Juu, kannattaa siis keskittyä siihen hyvään palautteeseen ja yrittää olla ottamatta hernettä nenäänLieke kirjoitti: Itse en näe mitään järkevää tarkoitusta tällaiselle toiminnalle. Surullista on myös se, että oikeasti tietoa hakevat saavat ilkeämielisiä vihjauksia niskaansa, kuten minä äsken. Ei taida palvella palstan tarkoitusta?![]()
Pääosin palaute on ollut erittäinkin hyvää ja asiallista, mutta esim. uskonnon ollessa kyseessä olisi kaikin puolin kohteliasta hoitaa näitä asioita hienotunteisesti...
Nyt säikähdin
Valvoja: Moderaattorit
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
-
Lieke
Hei Kapteeni, ja kiva kun olet taas kommentoinut!
En ole lainkaan hermostunut enkä tykännyt kyttyrää, en vain osannut odottaa aikaisempaa reaktiota. Tuli ns. puskasta.
Kaikkeen löytyypi luonnollinen selitys, jos vain jaksaa kysyä tai plarata aikaisempia viestejä.
Alueveli itse mainitsee minulle osoittamassaan vastauksessa:

Uusintäkäynnit taas liittyvät läheisesti kesän aikaiseen työhöni suuhygienian parissa, joten vakava synti ei liennyt tämäkään.
Sen kummemmin itseäni selittelemättä (siihenhän minulla ei ole velvollisuutta) ajattelin oikaista ainakin nämä mainitut seikat että jatkossakin mukavampi kirjoitella kun kenenkään takaraivossa ei syki "huijari" tarpeettomasti..
Kiitos edelleen kaikille avusta!
Kaikkeen löytyypi luonnollinen selitys, jos vain jaksaa kysyä tai plarata aikaisempia viestejä.
Alueveli itse mainitsee minulle osoittamassaan vastauksessa:
...joten, olen vaikutteille altis.ystäväsi raportoi jättämänsä kirjallisuuden ja kanssasi vietetyn ajan seurakuntaan eli kerää tunteja
Uusintäkäynnit taas liittyvät läheisesti kesän aikaiseen työhöni suuhygienian parissa, joten vakava synti ei liennyt tämäkään.
Sen kummemmin itseäni selittelemättä (siihenhän minulla ei ole velvollisuutta) ajattelin oikaista ainakin nämä mainitut seikat että jatkossakin mukavampi kirjoitella kun kenenkään takaraivossa ei syki "huijari" tarpeettomasti..
Kiitos edelleen kaikille avusta!
-
tikaram
Vaikka seuran neuvot ovat mitä ovat, niin silti todistajat ovat ihmisiä, jotka saattavat tykästyä maailmalliseen tuttavuuteen. Ja ainahan niitäkin on, joiden paras ystävä on ei-jt. Hänestä vaan ei voi juuri puhua seurakunnassa, tai siellä pitää antaa mielellään vaikutelmaa, että hän on jollain tavalla kiinnostunut todistajista voidakseen jatkaa tätä ystävyyttä. Voi olla, että jos suhteenne jatkuu, vaikka kiinnostuksesi hänen uskoaan kohtaan ei jatku, ystäväsi on aidosti ystäväsi - tai näkee sinussa jotain potentiaalia.
Suoranaista kieltoa kai ei ole kaverustumisesta ei-uskovaan (suosituksia kyllä), mutta esimerkiksi oma tilanteeni on teoriassa tämä: äitini saa olla normaalisti tekemisissä veljeni, eli poikansa kanssa, joka ei ole enää todistajien yhteydessä koska tätä ei ole koskaan kastettu. Minun kanssani äitini ei saisi olla, silä minä olen ollut kastettu, muuta eronnut seurakunnasta avoliiyon solmimisen takia.
