Raamattu ja sen rakkaudelliseksi mainittu Jumala

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Witless

Re: Raamattu ja sen rakkaudelliseksi mainittu Jumala

Viesti Kirjoittaja Witless »

Nellique kirjoitti:Ja se sielu 'joutuu' täällä maan päällä johonkin kuoreen. Toiset ovat tyytyväisiä tomumajaansa, ja toiset saavat osakseen sairauksia, vammoja, epämuodostumia, vammaisuutta, eli se jako tuntuu siinäkin hirveän epäreilulta. Ja taas kaikki on tarkkaan mietitty.
Sun kolostasi en tiedä mutta ulkomuotoni ja sieluni (henkeni) ovat siis Jumalan määräämiä. ;)

Mikä osuus minulle jää elämässäni? Mitä voin muuttaa, mitä en voi muuttaa? Onko tulevaisuuteni määrätty pilkulleen? Onko minut määrätty tapettavaksi Jumalan suunnitelmassa 52-vuotiaana?
Viimeksi muokannut Witless, 21.02.2009 02:33. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Nellique

Viesti Kirjoittaja Nellique »

Kyllä.

Mihin mahdat olla menossa...?
Ihminen voi hyväksyä tai katkeroitua - onkohan kolmatta mahdollisuutta?
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
Witless

Nellique kirjoitti:Kyllä.

Mihin mahdat olla menossa...?
Ihminen voi hyväksyä tai katkeroitua - onkohan kolmatta mahdollisuutta?
Ihan sinne minne olet viemässä. :)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Nellique

Hehe, mihis minä sinua veisin? Eihän täällä viedä ketään yhtään minnekään - ainakaan minä en vie, :P
en omaan kolooni enkä toisten koloihin. Tanssitaan vaan tanhuja niin, että tanner pöllyää.
oh ich kann nicht mehr: ich weiss, ich werde brennen: dein urteil hat sich längst: um meinen hals gelegt:: oh ich kann nicht mehr: ich weiss, du wirst mich hängen:: und die schlinge ist so eng: dass ich kaum noch atmen kann: spiel mir das lied vom tod::
Witless

Nellique kirjoitti:Hehe, mihis minä sinua veisin? Eihän täällä viedä ketään yhtään minnekään - ainakaan minä en vie, :P
en omaan kolooni enkä toisten koloihin. Tanssitaan vaan tanhuja niin, että tanner pöllyää.
Sun kolostasi en tiedä mutta ulkomuotoni ja sieluni (henkeni) ovat siis Jumalan määräämiä. ;)

Mikä osuus minulle jää elämässäni? Mitä voin muuttaa, mitä en voi muuttaa? Onko tulevaisuuteni määrätty pilkulleen? Onko minut määrätty tapettavaksi Jumalan suunnitelmassa 52-vuotiaana?
- Richard Feynman
Nellique

Witless: Mikä osuus minulle jää elämässäni? Mitä voin muuttaa, mitä en voi muuttaa? Onko tulevaisuuteni määrätty pilkulleen? Onko minut määrätty tapettavaksi Jumalan suunnitelmassa 52-vuotiaana?
Tämä on älyttömän vaikea asia. Tätä varmaan miettivät viisaat ja riitelevät.

Oma mielipiteeni:
Ei tulevaisuutta ole määrätty - ja on määrätty. Jossain mielessä se kuninkaallisen laivaston köysiinsä punoma punainen lanka (joka oikeasti oli sininen), menee läpi elämän, mutta yksityiskohtiin voi vaikuttaa. Kuljet jonkinmoista hiekkatietä ja siitä haarautuu silloin tällöin pienempiä polkuja. Olet vapaa lähtemään koska vain mille polulle vain, mutta valintasi mukaan tulet takaisin hiekkatielle jossain vaiheessa, usein varmaan eri kohdassa kuin tarkoitit.

Vaikka jokin ammatti: hyvillä papereilla voit päästä suoraan, mutta huonoilla myöhemmin mutkan kautta. MUTTA sitten on peruuttamattomia valintoja, kuten kännissä moottoritielle ja hyvässä lykyssä (Jumala minulla) jäät henkiin, huonossa kuolet. Minulla oma valinta (josta en voi syyttää ketään) + Jumalan tahto.

