Jehovan todistajat ja mielenterveys
Valvoja: Moderaattorit
-
RaM
Re: Jehovan todistajat ja mielenterveys
Kiitos Kletos. Tuo on tutkimus johon olen joskus aina itsekin viitannut mutta en ole sitä enää löytänyt.
Johtopäätöksessä itse yhdistäisin molemaat osatekijät yhteiseksi selittäjäksi.
Johtopäätöksessä itse yhdistäisin molemaat osatekijät yhteiseksi selittäjäksi.
-
RaM
Jospa meidän kärsivällisyytemme vielä kuitenkin riittäisi. Onhan meidät opetettu näkemään se valkoinen lakana eikä vain tahroja... osoita kanssaani että mielenhallinta on tässäkin suhteessa mennyt hyvin perille.pakana kirjoitti: Jeps asia selevä. Pakana kiittää ja kuittaa sivistyneestä seurastanne.
-
Midoriko
Ensimmäisen mielisairaalareissuni syy oli oikeastaan Harmagedonin ja demonien pelko. Siellä muuten tapasin erään kiinnostuneen jolle olin todistanut ja hänkin oli mielisairaalassa selittäen että hänellä on yliluonnollista tietoa siitä milloin maailmanloppu tulee ja myös sen entisen sisaren jonka kanssa olin raamattua aikoinaan tutkinut.
Tiedän myös erään vanhimman joka kuulemma joutui mielisairaalaan koska pelkäsi niin kovasti ettei ollut tarpeeksi kannustanut ystäviä käymään kokouksissa. Ja tunsin hyvin erään tienraivaajasisaren joka kärsi harhoista ja uskoi niitä demonien hyökkäyksiksi.
Minulle on avuksi mielenterveyden ongelmiin ehdotettu että pitäisi heittää pois kaikki käytetyt tavarat koska niissä voi olla demoneja.
Lääkkeiden sivuvaikutuksetkin voivat erään sisaren mukaan johtua demoneista. Samoin se jos joku saa ahdistuneita paniikkikohtauksia kun hänelle puhuu raamatusta, demonit yrittävät estää ottamasta totuutta vastaan.
Demonit aiheuttavat kuulemma myös itsemurha-ajatuksia joten jos tekee mieli tappaa itsensä ei kannata sanoa sitä seurakunnan vanhimmalle koska itsetuhoisuuteen suhtaudutaan uskon heikkoutena ja syntinä Jehovaa vastaan. Varsinkin jos tekee mieli tappaa itsensä siksi ettei tunne koskaan olevansa tarpeeksi hyvä että saisi Jehovan hyväksynnän.
Oikeastaan melkein mikä tahansa mitä ei ymmärretä voidaan tulkita demonien aiheuttamaksi jos muuta syytä ei tiedetä.
Tiedän myös erään vanhimman joka kuulemma joutui mielisairaalaan koska pelkäsi niin kovasti ettei ollut tarpeeksi kannustanut ystäviä käymään kokouksissa. Ja tunsin hyvin erään tienraivaajasisaren joka kärsi harhoista ja uskoi niitä demonien hyökkäyksiksi.
Minulle on avuksi mielenterveyden ongelmiin ehdotettu että pitäisi heittää pois kaikki käytetyt tavarat koska niissä voi olla demoneja.
Lääkkeiden sivuvaikutuksetkin voivat erään sisaren mukaan johtua demoneista. Samoin se jos joku saa ahdistuneita paniikkikohtauksia kun hänelle puhuu raamatusta, demonit yrittävät estää ottamasta totuutta vastaan.
Demonit aiheuttavat kuulemma myös itsemurha-ajatuksia joten jos tekee mieli tappaa itsensä ei kannata sanoa sitä seurakunnan vanhimmalle koska itsetuhoisuuteen suhtaudutaan uskon heikkoutena ja syntinä Jehovaa vastaan. Varsinkin jos tekee mieli tappaa itsensä siksi ettei tunne koskaan olevansa tarpeeksi hyvä että saisi Jehovan hyväksynnän.
