ei mene jakeluun ei

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
uskomaton

ei mene jakeluun ei

Viesti Kirjoittaja uskomaton »

Tässäpä huvitukseksenne muutama puhelinkeskustelu lyhennettynä, jotka käytiin n. vuosi sitten. Erosin JT:sta 14 vuotta sitten Helsingissä, nykyään asun Vantaalla, jossa en ole koskaan kuulunut mihinkään seurakuntaan. Koska en ymmärrä mitä sanalla vanhin tarkoitetaan (vanha, vanhempi, vanhin) käytän keskustelukumppanistani nimitystä käppänä.

Käppänä: Täältä x:n seurakunnasta soittelen ja kyselisin mitä sinulle nykyään kuuluu (huom. ei sanonut nimeään). Olemme tässä soitelleet ihmisille, jotka ovat eronneet että olisiko kiinnostusta tulla taas mukaan mukavaan toimintaan? (tämän muistan sanatarkasti, todella sanoi että mukavaan toimintaan, anna mun kaikki kestää)
Minä: No ei todellakaan kiinnosta. Mitä mukavaa siinä on?
Käppänä: Monet ovat viime aikoina huomanneet mihin maailma on menossa ja päätäneet palata totuuden pariin. Maailmanloppu on todella lähellä. (aijaa taasko) Meidänkin seurakuntaankin palasi juuri yksi nuori nainen, joka meni maailmallisen kanssa naimisiin (käppänä selvästi tiesi, että minäkin olen ollut maailmallisen kanssa naimisissa)
Minä: No minä en todellakaan palaa. En palaisi siitäkään huolimatta vaikka olisin 100 prosenttisen varma siitä, että teidän uskontonne on totuus. En osaa kuvitella mitään kamalampaa kuin viettää ikuisuus paikassa, jossa ei ole ketään muita ihmisiä kuin Jehovan todistajia.
Käppänä: Me ollaan ilmeisesti kohdeltu sinua todella huonosti kun ajattelet noin.
Minä: Näin on ja sovitaanko, että kukaan ei enää ikinä ota minuun yhteyttä. Minä jo vuonna 1995 laitoin erokirjeeseeni, että minuun ei saa ottaa yhteyttä.
Käppänä vaihtaa aihetta: Minä olen aina ollut kiinnostunut historiasta ja luen paljon ja sellaisen olen lukenut, että Stalinkin aikoinaan sanoi JT:sta, että tämä pesue hävitetään Neuvostoliitosta (Käppänä ei ole tainnut lukea muuta kuin JT:n ns. historiakirjoja, sitä paitsi aikaisemmin mulle on kerrottu Hitlerin sanoneen juuri noin, taitaa olla pelkkää legendaa koko stoori muutenkin)
Minä: Miten Stalin liittyy minuun ja tähän tilanteeseen? Et kai sä hyvä ihminen minua tavallista pientä ihmistä vertaa johonkin hirmuhallitsijaan?
En muista enää mitä käppänä tähän vastasi.

Seuraavaksi soitin Beeteliin ja sanoin keskusneidille, että yhdistää mut henkilölle, joka ylläpitää rekisteriä eronneista ja erotetuista. Keskusneiti sanoi, että ei meillä minun tietääkseni sellaista rekisteriä ole, mutta jos yhdistäisin sinut Miika Metsäkedolle (olikohan se nimi noin). No, sitten keskustelin Miikan kanssa.

