Sairas ja vammainen lapsi jehovan todistajien perheessä
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Re: Sairas ja vammainen lapsi jehovan todistajien perheessä
Äidit ovat päin vastoin kiinnostuneita siitä, mikä on kiellettyä, kun kerran tietoa on. Esim. alkoholista on viime lukemani, että alarajatietoa ei ole, vaan pienikin määrä saattaisi teoriassa olla sikiölle vahingollista, mutta määrän kasvaessa ankaran juopottelun asteelle, on vammat vaikeita ja korjaamattomia. (ennenhän saatettiin odottavalle tuoda vaikkapa pullo olutta, eikä siitä tiettävästi mitään kielteistä seurannut, mutta nyt katsotaan toisin).
Eikä kysymys tosiaan ole syyllistämisestä vaan tiedosta, josta ollaan kiinnostuneita, rakkaudesta lapseen.
ja jotka syyllistävät mustalaisia, syyllistävät vaikkapa äiditkin, jollei manneja ole lähettyvillä, tämä on taas eri topikki.
Koulussahan kurinpito on opettaja vastuulla ollut, ja DG on opelle mukava, vastuu ei opella olekaan, tekee vain ohjeiden mukaan ja kommentoi tarvittaessa.
Mutta lahkoa tunteva saattaa päätellä, että kurinpidollisia perusteluita on haettu kuin historiallisia perusteluita vuodelle 607 ekr Jerusalemin tuhon vuotena.
Eikä kysymys tosiaan ole syyllistämisestä vaan tiedosta, josta ollaan kiinnostuneita, rakkaudesta lapseen.
ja jotka syyllistävät mustalaisia, syyllistävät vaikkapa äiditkin, jollei manneja ole lähettyvillä, tämä on taas eri topikki.
Koulussahan kurinpito on opettaja vastuulla ollut, ja DG on opelle mukava, vastuu ei opella olekaan, tekee vain ohjeiden mukaan ja kommentoi tarvittaessa.
Mutta lahkoa tunteva saattaa päätellä, että kurinpidollisia perusteluita on haettu kuin historiallisia perusteluita vuodelle 607 ekr Jerusalemin tuhon vuotena.
-
sasisa
No ei se nyt niin pitkä ole. Listeria, alkoholi, tupakka, korvasienet. Näin viimeksi kun raskaana olin 3 vuotta sitten.Mistäs sitten johtunee, että raskausaikana on odottavalta äidiltä likimain kaikki kiellettyä? Siis jos ei nimenomaa siitä syystä, että erilaiset raskauden aikaiset asiat aiheuttavat sikiössä muutoksia? Kiellettyjen lista äidille raskausaikana on pitkä kuin nälkävuosi, eikö vaan?
Voi kuule, siellähän olen viihtynyt vuosikaupalla.Silmäilepä vaikkapa ihan normaalien vauva / odotusaiheisten keskustelupalstojen keskusteluja, niin kyllä vaan likimain kaikesta äidit syyllistetään / syyllistävät itsensä.
Mikä ihme tämä "valtaväestö" on, kun en ole 27 vuotta kestäneen elämäni aikana kuullut mitään äidin syyllistämistä lapsen kehitysvammasta? Itse asiassa nykyään äitejä jopa syyllistetään liian vähän.Nyt en puhu lääketieteen parissa toimivista ihmisistä, vaan nimenomaa valtaväestöstä, johon Jehovantodistajatkin kuuluvat. Miten esim. nämä ovat äitiä vähemmän syyllistäviä kuin tuo yllä mainittu teksti?
En kyllä ole ikinä kuullutkaan kehitysvammasta, mikä aiheutuisi äidin laihduttamisesta. Enkä itse asiassa ole kuullut, että odottavien äitien laihduttaminen olisi kovin yleistä (terveelliset elämäntavathan eivät tarkoita laihdutusta). Voin toki olla väärässä. Itse laihduin ja paljon viimeisimmässä raskaudessani rajun pahoinvoinnin takia, ja ruokailut jäivät. Kysyin neuvolalääkäriltäni voinko syömättömyydelläni saattaa vauvani vaaraan. Vastaukseksi lääkäri kertoi pula-ajan lapsista Suomessa. Muita riskejä ei tuntunut olevan kuin vauvan pienipainoisuus. Eipä lääkäri väläyttänyt yhtään mahdollista kehitysvammaa...Mitä tulee painonhallintaan, senkin jokainen odottava äiti tietää, että laihdutuskuurille ei sovi alkaa raskauden aikana. Myös ravintoon puututaan hyvin voimakkaasti jo äitiysneuvolassa. Aiheesta muutama linkkin
Myös tuon listan olen lukenut läpi, eikä se edes ole pitkä. Helposti noudatettavissa eikä tietääkseni ole todistettu, että noiden ruoka-aineiden satunnainen nauttiminen aiheuttaisi kehitysvammaisuutta. Suurin riski taitaa olla keskenmeno.Jälkimmäisestä voi nähdä mitkä kaikki RUOKA-AINEET ovat raskaana olevalta kiellettyjä. PLUS tietysti alkoholi, jota tuossa listassa ei mainita....