Oikeastaan melkein mikä tahansa mitä ei ymmärretä voidaan tulkita demonien aiheuttamaksi jos muuta syytä ei tiedetä.
- Jaakko Ahvenainen
En omaa laajempaa tuntemusta Jehovan todistajien mielenterveydestä, mutta kokemuksesta voin todeta äärimmilleen viedyn uskonnollisuuden laukaisevan erilaisia mielenterveysongelmia. Skitsofreniaa pidettäneen yleisesti lahjakkaiden ihmisten sairautena ja kuten "Pakana" aiemmin on todennut, siihen näyttää liittyvän eristäytymistä, mutta myös vaino- ja muita harhoja. Tietenkin henkilö itse kokee olevansa terve ja täysin hallitsevan itsensä. Totuus on kuitenkin toinen, kuten edellä on todettu, eikä demoneilla voida vallan kaikkea selittää.
Olen henkilökohtaisesti kokenut hyvin ahdistavana uskonnollisen tilaisuuden, missä puhuttiin kielillä, joka muistutti lähinnä teerten soidinta ja josa ryhdyttiin ajamaan ulos demoneja. Todistettavasti ainakin yksi lähti, nimittäin minä. En kerta kaikkiaan enää kestänyt moista uskonnollista sairautta. Myös visusti olen varonut itseäni toiste moiseen tilanteeseen saattamatta.
Olen henkilökohtaisesti kokenut hyvin ahdistavana uskonnollisen tilaisuuden, missä puhuttiin kielillä, joka muistutti lähinnä teerten soidinta ja josa ryhdyttiin ajamaan ulos demoneja. Todistettavasti ainakin yksi lähti, nimittäin minä. En kerta kaikkiaan enää kestänyt moista uskonnollista sairautta. Myös visusti olen varonut itseäni toiste moiseen tilanteeseen saattamatta.
-
Aaac
Sinua voisi kiinnostaa tämä tapaaminen, jota nyt suunnitellaan. Voisit esimerkiksi kertoa omasta kokemuksestasi.Midoriko kirjoitti:Ensimmäisen mielisairaalareissuni syy oli oikeastaan Harmagedonin ja demonien pelko. -- tunsin tienraivaajasisaren joka kärsi harhoista ja uskoi niitä demonien hyökkäyksiksi. -- pitäisi heittää pois kaikki käytetyt tavarat koska niissä voi olla demoneja. Lääkkeiden sivuvaikutuksetkin voivat erään sisaren mukaan johtua demoneista. -- demonit yrittävät estää ottamasta totuutta vastaan. Demonit aiheuttavat kuulemma myös itsemurha-ajatuksia -- Oikeastaan melkein mikä tahansa mitä ei ymmärretä voidaan tulkita demonien aiheuttamaksi jos muuta syytä ei tiedetä.
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=2044
Religionsfri.
-
Tikru
Itse olin eron aikaan psyk. osastolla, jossa vanhimmat kävivät viimeisellä "paimennuskäynnillä". Kun kerroin haluavani erota seurakunnasta, he käskivät miettimään vielä koska "olet demonien vallassa nyt". Tuli jo silloin mieleen kysäistä että kummanhan paikka täällä osastolla oikeastaan on, vanhimpien vai minunMidoriko kirjoitti:Oikeastaan melkein mikä tahansa mitä ei ymmärretä voidaan tulkita demonien aiheuttamaksi jos muuta syytä ei tiedetä.
Jos todistajalla on taipumusta minkäänlaiseen vainoharhaisuuteen, niin jt-yhteisö on kyllä omiaan ruokkimaan niitä...
It Ain't Necessarily So
-
Vieras
Ettei siellä pomopuolella ole erikoistunutta henkilöstöä, semmoisia jotka pystyvät käsittelemään setelirahaan pesiytynyttä demonistoa ja tästä syystä ottavat vastaan kyseistä tavarata ?