Siirretty nimmarin alle - MM
Suoranaista kieltoa kai ei ole kaverustumisesta ei-uskovaan (suosituksia kyllä), mutta esimerkiksi oma tilanteeni on teoriassa tämä: äitini saa olla normaalisti tekemisissä veljeni, eli poikansa kanssa, joka ei ole enää todistajien yhteydessä koska tätä ei ole koskaan kastettu. Minun kanssani äitini ei saisi olla, silä minä olen ollut kastettu, muuta eronnut seurakunnasta avoliiyon solmimisen takia.
Siirretty nimmarin alle - MM
-
RaM
Lieke hyvä. Koita ymmärtää meitä entisinä Jehovan todistajina. Meidän, minut etunenässä, on opetettu epäilemään kaikkia ja kaikkea, sillä sortavat sudet ovat väijyneet meitä todistaja-aikanamme.
Tässä hieman seuran kirjallisuudesta meille annettua opetusta:
Väärät palvelijat. Jotkut väittävät olevansa Jumalan palvelijoita mutta ovatkin ulkokullattuja ja todellisuudessa Saatanan palvelijoita, jotka taistelevat Jumalaa vastaan.
Näiden väärien palvelijoiden esiintyminen ennustettiin Raamatussa monissa kohdissa. Paavali kertoi Efesoksen seurakunnan valvojille, että hänen poismenonsa jälkeen seurakuntaan tulisi sortavia susia, jotka eivät kohtelisi laumaa hellästi; he puhuisivat vääristeltyjä asioita vetääkseen opetuslapset mukaansa.
Meille on siis jäänyt kammottava pelko siitä, että tähän puhtaaseen veljesseuraammekin ilmaantuisi noita susia. Täällä ne on tunnistettu Jehovan todistajiksi.
Tässä hieman seuran kirjallisuudesta meille annettua opetusta:
Väärät palvelijat. Jotkut väittävät olevansa Jumalan palvelijoita mutta ovatkin ulkokullattuja ja todellisuudessa Saatanan palvelijoita, jotka taistelevat Jumalaa vastaan.
Näiden väärien palvelijoiden esiintyminen ennustettiin Raamatussa monissa kohdissa. Paavali kertoi Efesoksen seurakunnan valvojille, että hänen poismenonsa jälkeen seurakuntaan tulisi sortavia susia, jotka eivät kohtelisi laumaa hellästi; he puhuisivat vääristeltyjä asioita vetääkseen opetuslapset mukaansa.
Meille on siis jäänyt kammottava pelko siitä, että tähän puhtaaseen veljesseuraammekin ilmaantuisi noita susia. Täällä ne on tunnistettu Jehovan todistajiksi.
-
Jakke
Minusta tässä ketjussa ei ole muuta epäilyttävää kuin nimimerkki grace joka "sattumalta" ilmaantui juuri tähän ketjuun kertomaan omia mielipiteitään UUT:sta ja veljesseura.orgista. Sinun vilpittömyyttäsi en epäile ollenkaan.Lieke kirjoitti: Ei kai tätä ollut tarkoitettu minulle? Voin rehellisesti kertoa olevani siinä tilanteessa mistä kirjoitin, ja olenkin täältä saanut todella hyviä vastauksia joista kiitos kaikille! Tämä tilanne on ollut itselleni äärettömän vaikea, ja siksi kuulutan rehellisyyttä niin itseltäni kuin kaikilta teiltäkin. Tämä oli minulle hyvä kanava esittää kysymyksiä ja saada vastauksia, ja toivon että ihmiset edelleen ovat aktiivisia. Uskoisin, että ketjusta on hyötyä monelle muullekin kuin vain minulle!
Jos olisit itse käyttänyt termejä "vapaamuotoinen todistaminen", "lehtikierros", "katutyö" yms. niin sitten olis hälytyskellot soineet
Saako muuten kysyä mistä päin Suomea noin suurinpiirtein olet? Tämä kiinnostaa yhdestä syystä jonka kerron seuraavassa viestissäni...
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Lieke
RaM:
(Jehovan todistajien maailma tuntuu epätodelliselta, jotenkin alentavalta ja absurdilta, jopa vihamieliseltä).