Tämä Jumalan tahto tekee kuviosta mielenkiintoisen, monimutkaisen ja käsittämättömän. Minua koskee Jumalan lupaus siitä, että niille, jotka Jumalaa rakastavat, kaikki kääntyy lopulta parhain päin. Ja jokin sellainen kuin kenellekään ei anneta suurempaa taakkaa, kuin minkä hän jaksaa kantaa. Liekö sitten totta (!!), koska tehdäänhän itsemurhia, kun ei jakseta taakkaa. Tarkoitus on kai lohduttaa kamppailevaa, että sitä panee peliin kaikki liikenevät voimanrippeensä ja vielä ylikin. Ja ellei selviä... niin, miten on sen itsemurhan kanssa?

Olen omassa elämässä huomannut monesti (monesti siksi, että olen tyhmä ja varsinkin kovapäinen), että asiat kääntyvät parhain päin, vaikka ensin tuntee tuijottavansa täydellisessä umpikujassa kylmää tiiliseinää. Ja sataa alijäähtynyttä vettä ja kyyristelen vielä pienessä puisessa hedelmälaatikossa eikä aurinkoa edes muista enää. (Joo, tältä minusta tuntui vain vähän aikaa sitten ja kestoltaan kauan). Eikun paniikkipyyntöjä yläkertaan ja henki meinaa lähteä eikä varmasti kukaan kuule. No, auttaahan se jaksamaan. Jossain kohtaa solmut alkavat aueta yksitellen ja vauhti kiihtyy.

Yksi päivä huomaa, että muurin raosta paistaa ohut auringonsäde ja paljon myöhemmin muuri murtuu. Sitten mikään ei ole ennallaan ja ne pahat asiat ovat äkkiä olleet portti parempaan, sen kivimurskan päältä näkeekin tosi kauas ja kaikki on mahdollista. On saanut sellaista, mitä ei edes osannut pyytää. Ja kaikki koettu onkin ollut tarpeellista ja äkkiä koko kuvio kirkastuu. Ilman koettua paskaa asiat olisivat jämähtäneet sinne kalpeaksi ja surkeaksi. Ihmisenä olisikin tyhjä ja tyhmä, konttaisin varvikossa pikkusieluisena, sen sijaan nyt minulla on ratsu ja koko maailma auki. :oops:

Eli vaikea summata järjelliseksi. On suunniteltu valmiiksi muttei ole, on vapaa tahto - no minun mielestäni ainakin minulla on ollut vapaa tahto. Minulla on tunne, että olen tyytyväinen ja odotan hyviä asioita. Saatan kyllä silti saada pahojakin, mutta perusvire on luottavainen. Okei, tässä nyt ei ollut päätä eikä häntää. Kai minä alistun hovioikeuden päätökseen.

Yksi sana tarkennettu oikeaksi.
Viimeksi muokannut Nellique, 21.02.2009 03:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ellen

Viesti Kirjoittaja Ellen »

Witless kirjoitti: ulkomuotoni ja sieluni (henkeni) ovat siis Jumalan määräämiä. ;)

Se elämän koneisto,jota tietyn ajan tällä elämän matkalla hallinnoit on käytettävissäsi valintojesi mukaan.ts. vain valinnat ovat mahdollisia ja muutettavissa koneistosi trimmauksen mukaan. Tietoisuus ajan virrasta ja tämän varmistuneen elämän olevaisuudesta ja päättymisestä piirtää rajat.
Biologian näkökulmasta katsoen ihmisen ja elämän perimmäinen tarkoitus olisi pelkkä lisääntyminen,minkä tarkoituksen ihmislaji tuntuu oivaltaneen .
Sitten tietenkin voidaan taas spekuloida niistä Hawkingin mielenkiintoisista rinnakkaistodellisuuksista tai yhdestätoista oletetusta ulottuvuudesta.
Tai sitten kaventaa ymmärryksemme kristinuskon eri lahkojen määrittämiin jumalkäsityksiin. Raamatun eli kristinuskon Jumala tuskin puristuu haluamaamme muotoon vaikka miten toivoisimme.
Muista jumalista raha on kyllä puhuttavin ja palvotuin.
Perjantaiyön rauhaisia unia. :wink:
Omnia mea mecum porto
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Witless kirjoitti:Mikä osuus minulle jää elämässäni? Mitä voin muuttaa, mitä en voi muuttaa? Onko tulevaisuuteni määrätty pilkulleen? Onko minut määrätty tapettavaksi Jumalan suunnitelmassa 52-vuotiaana?
"Jumala auttaa niitä jotka auttavat itseään." Se ainakin on varmaa, että sohvalla loikomalla ei saa muuta kuin makuuhaavoja.

