Tuon allekirjoitan. Tärkeintä on saada porukka kontrollin alle juuri "syntilistoilla". Porukan hierarkian ylin pomo sanelee perussuunnan ja sen jälkeen pikkupomot alempana pääsevät säätelemään tarkennuksia.Rippeli: Synti on ihmisten luoma käsite jolla saadaan oma yhteisö kulkemaan jonkinlaisessa järjestyksessä, ja jolla saadaan oma porukka erotettua toisista.
Sillä kehotuksella olla loukkaamatta muita sanomisillaan ja tekemisillään, on kyykytetty ihmisiä varmaan eniten. Mikä nokkelinta, porukka alkaa toistensa poliisiksi ja ilmiantajiksi palkkion eli kiitoksen ja julkisen korotuksen toivossa. Ilmoittaja saa kiillotettua omaa sädekehäänsä, kun saa sanoa: tuo se teki taas... mutta minä pystyn vastustamaan "houkutuksia". Kyllä sillä jo saattaa saada kateellisvivahteista ihailua.
VAROITUS. Seuraavassa saattaa tulla loukkaavaa aineistoa liittyen uskovaisuuteen - molemmille ryhmittymille. Jos epäröit, ÄLÄ JATKA ETEENPÄIN.
Tuohon liittyy minun suosikkiajatukseni siitä, miksi jokin on "kiellettyä" toiselta uskovalta tai jopa koko ryhmältä - mutta samaan aikaan toista ryhmää se ei koske ensinkään. Ah, lemppariesimerkki "maailmallisesta pahuudesta ja synninpesästä", kapakasta!
Minulla on tässä kaksi vakaata ja vakaumuksellista uskovaa, Teuvo ja Reino.
Teuvo kokee alkkohoolin ynnä tupakin vastenmieliseksi, paheelliseksi, kartettavaksi ja ylen syntiseksi menoksi. Ei missään olosuhteissa tule hyväksyä kummankaan iljettävän tavan ylläpitoa ja kapakki on itse perkeleestä, oikea pahuuden pesäkolo. Sormi tiukasti pystyssä jakelee Teuvo, eli Teukka, kieltoja ja opastuksia ynnä muuta informaatiota kapealta polulta lipsahtaneille. Teukan päällä on ruskea samettitakki ja jalaassa tummat prässihousut ynnä nappaskengät, solmio tiukasti valkoisen kauluksen ympärille kiedottuna. Kotona saattaa oikein syntisenä päivänä kajahtaa kaiuttimista Mattia ja Teppoa. Uni ei tahdo tulla, kun täytyy ajatella kaikenlaisia asioita, sanottuja ja tehtyjä. Omia ja muiden.
Tästä päästiinkin aasinsillalla Reinoon. Reinon nahkarotsin taskussa on norttiaski ja joka päivä se vaihtuu uuteen. Kapakassakin tulee käytyä vaihtelevasti riippuen monista asioista, siellä saa ajatuksiin vähän väljyyttä ja näkee kavereita. Illan jälkeen on rento olo ja nortti huulessa Reino, eli Reiska, pyrkii buutsien kannukset epävarmassa menossa epätahtiin kilisten kohti kotia. Saattaa mennessään jutella yläkerran kaverille. Ennen nukkumaan menoa voi vielä kuunnella Manowarin 'Kings Of Metal' -levyltä sen viimeisen biisin: Blood Of The Kings'in, ihan vaan alun kitarariffin takia, lopuksi Reiska kiittää Jumalaa hyvästä musiikista ja nukahtaa levolliseen uneen.
MIKSI Teuvo kokee tekevänsä oikein?
MIKSI Reino kokee tekevänsä oikein?
Miksi molemmat seisovat yhtä vakaasti jumalansa edessä, katseenkaan värähtämättä eli sydämen soimaamatta?
Tästä en ole rakentamassa mitään uskisjuttua, uskokaa huviksenne. Koko ajan puhutaan synnistä ja yläotsikkona on Oppinäkemyksiä ja Raamatuntulkintaa. Eli pitäisikö miettiä Raamatunkohtia - tai ihan mielipiteitä? Sana on minun puolestani vapaa.
Tarkoitukseni on ravistella luutuneita ja hyvin tiukkoja ennakkoluuloja - - - kaikesta.
HETI tähän perään nootteja, jos olen mielestäsi huonolla tiellä kirjoitukseni kanssa. Siis jos mielestäsi tyrkytän, saarnaan tai julistan! Sano HETI ja napitan turpani tiukasti. LISÄYS: Ja ylläpito tai mode poistaa kirjoitukseni asiattomana.