Voi Jeesus täällä on omituista sakkia!!
almi kirjoitti:
Kirkko ja valtio on erotettu toisistaan jo 1900-luvulla.
Ei ole samalla tavoin kun on esim. ranskassa. Edelleen suomen kansalaiset joutuvat kustantamaan tämän valtauskonnon omasta pussistaan. Yrittäjät maksavat mm. kirkollisveroa vaikkeivät kuulu kirkkoon. Valtionpäiväjulistukseen sisältyy jumalanpalvelus. Joka seetanan tuutista tuppaa tulemaan luterilaisen uskonnon jumalanpalveluksia sun muita hartaustilaisuuksia. Ihan samaa oikeutta ei ole suomessa toimivilla muilla uskonnoilla. (lukuunottamatta ortodoksista kirkkoa, jonka hartausmenoja me ilmeisesti myöskin makselemme...)
Suomen valtioneuvos vahvistaa kirkolliskokouksessa tehdyt päätökset.... ym.ym.ym
pakana kirjoitti:Luterilaisella kirkolla ei ole mitään lain suomaa erityisasemaa koulussa tai muussakaan yhteiskunnassa. Kansalaisista suurin osa kuuluu edelleen luterilaiseen kirkkoon. Se ei ole epäreilua ketään osapuolta kohtaan. Mitä tarkoitat luterilaisuuden etulyöntiasemalla?
Ai ei ole vai? Miksi sitä sitten opetetaan "yleissivistävänä" aineena kaikissa suomen kouluissa? Miksei samalla tavoin opeteta ortodoksista uskontoa, Islamilaisuutta, buddhismia...?
pakana kirjoitti: Uskonnon opettaminen kuuluu jo uskonnollisille ryhmille, koska ne järjestävät omaehtoisesti uskonnonharjoitusta ja siinä samalla ne opettavat uskontoa. Sivistyksellinen kouluissa opettaminen on eri asia.
Edelleen... miten luterilainen uskonto kuuluu yleissivistykseen, mutta Islamilainen ei?
pakana kirjoitti:Aamunavauksiin osallistuminen yms. uskonnonharjoitus on mahdollista uskonnonvapauslain puitteissa. Saman lain mukaan aamunavauksista voi myös olla pois.
Joo mä tiedän, koska mulla on kaksi kouluikäistä, uskonnotonta lasta ja kolmas aloittaa koulunsa syksyllä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun muu koulu jeesustelee luokissa, niin mun lapseni istuvat käytävällä jeesustelemassa. Se aamunavaus kun kuuluu läpi koulun. Myöhässä kouluun ei kuitenkaan sovi tulla, joten se on pakkosyöttöä. Tuo näennäinen vapaus on näennäistä.
pakana kirjoitti: En ymmärrä pakana sinun asennettasi uskonnon opettamista kohtaan. Sinulla on vapaus olla pakana. Eikö kristityillä tai muilla toisuskoisilla saisi olla yhtäläinen vapaus olla sitä, mitä he ovat?
Sä saat olla mun puolestani ymmärtämättä. Täällä näyttää olevan yleinen ymmärtämättömyyden asenne vallalla.
Kristityllä on oikeus olla kristitty ja Islamilaisilla islamilainen. Mä en ole MISSÄÄN vaiheessa sanonut etteikö saisi olla.
Uskonnon opettamisen tulisi kuitenkin kuulua USKONTOKUNNILLE ei koululle.
Mikä seetana tässä on vaikeata ymmärtää??? Ja minä uskonnottomana ihmisenä olen lopen kyllästynyt luterilaisen uskonnon (niin kuin kaikkien muidenkin uskontojen) pakkosyöttöön. Mä en voi sille mitään jos se loukkaa teologista mieltä.