Mihin uskot?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pakana

Re: Mihin uskot?

Viesti Kirjoittaja pakana »

Witless kirjoitti: Kysymyksesi "Mihin uskot?" koski vanhemman omaa uskoa tai epäuskoa, ei muiden. Mutta olemme kaikesta päätellen samaa mieltä, joten se siitä. ;)
Minun kysymykseni tosiaan koski itse kunkin omaa uskoa.
Omat lapseni tulivat puheeksi siinä kohtaa kun kerroin omasta kokemuksestani, että rupesin nimenomaa itse pohtimaan uudelleen uskonnollisia kysymyksiä lasteni esittäessä minulle niitä. :)

Sanoin näin:
Olen tässä viimeaikoina elänyt sellaista elämänvaihetta, että olen pohtinut paljon näitä uskonasioita, raamattua, jumalaa etc.
14-vuotta selvisin näiltä kysymyksiltä vain ajatellen, että en usko lainkaan koko jumalaan ja että muut uskokoot mihin haluavat. Nyt kuitenkin on kiinnostus näihin asioihin herännyt, lähinnä omien lasteni esittämien kysymysten kautta... ihmisellä tuntuu olevan luontainen tarve saada selityksiä uskonnollisiin asioihin.

En siis etsi lasteni kysymyksiin vastausta, vaan heräsin lasteni kysymysten kautta pohtimaan näitä. Suonette anteeksi, jos olen ilmaissut itseäni jotenkin huonosti. :)
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

pakana kirjoitti:Se menee läpi siinä vaiheessa kun jo paljon puhuttu kirkon erottaminen valtiosta tapahtuu. Tästä ollaan jo puhuttu eduskunnankin tasolta.
Kirkko ja valtio on erotettu toisistaan jo 1900-luvulla.
pakana kirjoitti:Mun mielestäni on aika lyhytnäköistä opettaa vain jotain tiettyä uskontoa koulussa. Uskonnon opetuksen pitäisi kuulua uskonnollisille ryhmille itselleen. Luterilaisella kirkolla ei pitäisi olla tässä asiassa etulyöntiasemaa vain siksi, että se on valtionuskonto.
Luterilaisella kirkolla ei ole mitään lain suomaa erityisasemaa koulussa tai muussakaan yhteiskunnassa. Kansalaisista suurin osa kuuluu edelleen luterilaiseen kirkkoon. Se ei ole epäreilua ketään osapuolta kohtaan. Mitä tarkoitat luterilaisuuden etulyöntiasemalla?

Uskonnon opettaminen kuuluu jo uskonnollisille ryhmille, koska ne järjestävät omaehtoisesti uskonnonharjoitusta ja siinä samalla ne opettavat uskontoa. Sivistyksellinen kouluissa opettaminen on eri asia.

Aamunavauksiin osallistuminen yms. uskonnonharjoitus on mahdollista uskonnonvapauslain puitteissa. Saman lain mukaan aamunavauksista voi myös olla pois.

En ymmärrä pakana sinun asennettasi uskonnon opettamista kohtaan. Sinulla on vapaus olla pakana. Eikö kristityillä tai muilla toisuskoisilla saisi olla yhtäläinen vapaus olla sitä, mitä he ovat?
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
pakana

Voi Jeesus täällä on omituista sakkia!!
almi kirjoitti: Kirkko ja valtio on erotettu toisistaan jo 1900-luvulla.
Ei ole samalla tavoin kun on esim. ranskassa. Edelleen suomen kansalaiset joutuvat kustantamaan tämän valtauskonnon omasta pussistaan. Yrittäjät maksavat mm. kirkollisveroa vaikkeivät kuulu kirkkoon. Valtionpäiväjulistukseen sisältyy jumalanpalvelus. Joka seetanan tuutista tuppaa tulemaan luterilaisen uskonnon jumalanpalveluksia sun muita hartaustilaisuuksia. Ihan samaa oikeutta ei ole suomessa toimivilla muilla uskonnoilla. (lukuunottamatta ortodoksista kirkkoa, jonka hartausmenoja me ilmeisesti myöskin makselemme...)
Suomen valtioneuvos vahvistaa kirkolliskokouksessa tehdyt päätökset.... ym.ym.ym
pakana kirjoitti:Luterilaisella kirkolla ei ole mitään lain suomaa erityisasemaa koulussa tai muussakaan yhteiskunnassa. Kansalaisista suurin osa kuuluu edelleen luterilaiseen kirkkoon. Se ei ole epäreilua ketään osapuolta kohtaan. Mitä tarkoitat luterilaisuuden etulyöntiasemalla?
Ai ei ole vai? Miksi sitä sitten opetetaan "yleissivistävänä" aineena kaikissa suomen kouluissa? Miksei samalla tavoin opeteta ortodoksista uskontoa, Islamilaisuutta, buddhismia...?
pakana kirjoitti: Uskonnon opettaminen kuuluu jo uskonnollisille ryhmille, koska ne järjestävät omaehtoisesti uskonnonharjoitusta ja siinä samalla ne opettavat uskontoa. Sivistyksellinen kouluissa opettaminen on eri asia.
Edelleen... miten luterilainen uskonto kuuluu yleissivistykseen, mutta Islamilainen ei?
pakana kirjoitti:Aamunavauksiin osallistuminen yms. uskonnonharjoitus on mahdollista uskonnonvapauslain puitteissa. Saman lain mukaan aamunavauksista voi myös olla pois.
Joo mä tiedän, koska mulla on kaksi kouluikäistä, uskonnotonta lasta ja kolmas aloittaa koulunsa syksyllä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun muu koulu jeesustelee luokissa, niin mun lapseni istuvat käytävällä jeesustelemassa. Se aamunavaus kun kuuluu läpi koulun. Myöhässä kouluun ei kuitenkaan sovi tulla, joten se on pakkosyöttöä. Tuo näennäinen vapaus on näennäistä.
pakana kirjoitti: En ymmärrä pakana sinun asennettasi uskonnon opettamista kohtaan. Sinulla on vapaus olla pakana. Eikö kristityillä tai muilla toisuskoisilla saisi olla yhtäläinen vapaus olla sitä, mitä he ovat?
Sä saat olla mun puolestani ymmärtämättä. Täällä näyttää olevan yleinen ymmärtämättömyyden asenne vallalla.

Kristityllä on oikeus olla kristitty ja Islamilaisilla islamilainen. Mä en ole MISSÄÄN vaiheessa sanonut etteikö saisi olla.
Uskonnon opettamisen tulisi kuitenkin kuulua USKONTOKUNNILLE ei koululle.
Mikä seetana tässä on vaikeata ymmärtää??? Ja minä uskonnottomana ihmisenä olen lopen kyllästynyt luterilaisen uskonnon (niin kuin kaikkien muidenkin uskontojen) pakkosyöttöön. Mä en voi sille mitään jos se loukkaa teologista mieltä.
almi

pakana kirjoitti:Voi Jeesus täällä on omituista sakkia!!
Muistaakseni et uskonut Jeesukseen.
pakana kirjoitti: Edelleen suomen kansalaiset joutuvat kustantamaan tämän valtauskonnon omasta pussistaan. Yrittäjät maksavat mm. kirkollisveroa vaikkeivät kuulu kirkkoon. Valtionpäiväjulistukseen sisältyy jumalanpalvelus. Joka seetanan tuutista tuppaa tulemaan luterilaisen uskonnon jumalanpalveluksia sun muita hartaustilaisuuksia. Ihan samaa oikeutta ei ole suomessa toimivilla muilla uskonnoilla. (lukuunottamatta ortodoksista kirkkoa
Luterilaisen kirkon tilaisuudet kustannetaan kirkollisveroilla, joita luterilaiseen kirkkoon kuulumattomat eivät maksa. Tässä maassa on olemassa myös kansalaisuskontoa, jonka vuoksi esimerkiksi valtiopäivät aloitetaan jumalanpalveluksella. Onko se sinulta pois?

