"Satasia", sanoi Leinonen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Analysoija

Re: "Satasia", sanoi Leinonen

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Tilienpalvelija kirjoitti:Meidän seurakunnassa lahjoitukset maailmanlaajuisen työn tukemiseksi plus seurakunnan tarpeisiin
olivat viime tilikaudella tai JT-slangilla palvelusvuonna 311 euroa per julistaja.
Nämä rahat siis kulkevat tilin kautta.
Mä olen ollut seurakunnissa, joissa vuosittainen lahjoitussumma per julistaja on ollut seurakunnasta riippuen 180 euron ja 400 euron välillä. Eli hajontaa rahavirroissa on.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Analysoija kirjoitti:lahjoitussumma per julistaja on ollut seurakunnasta riippuen 180 euron ja 400 euron välillä. Eli hajontaa rahavirroissa on.
Melko kallis kerho. Itse lahjoitin lähinnä muutamia kymppejä.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Seuran todistaja

Viesti Kirjoittaja Seuran todistaja »

En edes muista montako vuotta siitä on, kun lahjoitin yhtään mitään rahaa. Enpä tosin lahjoita enää aikaakaan kuin ainoastaan paperilla, luvuilla jotka eivät ole todellisia.
Enemmän kenttäpalvelusta!
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

almi kirjoitti:Niin, rajanveto hyvän ja painostavan keräystyylin välillä voi olla vaikeaa. Toisaalta Punainen Risti, KUA ja vastaavat eivät kuitenkaan käytä Jumalaa painostuskeinona toisin kuin Jehovan todistajat tyyliin "Jehovan siunaa lahjoittajaa". Punainen Risti lupaa lähinnä hyvää mieltä.
Ratkaiseva ero on myös se, että jokainen voi päättää sekä mihin tarkoitukseen että mitä kautta lahjoittaa. Järjestöjä on paljon.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
reiska

Viesti Kirjoittaja reiska »

Witless kirjoitti:
reiska kirjoitti:Höpöhöpö! Esim. Punainen Ristikin mainostaa keräyksiään ja yrittää saada lahjoittajat potemaan huonoa omaatuntoa jos ei vapaaehtoisesti laita ropojaan lippaaseen. Samoin toimii Kirkon Ulkomaanapu. Jehovan todistajien lahjoitukset ovat vapaaehtoisia sanan kaikissa merkityksisään, mutta valkoisen voi halutessaan vääntää pikimustaksi. Kun järjestöllä tai seurakunnalla on joskus eritystarpeita, niin totta helvetissä siitä tulee kertoa seurakuntalaisille. Ei heillä mitään rahantekokonetta ole.
Voitko antaa esimerkin tavasta jolla vaikkapa SPR on yrittänyt saada lahjoittajat "potemaan huonoa omaatuntoa" Jehovan todistajien tapaan?
SPR laittaa rahankerääjät lippaineen kauppaliikkeiden ovensuihin ja kerääjät yrittävät saada katseyhteyden ohikulkijoihin. Tämä saa herkemmät ihmiset tuntemaan huonoa omaatuntoa jos meinaisi vain kulkea kylmästi ohi. Voitko sinä antaa esimerkin tai kehitysehdotuksen, miten Jehovan todistajien tulisi rahoittaa toimintansa? Onko kirkon tapa kuljettaa kolehtihaavia jokaisen kuonon eteen jotenkin fiksumpi tapa? Sen lisäksi, että menee vielä veroina suoraan tilistä.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

reiska kirjoitti:Onko kirkon tapa kuljettaa kolehtihaavia jokaisen kuonon eteen jotenkin fiksumpi tapa? Sen lisäksi, että menee vielä veroina suoraan tilistä.
On.
reiska

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
reiska kirjoitti:Onko kirkon tapa kuljettaa kolehtihaavia jokaisen kuonon eteen jotenkin fiksumpi tapa? Sen lisäksi, että menee vielä veroina suoraan tilistä.
On.
wau, minustakin todella fiksua. Siitähän voi tarpeessa oleva ottaa vähän ruokarahaa...
Jaakko Ahvenainen

reiska kirjoitti:wau, minustakin todella fiksua. Siitähän voi tarpeessa oleva ottaa vähän ruokarahaa...
Mikä, jottei, mutta siihen ei ole tarvis, sillä diakoniatyö koettaa pitää huolta kaikkein heikoimmistakin henkilöön katsomatta, mitä Jehovan todistajat järjestönä eivät tee. Mutta kerro, jos väärässä olen. En näet muista koska Valtakunnan salin ovipielessä olisi ruokajonoja ollut, mutta minä olen jakanut tonneittain ruokaa köyhille ja muut rahalliset tuet päälle.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: En näet muista koska Valtakunnan salin ovipielessä olisi ruokajonoja ollut, mutta minä olen jakanut tonneittain ruokaa köyhille ja muut rahalliset tuet päälle.
En minäkään kyllä muista ruokajonoja tai muitakaan vastaavia valtakunnansaleilla. Konventeista kyllä muistan ruokajonoja mutta tulonsuunta oli silloin käsittääkseni vilpittömiltä Jehvan Todistajilta ja muilta konventeissa olleilta kohti Seuraa eikä suinkaan toisinpäin.

Joillakin saleilla on harrastettu avoimien ovien päivää ehkä kerran vuodessa ilmaisen kahvitarjoilun kera, mutta ei hirvittävää jonoa ole näillä saleilla näkynyt.

Tuntemieni salien osalta en ole havainnut/kuullut kertaakaan että "seurakunnan kassasta" olisi otettu rahaa yksittäisten ihmisten (olivat sitten jt:a tai eivät) tukemiseen. <- Tämä ei tarkoita sitä etteikö joissakin seurakunnissa olisi tälläista menettelyä esiintynyt.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
reiska

reiska kirjoitti:wau, minustakin todella fiksua. Siitähän voi tarpeessa oleva ottaa vähän ruokarahaa...
Mikä, jottei, mutta siihen ei ole tarvis, sillä diakoniatyö koettaa pitää huolta kaikkein heikoimmistakin henkilöön katsomatta, mitä Jehovan todistajat järjestönä eivät tee. Mutta kerro, jos väärässä olen. En näet muista koska Valtakunnan salin ovipielessä olisi ruokajonoja ollut, mutta minä olen jakanut tonneittain ruokaa köyhille ja muut rahalliset tuet päälle.
Jahas, sieltähän tuli varsin objektiivinen näkemys asiaan :D Ja varsinainen vitsi. Kirkon dikoniatyö on vain rikkaiden omantunnon lepyttelyä varten. Niitä köyhiä avun tarpeessa olevia on helsingin lähiöissä runsain määrin.. eipä näy kirkolta apuja liikenevän. Mutta kerronhan toki, että olet väärässä. Olet väärässä. Kyllä Jehovan todistajatkin järjestönä avustavat. Resurssit ovat vain murto-osa siitä, mitä kirkolla olisi käyttää. Onko sinulla jokin tarve tässä nyt omia tekojasi tuoda esille? Ne eivät kiinnosta vähääkään eivätkä liity asiaan.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

reiska kirjoitti: Mikä, jottei, mutta siihen ei ole tarvis, sillä diakoniatyö koettaa pitää huolta kaikkein heikoimmistakin henkilöön katsomatta, mitä Jehovan todistajat järjestönä eivät tee.
Trolli. Who cares.
And Justice For All
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lauma-kirja tiivistää hyvin vt-seuran asenteen ihmisten auttamiseen, kun omia jäseniäkään ei olla valmiit auttamaan jos näistä ei ole ollut lahkolle mittavaa hyötyä.
Arvostelukykyä tulisi käyttää sen ratkaisemisessa, voitaisiinko humanitaarisin perustein antaa jotakin - tai mitään - apua niille, joilla ei ole hyvä asema seurakunnassa.
Tuota voikin sitten verrata kirkon diakoniatyöhön vaikka sitä silmällä pitäen, että ymmärtääkseni sitä kautta voi saada apua, vaikka ei edes kuulu kirkkoon. Jaska voi oikaista jos olen ymmärtänyt tämän väärin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
reiska

Tony Syrjänen kirjoitti:Lauma-kirja tiivistää hyvin vt-seuran asenteen ihmisten auttamiseen, kun omia jäseniäkään ei olla valmiit auttamaan jos näistä ei ole ollut lahkolle mittavaa hyötyä.
Arvostelukykyä tulisi käyttää sen ratkaisemisessa, voitaisiinko humanitaarisin perustein antaa jotakin - tai mitään - apua niille, joilla ei ole hyvä asema seurakunnassa.
Tuota voikin sitten verrata kirkon diakoniatyöhön vaikka sitä silmällä pitäen, että ymmärtääkseni sitä kautta voi saada apua, vaikka ei edes kuulu kirkkoon. Jaska voi oikaista jos olen ymmärtänyt tämän väärin.
Totta on sekin, että VT-seura ei ole mikään avustusjärjestö. Paikallisseurakunnat toimivat myös minimibudjeteilla, joten raha-avustuksia ei tuosta kassasta voi maksaa. Pitäisikö sitten rahoitustapaa muuttaa nykyisistä vapaaehtoisista lahjoituksista paremmin tuottaviin menetelmiin?
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

reiska kirjoitti:
On.
wau, minustakin todella fiksua. Siitähän voi tarpeessa oleva ottaa vähän ruokarahaa...
Mustalainen oli kirkossa, ja kotiin tultuaan äitimuori kysyi kuinka viihdyit. "Hyvin", sanoi poika, "pappi puhui pöntössä mukavia ja toinen jakoi haavilla rahaa"...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jaakko Ahvenainen

reiska kirjoitti:Jahas, sieltähän tuli varsin objektiivinen näkemys asiaan :D Ja varsinainen vitsi. Kirkon dikoniatyö on vain rikkaiden omantunnon lepyttelyä varten. Niitä köyhiä avun tarpeessa olevia on helsingin lähiöissä runsain määrin.. eipä näy kirkolta apuja liikenevän. Mutta kerronhan toki, että olet väärässä. Olet väärässä. Kyllä Jehovan todistajatkin järjestönä avustavat. Resurssit ovat vain murto-osa siitä, mitä kirkolla olisi käyttää. Onko sinulla jokin tarve tässä nyt omia tekojasi tuoda esille? Ne eivät kiinnosta vähääkään eivätkä liity asiaan.
Näkemykseni on objektiivinen koskien paikallisseurakuntaa, joka muodostaa oman tulosyksikkönsä. Miten Helsingissä toimitaan, on Helsingin seurakuntayhtymän asia. Minulla ei ole tarvetta korostaa tai esiintuoda tekemisiäni. Silti rohkenen väittää, että tuskin itse olet näitä köyhiä mitenkään auttanut tai jos väärässä olen, kerro toki miten olet itse puutteenalaisia auttanut, tai seurakuntasi.

On kuitenkin varsin arveluttaa esittää näkemyksiään tuntematta täsmällisemmin esim. evl. kirkkoa ja sen organisaatiota, varoja ja varainhankintaa. Vaan, kukaties olenkin tavannut nyt asiantuntijan. Tietenkin olen väärässä, kuten koko kristikunta, eihän siitä ole epäilystäkään, mutta sille tosiasialle en mahda mitään, etten ole nähnyt Jehovan todistajien seurakunnissa vähäisintäkään avustustyötä, joka ulottuu apua tarvitseviin henkilöön katsomatta.

Asenteesi koen tympeän ylimielisenä, mikä ei sinänsä kovinkaan uutta minulle ole ja näin on hyvä. Tämä näet muodostaa mm. minulle hyvin korkean esteen suhteessa jehovantodistajuuteen ja ainoastaan vahvistaa näkemystäni Jehovan todistajista. Itse asiassa, tuskin edes tiedät, miten suuren palveluksen oletkaan tehnyt. Salli minun kiittää Sinua.
Vastaa Viestiin