Psykiatri on nimenomaa lääkäri. Hän on oman alansa lääkäri ts. "hoitaa" suunnilleen samalla tavoin kuin vaikkapa gynekologi.RaM kirjoitti: Psykiatri on ensin kouluttautunut 6 vuotta lääkäriksi. Sen jälkeen hän kouluttautuu seuraavat 6 vuotta pään sisällä olevien sairauksien hoitamiseen. Jos jollain on kanttia rinnastaa humanistisessa tiedekunnassa muutaman vuoden lukeneen filosofin tai psykologin tuohon lääketieteen huippuammattilaiseen, niin ei voi muuta kuin ihmetellä. Tuolla logiikalla polkupyöräkorjaajakin kelpaisi autojen katsastusisinööriksi.
Tuollaisella näkemyksellä voi hyvin ryhtyä vanhimmaksi ellei jopa hallintoelimen satraapiksi.
Kouluttautuminen on turhaa, onhan jokaisella samanlaiset jumalan luomat aivot - vai mitä?
PS. Anteeksi jos loukkaan jonkun kirjekurssipsykologin omanarvon tuntoa mutta pelkällä psykologialla EI hoideta mielenterveyttä (muuten kuin Jehovan todistajien keskuudessa).
Eli ts. tapaa potilaan, kuuntelee oireet ja mahdollisesti muiden asiantuntijoiden (tässä tapauksessa esim. psykologin) mielipiteitä asioissa. Hän tekee sairauden diagnoosin, määrää siihen hoidon ja lääkkeet ja siirtää tämän jälkeen potilaan eteenpäin, ts. pskologien ja psykoterapeuttien / mielenterveyshoitajien vastaanotoille, joteka huolehtivat potilaan HOIDOSTA tämän jälkeen. Mielenterveyden hoitaminen on pääsääntöisesti erilaisia terapioita, lääkehoito on yleensä vain väliaikaista ja sen tarkoitus on ensisijaisesti tukea terapiaa. Pelkillä lääkkeillä ei mielenterveysongelmia hoideta, mutta kaikkiin mielenterveysongelmiin ei todellakaan tarvita lääkkeitä, ei edes psykiatria!! Psykiatria tarvitaan vain diagnoosin tekemiseen ja lääkityksen määräämiseen. PISTE.
Ja mä en todellakaan ole mikään keittiöpsykologi, vaan ihan nimenomaa yksi tällaisista "hoitavista" mielenterveysalan ihmisistä. Minä en ole myöskään psykologi, mutta laitan lähetteen selä psykiatrille, että psykologille jos tarve mielestäni niin vaatii. Olen siis tämä "huonosti koulutettu" (AMK 3,5 vuotta plus lisäopinnot päälle) oleva mielenterveyteen suuntautunut sairaanhoitaja. Nyt mä haluaisin tietää herra RAM:ilta, että koska arvostelet meitä muita keittiöpsykologeiksi, niin mikä on herran oma koulutus kyseiseltä alalta? Psykiatri?