Hengellinen israel

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Hengellinen israel

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jehovan todistajat opettavat jumalan hylänneen israelin kansan ja ottaneen tilalle kokonaan uuden ihmisjoukon jonka kanssa on tehnyt sitten liiton. Ei siis edellisen liiton korjausta vaan kokonaan uuden liiton eri kansan (Jehovan todistajien) kanssa.

Tämä keskeinen ja hauska oppi on varsin hupaisaa heikkopäisten horinaa, kun katsoo mitä raamattu aiheesta opettaa.

Raamatun mukaan israelilaisten kanssa tehty liitto oli ikuinen. Lukuisista vanhan testamentin kohdista lainaan malliksi vain yhden.
1.Aikakirja:
17:22 Ja sinä olet asettanut kansasi Israelin omaksi kansaksesi ikuisiksi ajoiksi, ja sinä, Herra, olet tullut heidän Jumalaksensa.

Koska kansa kokonaisuudessaan ei osoittanut halua palvoa jumalaa kaikkien määräysten ja ohjeiden mukaisesti, vain osa heistä - JÄÄNNÖS - tuli saamaan pelastuksen.
Jesaja:
37:32 Sillä Jerusalemista lähtee kasvamaan jäännös, pelastunut joukko Siionin vuorelta. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Tuon juutalaisten jäännöksen kanssa jumala lupasi uudistaa liittonsa ja pitää heidät kansanaan.
Jeremia:
31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jeesuksen seuraajat julistivat itsensä tuoksi puhdasoppisen juutalaisuuden jäännökseksi ja sen vuoksi Hebrealaiskirjeessä lainattiin noita Jeremian sanoja.
8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
8:9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Paavali selkeäsanaisesti vahvisti asian.
Roomalaiskirje:
11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
11:2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
11:3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
11:4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
11:5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."

Paavali ei opettanut, että hengellinen juutalainen olisi jonkun toisen liiton jäsen vaan että tuohon juutalaiseen jäännökseen otettiin mukaan myös ei-juutalaisia täydentämään tuota jumalan kansaa.
Roomalaiskirje:
2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Israelin kansaa, juutalaisuutta, ei raamatussa missään kohdassa poisteta jumalan kansan asemasta. Tästä syystä Jehovan todistajien ensimmäinen uskollinen ja ymmärtäväinen oraakkeli Russell yritti pakottaa ja ylipuhua juutalaisia heille raamatussa annettuun ja Russellin lahkonsa dogmatiikkaan sovittamaan jumalan kansan rooliin.
Vasta kun tuo yritys osoittautui mahdottomaksi ja juutalaiset tekivät Russellin naurun alaiseksi, hän keksi uuden korvaavan ryhmän hatustaan - hengelliset israelilaiset.
Jehovan todistajat eivät siis ole mikään jumalan kansan uusi versio, vaikka kuinka sitä toivovat.
pakana

Re: Hengellinen israel

Viesti Kirjoittaja pakana »

Tämä juutalaisuuskysymys on asia, jota itse olen myös viime päivinä mielenkiinnolla kaivellut.
Jehovantodistajat perustelevat sitä, että Juutalaiset hylättiin seuraavilla raamatunkohdilla:

Vertaus viinitarhan vuokraajista:
Matt 21
33 "Kuulkaa toinen vertaus. Oli isäntä, joka istutti viinitarhan, ympäröi sen aidalla, louhi kallioon viinikuurnan ja rakensi vartiotornin. Sitten hän vuokrasi tarhan viininviljelijöille ja muutti itse pois maasta.
34 "Kun korjuuaika oli käsillä, hän lähetti palvelijoitaan perimään viinitarhan viljelijöiltä hänelle kuuluvan sadon.
35 Mutta nämä ottivat palvelijat kiinni. Jonkun he pieksivät, jonkun iskivät kuoliaaksi, jonkun kivittivät.
36 Isäntä lähetti uusia palvelijoita, enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, mutta heidän kävi samalla tavoin.
37 Lopulta hän lähetti vuokraajien luo poikansa ajatellen: 'Minun omaan poikaani he eivät sentään uskalla koskea.'
38 Mutta kun nämä näkivät pojan, he sanoivat toisilleen: 'Hän on perillinen. Tapetaan hänet, niin perintö on meidän.'
39 He ottivat hänet kiinni, raahasivat ulos viinitarhasta ja tappoivat hänet.
40 "Kun viinitarhan omistaja tulee, mitä hän tekee noille viljelijöille?"
41 He vastasivat: "Hän antaa noille pahoille pahan lopun ja vuokraa tarhan toisille viljelijöille, jotka toimittavat hänelle kuuluvan sadon määräaikaan."
42 Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan kirjoituksista lukeneet: -- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. Herralta se on tullut, ja se on ihmeellinen meidän silmissämme.
43 "Tämän takia minä sanon teille, että Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
44 Joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, ja jonka päälle tämä kivi kaatuu, sen se murskaa."
45 Nämä vertaukset kuultuaan ylipapit ja fariseukset ymmärsivät, että Jeesus puhui heistä.
46 He olisivat halunneet ottaa hänet kiinni mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana.

Jeesus jatkoi uskonnollisten johtajien fariseusten moittimista, joka sitten huipentui taas yhteen tunnettuun raamatunkohtaan:
Matt. 23
37 "Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.
38 Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille.

Roomalaiskirjeessä sanotaan hiukan tuota sinun lainaustasi aiemmin näin:
Room 9
22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi.
23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut kirkkautta varten.
24 Sellaisiksi hän on kutsunut meidät, olimmepa juutalaisia tai emme.
25 Hoosean kirjassa hän sanoo: -- Minä olen sanova kansakseni sitä, joka ei kansaani ollut, ja rakastetukseni sitä, jota en rakastanut.

Jeesus todellakin raamatun mukaan kumosi tuon aikaisemman liiton Juutalaisten kanssa, sillä Galattalaiskirjeessä tämä tulee aika selvästi ilmi:
Gal 3
19 Mikä sitten on lain tarkoitus? Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski. Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen.
20 Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi.
21 Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.
22 Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen.
23 Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi.
24 Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.

25 Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.
26 Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen.
27 Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.
28 Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.
29 Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.

Ja sitten vielä lainaus Vartiotorniseuran julkaisusta Puhu perustellen käyttämällä raamattua 122-127
Keissä Israelin ennallistusta koskevat profetiat täyttyvät nykyään?

Gal. 6:15, 16: ”Ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus on jotakin. Ja kaikille niille, jotka tulevat vaeltamaan järjestystä noudattaen tämän säännön mukaan, heille olkoon rauha ja armo, niin, Jumalan Israelille.” (”Jumalan Israelia” ei siis enää määritetä sen perusteella, mukautuvatko siihen kuuluvat Abrahamille esitettyyn vaatimukseen, jonka mukaan kaikki hänen huonekuntaansa kuuluvat miehet on ympärileikattava. Pikemminkin, kuten Galatalaiskirjeen 3:26–29:ssä esitetään, ne jotka kuuluvat Kristukselle ja jotka ovat Jumalan hengestäsiinneitä poikia, ovat ”todella Abrahamin siementä”.)

Jer. 31:31–34: ”’Katso! Päivät tulevat’, lausuu Jehova, ’jolloin minä teen Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa uuden liiton – –. Eivätkä he enää opeta kukin toveriaan ja kukin veljeään sanoen: ”Tuntekaa Jehova!”, sillä he kaikki tuntevat minut, vähäisimmästään aina suurimpaansa asti’, lausuu Jehova.” (Tuota uutta liittoa ei tehty luonnollisen Israelin kansan kanssa, vaan Jeesuksen Kristuksen uskollisten seuraajien kanssa, joille esitettiin taivaallisen elämän toivo. Asettaessaan kuolemansa muistonvieton Jeesus antoi heille viinimaljan ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella.” [1. Kor. 11:25.])

Ilm. 7:4: ”Minä kuulin sinetöityjen luvun, sataneljäkymmentäneljätuhatta, sinetöidyt kaikista Israelin poikien heimoista.” (Seuraavissa jakeissa mainitaan kuitenkin ”Leevin heimo” ja ”Joosefin heimo”. Nämä eivät sisältyneet luonnollisen Israelin 12 heimon luetteloihin. On kiinnostavaa, että vaikka ihmisiä oli määrä ’sinetöidä kaikista heimoista’, Danin ja Efraimin heimoja ei mainita. [Vrt. 4. Moos. 1:4–16.] Tämän kohdan täytyy tarkoittaa hengellistä Jumalan Israelia, niitä, joiden Ilmestyksen 14:1–3 osoittaa hallitsevan Kristuksen kanssa hänen taivaallisessa Valtakunnassaan.)

Hepr. 12:22: ”Te olette – – lähestyneet Siioninvuorta ja elävän Jumalan kaupunkia, taivaallista Jerusalemia, ja myriadeja enkeleitä.” (Tosi kristityt eivät siis odota Jumalan lupausten täyttyvän maallisen Jerusalemin vaan ”taivaallisen Jerusalemin” yhteydessä.)
Mitäpä olet mieltä näistä perusteluista?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kiitos kysymyksistä. Tässäpä pikaista palautetta - syvennän tavittaessa.

Matteuksen 21 luvun kuvaus

Jeesuksen kuvauksessa on viinitarhuri joka ei anna tarhan omistajalle hänelle kuuluvaa hedelmää. Jeesus puhuu siitä juutalaisten uskonnollisille johtajille joiden tulisi toimia viinitarhurina (kyse ei siis ole juutalaisten kansasta) ja tuottaa hedelmää eli jumalan oikeaoppisia palvelijoita. Nyt he eivät olleet sitä tehneet. Siksi Jeesus sanoo heille (uskonnollisille johtajille) että heille annettu vastuu hedelmän (opettamisen) tuottamisesta on otettu pois. He eivät enää olisi jumalan edessä jumalan kansan opettajia. Kyse oli Jeesuksen vallasta ja oikeutuksesta opettaa juutalaista kansaa (jonka he kyseenalaistivat) ja siksi Jeesus viittaa kansalla itseensä sekä seuraajiinsa - puhdasoppisuuden hedelmän tuottajiin.

Matteuksen 23 luvun jakeet

Tuo ei ollut suoraa jatkumoa em. keskustelulle mutta samat uskonnolliset johtajat ja opettajat olivat jälleen vastassa. Jeesus kiivastui heille ja haukkui heitä 'kyykäärmeiden sikiöiksi'. Nuo uskonnolliset johtajat eivät haluneet Jeesuksen tai hänen kannattajiensa julistavan puhdasoppisuutta Jerusalemissa tai muissakaan kaupungeissa vaan olivat ryhtyneet jopa tappameen heitä, josta syystä Jeesus sanoo:
23:34 Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
23:35 että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.

Jeesus sanoo heidän 'huoneensa jäävän hylätyksi' millä hän ei taaskaan viitannut koko juutalaisuuteen vaan noihin uskonnollisiin johtajiin ja heidän rukoushuoneisiinsa. Ne eivät tulisi olemaan enää jumalan opetus- ja palvontapaikoja.

Roomalaisten 9 edelliset jakeet

Paavali viittaa tuossa niihin ei-juutalaisiin, joita aikaisemmin ei ihmisluokkana hyväksytty pelastettavaan jumalan kansaan kuuluviksi mutta tilanne oli muuttunut. Uuteen yhdistettyyn puhadasoppisten juutalaisten lahkoon he kelpasivat ikäänkuin oksastettuina. Oksastuksessakaan (11 luku) puu ei muutu toiseksi vaan liitetystä oksasta kasvaa osa puuta. Tämä on siten uuden 'hengellisen Israelin' vastainen esimerkki ja kuvaus.

Galatalaisten 3

Laki ja liitto ovat kaksi eri asiaa. Tuossa korostettiin vain sitä, että laki ei enää sido uuden liiton alaisia koska pelastus ei enää ollut tuleva lain noudattamisesta vaan Jeesuksen uhrin kautta. Myös noilla ei-juutalaisilla käänynnäisillä oli nyt oikeus pelastukseen, luvattuun perintöön.