Minä: X:n seurakunnasta soitettiin minulle ja kysyttiin olisinko kiinnostunut palaamaan takaisin todistajaksi. Ihmettelen tässä vain, että mistä kyseisen seurakunnan vanhin on saanut minun nimeni ja tietoni, kun en siihen seurakuntaan ole koskaan kuulunut ja mistä he voivat tietää, että olen muuttanut heidän alueelleen? Pidetäänkö teillä rekisteriä siellä eronneista ja erotetuista ja onko sellaisen pitäminen laillista?
Miika: Ei meillä mitään sellaista rekisteriä ole.
Minä: Onko Betelistä sitten ohjeistettu vanhimpia soittelemaan erotetuille ja eronneille ja selvittämään missä he nykyään asuvat?
Miika: Mitään sellaista ohjeistusta ei ole annettu. Jos näin tapahtuu, niin se on sitten ihan vanhimpien omaa toimintaa. (niin varmaan, ihan kuin ne muka tekis jotain ilman betelin käskyä)
Minä: Miten on mahdollista sitten, että vantaalainen vanhin tietää minusta kun en ikinä ole Vantaalla mihinkään seurakuntaan kuulunut?
Miika: Seurakunnat toimivat näissä asioissa itsenäisesti, me ei täällä tiedetä siitä mitään.
Minä: Minä erokirjeessäni jo vuonna 1995 kielsin kaiken yhteydenoton, miksi sitä ei uskota. Ovellanikin on jo kaksi kertaa käynyt todistajia ja toisella kerralla mieheni ja toisella kerralla minä itse kielsin heitä tulemasta meidän tontille, mutta tämä ei nyt mene siellä seurakunnassa perille. Seuraavan kerran kun minuun otetaan yhteyttä teen poliisille ilmoituksen kotirauhan häirinnästä. Niin, että voisitteko ilmoittaa sinne seurakuntaan, että jättävät meidät rauhaan.
Miika: Minä voin kyllä ilmoittaa sinne ja laittaa tänne ylös, että luonanne ei enää käydä. (Mihinköhän se laitto ylös kun mitään rekisteriä ei kerran ole?)

Sitten soitin taas käppänälle kun hänen numeronsa oli tallentunut kännykkääni.
Käppänä: Haloo? (ei sanonut taaskaan nimeään)
Minä: X.X täällä soittelee hei. Sinä soitit muutama päivä sitten minulle ja kyselit halukkuuttani palata seurakuntaan. Soitin tästä asiasta Beteliin ja he eivät siellä tienneet asiasta mitään. Keneltä olet saanut tiedon siitä, että olen erotettu ja muuttanut sinun seurakuntasi alueelle?
Käppänä: Minä en voi tuohon vastata, minun pitäisi kysyä lupa Betelistä voinko vastata sinulle.
Minä: Betelissä sanottiin, että he eivät tiedä tästä mitään, että te vanhimmat ihan keskenänne omin lupinenne touhuatte tällaista.
Käppänä: Minä en voi sanoa tuohon mitään. Taidat olla sittenkin kiinnostunut palaamaan kun soitat minulle takaisin.
Minä: No en ole. Koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että en ole kiinnostunut mistään muusta kuin siitä, ettei minun oikeuksiani loukata. Sinä olet selvästikin saanut minua koskevia tietoja siitä seurakunnasta jossa olen viimeksi ollut, eikä sellaisia tietoja ole lupa säilyttää.
Käppänä: Minä en voi vastata tähän nyt mitään. Sovitaanko, että selvitän asiaa ja palaan sitten asiaan.
Minä: Sovitaan vaan. Sanoin Beteliin ja sanon sinullekin nyt, että seuraavan kerran kun minuun otetaan yhteyttä, teen poliisille ilmoituksen kotirauhan häirinnästä.
Yllätys yllätys Käppänä ei ottanut enää yhteyttä.
Vuoden päästä tästä postilaatikkoon oli jätetty Vartiotorni. Eli ei mene perille ei. Täytynee laittaa tontin laidalle kyltti: Jehovan todistaja vapaa vyöhyke.
Jaakko Ahvenainen

Re: ei mene jakeluun ei

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kiitos hauskasta kirjoituksestasi, mistä tuli esiin ainakin kaksi seikkaa: A) Betelissä paperit säilytetään, mistä ne myös paikkakuntasi seurakuntaan saatetaan. B) Varmuuden vuoksi vanhin lähtee asialle ja valehtelee, minkä lisäksi kieltäytyy vastaamasta totuudellisesti kätkeytyen Betelin selän taa, minkä lisäksi joku kenttäilijä käy heittämässä postilaatikkoosi "viimeisimmän" tai sitä edeltäneen "totuuden".