Olen lukenut paljon viimeisen kahden päivän aikana, ja olo on hämmentynyt. Olen kuitenkin erittäin kiinnostunut ottamaan asioista lisää selvää, kunhan muistan että uteliaisuus tappoi kissan..
Olen miettinyt kuumeisesti ensi viikon lauantaita, otanko ystäväni (uusin, vähemmän sinisin silmin) vastaan vai varjelenko itseäni ja luovun leikistä. Ehkä on hyvä etten tee hätiköityjä päätöksiä!
Yritän ymmärtää sen mikä suinkin on mahdollistaLieke hyvä. Koita ymmärtää meitä entisinä Jehovan todistajina. Meidän, minut etunenässä, on opetettu epäilemään kaikkia ja kaikkea
Olen lukenut paljon viimeisen kahden päivän aikana, ja olo on hämmentynyt. Olen kuitenkin erittäin kiinnostunut ottamaan asioista lisää selvää, kunhan muistan että uteliaisuus tappoi kissan..
Olen miettinyt kuumeisesti ensi viikon lauantaita, otanko ystäväni (uusin, vähemmän sinisin silmin) vastaan vai varjelenko itseäni ja luovun leikistä. Ehkä on hyvä etten tee hätiköityjä päätöksiä!
-
Jakke
Juu ok... Eiku mietin vaan sitä, että jos oot pohjoisesta niin eihän JT jouda ens lauantaina sun luo uusintakäyntiä tekemään. Ovat silloin konventissa. Mutta tuossa viimeisimmässä viestissä korjasitkin ajankohdan ensi viikon lauantaiksi.Lieke kirjoitti:Ja Jakke: Länsirannikolla majailen
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Lieke
-
RaM
Konventti on suurempi kokoustilaisuus, jossa tarkoituksena on puhaltaa suuremman joukkopsykoosin uskonhurmosta todistajiin ja lujittaa heidän uskoaan hetikohtapian koittavaan maailmanloppuun.Lieke kirjoitti: EDIT: Vielä tyhmä kysymys, mikä on konventti?
Konventteja järjestetään hieman pienemmässä muodossa vuoden aikana kaksi muuta mutta näin kesällä on ympäri Suomen muutama suurkonventti, joihin osallistuu noin jäähallillinen ihmisiä.
Vastaa lestadiolaisten kesätapahtumaa.
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
-
RaM
Tuli vielä mieleeni, että jos haluat tavata tuota Jehovan todistaja ystävääsi, niin tässä olisi yksi hyvä aihe johon sinä voisit etukäteen paneutua ja johtaa keskustelun tähän tuon todistajan valitseman 'vetoavan' vaihtoehdon sijaan (sinun pitäisi sada päättää mikä asia sinua kiinnostaa).
Linkki
Vedenpaisumukseen liittyviä muitakin hyviä kysyttäviä asioita löytyy lisää täältä Veljesseuran foorumista tai pääsivulta. Jos niistä haluat kysellä niin paneudu ensin itse noihin kirjoituksiin ja aiheeseen.
Jehovan todistajien (kuten raamatunkin) suurin ongelma on käsitys varhaishistoriasta.
Linkki
Vedenpaisumukseen liittyviä muitakin hyviä kysyttäviä asioita löytyy lisää täältä Veljesseuran foorumista tai pääsivulta. Jos niistä haluat kysellä niin paneudu ensin itse noihin kirjoituksiin ja aiheeseen.
Jehovan todistajien (kuten raamatunkin) suurin ongelma on käsitys varhaishistoriasta.
-
Lieke
Kysäisin äsken piruuttani tekstiviestillä veriopista ja siitä miksi osaa verestä voidaan käyttää mutta kokoverta ei.
Lyhyen ajan kuluttua vastaus tuli: hän etsii minulle aiheesta materiaalia ja jos haluan tuo seuraavalle kerralle mukaan. Samalla hän lupasi tuoda myös dvd:n joka käsittelee aihetta minkä voimme yhdessä katsoa, jos tulee jatkokysymyksiä. Ei vaikuta siltä että hän välttelisi aihetta!
Hitto, odotin vähän toisenlaista reaktiota!
Lyhyen ajan kuluttua vastaus tuli: hän etsii minulle aiheesta materiaalia ja jos haluan tuo seuraavalle kerralle mukaan. Samalla hän lupasi tuoda myös dvd:n joka käsittelee aihetta minkä voimme yhdessä katsoa, jos tulee jatkokysymyksiä. Ei vaikuta siltä että hän välttelisi aihetta!
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
Lainaan tässä itseäni:Lieke kirjoitti:Kysäisin äsken piruuttani tekstiviestillä veriopista ja siitä miksi osaa verestä voidaan käyttää mutta kokoverta ei.
Lyhyen ajan kuluttua vastaus tuli: hän etsii minulle aiheesta materiaalia ja jos haluan tuo seuraavalle kerralle mukaan. Samalla hän lupasi tuoda myös dvd:n joka käsittelee aihetta minkä voimme yhdessä katsoa, jos tulee jatkokysymyksiä. Ei vaikuta siltä että hän välttelisi aihetta!![]()
Nyt kun hän ei ollut paikalla, ei tarvinnut edes sanoa palaavansa, vaan lupautuu seuraavaksi kerraksi opettelemaan ulkoa seuran saneleman vastauksen. Kaupanpäälliseksi saat vielä tunnin annoksen propagandavideomateriaalia.Lehtiveli kirjoitti: Jos vastaan tulee kysymys, johon ei olla varauduttu, hän sanoo palaavansa myöhemmin vastaamaan. Tai sitten hän lähtee karkuun, eikä palaa.
Eli siis, ulkoa opeteltu vastaus tuokin
edit: Veriaiheesta kannattaa mieluummin kysyä esimerkiksi:
- Miksi valkosoluja ei saa siirtää, vaikka esimerkiksi elinsiirrot ovat sallittu ja niissä elimistöön kulkeutuu paljon enemmän valkosoluja kuin verensiirrossa?
- Miksi plasman siirto ei ole sallittu, vaikka plasma koostuu lähes 100% vedestä ja sallituista fraktioista?
Näihin ei ole vastausta.
Viimeksi muokannut Lehtiveli, 20.06.2007 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tony
Ei hän tietenkään siinä vaiheessa enää voi asiaa vältellä - joutumatta outoon valoon - jos sitä suoraan kysytään. Tässäkin tapauksessa meneteltiin vartiotorniseuran taktiikan mukaan, eli etsitään vt-seuran kirjallisuudesta vastaus kysymykseen ja keskustellaan asiasta seuraavalla kerralla.Lieke kirjoitti:Kysäisin äsken piruuttani tekstiviestillä veriopista ja siitä miksi osaa verestä voidaan käyttää mutta kokoverta ei.
Lyhyen ajan kuluttua vastaus tuli: hän etsii minulle aiheesta materiaalia ja jos haluan tuo seuraavalle kerralle mukaan. Samalla hän lupasi tuoda myös dvd:n joka käsittelee aihetta minkä voimme yhdessä katsoa, jos tulee jatkokysymyksiä. Ei vaikuta siltä että hän välttelisi aihetta!![]()
Eräs mielenkiintoinen kysymys liittyen verensiirtoihin on miksi jehovantodistaja saa kyllä käyttää useita veren fraktioita, mutta ei saa luovuttaa vertaan - edes noiden fraktioiden tuottamiseksi. Ja jotta noita veren fraktioita kyetään käyttämään hoidoissa, on kokoverta käsiteltävä moninkertainen määrä normaaliin verensiirtoon verrattuna. Mielestäni tuo on jo moraalisestikin erittäin arveluttavaa - ottaa mutta ei antaa.
Tuohon verestä ja verensiirroista käytävään keskusteluun saat ehkä parhaan pohjan täältä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja