Ehkäisykielto rikkoo ihmisoikeuksia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

matti

Re: Ehkäisykielto rikkoo ihmisoikeuksia

Viesti Kirjoittaja matti »

almi kirjoitti:
RaM kirjoitti:Almin kanta aborttiin tai ehkäisyyn?
Kukin tehköön, kuten parhaaksi näkee. Oma kantani (siis miten itse päättäisin asian) on, että hyväksyn ehkäisyn, mutta en aborttia, ellei kyse olisi hengenvaarasta.
Yritän nyt ymmärtää sun uskontosi ja Vatikaanin kanta mutta entäs raiskaukset? Ikävä aihe keskellä yötä mutta mikä vika muuten on aborteissa valvotuissa olosuhteissa?
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

Matti, minun kirkollani (ortodoksinen kirkko) ei ole muuta yhteyttä Vatikaaniin kuin neuvotteluyhteys. Katolinen kirkko on ortodoksista tiukempi seksuaalietiikan saralla.

Abortti on murha. Tiedän kyllä, että sikiön "ihmisarvoa" tarkastellaan vasta jostain raskausviikkomäärästä lähtien. Se ei kuitenkaan ole oleellista. Raiskauksen yhteydessä alkunsa saaneet lapset ovat yhtä lailla lapsia kuin muutkin, ei raiskaus ole syntyvän ihmisen arvon alentaja tai abortin syy.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti:
RaM kirjoitti:Almin kanta aborttiin tai ehkäisyyn?
Kukin tehköön, kuten parhaaksi näkee. Oma kantani (siis miten itse päättäisin asian) on, että hyväksyn ehkäisyn, mutta en aborttia, ellei kyse olisi hengenvaarasta.
Hyvinpaljon samantyypinen näkemys kuin itsellänikin on. Ehkä tuossa abortissa olen hieman suvaitsevaisempi, mutta kevein perustein siihen ei pidä ryhtyä jo pelkästään siksi, että sen tekeminen on myöhemmin aiheuttanut joillekin naisille henkisiä vaikeuksia.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Almi kirjoitti:minun kirkollani (ortodoksinen kirkko) ei ole muuta yhteyttä Vatikaaniin kuin neuvotteluyhteys. Katolinen kirkko on ortodoksista tiukempi seksuaalietiikan saralla.

Abortti on murha. Tiedän kyllä, että sikiön "ihmisarvoa" tarkastellaan vasta jostain raskausviikkomäärästä lähtien. Se ei kuitenkaan ole oleellista. Raiskauksen yhteydessä alkunsa saaneet lapset ovat yhtä lailla lapsia kuin muutkin, ei raiskaus ole syntyvän ihmisen arvon alentaja tai abortin syy.
Tämä sääntö ei nähtävästi ole käytössä Ateenan ortodoksien keskuudessa. Siellä asuessani abortti oli ehkäisykeinona yleisesti käytössä. Ennätys tuttavieni keskuudessa oli naapurin rouvan 10 aborttia.
Edit: kyse oli kanssani kirkossa käyneistä henkilöistä, käsitin heidät uskovaisiksi henkilöiksi.
Viimeksi muokannut Ariadna, 28.01.2009 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

^ Kirkon opetus on eri asia kuin se, mitä tapahtuu käytönnössä. Etenkin Kreikassa, jossa suurin osa kansalaisista on ortodokseja, ortodoksinen usko ei välttämättä oikein välity kansalaisuskonnon seasta.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

almi kirjoitti:^ Kirkon opetus on eri asia kuin se, mitä tapahtuu käytönnössä. Etenkin Kreikassa, jossa suurin osa kansalaisista on ortodokseja, ortodoksinen usko ei välttämättä oikein välity kansalaisuskonnon seasta.
Entäpä jos siellä ortodoksisuuden lähteillä se oikea usko päivastoin onkin juuri puhtaimmillaan. Kyllä kansa tietää julisti muinoin Vennamokin. :wink:
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Antiikin Roomassa jo oli lapsenpäästö tinktuurat jotka siirtyivät aina keskiajalle asti. Tässä osa aineista, vaarallisemmat jätän mainitsematta, inkivääriä, persiljaa, selleriniemeniä, fenkolia, juustokuminaa, oopiumiunikkoa jne.
matti

Viesti Kirjoittaja matti »

Ja tämä porukka (paitsi Adriana)(puhuu muissa yhteyksissaä tieteestä?http://veljesseura.org/foorumi/posting. ... f=1&t=1669# (cool hymiössä vika) :D
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Mistä Matti nyt puhuu... mitä mahtaa tarkoittaa? :roll:
pakana

Viesti Kirjoittaja pakana »

Mäkin olen sitä mieltä, että kyllä pitäisi ensisijaisesti pyrkiä ehkäisemään eikä tekemään abortteja.
Aborttiin en enää vanhemmiten suhtaudu niin tuomitsevasti kuin ennen... ymmärrän abortin esim. tilanteessa jossa lapsi on vaikeasti vammainen tai vaikkapa narkomaaniäidille tulevia vahinkolapsia. Tai tilanteessa, jossa raskaus olisi äidille hengenvaarallista. Tai en ymmärrä, mutta nielen pitkin hampain...

