Jep. Minulla on sen verran suuret jalat, että niillä on helppo polkea suohon joka ainoa kirkkokunta.Ariadna kirjoitti:Ei tämä mikään kirkollinen seurakunta ole, jota pappi johtaa.RaM kirjoitti:almin saivartelu on puhdasta teologista propagandaa jota hänen on virkansa vuoksi täälläkin välillä esitettävä.
Mihin uskot?
Valvoja: Moderaattorit
-
RaM
Re: Mihin uskot?
-
almi
Käsittääkseni minulla ei edes ole mitään teologista virkaa. Olen keskustelija muiden joukossa. Sattumoisin minulla lienee eniten tietoa teologiasta. Muilla on enemmän tietoa muista asioista.Ariadna kirjoitti:Ei tämä mikään kirkollinen seurakunta ole, jota pappi johtaa.RaM kirjoitti:almin saivartelu on puhdasta teologista propagandaa jota hänen on virkansa vuoksi täälläkin välillä esitettävä.
Valtionkirkkojärjestelmä tarkoitti hyvinkin myös sitä, että kaikkien kansalaisten oli kuuluttava joko luterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkoon. Juuri valtionkirkkojärjestelmän purkaminen johti aikanaan siihen, että esimerkiksi Jehovan todistajat saivat vapauden toimia Suomessa.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
RaM
Saanen ilmoittaa olevan eri mieltä asiasta.almi kirjoitti: Sattumoisin minulla lienee eniten tietoa teologiasta. Muilla on enemmän tietoa muista asioista.
Jos tarkoitat pelkkää yliopistossa suoritettavaa opiskelua teologianasi, niin sen suhteen olet etulyöntiasemassa. Jos taas tarkoitat sitä mitä teologialla yleisesti tarkoitetaan eli uskonnollisten järjestelmien, niiden oppien sekä raamatun tuntemusta ja uskonnon harjoittamista, niin sinun taustasi on vielä varsin heppoinen itseenikin verrattuna.Teologia tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä jumaluuden ja siihen liittyvien aiheiden tutkimusta (kreikka θεος, theos, ”jumala”, + λογος, logos, ”sana”, ”järki” tai ”keskustelu”). Teologia voidaan sanana jakaa kahteen merkitysluokkaan. Oppiala teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala. Uskonnollinen teologia on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai filosofiaa tai sitä koskevaa yhteisön omaa loogista tutkimusta. -Wikipedia
-
almi
Sittenpä kysyisin, millä meriiteillä Rami-setä paukuttelee henkseleitään. Wikipedian artikkelit eivät ole kovin sivistäviä.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
RaM
Voi sinua tyttö pieni. Olisi sinun jo tähän mennessä luullut sen ymmärtäneen.almi kirjoitti:Sittenpä kysyisin, millä meriiteillä Rami-setä paukuttelee henkseleitään. Wikipedian artikkelit eivät ole kovin sivistäviä.
Teologisen koulutuksen lähtökohtana on opettaa uskontoon ja uskontoihin liittyviä asioita henkilölle, joka ei välttämättä ole niistä lähtökohtaisesti edes kunnolla perillä. Oman lausuntosi mukaan jätit jopa väliin eksegetiikan, joka olisi sinullekin ollut se kaikkein valaisevin osa kouluasi. Rami-setä on aktiivisesti opetellut ja opiskellut näitä asioita jo n. 40 vuotta ja siinä yksi teologian opiskelijatyttö on kovin köykäinen vastakohta.
Tiedän että te kaikki uskonpuhdistajat eli ortodoksit pidätte omia pamflettejanne maailman luotettavimpina ja sivistävimpinä lähteinä, mutta eivät ne todellisuudessa kuitenkaan ole juuri minkään arvoisia EDES Wikipedian rinnalla. Valitettavasti.
Jos haluat testata sitä teologiaasi ja raamatun tuntemustasi niin kokeillaan... minähän olen siihen aina valmis kuten hyvin tiedät. Siis muuhunkin kuin vain pikkuruiseen pullisteluun.
-
pakana
Kiitos RAM! 
Mä olen ottanut kirjaimellisesti Jumalan lisääntykää ja täyttäkää maa käskyn ja näinollen olen raskaana 10 viikolla...
