Aaac kirjoitti:Jehovantodistajat puhuvat kyllä paljon "moraalittomuudesta", mutta rajaavat sen useimmin tarkoittamaan sukupuoliasioita.
Moraalittomuus on täällä todellisuudessa eläville kuitenkin yleensä ihan muuta: härskiä toisten hyväksikäyttöä, piittaamattomuutta, epärehellisyyttä jne. Eli juuri niitä ominaisuuksia, joita Vartiotorni-seura pahimmillaan edustaa.
Ehkä juuri siitä syystä Vartiotorni vaikenee mielellään tällaisesta moraalittomuudesta.
No tässäpä tämä jutun juoni vähän niinko tulikin.
Nimittäin muistelin tuossa eilen, että otin joskus yhteen äitini kanssa tästä asiasta, koska hänen mielestään olen moraaliton ihminen.
Silloin oli melkoisen armoton vääntö ylipäänsäkin sanasta moraali. Silloin äitini sanoi, että yhteisö määrittelee moraalin, mutta silloinhan moraali on riippuvainen yhteisöistä.
Joissakin prätkätalleissa kun moraalinen ihminen on sellainen, joka ei vasikoi kaveriaan huumeratsiassa...
Joissakin yhteisöissä moraali on räjäyttää Jumalan sodassa WTC-tornit alas.
Jos moraali määritellään raamatun mukaan, on sekin sinänsä vaikeaa...
Äkkiseltään voisi ajatella, että moraalia on vaikkapa noudattaa kymmentä käskyä. Tässä tapauksessa raamattu rikkoo jo ihan omaakin moraaliaan, koska viides käsky: Älä tapa, ei ainakaan vanhassa testamentissa toteudu. Näinollen Jumalakaan ei noudata omia moraalinormejaan, koska jos Jehovantodistajien ennustus toteutuu, niin silloinhan Jumala tappaa kaikki "moraalittomat" tältä pallolta.
Jehovantodistajien mielestä moraalittomuus on tosiaan sitä, että harrastetaan esiaviollisia sukupuolisuhteita. No siinä mielessä mä olen kyllä moraaliton, koska en oikein muuta ole harrastanutkaan koko elämäni aikana.. enkä välttämättä tule harrastamaankaan.

Mutta sitten taas mun mielestäni Jehovantodistajat ovat todellakin itse moraalittomia hylätessään lähimmät ihmisensä, useimmiten vielä silloin kun ihminen on elämänsä suurimmassa kriisissä...
Jakke kirjoitti:Moraali on käyttäytymismalli, jonka perusperiaatteet ovat kaikissa kulttuureissa miltei samanlaiset. Mielestäni Raamatusta löytyy yksi hyvä periaate (tuskin alunperin raamatullinen), joka riittäisi lakikirjan ainoaksi pykäläksi, mikäli kaikki noudattaisivat sitä. Tarkoitan siis ns. kultaista sääntöä: "Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille"
Näin minäkin näkisin moraalin. Tämä on oikeastaan likimain täydellinen moraalin määritelmä...
Mua alkaa oikeasti masentaa...

Miten ihmeessä sitä on voinut olla näin sokea kaikelle...

Miten tosta skeidasta saa lähimmät ulos..?!!