Alueveli kirjoitti: Komppaan tätä. Sääntöihin tosin on kirjattu oikeus että sopivassa tilanteessa voi mainita omastakin vakaumuksestaan, mutta pitäisiköhän tämä rajata vain oppikysymyspuolelle?
Vakaumuksestaan kertominen ei ole mun mielestä mikään iso ongelma kenellekään.
Siis jos se tulee tyyliin "minun mielestäni", "minä uskon", "kristinuskon mielestä" tai "kristityn mielestä"....
Samalla tavallahan käydään noita kysymyksiä läpi: "Jehovantodistajat ajattelevat" kontra "minä ajattelen". Jos tuollaiseen keskusteluun tuodaan lisää aspekteja "luterilaiset ajattelevat" ja "islamilaiset ajattelevat", niin keskustelu on silloin yleissivistävää ja jopa kiinnostavaa. Tällätavoin siis voi kertoa omasta uskostaan.
Ogelma on enemmän siinä, että ruvetaan kertomaan ehdottomia totuuksia. Kenenkään, siis KENENKÄÄN ei ole, uskonnosta tai vakaumuksestaan pakko sen enempää
hyväksyä kuin ymmärtääkään (esimerkkinä) uskontoa, joka palvoo vaaleanpunaista spagettihirviötä ja rukoilee tätä. Eri mieltä saa olla, jos ei saa, niin sittenhän kaikki mielenkiintoinen keskustelu loppuu palstalta justiinsa.
Toisaalta ei ketään uskonsa tai sen puutteen takia saa loukatakkaan. Sana hihhuli on jo itsessään loukkaava (ainakin jollekin). Myös tuollainen ala-arvoinen heittely, että "sanompa vaikka olettekin kaikki tuollaisia luojan hylkäämiä epattoja" saattaa a) loukata jotakuta verisesti... b) säikäyttää jonkun pahanpäiväisesti.
Kaikilla ei ole samanlaista huumorintajua, että kestäis keskinäisenkin nokittelun ja vaikka raivoisan riidankin ja sen jälkeen taas istuu rauhallisesti kahvikupposen ääreen rupattelemaan.
Lehtiveli kirjoitti: Tuossa "vieraiden osiossa" on tietysti se ongelma, että helposti keskustelu menee yksipuoliseksi jos vain vieraat osallistuu, ja toisaalta, se voi hiljentää rekisteröityneiden puolen keskustelua.
Tokihan tuonne vieraidenkin osioon osallistuis kaikki, se vaan erottuisi tästä muusta palstasta sillätavoin, että se olisi säännöiltään vapaampaa. Tokihan sieltäkin voi pitää pois kaikki 2-vuotiaitten henkevät kommentit. Mä en usko, että rekkaripuolen keskustelu tästä hiljenis, jotenkin mä olen taipuvainen ajattelemaan, että joidenkin etujen saaminen rekisteröimisellä saattaisi lisätä rekisteröitymisiä.
Sillä tavalla sitä "houkutellaan" asiakkaita kaupallisillakin palstoilla.
Vierailijan voi bannata vuorokaudeksi toki, siinä missä kenet tahansa, varsinkin jos vieraalla sattuu olemaan staattinen ip- osoite. Ainakin meillä vaihtuu ip- joka kerran kun mä boottaan tuon modeemin, joten vähänkään tekniikkaa tunteva pääsee tästäkin pahasta. (okei no tuskin ketään kiinnostaa ruveta nyt niin kovasti rienaamaan, että pitää iha koneet bootata joka kerta...

)
Mutta vieraiden vapaaseen kirjoitteluun saattaa liittyä myös toinen ongelma, jota jo tässäkin ketjussa aikaisemmin käsiteltiin ja se on esim. seuraavanlainen:
vieras a päättää ruveta tekemään renskaa palstalla, hän heittää lähimmän viikon aikana toistakymmentä herjaavaa ja inhottavaa viestiä palstalle ja saa monet jo hermostumaan, loukkaantumaan ja suuttumaan. SItten vieras a katoaa jäljettömiin kun tämä "jännitys"

on saatu purettua. Heti perään palstalle eksyy vieras b, joka onkin tukea tarvitseva JT, joka tulee esittämään jonkun hämmentyneen kysymyksen jostain asiasta... joku jo valmiiksi vieraan a postauksiin kettuuntunut sanookin sitten tälle uudelle vieraalle pari valittua sanaa ja saa toisen katoamaan palstalta jäljettömiin... Vaikka modet ja ylläpito voi halutessaan tarkastaa ip:t me muut ei välttämättä nähdä onko kyse samasta henkilöstä...
Taistelutanner osio ei ilmeisesti ottanut tuulta alleen, joten siitä sen enempää.