Ortodoksinen kirkko on samaa uskontoa kuin luterilainen, siis kristinuskoa. Myös mm. Vapaakirkolla, katolisella kirkolla jne. on omia hartausohjelmiaan ja jumalanpalveluksiaan radioissa. Kyse on erittäin pieni osa ohjelmavirrasta.
pakana kirjoitti: Ai ei ole vai? Miksi sitä sitten opetetaan "yleissivistävänä" aineena kaikissa suomen kouluissa? Miksei samalla tavoin opeteta ortodoksista uskontoa, Islamilaisuutta, buddhismia...?
Kouluissa opetetaan edellä mainittuja uskontoja, mikäli sen tunnustajia on vähintään kolme oppilasta saman kunnan alueella. Myös islamin opetus on samalla tavoin yleissivistävää kuin luterilainen.
pakana kirjoitti:Ja minä uskonnottomana ihmisenä olen lopen kyllästynyt luterilaisen uskonnon (niin kuin kaikkien muidenkin uskontojen) pakkosyöttöön. Mä en voi sille mitään jos se loukkaa teologista mieltä.
Voi voi. Saat ihan rauhassa olla mitä mieltä haluat, se ei minua loukkaa. Toivon vain, että argumenttisi olisivat hieman aikuismaisempia.

Olen muuten toiminut ortodoksisen uskonnon opettajana, ja tiedän mitä vähemmistöuskonnonopetus tässä maassa on.
- Paul-Eerik Rummo
pakana

almi kirjoitti:Muistaakseni et uskonut Jeesukseen.
Muistat väärin. Olen sanonut täällä etten tiedä itsekään mihin uskoisin. Siksi myös tämä kysely.
pakana kirjoitti:
Luterilaisen kirkon tilaisuudet kustannetaan kirkollisveroilla, joita luterilaiseen kirkkoon kuulumattomat eivät maksa. Tässä maassa on olemassa myös kansalaisuskontoa, jonka vuoksi esimerkiksi valtiopäivät aloitetaan jumalanpalveluksella. Onko se sinulta pois?
Kyllä vaan maksavat. Kaikki yritykset maksavat kirkollisveroa, myös me yrittäjinä maksamme sitä, vaikkemme kuulu kirkkoon. Kun ostan palvelun tai tuotteen jostain yrityksestä, maksan siitä siis välillisesti myös kirkoille veroa.
Kysymys ei myöskään ole siitä onko joku minulta pois. En ole yksin ajatusteni kanssa. Meitä on aika monta, jotka olemme sitä mieltä, että kirkko pitäisi erottaa valtiosta. Jumalanpalvelukset uskontona ja valtiopäivät politiikkana.
pakana kirjoitti: Kouluissa opetetaan edellä mainittuja uskontoja, mikäli sen tunnustajia on vähintään kolme oppilasta saman kunnan alueella. Myös islamin opetus on samalla tavoin yleissivistävää kuin luterilainen.
Se on yleissivistävää ainoastaan siinä tapauksessa, että kaikki opiskelisivat ET:tä. Yleissivistävää ei ole opetus jota syydetään vain tietyille ryhmille. Näinollen... uskontoiHIN liittyviä asioita voidaan opettaa YLEISSIVISTÄVÄSTI elämänkatsomustietona, ja uskontoja sitten SYVENTÄVÄSTI jokaisen uskonnon harjoittajan omassa "synagogassa".
pakana kirjoitti:Voi voi. Saat ihan rauhassa olla mitä mieltä haluat, se ei minua loukkaa. Toivon vain, että argumenttisi olisivat hieman aikuismaisempia.
OK. Mä olen nyt 14 vuotta ollut uskonnoton, jota ennen kuuluin Jehovantodistajiin. Tänne foorumille tullessani toivoin, että olisin päässyt sellaisten ihmisten keskuuteen jotka kenties suhtautuisivat asioihin hiukan vähemmän tiukkapipoisesti.
Pikkuhiljaa olenkin huomannut tupsahtaneeni keskelle luterilaisten kiihkoteologien ylläpitämää foorumia, jossa todellakin ainoa aikuismainen mielipide on se, että Jumala on olemassa ja luterilainen uskonto on ainoa tosi uskonto.... ainakin mitä tulee sinuun Almi.

Mä en ole onnistunut ainoassakaan keskustelussa mitä tällä foorumilla olen yrittänyt, saamatta kimppuuni jos jonkinlaista kiihkoilijaa. Jokaiseen pienimpäänkin sanomiseen puututaan. Olen pahoillani siitä, että ylipäänsä tulin koko foorumille. Ylläpito poistakoon nimimerkin. Ja ihmettelen... Almin kaltaiset ihmiset eivät saisi moderointioikeuksia muissa foorumeissa. Mutta eipä mulla muuta. Kiitos sivistyneestä seurastanne ja moro. :cry:
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

pakana kirjoitti: -------
Pikkuhiljaa olenkin huomannut tupsahtaneeni keskelle luterilaisten kiihkoteologien ylläpitämää foorumia, jossa todellakin ainoa aikuismainen mielipide on se, että Jumala on olemassa ja luterilainen uskonto on ainoa tosi uskonto.... ainakin mitä tulee sinuun Almi.

Mä en ole onnistunut ainoassakaan keskustelussa mitä tällä foorumilla olen yrittänyt, saamatta kimppuuni jos jonkinlaista kiihkoilijaa. Jokaiseen pienimpäänkin sanomiseen puututaan. Olen pahoillani siitä, että ylipäänsä tulin koko foorumille. Ylläpito poistakoon nimimerkin. Ja ihmettelen... Almin kaltaiset ihmiset eivät saisi moderointioikeuksia muissa foorumeissa. Mutta eipä mulla muuta. Kiitos sivistyneestä seurastanne ja moro. :cry:
Älähän nyt turhaan nöksähdä. Kyllä tämä foorumi kestää myös yhden ortodoksisen moderaattorin... Varmaankin suurin osa kirjoittajista on kuitenkin uskonnottomia. Olen kanssasi enimmäkseen samaa mieltä että kirkko on edelleenkin liikaa naimisissa valtion kanssa, myös firmojen maksama kirkollisvero on räikeä epäkohta.
Itse uskonnottomana ja ateistina luen kuitenkin mielelläni myös uskovaisten mielipiteitä, kunhan ovat asiallisia eivätkä pyri valloittamaan koko foorumia.
Viimeksi muokannut almi, 26.01.2009 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaustapa korjattu.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
almi

pakana kirjoitti:Kysymys ei myöskään ole siitä onko joku minulta pois. En ole yksin ajatusteni kanssa. Meitä on aika monta, jotka olemme sitä mieltä, että kirkko pitäisi erottaa valtiosta. Jumalanpalvelukset uskontona ja valtiopäivät politiikkana.
Ks. edellinen viestini. Kirkko ja valtio on erotettu toisistaan jo vuosia sitten.
pakana kirjoitti:Pikkuhiljaa olenkin huomannut tupsahtaneeni keskelle luterilaisten kiihkoteologien ylläpitämää foorumia, jossa todellakin ainoa aikuismainen mielipide on se, että Jumala on olemassa ja luterilainen uskonto on ainoa tosi uskonto.... ainakin mitä tulee sinuun Almi.
Kuka ylläpitäjä on luterilainen kiihkoteologi? Minä (moderaattori) kuulun ortodoksiseen kirkkoon.
pakana kirjoitti:Almin kaltaiset ihmiset eivät saisi moderointioikeuksia muissa foorumeissa.
Jaa, satun olemaan moderaattorina eräällä teologisella foorumilla ja ylläpitäjänä yhdessä monista terveysfoorumeista.

Kuulemiin.
- Paul-Eerik Rummo
pakana

almi kirjoitti:
pakana kirjoitti:Pikkuhiljaa olenkin huomannut tupsahtaneeni keskelle luterilaisten kiihkoteologien ylläpitämää foorumia, jossa todellakin ainoa aikuismainen mielipide on se, että Jumala on olemassa ja luterilainen uskonto on ainoa tosi uskonto.... ainakin mitä tulee sinuun Almi.
Kuka ylläpitäjä on luterilainen kiihkoteologi? Minä (moderaattori) kuulun ortodoksiseen kirkkoon.
Otan osaa.
almi kirjoitti:
pakana kirjoitti:Almin kaltaiset ihmiset eivät saisi moderointioikeuksia muissa foorumeissa.
Jaa, satun olemaan moderaattorina eräällä teologisella foorumilla ja ylläpitäjänä yhdessä monista terveysfoorumeista.
No sinne teologiselle osastolle sä kuuluisitkin, ihmetyttää teologit tällaisella foorumilla, jonka tarkoitus ILMEISESTI on antaa tukea uskontokunnasta erotetuille / eronneille. Tämä kun ei ole eka keskustelu kun sinä tulet tyrmäämään mielipiteeni.
Kerropa se terveysfoorumisi nimi, niin en vahingossakaan eksy sinne.
Viimeksi muokannut almi, 26.01.2009 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaukset korjattu (quote-koodit)
almi

Pakana, tämän foorumin säännöt eivät kiellä teologeja osallistumaan keskusteluihin tai toimimaan moderaattorina.