Seurakunnasta lähdön jälkeen olen vakuuttunut siitä, että omaan "kohtaloonsa" voi vaikuttaa hyvin paljon. Se vaatii tietysti määränpään valintaa, määrätietoisuutta ja ahkeruutta. Elämässä voi toki ajelehtia ja saavuttaa päämääriään, mutta silloin menee enemmän sattuman puolelle.

Useimmissa tapauksissa elämänsä pituuteenkin voi vaikuttaa ratkaisevassa määrin terveellisillä elämäntavoilla.
Religionsfri.
Nellique

Aaac: "Jumala auttaa niitä jotka auttavat itseään." Se ainakin on varmaa, että sohvalla loikomalla ei saa muuta kuin makuuhaavoja.
Siis puhut asiaa. Ei ole tainnut sen koommin ruoka tipahtaa taivaalta, kun siellä erämaassa Mooseksen johtaessa porukoita. Ja Suomen sosiaalipolitiikkaa ei kai tähän lasketa?
Aaac: Seurakunnasta lähdön jälkeen olen vakuuttunut siitä, että omaan "kohtaloonsa" voi vaikuttaa hyvin paljon. Se vaatii tietysti määränpään valintaa, määrätietoisuutta ja ahkeruutta. Elämässä voi toki ajelehtia ja saavuttaa päämääriään, mutta silloin menee enemmän sattuman puolelle.
Mutta mitä sinä ajattelet siitä elämän "perussuunnasta", eli voiko sitä muuttaa pitkin matkaa vai onko se "ennalta päätetty"?
Aaac: Useimmissa tapauksissa elämänsä pituuteenkin voi vaikuttaa ratkaisevassa määrin terveellisillä elämäntavoilla.
Tätä olen miettinyt... Toinen saa keuhkosyövän ikäänkuin itsestään, toinen polttaa tupakkaa 70 vuotta eikä saa. Perintötekijät ainakin vaikuttavat, mutta onko siinä myös "tuuria"?
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Witless kirjoitti:Mikä osuus minulle jää elämässäni? Mitä voin muuttaa, mitä en voi muuttaa? Onko tulevaisuuteni määrätty pilkulleen? Onko minut määrätty tapettavaksi Jumalan suunnitelmassa 52-vuotiaana?
Fatalistina totean, että sinun -niin kuin kaikkien muidenkin- osaksesi jää elämäsi kokeminen, jota myös elämiseksi nimitetään. Riittää ainakin minulle.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
pakana

Viesti Kirjoittaja pakana »

Witless kirjoitti: Mikä osuus minulle jää elämässäni? Mitä voin muuttaa, mitä en voi muuttaa? Onko tulevaisuuteni määrätty pilkulleen? Onko minut määrätty tapettavaksi Jumalan suunnitelmassa 52-vuotiaana?
Tämä on hyvä kysymys.
Itse uskon, että elämä on pitkälti omissa käsissä. Ihminen voi muuttaa paljonkin, omaa käyttäytymistään, suhdettaan asioihin, ajatteluaan, jopa ulkonäköään kykenee ihminen jonkinverran muokkaamaan. Tosin, ainakin toistaiseksi rajoituksin.

Tulevaisuudessa tosin voivat esim. vanhemmat vaikuttaa paljonkin syntyvän lapsensa terveyteen, ulkonäköön ja muihin asioihin, jahka tämä geenimanipulaatio-sukupolvi syntyy, eikä sekään enää ihmisten mielestä ole eettisesti arveluttavaa.

Kohtaloon sinänsä en usko, siis siihen ennalta määrättyyn. Ei ole olemassa mitään kuolinpäivää, paljolti on kiinni sattumasta. Tätä ennalta määrättyä kuolinpäivää muuten käsitellään kauhuelokuvissa Final Destination I ja II
Olis nimittäin aika ikävää ajatella, että esim. äiti olisi jo ennalta määrätty ajamaan autokolari ja tappamaan lapsensa ja kenties koko perheensä.
Se on vähän niinko yhdessä leffassa sanotaan, että life is bitch and then you die.
Witless

Sainkohan tästä nyt lisätietoja Jumalan aikeista suhteeni? Ehkä sain, ehkä en. :)

En saanut kuitenkaan vielä käsitystä siitä milloin Jumala tappaa ihmisiä ja miksi. Paitsi opettaakseen muita. Ja mietin edelleen niitä Jumalan tappamia vauvoja. Ymmärrän kyllä että ne ehkä tulevat taivaasta ja menevät taivaaseen, ja siellä on hyvä olla, selvä.

Entä sitten ne lapset jotka joutuvat kärsimään täällä vuosikausia? Onko heillä harvinaisen tyhmät vanhemmat, joille tarvitsee demonstroida pitkän kaavan kautta Jumalan olemassaolo? Entä jos heistä ei tule Jumalaan uskovia senkään jälkeen? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
- Richard Feynman
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Witless kirjoitti:En saanut kuitenkaan vielä käsitystä siitä milloin Jumala tappaa ihmisiä ja miksi. Paitsi opettaakseen muita. Ja mietin edelleen niitä Jumalan tappamia vauvoja. Ymmärrän kyllä että ne ehkä tulevat taivaasta ja menevät taivaaseen, ja siellä on hyvä olla, selvä.
Egyptin esikoisten tappaminen on asia, jota sain aika paljon itselleni selitellä parhain päin silloin joskus uskovaisena. Jumala toimii käsittämättömillä tavoilla ja niin edelleen, mutta siitä ei pääse mihinkään, että Mooseksen kirjassa kuvailtu viattomien lasten teurastusoperaatio on vailla mitään oikeutusta.

Lisäksi sain sellaisen käsityksen, että Jumalan suoranaisesti tappamia ei tulla herättämään JT-paratiisiin. Lienevätkö taivaaseen uskovat sitten viemässä Egyptin esikoisia autuuteen.
Witless

Aaac kirjoitti:
"Jumala auttaa niitä jotka auttavat itseään." Se ainakin on varmaa, että sohvalla loikomalla ei saa muuta kuin makuuhaavoja.

Seurakunnasta lähdön jälkeen olen vakuuttunut siitä, että omaan "kohtaloonsa" voi vaikuttaa hyvin paljon. Se vaatii tietysti määränpään valintaa, määrätietoisuutta ja ahkeruutta. Elämässä voi toki ajelehtia ja saavuttaa päämääriään, mutta silloin menee enemmän sattuman puolelle.

Useimmissa tapauksissa elämänsä pituuteenkin voi vaikuttaa ratkaisevassa määrin terveellisillä elämäntavoilla.
Nellique kertoi minulle (ennen lopettamistaan) Jumalasta joka tappaa ihmisiä tarvittaessa.

Kannatatko sitä samaa Jumalaa, Aaac? Voinko kysyä sinulta jatkossakin tämän Jumalan tekemisistä? Tämä "Jumala auttaa niitä jotka auttavat itseään." siis?

Vai vitsailitko vain?
- Richard Feynman
Witless

Viljo kirjoitti:
Fatalistina totean, että sinun -niin kuin kaikkien muidenkin- osaksesi jää elämäsi kokeminen, jota myös elämiseksi nimitetään. Riittää ainakin minulle.
Ymmärrän ideasi. Mutta kun yritin tässä ketjussa saa selville tosiasioita siitä kaikkivaltiaasta Jumalasta josta Nellique kertoo. Kestkustelu jäi vähän kesken.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin