Zeitgeist The Movie

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Wonderman

Re: Zeitgeist The Movie

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Tony Syrjänen kirjoitti:Mitä mieltä jatko-osasta?

Zeitgeist Addendum

Ihan on kotimaisella tekstitetty.
jatko osa on paljon parempi kuin tämä eka, ekasta kun vielä otettaisiin hyviä kohtia tähän niin eka osaa ei olisi tarvinnut edes tehdä. Seuraava zeitgeist elokuva ilmestyy lokakuussa 2010, saa nähdä millainen siitä tulee.

suomessa on muuten zeitgeist liike olemassa ja sivustokin jo löytyy http://www.z-liike.fi/

kerron laajemman mielipiteeni tuosta addendum:sta hieman myöhemmin, nyt olen yövuorossa töissä enkä nyt jouda enempää kertomaan.
" Lupaan lukea raamatun ja raitistuu
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jääköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän sen
Muttei tänä yönä"
- Jenni Vartiainen - en halua kuolla tänä yönä
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Zeitgeist Addendum

Psykedeelinen propagandapommitus jatkuu.

Z-liike on marginaalisuudestaan huolimatta ihan mielenkiintoinen ilmiö. Z-liike odottaa Z-harmagedonia eli nyky-yhteiskunnan romahtamista jonka Z-Raamattu, Zeitgeist-dokumentit ennustavat. Tämän jälkeen seuraa Z-paratiisi, jossa ihmiset muuttuvat mukaviksi ja järkeviksi, ei ole sotia, rahaa, valtioita, lakeja ja 99% töistäkin tekevät robotit, joten täysin tasa-arvoinen ihmiskunta saa himmailla halaten puita tai muuten kehittäen kulttuuria. Maapallon resurssit jakelee käyttöön suuri ja mahtava open-source Z-tietokone, joten kohtelu on varmasti tasapuolista. Uutta Z-maailmaa voi halutessaan vauhdittaa tekemällä työtä Z-Lahkon eteen ja julistamalla kaikille hyvää uutista Z-dokumenteista. (Muutama ylimääräinen Z-ilmaisu lisätty)

Minkähän takia tuli olo että tää kuulostaa jotenkin hyvin tutulta, mutta en keksi että mistä.. :roll:

Z-liike tuntuu olevan teknologiaviriteltyä ideologista kommunismia. Kannattaisikohan VT-seurankin muuten laittaa pari youtube dokkaria levitykseen kun vastaavat viritykset keräävät lukemattomia katsojia?
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Tosiaan, ihan mielenkiintoinen paketti oli jälleen tarjolla. Lopun 'liity meihin, tuet pyrkimystä luoda parempi maailma' -hypetys ei oikein maistunut, sattuneesta syystä, mutta muuten jälleen ajatuksia herättäviä pointteja, ja paljon.

Ajatuksen tasolla voisi tietenkin olla mahdollista, että (käytännössä) loputon puhdas energia ja pitkälle viety teknologia voisi antaa ihmisille mahdollisuuden muokata elämänsisältönsä ihan toisenlaiseen kuosiin kuin nyt on yleistä. Onhan tuo jo nähtävissä jokaisen elämässä tälläkin hetkellä. Siinä missä vuosikymmeniä sitten ihmisten aikaa veivät pyykinpesu, astioidenpesu, asunnon lämmittäminen, veden kuskaaminen kaivosta tupaan, siirtyminen paikasta a paikkaan b tai mikä tahansa vastaava arkinen ja välttämätön tekeminen, niin nykyään tuollaiseen tuhrautuu aikaa melko marginaalisesti.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Tony Syrjänen kirjoitti:Tosiaan, ihan mielenkiintoinen paketti oli jälleen tarjolla. Lopun 'liity meihin, tuet pyrkimystä luoda parempi maailma' -hypetys ei oikein maistunut, sattuneesta syystä, mutta muuten jälleen ajatuksia herättäviä pointteja, ja paljon.
Sehän olikin jo tiedossa, että yhteiskunta ei ole täydellinen. Utopistinen ratkaisumalli vain ei vakuuttanut ainakaan minua. Demokratia ja markkinatalous ovat tähän asti ylivoimaisesti toimivimmat ratkaisut. Toki hyvähän sitä välillä on pohtia muitakin vaihtoehtoja.
Ajatuksen tasolla voisi tietenkin olla mahdollista, että (käytännössä) loputon puhdas energia ja pitkälle viety teknologia voisi antaa ihmisille mahdollisuuden muokata elämänsisältönsä ihan toisenlaiseen kuosiin kuin nyt on yleistä. Onhan tuo jo nähtävissä jokaisen elämässä tälläkin hetkellä. Siinä missä vuosikymmeniä sitten ihmisten aikaa veivät pyykinpesu, astioidenpesu, asunnon lämmittäminen, veden kuskaaminen kaivosta tupaan, siirtyminen paikasta a paikkaan b tai mikä tahansa vastaava arkinen ja välttämätön tekeminen, niin nykyään tuollaiseen tuhrautuu aikaa melko marginaalisesti.
Näinhän se menee. Z-miehet kuitenkin mieltävät automatisoinnin markkinataloudessa uhkaksi, koska robotit kuulemma riistävät ihmisiltä työt. Mutta Z-maailmassa robotit vain vapauttaisivat ihmiset työnteon raskaasta ikeestä.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Teknohihhuloinnin keskellä minun tietokoneeni jäätyi, joten puoli tuntia lopusta jäi katsomatta.
Minä en ole ihan samaa mieltä tuosta talouspuolesta vaikka onkin mielenkiintoista kuinka Latviaan ja Islantiin viedään vastavallankumousta eli kaadetaan suomalaistenkin verorahoja konkurssiin menneen talouden tukemiseksi.
Tuo jättää ottamatta huomioon sen, että suuri osa dollareista on maailmalla, etenkin arabimaissa, joten Yhdysvaltoihin saattaa tulla dollaripula. Jos taas arabimaat luopuvat dollareistaan, Yhdysvallat saattavat saada dollarivyöryn. Dollari on hyvin herkkä.

Minä olen fysiokraatti, mutta minun aatteeni meni muodista 1700-luvulla. Uskon, että sen verran voi talous kasvaa kuin mitä luonnonvarat antavat periksi. Tähän ideologiaan sopi se, että raha oli sidottu metallikantaan. Mitä enemmän metallia, nimenomaisesti kultaa kaivettiin, sitä pienempi valuutan arvo. Valuutta oli siis kytketty johonkin reaaliseen. 1973 dollari kuitenkin irroitettiin kultakannasta, mikä on tietänyt jatkuvaa köyhtymistä köyhille. Tuotanto kun kuitennkin kasvaa, mutta inflaatio täytyy pitää kurissa. Inflaatio pidetään kurissa kurittamalla köyhiä.
Jos dollari palaisi kultakantaan, niin silloin taloudessa olisi äkkipysäys, mutta meno olisi vakaampaa sen jälkeen. Kuplatalous loppuisi. Nythän kysellään minne raha on kadonnut maailmasta. Suurin osa töistä ei kuitenkaan tuota rahaa.

Samalla kun meillä on ollut tuotantokustannusten nousu, on Kiina jatkuvasti pystynyt tuottamaan halpaa tavaraa, joten inflaatio ei ole ollut näkyvää, mutta se tie on kuljettu loppuun. Maapallolta ei enää yksinkertaisesti löydy halpatuotantoon maita. Mikään maa ei jää ilman tuolia tuolileikissä.

Silloin tuolileikistä ulosjäävät täytyvät olla teollisuusmaissa, mistä taas tulee tämä "terrorismi" ja sen pelko, kaikkialla teollisuusmaissa mellakoidaan.

Olenkin sanonut olevani anarkisti. Minulle tärkeintä on tuotannon järjesteleminen ilman feodalistista pakkoa orjuuttaa ja käyttää hyväksi. Lähestyn samaa ongelmaa toisesta näkökulmasta.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Wonderman

Wonderman kirjoitti:

Zeitgeist Addendum

jatko osa on paljon parempi kuin tämä eka, ekasta kun vielä otettaisiin hyviä kohtia tähän niin eka osaa ei olisi tarvinnut edes tehdä. Seuraava zeitgeist elokuva ilmestyy lokakuussa 2010, saa nähdä millainen siitä tulee.

suomessa on muuten zeitgeist liike olemassa ja sivustokin jo löytyy http://www.z-liike.fi/

kerron laajemman mielipiteeni tuosta addendum:sta hieman myöhemmin, nyt olen yövuorossa töissä enkä nyt jouda enempää kertomaan.
Noniin jatkampa tuosta addenumista nytten, minusta se oli mielenkiintoinen kokonaisuudessaan ja haluan nyt korostaa että vaikka tykkäsinkin tästä dokumentissa ja olen mm facebookissa hehkuttanut tuota jne niin en todellakaan ole kaikkien noiden juttujen kanssa samaa mieltä, venus projekti tuossa kiinnosti eniten ja siinä on paljon hyvääkin vaikka se ei tule toimimaan ihan sellaisena kuin tuossa kerrottiin. ja ei, en ole liittynyt z liikkeeseenkään vaikka sitäkin olen mainostanut :) zeitgeist liikkeessä löytyy kuitenkin juttuja joita kannatankin osittain.

ekassa osiossa kerrottiin tuon rahan syntyminen ja rahasta paljon mielenkiintoisemmin kuin eka zeitgeistissa. Tänään tuli muuten hyvä dokkari usa:n jättivelasta(http://www.iousathemovie.com/), minä luulen ettei tuo kansa tuu ikinä selviimään noista veloista. Raha systeemissä on aina jotakin mätää ollut.

Venus projektin kohdalla kiinnosti lähinnä tuo energian tuotanto, se on kyllä totta että nyt jo pystyisi saasteetonta energiaa tuottaa. Teknologia myöskin kiinnosti mutta teknologiassa on vaa se huonopuoli että se kuluttaa ja saastuttaakin ympäristöä enkä itseasiassa kaipaa kaiken maailman robotteja hoitamaan hommia puolestamme, pienenä esimerkkinä sanottakoon (vaikkei robotti olekkaan) digitaalinen herätyskello, eräs aamu laitoin sen soimaan ja kappas vaan se ei soinutkaan ja nukuin sen takia pommiin ja hirveällä kiireellä töihin, laitteisiin ei siis voida aina luottaa, miksi siis pitäisi ihminen korvata melkei joka hemmetin asiassa koneilla ? ei sillä on teknologiasta hyötyäkin. Enemmän hyötyä kuin päättäjistä, ei päättäjät ole niin paljon helpottanut mun elämää kuin teknologia ja siinä olen ihan samaa mieltä dokkarin kanssa..
Muttei tänä yönä
Muttei tänä yönä"
Wonderman

Sehän olikin jo tiedossa, että yhteiskunta ei ole täydellinen. Utopistinen ratkaisumalli vain ei vakuuttanut ainakaan minua. Demokratia ja markkinatalous ovat tähän asti ylivoimaisesti toimivimmat ratkaisut. Toki hyvähän sitä välillä on pohtia muitakin vaihtoehtoja.
Minusta mikään ihmisten luoma systeemi ole täysin toimiva, ja kaikissa systeemeissä on niitä huonoja puolia että toiset joutuvat kärsimään tavalla tai toisella. Demokratia ei vaan aina toimi niin kuin sen toivoisi toimivan. Mutta uskon kyl että demokratia tulee jyllää kauan, kannatetaan sitä niin monessa maassakin. En lähde määrittelemään omaa näkemystäni tässä sitä on ihan liian vaikea selittää, ehkä jotain anarkian ja demokratian välillä tai jotain sitä välimaastoa :D ota sitten minusta selvää :P
Näinhän se menee. Z-miehet kuitenkin mieltävät automatisoinnin markkinataloudessa uhkaksi, koska robotit kuulemma riistävät ihmisiltä työt. Mutta Z-maailmassa robotit vain vapauttaisivat ihmiset työnteon raskaasta ikeestä.
haha tuo oli aika hyvi sanottu :D
Muttei tänä yönä
Muttei tänä yönä"
Wonderman

Minä olen fysiokraatti, mutta minun aatteeni meni muodista 1700-luvulla.
mikä ihme on fysiokraatti ? kerro mulle sivistymättömälle :P
Muttei tänä yönä
Muttei tänä yönä"
Pehmoluopio

Wonderman kirjoitti:
Minä olen fysiokraatti, mutta minun aatteeni meni muodista 1700-luvulla.
mikä ihme on fysiokraatti ? kerro mulle sivistymättömälle :P
Fysiokratian mukaan vauraus tulee yksinomaan viljapellosta, merestä, metsistä ja kaivoksista.
Pehmoluopio

Alueveli kirjoitti:Demokratia ja markkinatalous ovat tähän asti ylivoimaisesti toimivimmat ratkaisut.
Montako olet kokenut vai luotatko pelkästään markkinapropagandaan. Kapitalismi on romahtanut.

Kyllä minä tuota Zeitgeistin maailmankuvaa vähän ihmettelen. Ei rahaa luoda tyhjästä, vaan sen takuu on talouskasvu. Kun taloudellinen toiminta laajenee, niin silloin printataan lisää rahaa, eikö vain. Kun taloudellinen toiminta supistuu, rahaa lapioidaan uuniin.
Euroopan ja Lipposen keskeisin hokema on ollut vakaus eli siis se, ettei ole inflaatiota ja että korot pysyvät alhaisina. Korko on kuin markkinoiden verenpaine. Inflaatio ja työllisyys ovat toisilleen vastapooleja, kun on vakaus niin on suuri työttömyys ja kun on inflaatio, niin ihmisillä on töitä. Siksi tänä suurena vakaudenkaan aikana ihmiset eivät kaksisemmin työllistyneet, kansantaloudessa tehdyt työtunnit vähenivät ns. nousukauden aikana.
Nyt on puhuttu inflaation ja työttömyyden samanaikaisesta esiintymisestä eli stagflaatiosta, jos siitä kukaan haluaa puhua. Kaiken lisäksi on paheneva ilmastokriisi ja öljyhuippu on ohitettu. Tämä lama ei parane elvyttämällä, tämä on loppulama, talous taantuu pysyvästi.

Ehkä kysymys ei ole pelkästään asuntoluottokuplasta, vaan kysymys on öljyhuipun saavuttamisesta myös Saudi-Arabiassa. Haluaisitko sinä myöntää lainaa sellaiselle tavalla kuljettaa, joka on pian niin kallis, että hädin tuskin pystyy kustantamaan oman liikkumisensa? En minäkän halua. Haluatko sen sijaan ryhtyä nopeisiin öljynsäästötalkoisiin. No, siitä on seurauksena taloudellisen toiminnan pysähtyminen. Nähdään sekin päivä, että Uudesta Seelannista tuotu saksanhirvi on kalliimpaa kuin Lapista tuotu poro. On mennyt luottamus globalisaatioon noin ylipäätään.

Tämän enteenä ihmiset eivät halua ostaa paljon kuluttavia autoja. On viisasta antaa autoteollisuuden kaatua omaan kuoppaansa.

Kaikki lisäksi pelkäävät, että heille jää lyhyt tikku konkurssimaiden lainoittamisessa, etenkin Yhdysvaltojen. Eilisessä ohjelmassa nähtiin, mitkä ovat päävelkojat. Kun arabeilta loppuu öljy, siellä on paljon väestöä, mutta hyvin vähän mitään muuta kuin hiekkaa ja Yhdysvaltain velkakirjoja.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pehmoluopio kirjoitti: Nyt on puhuttu inflaation ja työttömyyden samanaikaisesta esiintymisestä eli stagflaatiosta, jos siitä kukaan haluaa puhua. Kaiken lisäksi on paheneva ilmastokriisi ja öljyhuippu on ohitettu. Tämä lama ei parane elvyttämällä, tämä on loppulama, talous taantuu pysyvästi.
Minä olen kuullut puhuttavan deflaation uhasta, mm, Japanissa. Lienenkö sitten kuunnellut eri propagandaa?
Ehkä kysymys ei ole pelkästään asuntoluottokuplasta, vaan kysymys on öljyhuipun saavuttamisesta myös Saudi-Arabiassa. Haluaisitko sinä myöntää lainaa sellaiselle tavalla kuljettaa, joka on pian niin kallis, että hädin tuskin pystyy kustantamaan oman liikkumisensa? En minäkän halua. Haluatko sen sijaan ryhtyä nopeisiin öljynsäästötalkoisiin.
Öljy on ollut ihan loppumaisillaan jo 30 vuotta. Jos ja kun öljy kuitenkin jossain vaiheessa alkaa käymään vähiin (tai sitten se verotetaan saastuttavana polttoaineella käyttökelvottomaksi), ei hätä ole mitenkään hirmuinen. En tiedä miten paljon asiassa on perää, mutta joidenkin väitteiden mukaan öljy-yhtiöt omistavat merkittävimmät akkutekniikan patentit ja se jarruttaa (=tekee kalliiksi) sähköautojen yleistymisen. Mikäli tämä on totta, on oletettavaa, että jos öljybisnes kusee, alkaa sekä sähkö-, että vetyautojen esiinmarssi, entisten öljy-yhtiöiden johdolla. Teknologia on jo nyt olemassa ja käyttökelpoista.

Minun kristallipalloni kertoo, että tästä lamasta selvitään 5-7 vuoden sisällä ja kymmenen vuoden kuluttua hengitämme merkittävästi puhtaampaa ilmaa ja iso osa meistä ajaa autoilla, joiden akut on ladattu sähköllä, joka tuotetaan puhtaimmalla ja vähiten ympäristöä rumentavalla realistisella tekniikalla, eli ydinvoimalla.

Muutenkin, yleisesti ottaen on syytä huomata, että esim. Suomen kohdalla tämä lama/taantuma ei ole ihan samanlainen kuin edellinen. Meillä EI nyt ole pankkikriisi käsiin leviämässä, kuten viimeksi.

Maailma pelastuu, jiihaa! :wink:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

Kyllä deflaatio saattaa uhata Suomeakin. Viimeksi tuollainen tilanne oli 1970-luvulla.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

almi kirjoitti:Kyllä deflaatio saattaa uhata Suomeakin. Viimeksi tuollainen tilanne oli 1970-luvulla.
Niin. Lyhytnäköisesti omaan napaan tuijotellen taantuma on iloinen asia meille, joilla vielä töitä riittää :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Pehmoluopio

Jakke kirjoitti: Minä olen kuullut puhuttavan deflaation uhasta, mm, Japanissa. Lienenkö sitten kuunnellut eri propagandaa?
Ei ristiriitaa. Minä puhuin toteutuneesta kehityksestä, sinä tulevaisuuden ennusteista. Lamaennusteethan ovat pettäneet yksi toisensa jälkeen. Nyt tosin rupeaa kääntymään jo deflaation puolelle, huonekaluista ja citymaastureista ei tunnuta pääsevän eroon millään hinnalla.
Jakke kirjoitti: iso osa meistä ajaa autoilla, joiden akut on ladattu sähköllä, joka tuotetaan puhtaimmalla ja vähiten ympäristöä rumentavalla realistisella tekniikalla, eli ydinvoimalla.
Tämä on Matti Vanhasen visio. Uraania ei kuitenkaan ole loputtomasti ja epävakaalla aikakaudella ydinvoimalat ovat hyvä kohde terroristeille. Ydinjätteen loppusijoituksessa on ongelma jo nyt, sitä ajautuu maihin Somalian rannikolla. Eikös ne ole niitä samoja rantoja missä on ne muslimiterroristit.
Erotettu veli

Viesti Kirjoittaja Erotettu veli »

.
Viimeksi muokannut Erotettu veli, 16.01.2010 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin