Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Asteikolla neljästä kymmeneen, kuinka innostavana koit nuorena tai lapsena vt-seuran kokoontumiset?

4
13
33%
5
11
28%
6
5
13%
7
4
10%
8
4
10%
9
0
Ei ääniä
10
2
5%
 
Ääniä yhteensä: 39

Yleisönpalvoja
Viestit: 25
Liittynyt: 24.05.2007 11:02

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja Yleisönpalvoja »

Tony kirjoitti: Mikä sitten on mennyt vt-seuran tavassa toimia nuorten suhteen pieleen, että nämä usein jättävät järjestön?
Yksi merkittävä asia on se että jos ja kun lapsena/nuorena jää srkn kaveripiirin ulkopuolelle eikä maailmallisiakaan kavereita saisi olla. Tästä nuori katkeroituu koko järjestölle. Kyllä siinä iässä pitää ikätovereita olla.
"Stay alive til -75!" - Piirivalvoja Charles Sunutkon julistus vuonna -67
Yleisönpalvoja
Viestit: 25
Liittynyt: 24.05.2007 11:02

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja Yleisönpalvoja »

Tony kirjoitti: Ongelmaa pahentaa vt-seuran kontrollointihalu, jossa pienryhmien raamatun tutkiminen (ja eittämättä myös vt-seuran kirjallisuuden tutkiminen) on kyseenalaistettu. Juuri tuollaisissa porukoissa nuoret voisivat yhdistää uskonnonharjoittamisen ja sen jälkeen seuraavan yhteisen vapaa-ajan. Toiminta voisi olla mielenkiintoista ja palkitsevaa. Mutta ei, kaikki tulee tapahtua tiukan valvonnan alla ja soveltaminen on saatanasta.
Tästä tuli mieleeni ns. vt-viivaus -illanistujaiset, "viivajaiset"... Noissa joskus saattaa jotain itsenäistä ajatteluakin jos porukka on sopiva. Mutta kokemukseni mukaan yleensä ei, tilaisuudet ovat sellaisia minikokouksia jotka menee täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Mutta ainakin siitä saavat jotkut nuoret "tekosyyn" viettää aikaa porukalla.
"Stay alive til -75!" - Piirivalvoja Charles Sunutkon julistus vuonna -67
pakana

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja pakana »

Yleisönpalvoja kirjoitti:Tästä tuli mieleeni ns. vt-viivaus -illanistujaiset, "viivajaiset"... Noissa joskus saattaa jotain itsenäistä ajatteluakin jos porukka on sopiva. Mutta kokemukseni mukaan yleensä ei, tilaisuudet ovat sellaisia minikokouksia jotka menee täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Mutta ainakin siitä saavat jotkut nuoret "tekosyyn" viettää aikaa porukalla.
Meillä muuten harrastettiin näitä viivajaisia... oli joskus oikein Karkkilan ja Espoon nuorten yhteisiä viivajaisia, mutta ne päättyivät siihen, että vanhimmat lopulta kielsivät ne oikein lavalta.
Vieras

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

pakana kirjoitti:
Yleisönpalvoja kirjoitti:Tästä tuli mieleeni ns. vt-viivaus -illanistujaiset, "viivajaiset"... Noissa joskus saattaa jotain itsenäistä ajatteluakin jos porukka on sopiva. Mutta kokemukseni mukaan yleensä ei, tilaisuudet ovat sellaisia minikokouksia jotka menee täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Mutta ainakin siitä saavat jotkut nuoret "tekosyyn" viettää aikaa porukalla.
Meillä muuten harrastettiin näitä viivajaisia... oli joskus oikein Karkkilan ja Espoon nuorten yhteisiä viivajaisia, mutta ne päättyivät siihen, että vanhimmat lopulta kielsivät ne oikein lavalta.
Kiinnostava juttu muuten että kerran muuan kierrosvalvoja kritisoi vähän kimpaantuneena jopa sitä että viivajaisiin suhtaudutaan monesti niin nuivasti... joskus näinkin päin.
pakana

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja pakana »

Vieras kirjoitti: Kiinnostava juttu muuten että kerran muuan kierrosvalvoja kritisoi vähän kimpaantuneena jopa sitä että viivajaisiin suhtaudutaan monesti niin nuivasti... joskus näinkin päin.
Meillä perusteltiin tätä sillä, että nämä viivajaiset ovat ikäänkuin kokouksia ja kokouksia pitäisi olla aina vetämässä ja valvomassa joku vanhin... että nuorten keskuudessa järjestettäviä kokouksia ei katsottu ainakaan tuolloin kovinkaan hyväksyttyinä. Kyllä siitä silloin purnattiin... ja ihan syystä. Josko on ajatukset sitten muuttuneet taikka on ollut kyseessä sitten joku "löysäpipoisempi" kierrosvalvoja, mutta näin meillä.
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Meillä järjestettiin kanssa viivajaisia. Vanhimmat suhtautui niihin todella suopeasti. Itse en niistä jaksanut oikeen innostua, vaikka aina osallistuinkin. Mukavampaa oli se viivajaisten jälkeinen ohjelma. Itse aina leivoin viivajaisiin jotain herkullista ja koko viivajaisten ajan odottelin, että päästään herkuttelemaan :lol:
Vieras