Galatalaisten 6

Raamatusta puuttuu lainausmerkit sanoista Jumalan Israel jotka lahko omaan selittelyynsä heti laittaa. Raamattu puhuu siis Jumalan Israelista eli juutalaisuudesta ja lahko jostain omasta keksinnöstään. Eli taas korostetaan vain sitä, ettei juutalaisuuden ulkoinen tunnus, ympärileikkaus' ole enää tarpeen edes pakanakäänynnäisten kohdalla, sillä he ovat hengellisesti ympärileikattuja - mihin uskoon - juutalaisiksi!

Jeremia 31

Olen jo käsitellyt tämän avauksessa. JOS kyseessä olisi kokonaan toinen kansa kuin juutalaisuus, ei puhuttaisi liiton uusimisesta eikä viitattaisi edelliseen liittoon koska sellaista ei olisi. Tuo liitto uusitaan sen juutalaisuuden osan kanssa, joka säilyttää puhdasoppisuuden ja johon liittyy myös uudet ei-juutalsiuudesta käännytetyt eli Jeesuksen seuraajat. Noista seuraajista käytettiin nimikettä Nasaretilaisten (juutalaisuuden) lahko!

Ilmestys 7:4

Tuossa puhutaan Israelin heimojen edustajista ja niiden perillisistä. Ei mistään epämääräisestä 'hengellisestä Jumalan Isrelista' jolla ei voi olla mitään tekemistä noiden israelilaisten heimojen kanssa. Ei mitään!

Heprealaisten 12:22

Maininta (selitys?) ei pidä sisällään jakeen käsittelyä vaan heittää esille perusteettoman hypoteesin 'tosi kristityjen' odotuksista rinnastaen heidät Jeesuksen seuraajien odotuksiin.

Jeesus on tuohon uuteen liittoon eli puhdasoppisten juutalaisten (Jeesuksen seuraajien) kuuluvien välimies - lakia ei tarvita.
Jos kyseessä olisi jokin uusi 'hengellinen Israel', ei sen suhteen voitaisi puhua vääryyksien anteeksiannosta ja syntien unohtamisesta eikä heidän osaltaan vanha liitto olisi vanhentunut!
Hebrealaiskirje:
8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
8:6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
8:12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
pakana

Hyviä perusteluja. :)

Itse olen kanssa pohtinut Jeremian 33:20-26 sanomaa:

20 "Näin sanoo Herra: Minä olen tehnyt liiton päivän ja yön kanssa, antanut niille säädökseni, ja niin ne tulevat ja menevät ajallaan. Yhtä mahdotonta kuin teidän on rikkoa tätä liittoani,
21 yhtä mahdotonta on se, että minun liittoni palvelijani Daavidin kanssa rikkoutuisi. Minä olen luvannut, että hänen valtaistuimellaan aina hallitsee hänen jälkeläisensä. Rikkoutua ei voi myöskään minun liittoni leeviläisten pappien kanssa, jotka toimittavat minulle palvelusta.
22 Niin kuin taivaan tähtien joukko on määrätön ja merenrannan hiekka mittaamaton, niin määrättömästi on oleva palvelijani Daavidin jälkeläisiä ja minulle palvelusta suorittavia leeviläisiä."
23 Jeremialle tuli tämä Herran sana:
24 "Oletko huomannut, mitä ihmiset puhuvat? He sanovat: 'Herra on hylännyt ne kaksi sukukuntaa, jotka hän valitsi.' Näin he halveksivat minun kansaani, ikään kuin se heidän mielestään ei olisikaan enää kansa.
25 Mutta minä, Herra, sanon näin: Yhtä varmaa kuin on se, että minä olen tehnyt liiton päivän ja yön kanssa, antanut niille säädökseni ja määrännyt lait taivaalle ja maalle,
26 yhtä varmaa on se, että minä en hylkää Jaakobin enkä palvelijani Daavidin jälkeläisiä. Heistä minä valitsen kuninkaita hallitsemaan Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisiä. Minä armahdan kansaani ja käännän sen kohtalon."

Joskus tienraivausaikoina tuli tuota jaetta 21 perusteltua sillä, että Jeesus oli tämä kyseinen Daavidin jälkeläinen. Eli itseasiassa liittoa ei koskaan rikottu, sitä vain muutettiin niin, että Israelilaisilla ei välttämättä tarkoitettu juutalaisia, vaan juuri näitä "hengellisiä israelilaisia" joiden johtaja ja kuningas Jeesus oli... Lihallinen israel siis muuttui hengelliseksi israeliksi.

