Tietäisikö kukaan?
Valvoja: Moderaattorit
-
bombassum
Tietäisikö kukaan?
Hei kaikille!
Olen yrittänyt ottaa selville, mikä on jehovan todistajien mielipide epämuodostumista. Olen lueskellut jehovien terveydenhuoltoon ja kirurgisiin toimenpiteisiin liittyviä artikkeleita, mutta mistään en ole onnistunut haalimaan tietooni vastausta kyseiseen kysymykseen.
Onko jehovan todistajien mielestä oikein korjata jo syntymässä saatu epämuodostuma? Tässä tarkoitan sellaista epämuodostumaa, jonka hoitaminen ei vaatisi verensiirtoa eikä suurilta osin haittaisi ihmisen/lapsen elämää. Esimerkiksi nyt vaikka erikoisen muotoinen nenä, epämuodostunut korva tai vaikkapa huulihalkio.
Kirjoitan jehovan todistajiin löyhästi liittyvää fiktiivistä tekstiä. Kysymys näistä epämuodostumista liittyy siis tähän tekstiin, mutta myös läheiseni kokemuksiin. Mieheni perhe kuului jehovan todistajiin hänen ollessaan pieni, eikä mieheni väärää purentaa tuolloin korjattu uskon vuoksi. Siitä siis lähdin pohtimaan kysymystä näistä epämuodostumista.
Olen erittäin kiitollinen mahdollisista vastauksista tai vaikkapa vinkkauksista lisätiedon ääreen!
Olen yrittänyt ottaa selville, mikä on jehovan todistajien mielipide epämuodostumista. Olen lueskellut jehovien terveydenhuoltoon ja kirurgisiin toimenpiteisiin liittyviä artikkeleita, mutta mistään en ole onnistunut haalimaan tietooni vastausta kyseiseen kysymykseen.
Onko jehovan todistajien mielestä oikein korjata jo syntymässä saatu epämuodostuma? Tässä tarkoitan sellaista epämuodostumaa, jonka hoitaminen ei vaatisi verensiirtoa eikä suurilta osin haittaisi ihmisen/lapsen elämää. Esimerkiksi nyt vaikka erikoisen muotoinen nenä, epämuodostunut korva tai vaikkapa huulihalkio.
Kirjoitan jehovan todistajiin löyhästi liittyvää fiktiivistä tekstiä. Kysymys näistä epämuodostumista liittyy siis tähän tekstiin, mutta myös läheiseni kokemuksiin. Mieheni perhe kuului jehovan todistajiin hänen ollessaan pieni, eikä mieheni väärää purentaa tuolloin korjattu uskon vuoksi. Siitä siis lähdin pohtimaan kysymystä näistä epämuodostumista.
Olen erittäin kiitollinen mahdollisista vastauksista tai vaikkapa vinkkauksista lisätiedon ääreen!
-
Viljo
Re: Tietäisikö kukaan?
En ole kuullut että tuollaista olisi esiintynyt niissä piireissä joissa olen kasvanut. Mulla ja isosiskolla oli raudat nuorena, hänellä "pysyvät" ja minulla vain yöllä pidettävät. Ja vakaa käsitykseni on että huuli- ym muita halkoita korjataan ihan normaalisti.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
Arskavain
Jehovan todistajat suhtautuvat epämuodostumiin miltei samanlailla kuin ihmiset yleensä - ehkä jopa enemmän kiinittävät niihin huomiota ainakin henkilökohtaisella tasolla, koska jehovantodistajuus on myös usein parhaisiimpinsa pukeutumista. Tämän huomaisit varmaan katsellessasi konventissa varsinkin nuoria - pukeutuminen on hyvin muotitietoista.
Tiedän eräänkin todistajanaisen, joka kävi rintaleikkauksessa pienetämässä rintojaan. Ehkä syy oli puhtaasti terveydellinen, mutta naisella oli aiemmin luonnostaan erittäin suuri rintavarustus, joka varmaankin aiheutti selkäkipua.
Tiedän eräänkin todistajanaisen, joka kävi rintaleikkauksessa pienetämässä rintojaan. Ehkä syy oli puhtaasti terveydellinen, mutta naisella oli aiemmin luonnostaan erittäin suuri rintavarustus, joka varmaankin aiheutti selkäkipua.
Elä ja anna toisten elää
-
Jakke
En sanoisi muotitietoista. Pikemminkin JT-standardien ja JT-muodin mukaista.Arskavain kirjoitti: Tämän huomaisit varmaan katsellessasi konventissa varsinkin nuoria - pukeutuminen on hyvin muotitietoista.
Mitä epämuodostumiin tulee, niin jonkun purentavirheen korjaamatta jättäminen jehovantodistajuuden takia kuulostaa urbaanilta legendalta. Ei mikään oppi kiellä sellaisia operaatioita.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
RaM
Jehovan todistajilla ei ole minkaanlaisia tabuja tuon suhteen. Jokainen saa korjata 'epätäydellisyydestä johtuvat' fyysiset vikansa jos haluaa.
-
Arskavain
On totta, että todistajilla on suositukset pukeutumisen suhteen, mutta käytännössä olen kuullut/nähnyt osan pukeutuvan hyvinkin muodikkaasti/seksikkäästi, joista on sitten annettu muistutuksia seurakunnille "miten tulee pukeutua". Varsinkin unisex suuntauksista muistan varoituksia ja muista "ääripään" pukeutumistyyleeistä.En sanoisi muotitietoista. Pikemminkin JT-standardien ja JT-muodin mukaista.
Sanoisin varsinkin nuorempien pukeutuminen konventeissa ja joskus myös kokouksissa muistuttaneen, kuin olisivat joihinkin "maailmallisiin" pippaloihin menossa. Naimattomat sisaret meikkasivat varsin paljon ja syy on tietenkin melko selvä; aviopuolison löytäminen. 80-luvulla monet nuoret miehet pukeutuivat miltei "homomaisesti"..., joka voi tietenkin olla tyylikästäkin.
Elä ja anna toisten elää
-
Vieras
Tuo aloitus mieleen kysymyksenasettelun esim. että abortti on kielletty, kuitenkin arvelen että nykyään jo sikövaiheessa voidaan todeta joitakin erityisen pahojakin epämuodostumia (vastahan tv vilautti siamilaisia kaksosia, joilla oli yhteinen pääkallo) ja kuolevana syntyy ilman aivoja oleva vauva.
Se erikoinen tauti, joka vaatii vastasyntyneen verenvaihdon (oliko niitä puolen tusinaa tapausta/vuosi Suomessa) menee tietenkin kylmästi verensiirtokiellon ja kuoleman piikkiin, eikä siten aiheuttane (= kieltänee ?) enemmän pohdinnan.
Tuleeko sielu sitten hedelmöityksen hetkellä ihmislapseen, ja todetaanko sitten että ei tainnut nyt sielua tullakaan, jos vauva on tosiaan päästään läpinäkyvä, vailla aivoja ?
Se erikoinen tauti, joka vaatii vastasyntyneen verenvaihdon (oliko niitä puolen tusinaa tapausta/vuosi Suomessa) menee tietenkin kylmästi verensiirtokiellon ja kuoleman piikkiin, eikä siten aiheuttane (= kieltänee ?) enemmän pohdinnan.
Tuleeko sielu sitten hedelmöityksen hetkellä ihmislapseen, ja todetaanko sitten että ei tainnut nyt sielua tullakaan, jos vauva on tosiaan päästään läpinäkyvä, vailla aivoja ?
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Jehovantodistajilla ei koskaan ole ollut asennetta "minkä luoja teki sitä älköön ihminen muuttako", mitä yksilöihin tulee. En tiedä miksi, ehkä se on yksi tapa erottautua muista uskonnoista, näennäisesti järkeen vedoten.
And Justice For All
-
rippeli
Kuten jo aikaisemmat kirjoittajat vastasivatkin, virheet saa korjata. Se on sitten toinen asia viitsitäänkö sitä tehdä. Muutama vuosikymmen sitten odotettiin paratiisin tuloa niin vankasti, ettei jotain purentaa viitsitty lähteä oikomaan, koska oven takana oleva paratiisi korjaisi kuitenkin sen.
Let me go Master I hate you so
-
Analysoija
Näin Jehovan todistajat opettavat. Mutta, "tiukemmissa piireissä" suosituksena on, että mitään muutoksia joista pitää itse maksaa, ei tehtäisi. Syynä se, että sen rahamäärän hankkimisen sijasta aika voitaisiin käyttää "hyvän uutisen julistamiseen jostakin paremmasta" tai lahjoittaa kyseinen rahasumma Seuralle.rippeli kirjoitti:Kuten jo aikaisemmat kirjoittajat vastasivatkin, virheet saa korjata. Se on sitten toinen asia viitsitäänkö sitä tehdä. Muutama vuosikymmen sitten odotettiin paratiisin tuloa niin vankasti, ettei jotain purentaa viitsitty lähteä oikomaan, koska oven takana oleva paratiisi korjaisi kuitenkin sen.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
-
bombassum
Kiitos kaikille vastauksista, tämä selventää jo paljon. Lienee tuossa hampaiden oikomisessa (joka ei siis ole urbaani legenda, vaan ihan totinen tosi) sitten ollut kyse vain mieheni vanhempieni omasta näkemyksestä (joka taisi olla juurikin se "minkä luoja loi, sitä älköön ihminen muuttako"). Missähän uskonnossa tällainen näkemys sitten olisi vallalla, mahtaisiko kukaan tietää?
Onko kellään tietoa, miten tällaiset ulkonäköön ja terveydenhuoltoon liittyvät kysymykset ovat muuttuneet 1900-luvun keskiväliltä 2000-luvulle? Erittäin kiinnostunut olen erityisesti vuosikymmenistä 1950 - 1970. Luinpa tuossa nimittäin jostain artikkelista nimeltään "lääkärit- saatanan kätyrit". Mutta en valitettavasti saanut selville, miltä vuosikymmeneltä se on peräisin.
Ehkä nyt olen harharetkillä ja joudun kääntymään jonkun toisen uskon puoleen, mutta haen joka tapauksessa tässä sellaista uskoa, jonka perusteella erittäin uskova vanhempi nainen (1950-luvulla) saattaisi kieltäytyä lapsen epämuodostuman korjaamisesta. Tarkoitukseni ei ole mitenkään arvottaa uskoa tai kritisoida sitä, vaan perustella sillä tämä valinta.
Onko kellään tietoa, miten tällaiset ulkonäköön ja terveydenhuoltoon liittyvät kysymykset ovat muuttuneet 1900-luvun keskiväliltä 2000-luvulle? Erittäin kiinnostunut olen erityisesti vuosikymmenistä 1950 - 1970. Luinpa tuossa nimittäin jostain artikkelista nimeltään "lääkärit- saatanan kätyrit". Mutta en valitettavasti saanut selville, miltä vuosikymmeneltä se on peräisin.
Ehkä nyt olen harharetkillä ja joudun kääntymään jonkun toisen uskon puoleen, mutta haen joka tapauksessa tässä sellaista uskoa, jonka perusteella erittäin uskova vanhempi nainen (1950-luvulla) saattaisi kieltäytyä lapsen epämuodostuman korjaamisesta. Tarkoitukseni ei ole mitenkään arvottaa uskoa tai kritisoida sitä, vaan perustella sillä tämä valinta.
-
Analysoija
Herätkää 22/12 käsitteli plastiikkakirurgiaa. Ensimmäisessä kirjoituksessa kannustettiin lukemaan seuraava kirjoitus.
Tässä pieni lainaus g 22/12 s.9, kirjoitus "Kaikkein tärkeintä kauneutta":
Tässä pieni lainaus g 22/12 s.9, kirjoitus "Kaikkein tärkeintä kauneutta":
Tämän perusteella "hyvä Jehovan todistaja" ei käytä omaisuuttaan ulkonäkönsä parantamiseen vaan rakentaa mieluummin "sisäistä ihmistään."Voiko sisäinen kauneus vetää toisia puoleensa? Lähes kymmenen vuotta naimisissa ollut Georgina sanoo: ”Kaikkina näinä vuosina minuun on vedonnut miehessäni hänen rehellisyytensä ja vilpittömyytensä minua kohtaan. Hänelle tärkeintä elämässä on miellyttää Jumalaa. Se on tehnyt hänestä huomaavaisen ja rakkaudellisen. Hän ottaa minut huomioon päätöksissään ja saa minut tuntemaan olevani arvostettu. Tiedän, että hän rakastaa minua.”
Vuonna 1987 avioitunut Daniel kertoo: ”Vaimoni on minun silmissäni kaunis. Hän miellyttää minua fyysisesti, mutta vielä enemmän rakastan häntä hänen persoonallisuutensa vuoksi. Hän ajattelee aina toisia ja haluaa tehdä heille hyvää. Hänellä on hienoja kristillisiä ominaisuuksia. Sen ansiosta hänen kanssaan on ollut miellyttävää elää.”
Meidän täytyy tässä pinnallisessa maailmassa katsoa ulkokuoren yli. Meidän täytyy ymmärtää, että ”täydellisen” ulkonäön saavuttaminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, eikä sillä ole juurikaan arvoa. Sitä vastoin on mahdollista kehittää miellyttäviä ominaisuuksia, jotka tuovat meille todellista sisäistä kauneutta. Raamatussa sanotaan: ”Viehätys voi olla petollista, ja kauneus voi olla turhaa, mutta Jehovaa pelkäävä nainen hankkii ylistyksen itselleen.” Lisäksi siinä varoitetaan: ”Kuin kultainen nenärengas sian kärsässä on nainen, joka on kaunis mutta joka kääntyy pois järkevyydestä.” (Sananlaskut 11:22; 31:30.)
Jumalan sana auttaa meitä arvostamaan ”sydämen salaista ihmistä sen hiljaisen ja lempeän hengen turmeltumattomassa puvussa, joka on suuriarvoinen Jumalan silmissä” (1. Pietarin kirje 3:4). Tällainen sisäinen kauneus on paljon tärkeämpää kuin fyysinen kauneus. Ja se on kaikkien ulottuvilla.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
-
Vieras
Niinpä sitten sisäistä kauneuttaa. Muttaa värvää jäseniä niillä piirroksilla, joissa ei pelkästään olla virheettömiä ja kauniita vaan myös hymyillään (amer. markkinointiapprobaturtenttiohjeiden mkaisesti ?)
Tuo sisäisen kaneuden prinsiippi sopii myös yhteen sen kanssa, että oikeastaan plastiikkakirurgia varten säästetyt fyrkat tulisi siirtää suoraan amerikkaan, vartiotorniseuralle.
Tuo sisäisen kaneuden prinsiippi sopii myös yhteen sen kanssa, että oikeastaan plastiikkakirurgia varten säästetyt fyrkat tulisi siirtää suoraan amerikkaan, vartiotorniseuralle.
-
Analysoija
Tilisiirtona Beteliin - josta JenkkeihinVieras kirjoitti:Niinpä sitten sisäistä kauneuttaa. Muttaa värvää jäseniä niillä piirroksilla, joissa ei pelkästään olla virheettömiä ja kauniita vaan myös hymyillään (amer. markkinointiapprobaturtenttiohjeiden mkaisesti ?)