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jos siellä pelättiin heräävän itsenäistä ajattelua ilman vanhimpia? Viivajaiset kyllä jo sinänsä ovat yksi toiston...toiston.. ja vielä kerran toiston ja valmiiden vastausten malliesimerkki.

Kysymys: Mikä on valmiiden vastausten ja toiston esimerkki?
rippeli
Viestit: 2454
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Olin nuoruudessani useammassakin seurakunnassa, ja jokaisessa harrastettiin viivajaisia. Monesti myös leikittiin kenttäpalvelukseen liittyviä leikkejä, taikka kilpailtiin siitä kuka osaa luetella ulkoa raamatun kirjoittajat, kymmenen käskyä, paavalin muodostamat seurakunnat tms. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin ohje, ettei saisi järjestää viivajaisia, ellei paikalla ole vanhinta tai avustavaa. Siihen ne hauskuudet sitten loppuivatkin. Tämä taisi tapahtua joskus 90-luvun puolivälissä.
Let me go Master I hate you so
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Vieras kirjoitti:Kysymys: Mikä on valmiiden vastausten ja toiston esimerkki?
Autistinen kirjoitusosaston jäsen oikolukee kirjoittamansa tutkittavan artikkelin JA vertailee sen yhtenevyyttä KAIKKIIN aikaisemmin julkaistuihin Vartiotorneihin.

No huh, nyt alan hiukan ymmärtämään, että mistä ne vartiotornilaiset kehäpäätelmät oikein kumpuavat..
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja Witless »

Kokoontumisia on kovin vaikea niputtaa yhteen ja arvioida kokonaisuutena. Kokemus vaihteli ääritylsästä esitelmästä näytelmillä ja tienraivaajien ulkomaankokemuksilla ryyditettyyn piirikonventtiin jossa tarjottiin nakkeja, lihapiirakoita ja karkkia. Keskimäärin kyllä oli tylsää, viikon pakollista viittä tuntia kevennettiin puolisalaa tapahtuneella piirtämisellä ja jos oikein tuhmiksi äidyttiin niin väliajalla haettiin lähellä sijainneesta kioskista salmiakkia.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Witless kirjoitti:Kokemus vaihteli ääritylsästä esitelmästä näytelmillä ja tienraivaajien ulkomaankokemuksilla ryyditettyyn piirikonventtiin jossa tarjottiin nakkeja, lihapiirakoita ja karkkia.
Viiden markan punavalkoiset vartsikkasetelit oli veikeitä "leikkirahoja". Niissähän oli merkitty 10 kpl 50 pennin lohkoja, joita karkkiständin hemaisevat neitokaiset sitten ruksivat yli... (näin siis n. 8-vuotiaan silmin katsottuna) Siihen aikaan tuollainen seteli riitti pikkupojalla pitkään. Sunnuntaina saattoi sitten tulla vielä kiire ruksauttaa kaikki aikuisten setelit loppuun, eli nakit ja piirakat ja grandit teki kauppansa ennen kotimatkaa.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Re: Lasten ja nuorten ankea (?) rooli järjestössä

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

wolframium kirjoitti:
Witless kirjoitti:Kokemus vaihteli ääritylsästä esitelmästä näytelmillä ja tienraivaajien ulkomaankokemuksilla ryyditettyyn piirikonventtiin jossa tarjottiin nakkeja, lihapiirakoita ja karkkia.
Viiden markan punavalkoiset vartsikkasetelit oli veikeitä "leikkirahoja". Niissähän oli merkitty 10 kpl 50 pennin lohkoja, joita karkkiständin hemaisevat neitokaiset sitten ruksivat yli... (näin siis n. 8-vuotiaan silmin katsottuna) Siihen aikaan tuollainen seteli riitti pikkupojalla pitkään. Sunnuntaina saattoi sitten tulla vielä kiire ruksauttaa kaikki aikuisten setelit loppuun, eli nakit ja piirakat ja grandit teki kauppansa ennen kotimatkaa.
Paitsi että usein piirikonventeissa oli sunnuntaina ohjelman päätyttyä makeisosastossa lähinnä sinistä Mynthonia..
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Vastaa Viestiin