1 Kor. 12: 4-{j, Luuk. 6: 36-38, Joh. 13: 15-17, 1 Joh. 4: 20-,,-21, 1 Piet. 4: 10-11; tai 1 Kor. 13 kokonaan, jolloin kukin avustaja lukee oman osuutensa.

Piispa lausuu:
Olkoot nämä sanat ohjeena elämässänne, muistuttakoot ne teitä vastuustanne
ja antakoot teille alttiutta palvelemaan Herraamme Jeesusta Kristusta.

7. Uskontunnustus
Piispa:
Tunnustakaa nyt Jumalan ja tämän seurakunnan edessä uskonne.
Vihittävät lausuvat yhteen ääneen:

Minä uskon Isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.
Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, 'meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksisaamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Piispa lausuu:
Pysykää Herran avulla lujina tässä uskossa loppuun asti.

8. Lupaukset
Tahdotteko ryhtyä diakonin (diakonissan) virkaan ja hoitaa sitä uskollisesti Jumalan avulla hänen pyhän sanansa ja kirkkomme järjestyksen mukaan?
Vastaus:
Tahdon.
Tahdotteko, Kristuksen opetuslapsina pyytää itsellenne oikeata palvelijan mieltä ja pyrkiä aina ja kaikessa noudattamaan hänen tahtoaan?
Vastaus:
Tahdon.

9. Viran antaminen
Piispa:
Sillä valtuutuksella, jonka Jumalan seurakunta on minulle tässä asiassa uskonut, annan teille diakonin (diakonissan) viran Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

Vihittävät polvistuvat. Piispa ja avustajat panevat kätensä vuorollaan kunkin päälle ja piispa lausuu:
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi nyt ja iankaikkisesti. Aamen.

10. Virsi
Virren veisaa joko seurakunta tai vain vihittävät.

11. Rukous
Piispa lausuu:
Rukoilkaamme.
Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä. Me kiitämme sinua, että olet seurakunnalIesi osoittanut palvelustehtäviä ja antanut armolahjoja evankeliumin sanoman viemiseksi kaikkialle ihmisten keskuuteen. Me rukoilemme sinua näiden veljiemme ja sisartemme puolesta, jotka olet kutsunut seurakuntasi palvelukseen. Anna heille viisautta, nöyryyttä, uskollisuutta ja uhrautuvaa mieltä, että heidän palveluksensa ja tunnustuksensa avaisi Kristuksen rakkaudelle tien moneen sydämeen. Kannata heitä armoIlasi myös yksinäisyyden, väsymyksen ja pettymyksen aikoina, Auta heitä iloitsemaan siitä; että katsoit heidät arvollisiksi palvelukseesi. Anna heille viimein työpäivän päättyessä uskollisten palvelijaisi armopalkka luonasi kirkkaudessa, missä kaikkien pyhien kanssa saamme iäti palvella sinua ja ylistää nimeäsi.

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taiyaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

12. Virkaan lähettäminen
Piispa lausuu:
Lähtekää nyt saamanne kutsun mukaan palvelemaan Kristuksen seurakuntaa. Jeesus sanoo: Jos joku minua palyelee, seuratkoon hän minua; ja missä minä olen, siellä on myös minun palvelijani oleva.

13. Herran siunaus
Nöyryyttäkää sydämenne Jumalan eteen ja ottakaa siunaus.
Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra valistakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollininen Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

14. Virsi
Virren aikana piispa, avustajat ja vihityt poistuvat.

Edit:
Näinpä se aikoinaan meni. On asia erikseen, miten hyvin tämän saamani viran hoidin. Asiakkaat arvostelkoot. Väkevin manauksin matkaan työkenttäilemään poika saatettiin. Wanhasta "loitsukirjastani" kaavan koppasin. Voipi tätä hyvinkin vertailla vaikkapa niihin eväisiin, joilla Jehovan todistaja kentälle saatettiin.
Vastaa Viestiin