No tämähän on katsojan silmissä.Lainaus ei siis ollut yhtään sen syyllistävämpi kuin esim. äitiysneuvolakaan.
Työskenteletkö läheisesti odottavien äitien kanssa tai lastenneuvolassa? Selvästi meillä on hienoinen näkemysero naisten syyllistämisestä. Voihan se olla että olen täysin väärässä, mutta ainoat syyllistävät kommentit äidille lapsen kehitysvammasta ihmisiltä ovat olleet selkeitä provoja netissä, vauvapalstalla ja kaksplussalla.Ja mitä tulee terveydenhoitoalaa tunteviin ihmisiin, joihin viittaat, niin voin tässäkohtaa kertoa, että olen ammatiltani sairaanhoitaja.
Tuntuu kyllä että nyt meni pahasti off topic...
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys. Minä nauran paljon!
-
pakana
On pitkä eli ei, niin syy noiden asioiden välttämiseen on siinä, että niistä on todettu olevan vaaraa nimenomaa kehittyvälle sikiölle. Tuossa vuoden 1973 herätkäälehdessä oli itseasiassa tuon ajan tietämykseen nähden aika hyvällä mallilla tuo tietämys. Asiat ovat varmasti muuttuneet näiden 36 vuoden aikana, siis ihan perusterveydenhuollon parissakin, eikö vaan?sasisa kirjoitti:No ei se nyt niin pitkä ole. Listeria, alkoholi, tupakka, korvasienet. Näin viimeksi kun raskaana olin 3 vuotta sitten.Mistäs sitten johtunee, että raskausaikana on odottavalta äidiltä likimain kaikki kiellettyä? Siis jos ei nimenomaa siitä syystä, että erilaiset raskauden aikaiset asiat aiheuttavat sikiössä muutoksia? Kiellettyjen lista äidille raskausaikana on pitkä kuin nälkävuosi, eikö vaan?
Joo ei sitä varmaan suoraan sanotakaan päin naamaa, mutta kyllä esim. odotuskeskusteluissa mä näen tällähetkellä jatkuvasti eriasteista syyllistämistä... ei saa syödä homejuustoa kun asetat lapsesi vaaraan. Kuinka monta aloitusta on tälläkin hetkellä odottajien palstoilla löydettävissä esim. aiheesta: "join kuus kossua ja siiderin kolme viikkoa sitten ravintolassa ja tänään tein plussatestin, olenko vahingoittanut vauvaani pysyvästi!?!?!?!" Siis näitä aloituksia liittyen esim. listeriaan on älyttömän paljon. Mistä muusta nää aloitukset kumpuaa muualta kuin äidin syyllisyyden tunteista, kuinka hän on saattanut tehdä jotain peruuttamatonta lapselleen, vaikka harvoin näin todellisuudessa on?sasisa kirjoitti:Voi kuule, siellähän olen viihtynyt vuosikaupalla.Silmäilepä vaikkapa ihan normaalien vauva / odotusaiheisten keskustelupalstojen keskusteluja, niin kyllä vaan likimain kaikesta äidit syyllistetään / syyllistävät itsensä.Eikä tasan tarkkaan ikinä löytynyt keskustelua, missä lapsen kehitysvamman syynä pidettäisiin äidin viime kesänä syömää homejuuston palaa.
Mä olen kuullut. Olen kuullut sitä sekä oman sukulaiseni kertomana, joka on synnyttänyt kaksi vammaista lasta ja olen kuullut sitä jopa itse kätilön suusta synnytyspöydällä.sasisa kirjoitti:Mikä ihme tämä "valtaväestö" on, kun en ole 27 vuotta kestäneen elämäni aikana kuullut mitään äidin syyllistämistä lapsen kehitysvammasta? Itse asiassa nykyään äitejä jopa syyllistetään liian vähän.Nyt en puhu lääketieteen parissa toimivista ihmisistä, vaan nimenomaa valtaväestöstä, johon Jehovantodistajatkin kuuluvat. Miten esim. nämä ovat äitiä vähemmän syyllistäviä kuin tuo yllä mainittu teksti?![]()
Niinkin yksinkertainen asia kun äidin imettäminen on valtava ja jatkuva taistelunaihe keskustelufoorumeilla. Imetyksen puolestapuhujat syyllistävät äidin, joka ei syystä jos toisesta imetä. Toinen samanlainen "kuuma peruna" on esmes. keisarinleikkauksiin liittyvät ikuisuuskeskustelut. Näitä on ollut kaikki nämä 12 vuotta, jota itse olen ollut äitinä.
Myönnät siis, että itsekin olit huolissasi siitä, että syömättömyytesi saattoi johtaa lapsesi vaaraan? Kärsit siis jonkinasteisesta syyllisyydestä? Ainakin siihen asti kunnes sait lääkärin vakuuttelun siihen ettei mikään ole hätänä? Mistä tuollainen ajatus juolahti päähäsi, että se olisi voinut olla vaarallista?sasisa kirjoitti:En kyllä ole ikinä kuullutkaan kehitysvammasta, mikä aiheutuisi äidin laihduttamisesta. Enkä itse asiassa ole kuullut, että odottavien äitien laihduttaminen olisi kovin yleistä (terveelliset elämäntavathan eivät tarkoita laihdutusta). Voin toki olla väärässä. Itse laihduin ja paljon viimeisimmässä raskaudessani rajun pahoinvoinnin takia, ja ruokailut jäivät. Kysyin neuvolalääkäriltäni voinko syömättömyydelläni saattaa vauvani vaaraan. Vastaukseksi lääkäri kertoi pula-ajan lapsista Suomessa. Muita riskejä ei tuntunut olevan kuin vauvan pienipainoisuus. Eipä lääkäri väläyttänyt yhtään mahdollista kehitysvammaa...Mitä tulee painonhallintaan, senkin jokainen odottava äiti tietää, että laihdutuskuurille ei sovi alkaa raskauden aikana. Myös ravintoon puututaan hyvin voimakkaasti jo äitiysneuvolassa. Aiheesta muutama linkkin
Nykypäivänä taitaa enemmänkin olla kamala kriisi jos äiti on ylipainoinen.... vähemmällä keskustelulla on ravinnottomuus, siitä kun ei suomessa pahemmin kärsitä. Viime aikoina on ollut otsikoissa äidin raskauden aikainen ylipaino, kuinka se on vaarallista sikiölle.
Otetaan nyt vaikka kooste artikkeleista eräältä erittäinkin suositulta vauva-/odotussivustolta:
http://www.helistin.fi/?page=7816740&id=1952691
Lihavuus saattaa alkaa jo ennen syntymää
15.04.2009
Monet ylipainoiset aikuiset ovat saattaneet ohjelmoitua lihaviksi jo raskausaikana. Tähän viittaa tuore australialaistutkimus, jossa äidin raskauden aikaisen painonnousun todettiin vaikuttavan jälkeläisen painonkehitykseen.
Jälkeläisen painoindeksi oli sitä suurempi, mitä enemmän äiti oli lihonut raskauden aikana. Yhteys on tunnettu ennenkin, mutta aiemmin sen ei ole osoitettu ulottuvan aikuisikään, toteaa Uutispalvelu Duodecim.
Äidin lihavuus on uhka lapselle
02.04.2009
Ylipaino ja aikuistyypin diabetes ovat voimakkaimmin lisääntyviä kansansairauksiamme. Erityisesti nuorten naisten ja lasten ylipainon lisääntyminen on huolestuttanut tutkijoita viime aikoina. Vuonna 2000 odottajista lähes neljännes oli ylipainoisia (painoindeksi yli 25). Suomessa 15 %:lla raskaana olevista naisista on kohonneet sokeriarvot, ja luku on huimassa nousussa.
Raskauden aikaiset ongelmat, esimerkiksi raskausdiabetes ja verenpaineen nousu kertovat naisen riskistä sairastua diabetekseen ja muihin sydän- ja verisuonitauteihin myöhemmällä iällä. Raskausdiabeetikoista jopa 70 % sairastuu aikuistyypin diabetekseen jo 10 vuoden kuluttua. Lisäksi näiden äitien lapset ovat vaarassa: puolella heistä on metabolinen oireyhtymä jo 11-vuotiaana. Raskausdiabetes lisää myös raskausmyrkytyksen riskiä.
Oletko raskaana - vältä näitä ruokia
24.02.2009
Raskaana ollessa tulee olla hyvin tarkkana siitä mitä suuhunsa laittaa. Tietyt ruoat ja juomat voivat olla haitallisia tai jopa vaarallisia kohdussa kehittyvälle vauvalle. Pahimmassa tapauksessa jokin ruoka-aine tai ruokamyrkytys voi aiheuttaa keskenmenon.