Jonkinlaisesta henkisestä tyhmyydestä johtuen, ei koskaan tullut mieleenkään syvällisemmin pohtia tuota jaetta 24, joka kenties ennusti Jehovantodistajienkin suhtautumisen nimenomaisesti Jumalan valittuun kansaan Juutalaisiin...? Aika hassua sinänsä... :roll:
pakana

RaM kirjoitti:Raamatusta puuttuu lainausmerkit sanoista Jumalan Israel jotka lahko omaan selittelyynsä heti laittaa. Raamattu puhuu siis Jumalan Israelista eli juutalaisuudesta ja lahko jostain omasta keksinnöstään. Eli taas korostetaan vain sitä, ettei juutalaisuuden ulkoinen tunnus, ympärileikkaus' ole enää tarpeen edes pakanakäänynnäisten kohdalla, sillä he ovat hengellisesti ympärileikattuja - mihin uskoon - juutalaisiksi!
Tuli tuossa asiaa taasen pohdittuani mieleen, jotta onko nämä raamatun jakeet ymmärrettävä niin, että Jumalan valittu kansa on nimenomaa konkreettisesti Juutalaiset ja Juutalaisuuteen kääntyneet, vaiko kuuluuko tähän laumaan myös toisin uskovia esim. kristittyjä?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Raamatun mukaan (siis uuden testamentin) pelastuu vain Jeesuksen seuraajat, jotka olivat puhdasoppisia juutalaisia niin syntyperältään kuin käänynnäisinä eli muihin uskontoihin kuuluvia ei raamattu laske mukaan kuuluviksi. He ovat PAKANOITA.
2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Nämä kolmetuhatta lisähenkeä lisäsivät nimenomaa tuon juutalaislahkon väkimäärää. Ei minkään epämääräisen kristinuskon. Se on eri asia kuin että noita juutalaislahkolaisia kutsuttiin pilkallisesti kristityiksi eli kristuksen seuraajiksi. Pelkästään se että esim Jehovan todistajat nimellisesti sanovat kuuluvansa tuon lahkon jatkumoon (tai mikä tahansa muu lahko) ei todellisuudessa merkitse sitä, että he oikeasti siihen kuuluisivat.
Voin minäkin väittää kuuluvani maailman parhaimpiin tähtitieteilijöihin mutta sitä tuskin uskoisi kukaan muu kuin ehkä minä itse.
Jan

Viesti Kirjoittaja Jan »

Olen samaa mileltä että ei juutalaisia ole Jehova Jumala hylännyt. Aivan niinkiun jo RaM perusteli kaikilla Raamatun jakeilla. Ei siellä missään suoraan lukenut että heidät hylättiin. Se tempeli kyllä hylättiin ja Jerusalemi tuhottiin. Mutta se oli jo aiemmin myös tapahtunut, eikä silloinkaan Jumala hylännyt kansaansa. Mitä Aabraham sitten sanoisi jos ylösnousemuksessa hänelle Jumala sanoisi: Hylkäsin sen kansan jonka lupasin tuottaa sinusta." Ei todella kuulostaisi rakkaudeliselta. Jumalahan sanoo Jesajassa 49:14,15:
14. Mutta Siion sanoo: "Herra on minut hyljännyt, Herra on minut unhottanut".
15. Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.

Mutta Russell oli oikeassa siinä että uskoi, että juutalaiset ovat vielä Jumlan kansa. Mutta mitä hän ei ymmärtänyt oli se että (Roomalaisille 11:25 ): Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

Eikä se paatumus mene ohi, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut.
Russellilla oli vähän liian kiire. Hänen olisi täytynuy autta ensin tarpeeksi monia pakanoita tulemaan sisään. Vasta sen jälkeen Jumala jotenkin saa paatumuksen lakkaamaan juutalaisilta.
Täytyy sitten saada selville mitä tarkoittaa pakanoiden sisään tuleminen.
Jeesus kutsui ihmisiä Jumalan Valtakuntaan, Ilmestyksen mukaan siellä on 144000 paikkaa kuningas-papeille. Ja koska Jumalan tahto on ottaa jokaisesta kansasta ja kieliryhmästä ihmisiä siihen taivaaliseen hallintovaltakuntaan, niin hän antaa juutalaisten olla paatuneita. Muuten jos he uskiosivat Jeesukseen nytten, niin heillä olisi etuoikeudet otta kaikki vapaat paikat.

Joten yleisesti ei voi saada juutalaisia uskomaan Jeesukseen ennen kuin muista kansoista on tullut tarpeeksi, Jumala tahdon mukaan voideltuja kristittyjä.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Juutalaiset ovat aina pitäneet Jeesusta pelkkänä uskontohuijarina sekä kiihkoilijana ja tulevat aina niin ajattelemaankin. Heitä ei kiinnosta 2000 vuotta sitten kuopattu Jeesus - he odottavat messiasta.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:Juutalaiset ovat aina pitäneet Jeesusta pelkkänä uskontohuijarina sekä kiihkoilijana ja tulevat aina niin ajattelemaankin. Heitä ei kiinnosta 2000 vuotta sitten kuopattu Jeesus - he odottavat messiasta.
Tässä on eräs ihmetykseni Raamatun suhteen, miksi VT ja UT ovat samoissa kansissa?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Markku Meilo kirjoitti:
RaM kirjoitti:Juutalaiset ovat aina pitäneet Jeesusta pelkkänä uskontohuijarina sekä kiihkoilijana ja tulevat aina niin ajattelemaankin. Heitä ei kiinnosta 2000 vuotta sitten kuopattu Jeesus - he odottavat messiasta.
Tässä on eräs ihmetykseni Raamatun suhteen, miksi VT ja UT ovat samoissa kansissa?
Itseasiassa ero noiden välillä ei ole kovin suuri verrattuna sitä nykyiseen kristinuskon lahkojen kirjoon.
VT on tuon perusjuutalaisuuden historiikki ja UT kertoo siitä haarautuneesta puhdasoppisuuden lahkosta jonka karismaattisena johtajana heilui Jeesus. Samalla lailla olisi VT:n jatkoksi voitu laittaa vaikkapa saddukeuksista ja heidän uskostaan (puhdasoppisuudestaan) kertova lisäys. Tämä Jeesus-lahkon seurakuntien määrä ja opillinen kirjo oli kuitenkin se, mihin Konstantinus lopulta tarttui. Jeesus-lahko oli menestyvin kaikista noista tuon ajan lahkoista ilmeisesti siksi että se vetosi vähäosaisiin yhdistäen hippiaatteen ja kommunismin keskenään.

Mahtoiko russelilaiset vihata kommunismia juuri siksi, että näkivät siinä liian paljon samankaltaisia piirteitä tunnistaen sen siksi myös pahaksi kilpailijakseen - tosin ilman jumalaa toimivana.
Jan

Viesti Kirjoittaja Jan »

RaM, mistä tiedät että olet oikessa? Sinähän itse lainasit Raamatusta Roomalaisille 11:25 jossa viitataan siihen että heidän paatuminen loppuu kun pakanoita on tullut tarpeksi sisään? Etkö sitten kuitenkaan uskokkaan Raamattuun?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jospa tällä kertaa selitän asian vain sanallisesti ilman enempiä raamatun lainauksia (nekin saat jos halaut).

Juutalaiset uskoivat koko VT:n historiansa ajan, että heidät kansakuntana pelastaa messias, joka tulee Daavidin suvusta ja perustaa oikeudenmukaisuuden valtakunnan. He uskoivat että vaikka he kuolevat uskollisina jumalansa palvojina, niin jumala voi herättää heidät tuonelasta takisin tuohon uuteen valtakuntaan.
Paavali kuului puhdasoppisuutta vaatineeseen Jeesuksen seuraajien lahkoon joka katsoi, että koko muu juutalaisuu oli paatunut pois oikeasta palvonnasta. Koko pelastusjärjestely olisi silloin mahdottomuus, koska ei messias paatunutta kansaa olisi pelastanut eikä ylösnousemustakaan silloin olisi voinut tulla.

Tämä uusi pelastusjärjestely (Jeesus on Siionista tuleva pelastaja joka poistaa jumalattoman menon, jae 25), jota Jeesus-liike esitti, tarkoitti juuri sitä miten se on UT:n kerrottu:
paatuneesta juutalaisuudesta pelastuu Jeesuksen johdolla pieni jäännös joka tarkoitti Jeesuksen lahkoon liittyneitä juutalaisia sekä lisäksi siihen päätettiin ottaa myös pakanakansojen ihmisiä, koska juutalaisten enemmistö vain nauroi koko Jeesuksen lahkolle. Jeesus oli antanut heille, lahkolleen, tuon HEIDÄN sukupolven verran aikaa koota lahkoonsa myös pakanoita ja sen jälkeen, edelleen HEIDÄN sukupolvensa aikana, hän tulisi uudelleen ja perustaisi valtakuntansa. HEIDÄN kauttaan olisi koko juutalaisuus (ylösnousemus) pelastettu.

Asia on aivan yksinkertainen ja kerrotaan raamatussa selkeästi. Ei sitä ole vaikeaa ymmärtää kun vain jättää kaiken uskonnollisen valmiin selittelyn siitä pois. Missään raamatussa ei kerrota, että tuo Jeesuksen tuleminen tapahtuisi vasta tuhansien vuosien päästä - eivät apostolitkaan missään vaiheessa niin luulleet.

10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
10:7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.'
10:22 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
Viimeksi muokannut RaM, 02.04.2009 12:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti:Itseasiassa ero noiden välillä ei ole kovin suuri verrattuna sitä nykyiseen kristinuskon lahkojen kirjoon.
Juu, ei enää Mormonin kirjaa samoihin kansiin. Tämä on ihan perskohtainen ajatus, näkisin loogisena, että oikeaoppiset juutalaiset saisivat pitää hyväksymänsä sotaisan heimohistorian erillään ja juutalaisuudesta lahkoutuneet vaalia omaa historiaansa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Jan

Viesti Kirjoittaja Jan »

RaM kirjoitti: 10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
10:7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.'
10:22 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.[/color]
Nämä jakeet eivät välttävästi ole ristiriidassa Paavalin sanojen kansa. Täytyy ottaa huomioon mitä Jesja, Joel, Hesekiel, Daniel, Sakaria ennustavat lopun ajasta ja tapahtumisista Israelissa. Jos lukee tarkaan nämä kirjat niin saa nähdä että Israel tulee autioduksi vielä kerran ja sitten taas sinne kootaan synnynäisiä juutalaisia ja hengellisessä mielessä juutalaisia ja he tulevat yhdeksi kansaksi. Mutta sitten ajankuluessa tämä uusi Israelin kansa taas suurelta osalta luopuu syntiin ja Sakarian mukaan 2/3 tullaan tuhoomaan. Sitten 1/3 puhdistetaan hengelisesti. Sen jälkeen tule lopullinen hyökäys Harmagedonissa ja vaikutta Sakarin sanojen mukaan että vain puolet kolmanesta osasta pelastuu. Sakarin kirja luvut 11-14
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Nuo mainitsemasi kirjoitukset koskevat aikaa ennen Jeesusta - eivät meidän aikaamme. Moiselle selitykselle ei ole mitään perustetta raamatussa.
Jeesuksen aikana lopun ajan käsitettiin koskevan heitä, ei siis edelleenkään meitä:

Matteuksen evankeliumi:
24:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi H E I L L E: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
24:6 Ja T E saatte kuulla sotien melskettä...
24:9 Silloin T E I D Ä T annetaan vaivaan, ja T E I T Ä tapetaan, ja T E joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
24:15 Kun T E siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta,...
24:34 Totisesti minä sanon T E I L L E: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

1.Korinttolaiskirje:
10:11 Tämä, mikä tapahtui heille (muinaiset isrealilaiset), on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi M E I L L E, joille maailmanaikojen loppukausi ON TULLUT.

Noita sanoja ei muuksi muuta muu, kuin uskonnollinen sokeus ja hurmahenkisyys.
Vastaa Viestiin