Mihin uskot?
Valvoja: Moderaattorit
-
almi
Re: Mihin uskot?
Jakke, tässä Gary Larsonin näkemys helvetistä. Hänen tulkintansa mukaan seuraa löytyy.

Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
Nellique
Onneksi ON vaihtoehtoja, eikä kukaan pakota ketään yhtään mihinkään!Jakke sanoi:
Vaan onneks ei oo pakko haluta taivaaseen tai paratiisiin eikä mihinkään muuallekaan. Eikä myöskään pelkoa helvetistä, vaikka siellä tarujen mukaan kiintoisaa seuraa olisikin.
Valinta on ihan vapaa ja jokaisen ikioma ja henkilökohtainen, mutta valita täytyy. Kuuluisaa harmaata aluetta ei ole - tässäkään.
EDIT selvyyden vuoksi, koska näköjään hypättiin uudelle sivulle.
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
-
RaM
No entä mikä on Nellin ja almin arvio helvetistä? Millaisessa paikassa te arvelette minun viettävän ikuisuuden?
-
pakana
Oho... te ootta olleet ahkeria keskustelijoita täällä..
Ekaksi, ennenkuin unohdan, kiitos kirjavinkeistä. Luen mielelläni noista jokaisen. Erityisesti tedekirjat kiinnostavat.
RaM. Minulla ei varsinaisesti ole ollut almia vastaan mitään ennakkoasenteita aikaisemmin, mutta almin hyökkäävä asenne tässä keskustelussa ärsytti. Siitä sen enempää.. kunnioitan kuitenkin almin uskoa ja tulin itsekin siihen tulokseen, että on varmasti viisaampi kuunnella mitkä taustavoimat siellä taustalla vaikuttavat. Nyt olen saanutkin ihan kivoja viestejä almilta ja huomaan, että almilla on tietämystä oman alueensa asioista. Tiedän keneltä kysyn kun tarvitsen teologista neuvonantoa.
Mutta... Tuota kysymystä, että häviääkö ihminen mitään, jos hän uskoo Jumalaan olen tässä pohtinut. Olisihan aika siistiä tietysti lopulta huomata, että usko jumalaan on tuonut tänä tiedeaikana pelastuksen. Että voisi vähän niinkuin poimia molemmista puista (uskonto - tiede) parhaat hedelmät. Mutta mulla on varsinaisen suuri moraalinen ongelma tässä... nimittäin se, että tuntematta kaikkia 10000 uskontoa, mistä IKINÄ voi olla varma palvoisiko sitä oikeaa jumalaa?
Okei.. tämä RaM:in liberaaliluterilainen on sitten yksi helpoista vaihtoehdoista. Idän uskonnoista löytyy esim. buddhalaisuus, joka myöskään ei vaadi eroamaan omasta uskonnostaan... Toinen vaihtoehto on valita sitten sellainen uskonto, joka miellyttää omaa elämää, järkeä ja tunteita. Ikävä kyllä... jos mä valitsisin viimeisen vaihtoehdon... musta tulisi auttamatta ateisti.
Silti jossain sisällä... syvällä elää, luultavasti JT-aikana sinne istutettu tarve uskoa Jumalaan, siis vaikka ihan "varmuuden vuoksi". Jumalasta irti päästäminen on jotenkin kauhean pelottavaa ja jopa surullistakin, koska se on tavallaan luopumista myös siitä toivosta että jossain oikeasti olisi vielä jotain parempaa...
Mutta nellique on oikeassa... on pakko valita, joko se paljon peloteltu "saatanan maailma" eli ateismi
<---- toi oli sitten vitsi, etten loukkaa ketään... 
tai sitten se Jumalan huoma, joka sitten löytyy jonkun näiden tuhannen uskonnon parista.
Ekaksi, ennenkuin unohdan, kiitos kirjavinkeistä. Luen mielelläni noista jokaisen. Erityisesti tedekirjat kiinnostavat.
RaM. Minulla ei varsinaisesti ole ollut almia vastaan mitään ennakkoasenteita aikaisemmin, mutta almin hyökkäävä asenne tässä keskustelussa ärsytti. Siitä sen enempää.. kunnioitan kuitenkin almin uskoa ja tulin itsekin siihen tulokseen, että on varmasti viisaampi kuunnella mitkä taustavoimat siellä taustalla vaikuttavat. Nyt olen saanutkin ihan kivoja viestejä almilta ja huomaan, että almilla on tietämystä oman alueensa asioista. Tiedän keneltä kysyn kun tarvitsen teologista neuvonantoa.
Mutta... Tuota kysymystä, että häviääkö ihminen mitään, jos hän uskoo Jumalaan olen tässä pohtinut. Olisihan aika siistiä tietysti lopulta huomata, että usko jumalaan on tuonut tänä tiedeaikana pelastuksen. Että voisi vähän niinkuin poimia molemmista puista (uskonto - tiede) parhaat hedelmät. Mutta mulla on varsinaisen suuri moraalinen ongelma tässä... nimittäin se, että tuntematta kaikkia 10000 uskontoa, mistä IKINÄ voi olla varma palvoisiko sitä oikeaa jumalaa?
Okei.. tämä RaM:in liberaaliluterilainen on sitten yksi helpoista vaihtoehdoista. Idän uskonnoista löytyy esim. buddhalaisuus, joka myöskään ei vaadi eroamaan omasta uskonnostaan... Toinen vaihtoehto on valita sitten sellainen uskonto, joka miellyttää omaa elämää, järkeä ja tunteita. Ikävä kyllä... jos mä valitsisin viimeisen vaihtoehdon... musta tulisi auttamatta ateisti.
Silti jossain sisällä... syvällä elää, luultavasti JT-aikana sinne istutettu tarve uskoa Jumalaan, siis vaikka ihan "varmuuden vuoksi". Jumalasta irti päästäminen on jotenkin kauhean pelottavaa ja jopa surullistakin, koska se on tavallaan luopumista myös siitä toivosta että jossain oikeasti olisi vielä jotain parempaa...
Mutta nellique on oikeassa... on pakko valita, joko se paljon peloteltu "saatanan maailma" eli ateismi
tai sitten se Jumalan huoma, joka sitten löytyy jonkun näiden tuhannen uskonnon parista.
-
RaM
Kristinuskon lahkoissa on sellainen mielenkiintoinen piirre, että vaikka ne ulkoista 'vihollistaan' vastaan yhdistyvätkin aina yhdeksi kristinuskoksi, niin todellisuudessa ne ovat kaikki uskonpuhdistajia eivätkä kelpuuta edes toisiaan samaan taivaaseen. Niillä kaikilla on omia oikeaoppisuus näkemyksiä sekä traditionaalisia muotomenoja jotka rajaavat Ainoan Oikean Uskon muista. Paitsi liberaaliluterilaiset jota suosittelen pakonomaiseen uskomistarpeeseen.
http://www.raamattu.tarinoi.fi/52
http://www.raamattu.tarinoi.fi/52
-
almi
Helvettiä on vaikea kuvitella. Oletan, että helvetti ei ole "kuuma uuni" vaan ikuista yksinäisyyttä.RaM kirjoitti:almin arvio helvetistä? Millaisessa paikassa te arvelette minun viettävän ikuisuuden?
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
Jakke
Siis ihan kirjaimellisesti ikuinen tietoisuus ja yksinäisyys??? Mihin raamatun tarinaan tuo perustuu? Aika helvetin kova rangaistus siitä, että muuten elelee suht' siveästi, muttei usko lunastukseen ym. kristillisiin opinrakennelmiin? Ihan oikeesti en oikein arvosta sellaista jumalaa, joka suuressa oikeudenmukaisuudessaan jakelee tuollaisia tuomioita.almi kirjoitti:Helvettiä on vaikea kuvitella. Oletan, että helvetti ei ole "kuuma uuni" vaan ikuista yksinäisyyttä.RaM kirjoitti:almin arvio helvetistä? Millaisessa paikassa te arvelette minun viettävän ikuisuuden?
Hammaskeiju on reilumpi. Se anto mulle joskus markan.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
pakana
No mutta Jumala ON aika ankara heppu... hedelmän syömisestä tuomittiin kuolemaan, epätäydellisyyteen, työn raskaan raatamiseen ja kivuliaisiin synnytyksiin.Jakke kirjoitti: Siis ihan kirjaimellisesti ikuinen tietoisuus ja yksinäisyys??? Mihin raamatun tarinaan tuo perustuu? Aika helvetin kova rangaistus siitä, että muuten elelee suht' siveästi, muttei usko lunastukseen ym. kristillisiin opinrakennelmiin? Ihan oikeesti en oikein arvosta sellaista jumalaa, joka suuressa oikeudenmukaisuudessaan jakelee tuollaisia tuomioita.![]()
Hammaskeiju on reilumpi. Se anto mulle joskus markan.
Ihmiskunta hävitettiin jo kertaalleen vedenpaisumuksessa, ihmiset hajoitettiin kautta mapallon eri kielisiksi.
Saatana heitettiin maan päälle kiusaamaan meitä ihmisiä ja hallitsemaan tätä epätäydellisyyttä.
Ihan hyvin sopis kuvaan hengellinen opaskirja raamattu, joka on mahdollisimman vaikeaselkoinen ja epätarkka, kymmenentuhatta "tosiuskontoa", joista pitää osata valita elinaikana se oikea ja sitten vielä mukisematta uskoa kaikki se tulkinta.