Raskaana ollessa kiellot voivat tuntua liiallisilta varotoimilta, mutta oman vauvan terveyden riskeeraaminen niitä rikkomalla on ajattelematonta.
Webmd.com -verkkosivusto listasi joitain tuotteita, joita kannattaa vältellä raskauden ajan.
Suuret kalat, esim. valkotonnikala. Valkotonnikala eli albacore tonnikala, kuten myös muut suuren kalalajit, voivat sisältää paljon metyylielohopeaa. Se on erittäin haitallista kehittyville aivoille ja hermojärjestelmälle. Raskaana oleva tai imettävä nainen saisi syödä korkeintaan reilut 100 grammaa valkotonnikalaa viikossa.
Raaka tai kypsentämätön liha, siipikarja, kalaruoat ja kananmunat voivat sisältää monia bakteereja sekä viruksia. Liha ja kananmunat tulisi aina syödä kypsänä.
Kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami. Nämä tuotteet saattavat sisältää listeria monocytogenes -bakteeria, joka voi aiheuttaa muun muassa keskenmenon. Näitä tuotteita ei saisi ikinä syödä, ellei niitä ole kypsennetty kunnolla.
Pastöroimattomat meijerituotteet. Esimerkiksi tietyt juustot, kuten Brie-, feta- ja sinihomejuustot voivat sisältää listeria-bakteeria.
Kylmäsavukalat voivat myös sisältää vaarallisia tasoja listeria-bakteeria.
Alkoholi. Raskauden aikana ei kannattaisi käyttää ollenkaan alkoholia, sillä se aiheuttaa sikiövaurioita. Erään brittitutkimuksen mukaan pienikin määrä alkoholia voi vahingoittaa sikiötä.
Ja tämä kaikki on vain pintaraapaisu aiheesta. Sivustoja, tutkimuksia etc... niitä on loputtomasti aiheesta. Syyllistävätkö tällaiset tutkimukset naisia, ja onko se hyvä juttu?Rasvanhimo saattaa alkaa jo kohdussa
08.01.2009
Rasvaisen ruoan syöminen raskausaikana saattaa aiheuttaa sikiölle rasvanhimon, joka kestää aikuisuuteen saakka, kertoo WebMD tuoreessa uutisessaan.
Väite perustuu newyorkilaisen Rockefeller-yliopiston teettämään tutkimukseen, jossa rasvaisen ruokavalion merkitystä tutkittiin rottien jälkeläisillä.
No faktaa oli tuo Bergeracin lainauskin. Siinä ei ollut mikään, mikä ei nykytietämyksenkin valossa olisi jo yleisesti tiedossa.sasisa kirjoitti:No tämähän on katsojan silmissä.Lainaus ei siis ollut yhtään sen syyllistävämpi kuin esim. äitiysneuvolakaan.Toiset kokevat että se on syyllistävä, toiset ajattelevat sen olevan vain faktaa.
En työskentele, vaan mielenterveys ja kriisityössä, kaikenikäisten ihmisten parissa.sasisa kirjoitti: Työskenteletkö läheisesti odottavien äitien kanssa tai lastenneuvolassa? Selvästi meillä on hienoinen näkemysero naisten syyllistämisestä. Voihan se olla että olen täysin väärässä, mutta ainoat syyllistävät kommentit äidille lapsen kehitysvammasta ihmisiltä ovat olleet selkeitä provoja netissä, vauvapalstalla ja kaksplussalla.
Mutta minä olen itsekin neljän lapsen äiti ja kokemusta on äitinä olemisesta. Jopa tämänhetkisen raskauteni aikana (joka on minulle seitsemäs) olen jo ehtinyt kuulla jos jonkinlaista syyllistävää kommenttia esim, ruokavaliostani... mulla kun pantiin nyt kiroukseksi tuo RD.
Edelleen väitän, että Jehovantodistajien asenne vammautuneisiin lapsiin tai aikuisiin ei poikkea valtaväestöstä. Kaikenlaisia juntteja riittää, olkoon uskonto tai kansanryhmä mikä tahansa. Ennakkoluuloja on siinä Jehovantodistajilla kuin ihan normiväestölläkin. Mä en jaksa uskoa, että JT:t tekevät tässä minkäänlaista poikkeusta.
-
sasisa
Pakana Kyllä, juntteja riittää. Mutta harvoin juntitkaan sanovat down-lapsen äidille, että vamma johtuu äidin haureudesta tai sienien syömisestä.
Ja selkeästi olet asiaa pohtinut. Meidän ero tässä keskustelussa on, että minä puhun äidin syyllistämisestä (ulkopuolisilta) kehitysvammasta, sinä puhut kaikesta syyllistämisestä. Naiset, varsinkin äidit ovat mestareita itsensä syyllistämisessä. Sitä olen kokenut itsekkin, ja koen jatkuvasti. Mutta tosiaan, tämähän taitaa olla täysin turha väittely, koska sinä ja minä puhumme täysin eri asioista.
Näinhän se taitaa aika usein mennä.. 
Ja selkeästi olet asiaa pohtinut. Meidän ero tässä keskustelussa on, että minä puhun äidin syyllistämisestä (ulkopuolisilta) kehitysvammasta, sinä puhut kaikesta syyllistämisestä. Naiset, varsinkin äidit ovat mestareita itsensä syyllistämisessä. Sitä olen kokenut itsekkin, ja koen jatkuvasti. Mutta tosiaan, tämähän taitaa olla täysin turha väittely, koska sinä ja minä puhumme täysin eri asioista.
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys. Minä nauran paljon!
-
pakana
No eipä taida Jehovantodistajatkaan näin sanoa, vai sanovatko?sasisa kirjoitti:Pakana Kyllä, juntteja riittää. Mutta harvoin juntitkaan sanovat down-lapsen äidille, että vamma johtuu äidin haureudesta tai sienien syömisestä.
Lapsella voi olla muitakin kehitysvammoja kuin Down, esim. mmc joka voi johtua alkuraskauden foolihapon puutteesta, liiallisesta a-vitamiinista (jota saa maksasta, joka on kiellettyä...)
Äidin insuliinihoidosta raskauden aikana ja monista muistakin lääkeaineista... jopa äidin korkea kuume voi aiheuttaa mmc:n syntymättömälle lapselle.
Sitten on esim. cp-vamma jonka riskiä lisäävät esimerkiksi äidin raskausmyrkytys, monisikiöinen raskaus, istukan verenvuoto, äidin epätasapainossa oleva diabetes tai raskauden aikainen vakava tulehdus. Nämä syyt voivat aiheuttaa sikiön kasvuhäiriön, aivojen rakennehäiriön, aivoverenvuodon, tulehduksen tai ennenaikaisen synnytyksen.
Listerioosi sinänsä voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, ja sen riskeistä tiedetään, että ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla on reilusti suurentunut riski vammaisuuteen, sekä cp-vammaan, että muihinkin vammaisuuden muotoihin. Jopa tuo aiemmin mainittu ADHD on epäilty johtuvan ennenaikaisuudesta tai sikiöaikana olleesta hapenpuutteesta.
Vaikka se kuinka jyrsis, niin ihan löytyy terveydenhuollon oppikirjoistakin nämä asiat, joten on se sitten syyllistävää tai ei, niin faktaa se on jokatapauksessa. Äidin toiminta raskausaikana voi vaurioittaa lasta ja aiheuttaa jopa pysyvän vamman lapselle.
-
Sivustaseuraaja (L)
Kaikki kunnia Pakanalle, mutta kokemukseni mukaan sairaanhoitajien todellinen lääketieteellinen tieto on hatarampaa kuin he itse luulevat. Aika laillakin.
Itse olen pitänyt raskaana olevien naisten poliklinikkaa ja ollut henkilökohtaistakin kiinnostusta sattuneista syistä. Tietoa siis on. Totuus on kyllä, että hirveän vähän "kehitysvammoja" (mitä sitten niillä tarkoitatkin: onko alkoholistin lapsen pienipainoisuus sellainen sinulle?) äidistä johtuen tulee.
Kertomasi tapaukset ovat ns. yksittäistapauksia, eikä niistä voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Miksi puutuin asiaan? No, se on tuo naisten syyllistymistaipumus. Te raskaana olevat ja lasta suunnittelevat, ottakaa rauhallisesti. Neuvolajärjestelmä yleisesi ottaen toimii hyvin. Vaikkei neuvolatädistä pitäisikään, kannattaa lukea ne paperit läpi mitä sieltä saa, ja elää ihan tavallisesti. Erittäin suuri todennäköisyys on, että kaikki menee hyvin, ja jos ei menekään, ei se ole äidin syy.
Enempää en ajatellut tätä sotkea. Järki mukana vaan.
