Näin tuskin olisi, jos olisin mukana järjestössä.
Miksikö ei? Tässä omaa pohdintaani:
Isäni ei ollut vanhin, eli tuskin olisi kukaan vanhimman poika minua katsellut. Ja itselle oli jo monin eri tavoin tehty seurakunnasta selväksi, että kuulumme "hyvät perheet" osastolta äitini kanssa "sääli" osastolle.
Isäni erotettiin ja siskoni jäivät pois. Iso miinus puolison etsinnälle. Käytännössä tuomio sinkkuuteen ja elinikäiseen tienraivaukseen.
Konventeissa, kun kavereiden kanssa tarjontaa katseltiin, niin kaikki samanikäiset miehen alut olivat mielestäni liian keskenkasvuisia.
Jos yritti hiukkasen vanhempaa miestä etsiskellä oli hänellä jo vaimo ja liuta lapsia.
Todistaja aikana olin kamala jännittäjä, en todellakaan olisi uskaltanut sataa metriä lähemmäs ketään "kiinnostavaa" mennä.
En kuulunut "piireihin" eli kutsuja vapaamuotoisiin tilaisuuksiin ei todellakaan tulvinut postilaatikosta. Ja näin ollen tilaisuus löytää ketään oli 1:10000000.
Tapoihini ei yleensä kuulunut pukeutua avonaisiin ja pintaa nuoleviin vaatteisiin. Meikkasin harvoin ja hiuksetkin olivat mitä olivat, eli oman väriset ja yleensä siististi ponnarilla. Jos olisi yrittänyt jotain muuta olisi äitini saanut hepulin ja muutaman kerran saikin kun olin vähän yrittänyt ripsiväriä laittaa.
Ihan huvikseni mietin, millaista elämäni olisi jos olisin vielä mukana. Edellä mainittujen syiden takia tuskin olisin löytänyt itselleni ketään miestä. Olisin siis sinkku, joka lähestyy kolmeakymppiä ja jota katsotaan säälien. Jos haluaisin hiukan nousta arvoasteikolla ja saada edes jonkinlaista arvostusta seurakunnassa pitäisi minun ryhtyä tienraivaajaksi. Osallistua salitalkoisiin säässä kuin säässä, konventeissa pestä vessoja ja kyyditä mummoja kokoukseen ja takaisin. Omaa elämää ei siis olisi ollenkaan ja vauvasta saisin vain haaveilla....
Onneksi asiat ovat nyt toisin ja minäkin sain sen mistä pitkään haaveilin ja jota en koskaan uskonut mahdolliseksi