Mielialat vähän heittelee ja täytyy sanoa, että tämä keskustelu (kaikkien muiden keskustelujen ohella) sai kyllä pahan mielen aikaiseksi..
Musta vaan on tuntunut siltä nyt jo jonkun aikaa, että olen mä sitten mitä mieltä asioista tahansa niin mä saan täällä aina jonkun niskaani joka ehdointahdoin koettaa saada todistettua mun kantani vääräksi. Mä en ymmärrä sellaista.
Mä nyt kattelen vähän aikaa tällätavoin sivusta ja jos vielä innostun, niin rekisteröidyn uudestaan. Nyt kuitenkin pysyttelen pois keskusteluista enemmän pahanmielen välttämiseksi.
Mä olen ottanut kirjaimellisesti Jumalan lisääntykää ja täyttäkää maa käskyn ja näinollen olen raskaana 10 viikolla...
Mielialat vähän heittelee ja täytyy sanoa, että tämä keskustelu (kaikkien muiden keskustelujen ohella) sai kyllä pahan mielen aikaiseksi..
Musta vaan on tuntunut siltä nyt jo jonkun aikaa, että olen mä sitten mitä mieltä asioista tahansa niin mä saan täällä aina jonkun niskaani joka ehdointahdoin koettaa saada todistettua mun kantani vääräksi. Mä en ymmärrä sellaista.
Mä nyt kattelen vähän aikaa tällätavoin sivusta ja jos vielä innostun, niin rekisteröidyn uudestaan. Nyt kuitenkin pysyttelen pois keskusteluista enemmän pahanmielen välttämiseksi.
-
Jaakob
Harmi että pahoitit mielesi. En usko että se oli itsetarkoituksena kenelläkään. Keskustelu on ollut välillä aika kärkästä, ja vaikka se ei aina olekaan miellyttävää, on se silti mielestäni parempi kuin VT-seuran hyssyttelylinja.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
-Mark Twain
- Jaakko Ahvenainen
Minäkin esitän pahoitteluni, pakana. Olisi ollut kovin kivaa saada pitää Sinut sivuilla. Siinä merkityksessä ymmärrän näkökulmaasi, ettet toki ole ainoa, joka olet pahoittanut mielesi ja poistunut sivuilta. Tämä on tätä inhimmillistä raadollisuutta, jota itse kukin osaltamme kannamme.
Kieltämättä keskustelu käy toisinaan kiivaana, eikä se aina ole jonkun yksilön kannalta kivaa. Toisaalta, kun täällä kirjoittelevia ihmisiä oppii tuntemaan hieman paremmin, oppii myös ajattelemaan heidän tyyliään ja ymmärtämään. Tapaamisiin.
Kieltämättä keskustelu käy toisinaan kiivaana, eikä se aina ole jonkun yksilön kannalta kivaa. Toisaalta, kun täällä kirjoittelevia ihmisiä oppii tuntemaan hieman paremmin, oppii myös ajattelemaan heidän tyyliään ja ymmärtämään. Tapaamisiin.
-
pakana
Kyllä. Olen samaa mieltä, että keskustelu on mielenkiintoista silloin kun sitä voi seurata monelta eri kannalta. Normaalisti olisin varmasti vääntänytkin asiasta mualiman tappiin, mutta nyt ei vaan jaksa keskittyä turhanpäiväisistä asioista vääntämiseen. Ja huomaan, että väsyneenä ja "hormoonihuuruissa" suutahdankin nopeammin kuin ennen.Jaakob kirjoitti:Harmi että pahoitit mielesi. En usko että se oli itsetarkoituksena kenelläkään. Keskustelu on ollut välillä aika kärkästä, ja vaikka se ei aina olekaan miellyttävää, on se silti mielestäni parempi kuin VT-seuran hyssyttelylinja.
Mä ajattelen monista asioista eri tavalla ku rivikansalainen. Kuten jo aikaisemmin olen sanonut toisaalla olen poliittisesti liberaali(libertaari)... uskonnollisesti en oikein tiedä mihin uskoisin, sitä vastausta osittain myös etsin täältä palstalta. Minulla ei siis ole minkäänlaista tarvetta käännyttää ketään mihinkään jokainen saa uskoa mihin haluaa. Mielipiteeni minäkin vaan täällä kerron, sekä raamtusta, että uskonnoista yleensäkin, mutta mites se lause nyt menee...
se, että muutan mieleni ei tarkoita ettenkö silti olisi ollut oikeassa...