Itekin haluais uskoa, että Jumala on rakkaudellinen Jumala, mutta meneekö se uskominen sitten juuri tuohon RaM:in mainitsemaan liberaaliluterilaisuuteen, joka sekään ei käy järkeen...
-
RaM
Arveletko että ikuinen yksinäisyys olisi juurikaan tuota uunia parempi ratkaisu ja tekisi Jumalasta jotenkin paremman ja oikeudenmukaisemman olion?almi kirjoitti:Helvettiä on vaikea kuvitella. Oletan, että helvetti ei ole "kuuma uuni" vaan ikuista yksinäisyyttä.RaM kirjoitti:almin arvio helvetistä? Millaisessa paikassa te arvelette minun viettävän ikuisuuden?
-
almi
En tiedä, mikä olisi oikein. Psalmeissa (en nyt muista kun olen kuumeessa) on jokin katkelma siitä, miten ihminen on yksin Tuonelassa. Toisaalta jossain muualla kuvataan, että Tuonelassa on kuuma. Vaikeapa tuota on kommentoida, koska en ole koskaan ollut noissa oloissa...RaM kirjoitti:Arveletko että ikuinen yksinäisyys olisi juurikaan tuota uunia parempi ratkaisu ja tekisi Jumalasta jotenkin paremman ja oikeudenmukaisemman olion?almi kirjoitti:Helvettiä on vaikea kuvitella. Oletan, että helvetti ei ole "kuuma uuni" vaan ikuista yksinäisyyttä.RaM kirjoitti:almin arvio helvetistä? Millaisessa paikassa te arvelette minun viettävän ikuisuuden?
Fyysiset olosuhteet eivät käsittääkseni ole teologien mukaan olennaisia helvetin suhteen vaan se, että ihminen on silloin erossa Jumalasta ja Jumalan rakkaudesta.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
pakana
Onko tämä elämä sitten ateistin helvetti?almi kirjoitti: Fyysiset olosuhteet eivät käsittääkseni ole teologien mukaan olennaisia helvetin suhteen vaan se, että ihminen on silloin erossa Jumalasta ja Jumalan rakkaudesta.
-
almi
Ei, koska aina on mahdollisuus pohtia uutta suuntaa.pakana kirjoitti:Onko tämä elämä sitten ateistin helvetti?almi kirjoitti: Fyysiset olosuhteet eivät käsittääkseni ole teologien mukaan olennaisia helvetin suhteen vaan se, että ihminen on silloin erossa Jumalasta ja Jumalan rakkaudesta.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
pakana
Aa... nyt mä ymmärsin! Siis se yksinäisyys ei tarkoittanut varsinaisesti fyysistä yksinäisyyttä, vaan sitä että on ikäänkuin ikuisesti Jumalan hylkäämä...?almi kirjoitti:Ei, koska aina on mahdollisuus pohtia uutta suuntaa.pakana kirjoitti:Onko tämä elämä sitten ateistin helvetti?almi kirjoitti: Fyysiset olosuhteet eivät käsittääkseni ole teologien mukaan olennaisia helvetin suhteen vaan se, että ihminen on silloin erossa Jumalasta ja Jumalan rakkaudesta.
-
RaM
Toivottavasti tautisi helpottaa lauantaiksi.almi kirjoitti:En tiedä, mikä olisi oikein. Psalmeissa (en nyt muista kun olen kuumeessa) on jokin katkelma siitä, miten ihminen on yksin Tuonelassa. Toisaalta jossain muualla kuvataan, että Tuonelassa on kuuma. Vaikeapa tuota on kommentoida, koska en ole koskaan ollut noissa oloissa...RaM kirjoitti:Arveletko että ikuinen yksinäisyys olisi juurikaan tuota uunia parempi ratkaisu ja tekisi Jumalasta jotenkin paremman ja oikeudenmukaisemman olion?almi kirjoitti:Helvettiä on vaikea kuvitella. Oletan, että helvetti ei ole "kuuma uuni" vaan ikuista yksinäisyyttä.RaM kirjoitti:almin arvio helvetistä? Millaisessa paikassa te arvelette minun viettävän ikuisuuden?
Fyysiset olosuhteet eivät käsittääkseni ole teologien mukaan olennaisia helvetin suhteen vaan se, että ihminen on silloin erossa Jumalasta ja Jumalan rakkaudesta.
Tuonelaan... oletatko että kuoltuani minua ensin kidutetaan ilman tuomiota tuonelassa ja sen jälkeen tuodaan sieltä ylös tuomittavaksi?
Entä sen jälkeen?