-
Midoriko
Minä olen kyllä kovasti yrittänyt ajatella ettei se ole Jehovan todistajien opetusten vika että minulla meni mielenterveys mutta on kai se pakko myöntää että jos maailmankuva on sellainen että "elän Saatanan maailmassa ja Saatana tekee jatkuvasti kaikkensa saadakseen minut ansaan ja demonit voivat vaikuttaa minun ja muiden ihmisten ajatteluun ja maailmanloppu voi tulla koska tahansa" niin jos tuohon tosissaan vakavissaan uskoo ja päivittäin sitä ajattelee niin pakostakin se edistää luonteen muuttumista sekä neuroottiseen että jopa vainoharhaiseen suuntaan.
En ota kantaa siihen onko demoneja tai henkiolentoja olemassa vai ei mutta sen olen huomannut että jos ei niitä ajattele vaan on rauhallisella mielellä niin ei mitään outoja kokemuksia tapahdu mutta jos lukee kirjallisuudesta kokemuksia demoneista ja alkaa asiaa miettimään niin silloin virittää itsensä sellaiseen mielentilaan jossa säikähtää jokaista outoa pientä ääntä johon ei rauhallisessa mielentilassa edes kiinnittäisi huomiota.
En ota kantaa siihen onko demoneja tai henkiolentoja olemassa vai ei mutta sen olen huomannut että jos ei niitä ajattele vaan on rauhallisella mielellä niin ei mitään outoja kokemuksia tapahdu mutta jos lukee kirjallisuudesta kokemuksia demoneista ja alkaa asiaa miettimään niin silloin virittää itsensä sellaiseen mielentilaan jossa säikähtää jokaista outoa pientä ääntä johon ei rauhallisessa mielentilassa edes kiinnittäisi huomiota.
-
Vieras
Midoriko on oikeilla jäljillä.
Ihminen ei tunnu kestävän henkistä painostusta.
Niinhän se toimi se kiinalaisten aivopesu, mutta on lohdullista tietää että USA:aan vapautettuina palanneilta suli aivopesu pois ja ajatusmaailma palasi entiselleen nopeastikin.
Elokuvatarkastamoko se viranomainen on, joka hyväksyy ja hylkää filmejä. Sen jäsen kertoi työstään ja hän mm. mainitsi että "aikuisviihde-elokuvia" ei voi tarkastaa kuin kaksi päivässä, pää ei kestä enempää.
Kuitenkaan ne demonit eivät ole tietyssä mielessä sen kummempi asia kuin kummitukset, joistakin on mielekästä kirjoittaa juttuja joissa pyritään mahdollisimman vakuuttavasti esittänmään että niitä olisi tai ainakin että jossakin on sellainen.
Onko sitten parempi lukea esim. niistä karibian alueen woodoo -noitatohtoreista, joita voidaan verrata demonijuttuloihin ja ymmärtää samaksi saastaksi eri purkissa vaiko vaihtaa mielipiteitä entisten todistajien parissa jotka jo ovat eroon päässeet.
Toinen puoli on tosiaankin tuo tietoinen ajatusten ohjaaminen pois.
Ihminen ei tunnu kestävän henkistä painostusta.
Niinhän se toimi se kiinalaisten aivopesu, mutta on lohdullista tietää että USA:aan vapautettuina palanneilta suli aivopesu pois ja ajatusmaailma palasi entiselleen nopeastikin.
Elokuvatarkastamoko se viranomainen on, joka hyväksyy ja hylkää filmejä. Sen jäsen kertoi työstään ja hän mm. mainitsi että "aikuisviihde-elokuvia" ei voi tarkastaa kuin kaksi päivässä, pää ei kestä enempää.
Kuitenkaan ne demonit eivät ole tietyssä mielessä sen kummempi asia kuin kummitukset, joistakin on mielekästä kirjoittaa juttuja joissa pyritään mahdollisimman vakuuttavasti esittänmään että niitä olisi tai ainakin että jossakin on sellainen.
Onko sitten parempi lukea esim. niistä karibian alueen woodoo -noitatohtoreista, joita voidaan verrata demonijuttuloihin ja ymmärtää samaksi saastaksi eri purkissa vaiko vaihtaa mielipiteitä entisten todistajien parissa jotka jo ovat eroon päässeet.
Toinen puoli on tosiaankin tuo tietoinen ajatusten ohjaaminen pois.