Mä olen saanutkin tosi monelta ihmiseltä asiallisia ja ajatuksia herättäviä vastauksia omiin mieltä askarruttaviin kysymyksiini, mutta en mä halua asioista tapella. Jokaisella on oikeus omaan uskoonsa.
-
RaM
Tähän asti palstalta on häippäissyt korkeintaan jokunen hihhulisaarnaaja jonka lähtöön varmasti minullakin on ollut osani. En kuitenkaan toivo että pakanan kaltainen kyselijä ja pohdiskelija kokisi palstan niin ahdistavaksi ettei täällä viihtyisi.
Pakanalle tiedoksi että minä käyn opeista ja uskonnoistakin mielelläni leppoista pohdiskelevaa debattia mutta kaikenlaiset totuuksien julistajat saavat kyytiä vimosen päälle. Mitä enemmän pyytävät sitä enemmän saavat.
Ps. Onnitteluni tulevan lisääntymisen johdosta.
Pakanalle tiedoksi että minä käyn opeista ja uskonnoistakin mielelläni leppoista pohdiskelevaa debattia mutta kaikenlaiset totuuksien julistajat saavat kyytiä vimosen päälle. Mitä enemmän pyytävät sitä enemmän saavat.
Ps. Onnitteluni tulevan lisääntymisen johdosta.
-
almi
Onnea tulevasta äitiydestä, pakana.
Olen toki pahoillani siitä, että pahoitit mielesi. Se ei suinkaan ollut tarkoitukseni, jos minua ajattelet.
Omasta puolestani on aivan yhdentekevää, uskooko joku Jumalaan vai ei. En yritä käännyttää ketään. Toivon, että vastakkaisesta näkökulmasta kirjoittelevat oppisivat myös suhtautumaan yhtä sallivasti niihin, jotka uskovat Jumalaan.
Olen toki pahoillani siitä, että pahoitit mielesi. Se ei suinkaan ollut tarkoitukseni, jos minua ajattelet.
Tämä on keskustelupalsta, jolla saa esittää erilaisia mielipiteitä, kunhan ne pysyvät Suomen lakien ja Veljesseuran foorumin sääntöjen mukaisina. Kukaan ei tule kenenkään niskaan.pakana kirjoitti:Musta vaan on tuntunut siltä nyt jo jonkun aikaa, että olen mä sitten mitä mieltä asioista tahansa niin mä saan täällä aina jonkun niskaani joka ehdointahdoin koettaa saada todistettua mun kantani vääräksi.
Mahdatkohan ymmärtää, että sinun omat eiliset kommenttisi alkoivat olla melko voimakassanaisia, osa hieman asiattomia. Yritit muun muassa kieltää minua osallistumasta keskusteluihin siksi, että olen koulutukseltani teologi ja syytit ylläpitoa kiihkoluterilaisuudesta. En ole ollenkaan pahoillani siitä, jos päätät olla hetken aikaa vaiti, mikäli et halua muuttaa tyyliäsi.pakana kirjoitti:Pikkuhiljaa olenkin huomannut tupsahtaneeni keskelle luterilaisten kiihkoteologien ylläpitämää foorumia, jossa todellakin ainoa aikuismainen mielipide on se, että Jumala on olemassa ja luterilainen uskonto on ainoa tosi uskonto.... ainakin mitä tulee sinuun Almi.
Niin, kaikilla on vapaus uskoa mihin haluaa. Mielipiteensä voi kertoa myös tyynellä tavalla.pakana kirjoitti:Minulla ei siis ole minkäänlaista tarvetta käännyttää ketään mihinkään jokainen saa uskoa mihin haluaa. Mielipiteeni minäkin vaan täällä kerron, sekä raamtusta, että uskonnoista yleensäkin, mutta mites se lause nyt menee...