Paljon puhutaan äidin oikeudesta omaan ruumiiseensa, mutta sitten mennään juuri tuohon, että pienellä ihmisellä ei ole oikeutta omaan ruumiseensa. Raskaus aikana kun äidillä ei muutenkaan oikein ole oikeutta siihen omaan ruumiiseensa, kyllä sitä täytyy varoa mitä syö ja mitä juo ja minkä värisiä nappeja käyttää.

Mä olen tietysti vähän jäävi sanomaan... mulla on neljä lasta ja viidettä odotan. Mä perustan mielipiteeni siihen omaan kokemukseen odottamisesta... abortteja tehdään viikoille 20 asti. itse olen nyt viikolla 10 ja tällainen mötkylä mun masussa köllii:

Kuva
Kuva

Mun mielestäni tällaisia 4cm pitkiä ihmisen alkuja hiukan väheksytään kun pohditaan näitä abortti asioita...
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

pakana kirjoitti:Mun mielestäni tällaisia 4cm pitkiä ihmisen alkuja hiukan väheksytään kun pohditaan näitä abortti asioita...
Minä en väheksy. Olen näet kirjoittanut useitakin lausuntoja abortin puolesta, siis opiskeluaikoinani praktiikkaa hoitaessani. Toki kaikki "hankalat" tapaukset laitettiin opiskelijan tehtäväksi. Sinänsä vallan pirullinen meininki, mistä osittain edelleenkin syyllisyyttää minua.

Kuitenkin myönteisesti ratkaisemani tapaukset olivat äärimmäistä luokkaa, mihin lapsen edun näkökulmasta ei ollut prognoosia paremmasta elämästä. Silti olen surullinen, näet mikäli poikiemme äiti olisi vastaavin menettelyin tapettu, olisin siitä hyvin murheellinen.

K.S. esim. "Mikä nainen", ISBN 952-00-0890-X, tai "Jos jokainen putoaisi paikaltaan".

Mutta, oi "pakana" iloitse elämästäsi ja syntyvästä elämästä, joka kohdussasi kehittyy. Sinulle sallin tunne-elämäsi vaihtelut, joista miehenä en koskaan voi päästä täyteen selvyyteen ymmärtämisen suhteen.

Haluaisin kovin mieluusti pitää Sinuun yhteyttä. Puhelimeni on julkinen, samoin nettiosoitteni. En ole käännyttäjä, mieluummin vierellä kulkeva. Soitellaan.
pakana

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Haluaisin kovin mieluusti pitää Sinuun yhteyttä. Puhelimeni on julkinen, samoin nettiosoitteni. En ole käännyttäjä, mieluummin vierellä kulkeva. Soitellaan.
Kyllä me voidaan pitää yhteyttä yllä, sulta olen saanut monia hyviä vinkkejä ja linkkejä, sekä asiallisia vastauksia. :) Ja näytin mä nyt sitten kuitenkin jäävän tänne foorumille roikkumaan vaikka ensialkuun kiukuspäissäni käyttäydyinkin lapsellisesti ja tunnevoittoisesti. :oops:
Mä yritän ryhdistäytyä... viimeistään 9 kuukauden päästä... :D
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Oon pakanan kans aika samoilla linjoilla aborttikysymyksessä. Abortti tietyissä oloissa on perusteltavissa, mutta minään ehkäisynä sitä ei tule käyttää. Ja äärimmäisen suurta harkintaa on käytettävä, tietenkin sekä raskaaksi hankkiutuessa (myöskin raskaaksi saattaessaan!!!), että raskauksia keskeyttäessä.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Menee vähän OT:ksi mutta varmaankin "sopusoinnussa" aiheeseen.

Jos puhutaan abortista ja milloin abortti on todellakin abortti ja milloin ehkäisy on vain ehkäisy.

Jonkinasteisena johdantona myös Seuran näkökulmasta muutama lainaus tässä ohessa:
Vartsikka 89 15/6 kirjoitti:heidän valitsemansa ehkäisymenetelmä on myös henkilökohtainen asia. Heidän tulee kuitenkin harkita – sopusoinnussa Raamatun ymmärryksensä ja omantuntonsa kanssa – osoittaisiko tietyn menetelmän käyttäminen kunnioitusta elämän pyhyyttä kohtaan.

Raamattu osoittaa, että ihmisen elämä alkaa hedelmöitymisessä; Elämänantaja näkee elämän, joka on saanut alkunsa, ’jo alkion’ joka kehittyy sen jälkeen kohdussa. (Psalmi 139:16, UM; 2. Mooseksen kirja 21:22, 23; Jeremia 1:5) Sen tähden alkunsa saanutta elämää ei pitäisi mitenkään yrittää lopettaa. Niin tekeminen olisi abortti.

Entä toisentyyppinen tabletti – minipilleri, joka sisältää ainoastaan progestiinia? Drug Evaluations (1986) tiedottaa: ”Ovulaation esto ei ole minipillereillä tapahtuvan ehkäisyn merkittävä piirre. Nämä lääkevalmisteet saavat muodostumaan paksua kohdunkaulan limaa, joka on spermaa huonosti läpäisevää; ne saattavat lisätä munasolun kulkuaikaa munanjohtimessa ja myös aiheuttaa kohdun limakalvon surkastumisen [mikä estäisi jokaisen hedelmöityneen munasolun kehityksen].”

Koska kuitenkin minipillereitä käytettäessä munasolu irtoaa useammin, on olemassa suurempi mahdollisuus, että joskus pilleri ehkäisee raskauden vaikuttamalla hedelmöityneessä munasolussa alkunsa saaneen elämän kiinnittymiseen kohtuun.

Sen tähden on harkittava eräitä moraalisia näkökohtia, jos aviopari keskustelee lääkärin kanssa ehkäisytablettien käytöstä. Kristittyjen tulee ratkaista jopa perheen keskeiset ja henkilökohtaiset kysymykset niin, että he säilyttävät ”täysin hyvän omantunnon” Jumalamme ja Elämänantajamme edessä.
Vartsikka 80 15/8 kirjoitti:Tämä on sopusoinnussa muiden raamatunkohtien kanssa, jotka osoittavat, että Jehova Jumala ei pidä elävää ihmisalkiota tai -sikiötä pelkkänä naisen kohdussa olevana kudospalana. (Ps. 139:13–16) Se käy ilmi siitäkin, mitä Jehova sanoi profeetta Jeremialle: ”Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin.” (Jer. 1:5) Myös määräys ”sielu sielusta” siinä tapauksessa, että mies aiheutti naisen kuoleman tai aiheutti hänelle keskenmenon, on yhtäpitävää sen kanssa, että Raamattu yleensä opettaa kunnioittamaan elämää ja vastustamaan tappamista
Eli Seura asettelee käsittääkseni tietyssä mielessä jossakin määrin yhdeksi kiintopisteeksi hedelmöittyneen munasolun, sekä hedelmöittyneen munasolun kohdun seinämään kiinnittymisen eston, mitä tulee abortti merkitykseen. (riippumatta nyt siitä mitä raamatun jakeita lainattu, tai tsygoomi/alkio jne sekasotkuista)

Mitä mieltä itse olette ? Milloin mielestänne on aikaisin vaihe (tai menetelmä) joka mahdollisesti voitaisiin laskea ns abortiksi ?
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
pakana

Bergerac kirjoitti: Mitä mieltä itse olette ? Milloin alkaa ns abortti ?
Tää on muuten kinkkinen kysymys. :)

Mutta... ite olen miettiny asian niin, että aikaisintaan, kun nainen tietää jo olevansa raskaana, ollaan raskaudessa noin neljännellä viikolla.
Alkion elimet alkavat muodostua kolmannella viikolla ja kahdeksannella viikolla lähes kaikki elimet ovat melkolailla valmiit. Suurin osa raskauden keskeytyksistä tehdään raskausviikolla 12.

Hedelmöittynyt munasolu, jonka tarttuminen kohdun seinämään estetään esim. ehkäisypillerein tai vaikkapa kierukalla, ei mielestäni ole vielä ihan kuitenkaan aborttiin verrattavissa. Jälkiehkäisytablettienkaan käyttö ei mielestäni ole sitä, olen kuullut, ettei se kuitenkaan keskeyta jo alkanutta raskautta. Ei siis irrota hedelmöitynyttä munasolua kohdun seinämästä.
Abortti on kyseessä silloin kun hedelmöittynyt ja kohdun seinämään kiinnittynyt munasolu poistetaan keinolla millä hyvänsä.

Hmm.. Patricia Cornwellin Scarpetta kirjoissa on Kay Scarpetta niminen patologi, joka usein sanoi, että KAIKKI ihmiset kuolevat sydämen pysähtymiseen. Eri asia on sitten se, mikä sen aiheuttaa. Jos ajattelee tällätavoin yksinkertaisesti, niin jos elämä loppuu sydämen pysähtymiseen, niin eikös se myös ala silloin kun sydän alkaa lyödä...? (Tapahtuu noin 4 viikolla, eli usein äiti ei vielä edes tiedä olevansa raskaana...)
Vastaa Viestiin