Itse olen pitänyt raskaana olevien naisten poliklinikkaa ja ollut henkilökohtaistakin kiinnostusta sattuneista syistä. Tietoa siis on. Totuus on kyllä, että hirveän vähän "kehitysvammoja" (mitä sitten niillä tarkoitatkin: onko alkoholistin lapsen pienipainoisuus sellainen sinulle?) äidistä johtuen tulee.
Kertomasi tapaukset ovat ns. yksittäistapauksia, eikä niistä voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Miksi puutuin asiaan? No, se on tuo naisten syyllistymistaipumus. Te raskaana olevat ja lasta suunnittelevat, ottakaa rauhallisesti. Neuvolajärjestelmä yleisesi ottaen toimii hyvin. Vaikkei neuvolatädistä pitäisikään, kannattaa lukea ne paperit läpi mitä sieltä saa, ja elää ihan tavallisesti. Erittäin suuri todennäköisyys on, että kaikki menee hyvin, ja jos ei menekään, ei se ole äidin syy.
Enempää en ajatellut tätä sotkea. Järki mukana vaan.
Harry Potter,Legolas,Joulupukki,Jumala,Hammaskeiju,Kraken,Ukko jne. -saduilla on kysyntää!
-
pakana
Ihan höpöhöpöä tämä!!Sivustaseuraaja (L) kirjoitti: Itse olen pitänyt raskaana olevien naisten poliklinikkaa ja ollut henkilökohtaistakin kiinnostusta sattuneista syistä. Tietoa siis on. Totuus on kyllä, että hirveän vähän "kehitysvammoja" (mitä sitten niillä tarkoitatkin: onko alkoholistin lapsen pienipainoisuus sellainen sinulle?) äidistä johtuen tulee.
Alkoholistin lapselle saattaa tulla muutakin kuin vain pienipainoisuutta, pitäisihän sinun se tietää jos kerran lääkäri olet?
Alkoholi nimenomaa vaurioittaa, todistetusti syntymätöntä lasta, mitä enemmän alkoholia, mitä pitempi humalaputki äidillä sitä suurempi riski sikiön aivojen vaurioitumiselle!! Siis minkään pienipainoisuuden takia ei, herranjestas sentään, ruveta alkoholia äideiltä kieltämään!
Ja jottei nyt mene sitten mun omiks puheikseni nämä jutut, niin pistetäämpäs nyt sitten sellaista informaatiota, joka ei perustu vain omaan ammattiosaamiseeni. Tässä kaksi linkkiä esim. mainitsemieni cp-vammaliiton omille sivuille. Kenties heillä on asiasta vähän enemmän tietoa kuin minulla?:
http://www.cp-liitto.fi/index.phtml?s=163
http://www.cp-liitto.fi/index.phtml?s=164Raskaudenaikana CP-vamman riskiä lisäävät esimerkiksi äidin raskausmyrkytys, monisikiöinen raskaus, istukan verenvuoto, äidin epätasapainossa oleva diabetes tai raskauden aikainen vakava tulehdus. Nämä syyt voivat aiheuttaa sikiön kasvuhäiriön, aivojen rakennehäiriön, aivoverenvuodon, tulehduksen tai ennenaikaisen synnytyksen.
Syntymän aikoihin CP-vammoista syntyy noin 20-40%. Synnytyksen yhteydessä lapselle voi tulla hapenpuute istukan tai napanuoran toiminnan häiriön vuoksi. Vastasyntyneen hoitamaton, matala verensokeri voi vaurioittaa aivokudosta.
Ennenaikaiset ja pienipainoiset vastasyntyneet lapset ovat selvä riskiryhmä. Noin 40 prosentilla alle 34 raskausviikkoisina syntyneistä lapsista todetaan aivoverenvuoto, joka lisää vammautumisriskiä heti lievemmästä vuotoasteesta lähtien. Yli 90 % vuodoista tapahtuu ensimmäisenä elinviikkona. Laaja aivoverenvuoto saattaa johtaa aivoselkäydinnestekierron häiriöön.
Noin 10 % CP-vammoista syntyy vastasyntyneisyyskauden jälkeen. Tavallisimmat syyt ovat aivokudoksen tulehdus (märkäinen aivokalvontulehdus tai aivokuume), tapaturmassa saatu kalloaivovamma tai aivoverenkierron häiriö.
Mitä tulee Downin syndroomaan, niin vain 2% tästäkin taudista itseasiassa on periytyvää. Suurin riski Down lapselle on odottavan äidin korkea ikä.Jotkut ulkoiset tekijät, kuten tulevan äidin käyttämä epilepsialääkitys, lisäävät lapsen MMC-riskiä. Foolihappo ( eräs B-vitamiini ) lisättynä ruokavalioon (0,4 mg päiväannos) ennen suunnittelun raskauden alkua vähentää riskiä. Kohonneen riskin omaavien kuten diabeetikkojen ja epileptikoiden tulisi nauttia päivittäin 4,0 mg foolihappoa.
Totta on, että jos vammainen lapsi joskus syntyy, on aivan turha kantaa asiasta loputonta syyllisyyttä, mutta onhan se nyt tavan tyhmää sulkea silmät tosiasioilta!
Vai voitteko tosiaan väittää, että ihan vaan vittuillakseen raskaana olevia naisia kiusataan kaikilla neuvolan ohjeilla ja rajoituksilla??? Eli loppujenlopuksi ei koko neuvolatoimintaa edes tarvita mihinkään, kun äiti voi tehdä ihan mitä tahansa eikä se aiheuta vauvalle vaaraa?? Kaikki rakenneultrat, riskiraskausseulat, sokerrasitustestit, tehostetut äitiyspoliklinikkakäynnit on vaan ihan huvin vuoksi järjestetty meille suomalaisille...
Erittäin todennäköistä on että kaikki menee hyvin, ja jos meneekin huonosti, ei ole väliä enää missä tai kenessä se syy on.
Mutta ei se tarkoita, etteikö äiti voi omalla toiminnallaan koettaa tehdä asioita oman lapsensa elämän ja tulevaisuuden edistämiseksi!
-
almi
Alkoholi kielletään juuri riskien vuoksi. Pahimpia alkoholin aiheuttamia ongelmia (joista lapsi jää siis henkiin) ovat sikiön alkoholiriippuvuus ja FAS.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
Nuorin
Kaamea väittely tästäkin aiheesta! Olen samaa mieltä kuin pakana.
Menisin jopa hieman pidemmälle, eli että JT yhteisössä vammaista lasta eristetään vähemmän kuin suomessa keskimäärin. Kunnon JT vanhempi kuskaa lasta mukana kokouksissa ja ainakin mun muistini mukaan lähes joka toinen viikko oli ohjelmaa "avartumisesta", että pitää ystävystyä ja kutsua vierailulle muitakin kuin pientä piiriä. Ne vammaiset joita tunsin, olivat keskeisesti esillä seurakunnassa.
Jos jollakulla on huonoja kokemuksia, sitä ei voi yleistää että JT:t eristäisivät ja häpeilisivät vammaisia. Suurimmalla osalla ihmisistä on ongelmia vammaisten kanssa, jos ei muuten niin siksi että ei oikein tiedä miten pitäisi toimia, tai sitten pelätään vaikeaa kommunikointitilannetta ja paetaan takavasemmalle ajatellen, että juttelen sen kanssa sitten seuraavassa kokouksessa kun keksin jonkun hyvän aiheen.
JT-yhteisössä sentään seuraa huono omatunto siitä, jos ei huomioi myös vammaisia seurakunnan jäseniä, ja se edistää yhteydenpitoa, oli se sitten kuinka kömpelöä tahansa.
Mitä tulee äidin syyllistämiseen, en näe VT-seuran näkemyksissä mitään normaalista ajankuvasta poikkeavaa, paitsi ehkä sukupuolitautien korostamisen muuta yhteiskuntaa enemmän.
Menisin jopa hieman pidemmälle, eli että JT yhteisössä vammaista lasta eristetään vähemmän kuin suomessa keskimäärin. Kunnon JT vanhempi kuskaa lasta mukana kokouksissa ja ainakin mun muistini mukaan lähes joka toinen viikko oli ohjelmaa "avartumisesta", että pitää ystävystyä ja kutsua vierailulle muitakin kuin pientä piiriä. Ne vammaiset joita tunsin, olivat keskeisesti esillä seurakunnassa.
Jos jollakulla on huonoja kokemuksia, sitä ei voi yleistää että JT:t eristäisivät ja häpeilisivät vammaisia. Suurimmalla osalla ihmisistä on ongelmia vammaisten kanssa, jos ei muuten niin siksi että ei oikein tiedä miten pitäisi toimia, tai sitten pelätään vaikeaa kommunikointitilannetta ja paetaan takavasemmalle ajatellen, että juttelen sen kanssa sitten seuraavassa kokouksessa kun keksin jonkun hyvän aiheen.
JT-yhteisössä sentään seuraa huono omatunto siitä, jos ei huomioi myös vammaisia seurakunnan jäseniä, ja se edistää yhteydenpitoa, oli se sitten kuinka kömpelöä tahansa.
Mitä tulee äidin syyllistämiseen, en näe VT-seuran näkemyksissä mitään normaalista ajankuvasta poikkeavaa, paitsi ehkä sukupuolitautien korostamisen muuta yhteiskuntaa enemmän.
-
Nuorin
Tarkoitatko siis sanoa että JT yhteisössä yleensä tai JT julkaisuissa on näin väitetty? Saisinko viitteen kiitos?sasisa kirjoitti:Pakana Kyllä, juntteja riittää. Mutta harvoin juntitkaan sanovat down-lapsen äidille, että vamma johtuu äidin haureudesta tai sienien syömisestä.
-
RaM
Tuollaisia kommentteja lienee saattanut antaa ainoastaan joku vatipää seurakuntalainen mutta yleisesti ottaen lahkossa on virallisesta suhtauduttu hyvin myötätuntoisesti sairaisiin lapsiin. Ainoastaan silloin kun sairaus tekee lapsesta arvaamattoman ja hallitsemattoman joka häiritsee kokouksia, hänet pidetään usein kotona. Tälläinen cp-poju oli aikoinaan Maken ja minun yhteisellä viulisti ystävällämme.
-
Bergerac
Kokouksien puhelinyhteydet toimivat salille (riippuen toki salista), etenkin niinpäin että kotona olova vilpitön Jehovan Todistaja maksaa viulut. Tuskin vammaista poikaa yksin on jätetty, tai jos onkin niin tokihan hänelle on järjestetty puhelinyhteys tai sitten jälkiäänitemahdollisuus. Kun Seuran mukaan vammainenkin tarvitsee tosi tm Seuran terapeuttista toimintaa.RaM kirjoitti:Ainoastaan silloin kun sairaus tekee lapsesta arvaamattoman ja hallitsemattoman joka häiritsee kokouksia, hänet pidetään usein kotona. Tälläinen cp-poju oli aikoinaan Maken ja minun yhteisellä viulisti ystävällämme.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
RaM
Tämä viulisti vanhimman vaimo oli pääasiassa kotona poikaa hoitamassa ja pääsi muistini mukaan melko harvakseltaan kokouksiin. Näin jälkikäteen ajatellen saattoi olla tuon suhteen jopa iloinen tilanteesta.
- Jaakko Ahvenainen
En tietenkään voi puhua kovin suuresti "rinta rottingilla", mutta oma havaintoni paikallisesta seurakunnasta on, ettei vammaisia lapsia millään tavoin syrjitä. Suhtautuminen vammaiseen lapseen sen tietämykseni mukaan, mitä omaan, on täysin normaalia. Myös ensimäiseen, hyvin vaikeasti fyysisesti vammaiseen, vaimooni on sangen arvostavasti suhtauduttu Jehovan todistajien taholta, siitäkin huolimatta, että jutustelu päätyi varsin lyhyeen.
Tosin tämä kokemukseni on kolmen vuosikymmenen takaa, mutta kuitenkin kaikesta "rakkauspommituksesta" huolimatta, olin pannut merkille myös täysin vilpittömän halun auttaa joissakin käytännön asioissa, varsinkin vaimoväen kesken. Äijät ovat asia erikseen ja minähän olen myös tässä piirissä ollut "demoniksi" katsottu, kautta väkevien loitsujeni.
Tosin tämä kokemukseni on kolmen vuosikymmenen takaa, mutta kuitenkin kaikesta "rakkauspommituksesta" huolimatta, olin pannut merkille myös täysin vilpittömän halun auttaa joissakin käytännön asioissa, varsinkin vaimoväen kesken. Äijät ovat asia erikseen ja minähän olen myös tässä piirissä ollut "demoniksi" katsottu, kautta väkevien loitsujeni.
- Jaakko Ahvenainen
Kappas vain. Näin ne ajat muuttuvat. Muistini mukaan liian aikaisiin supistuksiin suorastaan konjakkia tarjottiin sellainen "figerporillinen" kuitenkin. Myös oli aikoja, jolloin rintaruokintaa hyljeksittiin ja vauvapientä tuli ruokkia tietyin säännöllisin väliajoin äidinmaidonvastikkeella. Tästä tosin nostin mekkalan sillä perusteella, että terve lapsi tietää tasan tarkkaan, koska syödä haluaa -sanoivat neuvolatädit mitä tahansa ja rintaruokinta on kaikkia vastikkeita parempi, mikäli vain äidillä maitoa riittää.almi kirjoitti:Alkoholi kielletään juuri riskien vuoksi. Pahimpia alkoholin aiheuttamia ongelmia (joista lapsi jää siis henkiin) ovat sikiön alkoholiriippuvuus ja FAS.