Omasta puolestani on aivan yhdentekevää, uskooko joku Jumalaan vai ei. En yritä käännyttää ketään. Toivon, että vastakkaisesta näkökulmasta kirjoittelevat oppisivat myös suhtautumaan yhtä sallivasti niihin, jotka uskovat Jumalaan.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
pakana
Kyllä, myönnän että hermostuin ja ymmärrän ettet ole lainkaan pahoillasi vaikka jäisin kokonaan pois tältä keskustelufoorumilta. Olen sen jo ymmärtänyt aikaisemmista viesteistäsi.almi kirjoitti: Mahdatkohan ymmärtää, että sinun omat eiliset kommenttisi alkoivat olla melko voimakassanaisia, osa hieman asiattomia. Yritit muun muassa kieltää minua osallistumasta keskusteluihin siksi, että olen koulutukseltani teologi ja syytit ylläpitoa kiihkoluterilaisuudesta. En ole ollenkaan pahoillani siitä, jos päätät olla hetken aikaa vaiti, mikäli et halua muuttaa tyyliäsi.
Ylläpidolle anteeksipyynnöt kiihkoluterilaisuudesta syyttelemisestä...
Kettuilu oli tarkoitettu sinulle henkilökohtaisesti. Myös sinun viestisi ovat hyvin henkilöön meneviä ja loukkaavia. Sinua voisi syyttää vaikka trollaamisesta, koska mielestäni johdattelit keskustelua pois alkuperäisestä aiheesta ja jänkkäsit tyhjänpäiväisestä asiasta. Uskon että sinun hyökkäilysi on henkilökohtaista. Taannoin samassa keskustelussa rupesit hyökkimään vastaan minun mielipiteestäni raamatun todenperäisyydestä. Muistat varmaan? Samaan aikaan toisaalla, tällä foorumilla, käytiin keskustelua samaisesta aiheesta, johon et tuntenut tarvetta osallistua. Sinulla on pakottava tarve todistella minulle jotain mikä minua ei kiinnosta. Sinua selvästi ärsyttää se, etten ole kanssasi samaa mieltä, enkä välttämättä pidä sinun teologista koulutustasi minkäänlaisena meriittinä Jumalan läsnäolon tai raamatun todenperäisyyden todistamiseen. Moderaattorina jotenkin odottaisin sinun olevan kaiken tämän yläpuolella.
Minulta paloi pinna tästä tyhjänpäiväisestä jankkaamisestasi joka ei oikeastaan liittynyt mihinkään. Olkoon se osoitus vaikkapa mieleni heikkoudesta. Hermostuessaan ihminen toimii typerästi ja minä tein myös niin. Jatkossa koetan olla menemättä henkilöön, mutta ihan turha kuvitella että jaksan pitempään mitään piilovittuilua tai jatkuvaa hyökkäilemistä... en edes moderaattoreilta. Ihan varmasti isken takaisin jos koen että siihen on tarvetta.
-
almi
En muistaakseni loukannut mitenkään, kun muun muassa kehotin sinua tutustumaan uskonnonvapauslakiin. Käsittääkseni en myöskään aiheuttanut sitä, että pinnasi paloi. Jokainen nimittäin vastaa itse omista sanoistaan.pakana kirjoitti:Kettuilu oli tarkoitettu sinulle henkilökohtaisesti. Myös sinun viestisi ovat hyvin henkilöön meneviä ja loukkaavia. -- Minulta paloi pinna tästä tyhjänpäiväisestä jankkaamisestasi joka ei oikeastaan liittynyt mihinkään.
Olisi varmaan hyvä, jos pakana lopettaisit sättimisen tässä ketjussa ja siirtäisit sen vaikkapa palauteketjuun.
Minä lähden ompeluseuraan. Good bye.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
pakana
Samaa pyydän sinulta.almi kirjoitti:Olisi varmaan hyvä, jos pakana lopettaisit sättimisen tässä ketjussa ja siirtäisit sen vaikkapa palauteketjuun.
-
Ariadna
Ihan väkisin tulee mieleen eräs Raamatun lause. Joka...Almi kirjoitti: Sattumoisin minulla lienee eniten tietoa teologiasta.
Kovin hyvin näytät tuntevan taustamme?
Olen huomioinut jo aiemmin miten haluat tuoda esiin pätevyytesi, silloin oli kyse gradun tekemisestä. Ihmettelenkin sitä, miksi et osallistu tämän osion keskusteluihin muutoin kuin esimerkiksi nyt. Ketjun aihe on "Mihin uskot?", sinulla oli erittäin erikoinen tapa vastata kysymykseen.