Hengellinen israel

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: Hengellinen israel

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"lähes kaikki eurooppalaiset hallitsijat ovat (silloin jo edesmenneen) jeesuksen kelkkaan hypänneet."

Yleisiä kehityspiirteitä ?

ihmisyhteisöjen kasvaessa tuli uhdessä vaiheessa tavaksi valita hallitsija, kuningas, ja taas edetessään yhteisö omaksui demokraattisen tyyppisiä piirteitä.

uskontojakin kehittyi ja valittiin enempi yleisesti katsoen humaanimpia sortteja. Oma vastuu ja syyttömän rankaisemattyomuus ja mitä näitä nyky suurissa uskonnoissa on yhteisiä piirteitä, eihän niitä ole niinkään ennen ollut, painopiste ollut sokeissa uhreissa jumalten lepyttämiseksi.

Jeesuksella on ollut etunaan sivistyskansan juutalaisten tausta (vanhin kirjallinen kulttuuri ja jossa joka poika opetettiin lukemaan ?) ja aikansa suurin maailmanvalta, Rooma, joka omaksui kristinopin. Toisaalta Jeesuksen oppi palveli aikansa ihmistä, toisaalta se tarjosi etuja ihan matkimispohjaltakin. Kuten esim. kommunismin oppia on matkimalla yritetty omaksua Kaakkois-Aasian viidakon Kamputseaa myöten, jossa korkein pomo ei ehkä edes paljoa paremmin osannut lausua Jeesusta kuin vartiotorniseuran voidellut jahvea.
Jaakko Ahvenainen

Re: Hengellinen israel

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Sivustaseuraaja (L) kirjoitti:Mielenkiintoista seurata tätäkin keskustelua. Tarpeeksi paljon kun raamatussa scheissea kirjoitetaan, sieltä löytyy sopiva lause joka tarkoitukseen. Mielenkiintoista, kuinka helppoa kristityille on nonchaleerata nou lauseet, jotka selvästi sanovat Jeesuksen tulevan takaisin varsin pian.
Havaintosi pitää paikkansa. Sitä pohtii, ettei vain kävisi näille "hengellisen Israelin" ystäville, kuten sen kuuluisan "Hakalan ukon kaljatiinulle": on niin itseään täynnä, että kansi pettää ja roippeet katosta niskaan valuvat. Olen itse Egyptin ja Israelin alueilla toimineena omin silmin todennut, kuinka todelliset israelilaiset läiskivät paikallista palestiinalaista turpaan, tai nato-lankaan käärittynä arolla jeepin perässä vetävät. Siinä kaikki "Ben Hur"-kohtaukset kalpenevat.

Mutta tämä "hengellinen Israel", pakanoita kaikki tyynni -no, olkoon jokunen aitoperäinen rusinana pullassa. - Minua vain etoo hengellinen ja hengellinen ja hengellisen toitotus. On täysin Raamatulla perusteltavissa ja "tosihengellisten israelilaisten" tapaan todeta: "Hän (Juudas ben Iskariot) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi. Silloin Jeesus kääntyi, näki kaksi veljestä, Jaakobin, Sebedeuksen pojan, ja Johanneksen, hänen veljensä, ja sanoi heille: Menkää te ja tehkää samoin ja tehkää se kiiruusti, sillä minä tulen pian." Joka ikinen sana löytyy Raamatusta, vieläpä evankeliumeista, mutta kontekstistaan täysin irti revittynä. Samalla tavoin toimivat ja toitottavat "tosi kristityt" uskonnollisesta viitekehyksestään riippumatta.

En rienaa. Näytin vain esimerkin, mihin moinen poukkoilu voi johtaa ja onkin johtanut. O sancta simplicitas!
Vastaa Viestiin