Kannattaisi myös muistaa, että mikäli jatkat henkilöön(i) käyvää ja ketjun aiheesta karannutta kirjoitteluasi, ketju lukotetaan.
- Paul-Eerik Rummo
ent. pakana

Viesti Kirjoittaja ent. pakana »

Aivan... eli sä suljet keskustelun kun mennään SUN henkilöösi, mutta sulla on kuitenkin oikeus mennä henkilöön koska olet Mode?

Täällä on aika monta keskustelua, jotka ovat menneet henkilöön, eivätkä moderaattorit ole niitä lukinneet / siistineet. Mutta hei... te "aina oikeassa olevat" saatte ilmeisesti tehdä mitä tykkäätte.

Pistäpä almu kuule lukkoon tämä ketju. Se passaa mulle. Mä en tule osallistumaan tähän keskusteluun sen enempää kuin muihinkaan keskusteluihin enää tämän foorumin tiimoilta.
almi

Valituksen moderaattoreista kirjoitetaan palauteosioon, ei ketjuihin.

Tällä palstalla ei ole pakko olla.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Pakana hyvä. Älä turhaan vedä hernettä nenääsi ja jätä palstaa almin vuoksi. Pysyhän remmissä mukana niin teen sinusta kunnon ateistin ja opetan rökittämään uskovaiset keskusteluissa mennen tullen. Olet tuossa valtionkirkkokäsityksessäsi aivan oikeassa ja almin saivartelu on puhdasta teologista propagandaa jota hänen on virkansa vuoksi täälläkin välillä esitettävä.

Ja almi - jos haluat käydä uskontoja koskevaa keskustelua niin muista että minäkin olen olemassa. Vaikka oletkin mukava mimmi niin murskaan harhaoppisi ja ortodoksisen 'totuuden' aivan milloin vain jos niin haluat. Muistathan kai senkin jo vanhastaan. :twisted:
almi

Rami-setä, peace. :wink:

Ikävä kyllä varsinainen valtionkirkkojärjestelmä on purettu. Nykyään on olemassa kaksi kansankirkkoa, joilla on tiettyjä etuoikeuksia, kuten veronkanto-oikeus. Tämä väite ei johdu koulutuksestani vaan ihan lainlaatijoiden omista tekemisistä.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti:Rami-setä, peace. :wink:

Ikävä kyllä varsinainen valtionkirkkojärjestelmä on purettu. Nykyään on olemassa kaksi kansankirkkoa, joilla on tiettyjä etuoikeuksia, kuten veronkanto-oikeus. Tämä väite ei johdu koulutuksestani vaan ihan lainlaatijoiden omista tekemisistä.
Oikaisen hieman höpötystäsi ja selittelyäsi. Vaikka luterilainen kirkko ei olekkaan kaikissa merkityksissään valtionkirkko eli valtio ei omista kirkkoa (mikä muuten hyvä almi tehtiin selväksi jo vuonna 1869 kun kirkkolaki astui voimaan ja asia vahvistettiin 1919 hallitusmuodon säätämisen yhteydessä), niin kirkolla on kuitenkin ollut siihen rinnastettava erityisasema Suomessa ja sen tunnustuksellista uskonnon opettamista harjoitettiin kouluissa pakollisena aineena aina 1900-luvun loppupuolella asti.
Veronkantoineen ja valtiovallan läheisine (pakollisina) suhteineen kirkkoa kohtaan se muodostaa valtionkirkkoa käytännössä vastaavan kombinaation edelleen. Eli aiheesta on aivan turhaa saivarrella edes teologisesti.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

RaM kirjoitti:almin saivartelu on puhdasta teologista propagandaa jota hänen on virkansa vuoksi täälläkin välillä esitettävä.
Ei tämä mikään kirkollinen seurakunta ole, jota pappi johtaa. :roll:
Vastaa Viestiin