Hyvin tuttu kuvio. Kun seuraavan kerran muutatte, muistakaa kieltää osoitteenne antamisen. Tämä tapahtuu ilmoittamalla väestörekisterikeskukseen. Se huono puoli asiassa on, ettei tämän jälkeen kukaan saa osoitettanne, eivät edes parhaat ystävänne tai sukulaisenne, mutta nämä tiedothan voidaan jo ennakolta jakaa. Sama kielto pätee myös puhelinnumeroihin. Ilmoitus asianomaiselle puhelinoperaattorille riittää käsittääkseni. Tämä koskee henkilökohtaisia numeroitanne, samalla poistuvat haut.

Itse puolestani otan mieluusti vastaan jokaisen todistajan ja kaiken mahdollisen kirjallisuuden, mitä vanhempaa materiaalia, sen parempaa se minulle on, etenkin kaikki ennen 1970 julkaistu. Näet kerään kirjastoa, jota näin eläkepäivinä tutkia. Kirjaantuneena käyttäjänä voit, ja suosittelenkin, tutustumaan henkilööni. Voi, tärkein meinasi unohtua: Tervetuloa! :D
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Se taitaapi olla sitten niin, että alle 15 vuoden poissaolon kohdalla ne haluaa ihmiset takaisin, mutta yli 15 vuotta poissa olleen ne mieluummin erottaa.
Ja olisi vielä halunut jutella kanssasi... no tasan eivät käy onnenlahjat... minun luo ei luvanneet tulla juttelemaan vaikka kahveilla koitin houkutella. 8)
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

RaM kirjoitti:... minun luo ei luvanneet tulla juttelemaan vaikka kahveilla koitin houkutella. 8)
Ovatpa krantuiksi tulleet. Kyllä sitä männävuosina vallan kelpasivat kahvi ja pulla. Näin ne ajat muuttuvat lopun lähestyessä. :mrgreen:
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Minä olen ollut huomaavinani, että omalla pärställä esiintyminen täällä "ulkomailta johdetun luopiojärjestön sivuilla" on tehnyt melkolailla selväksi sen, etten haikaile takaisin. Tähän viittaa mm. erään vanhimman kaupassa tavatessa heittämä toteamus: "Sinä et vissiin ole takaisin tulossa". Aiemmin samainen vanhin jopa soittikin silloin tällöin ja pyysi keskustelemaan. Joten suosittelen kaikille lämpimästi kaapista ulos tulemista.

Ja yllättävän hyvin tuntuvat nuhteettomat ja luopiosivuja ohjeiden mukaisesti karttavat rivijäsenetkin tietävän ketkä täällä kirjoittelevat ja ketkä eivät. Asia on tullut esille muutamassa keskustelussa mm. JT-sukulaisten kanssa. :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
matti

Viesti Kirjoittaja matti »

Minä kans klappaan ja siunaan, tervetuloo vaan.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

uskomaton kirjoitti:Käppänä vaihtaa aihetta: Minä olen aina ollut kiinnostunut historiasta ja luen paljon ja sellaisen olen lukenut, että Stalinkin aikoinaan sanoi JT:sta, että tämä pesue hävitetään Neuvostoliitosta (Käppänä ei ole tainnut lukea muuta kuin JT:n ns. historiakirjoja, sitä paitsi aikaisemmin mulle on kerrottu Hitlerin sanoneen juuri noin, taitaa olla pelkkää legendaa koko stoori muutenkin)
Tämä on hauska detalji, muistan itsekin että Hitlerin kerrottiin hävittävän nimenomaan tämän pesueen. Kyseinen urbaanilegenda onkin ainut yhteys jossa olen kuullut käytettävän sanaa pesue. Mikähän kyseinen sana saksaksi tai venäjäksi, kun hirmuhallitsijat tuntuvat suosivan juuri sitä? :D Taitaa olla ihan Jehovan todistajain omaa vanhasuomea...
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin