Olen vielä mukana, joskin vain paperilla. Viimeiset pari vuotta on tultu palloiltua toimettomana ja pidetty vain kulissia yllä. Viime kesän konventissakin olin "läsnä", lähinnä siis väliajat, jolloin kaikki pystyivät todistamaan minun olleen paikalla.
Mutta hieman lähtökohdista. Synnyin jt-perheeseen, jossa uskonto on aina ollut kaikki kaikessa. Itse asiassa eilen tajusin kuinka isossa roolissa se on oikeasti ollut. Isä on koko pienen ikäni toiminut vanhimpana, monissa erilaisissa vastuutehtävissä. Lisäksi suvusta löytyy erittäin aktiivisia todistajia. Miten tällaisesta perheestä voi kasvaa niin eri tavalla ajatteleva ihminen, kuin minä?
Kastamaton julistaja minusta tuli n.8-9vuotiaana. Suhteita hyväksi käyttäen halusin olla sen hetkisessä seurakunnassa nuorin kastamaton. Kasteelle menin sitten hurjassa 11 vuoden iässä. Sekin sen takia, että "kaverit" menivät samana kesänä ja halusin olla heitä nuorempi käydessäni kasteella. Onko sen ikäisellä muka jotain käsitystä siitä mikä on totta ja mikä ei?
Siitä lähtien osallistuin säännöllisesti kaikkeen toimintaan. Kokouksista oltiin pois ainoastaan jos oli 40'C kuumetta. Kerran tuli osa-aikaisenakin oltua. Mutta koskaan en oikeasti nauttinut koko touhusta. Kenttäkin hiipui pikkuhiljaa siihen viiteen tuntiin, jonka isä vaati, ettei katsottu epäsäännölliseksi.
Vanhempieni henkinen ote minusta on ollut sen verran vahva, että vaikka vaihdoin koulun perässä paikkakuntaa, en uskaltanut luopua kokouksista. Ensimmäinen joka avasi silmäni siihen, että voin oikeasti elää omaa elämää, oli mieheni, ja hänen ansiosta nyt tänne kirjoittelen. Joskaan vieläkään en ole aivan vapaa. En uskalla vanhempieni takia lopullisesti lähteä, kaiken lisäksi valehtelen heille sujuvasti käyneeni salilla yms. Ei tämä kaksoiselämäkään kovin helppoa ole, joten kaippa se lopullinen päätös on tehtävä. Kunhan vain jostan löytyisi tarpeeksi rohkeutta...
Eipä tässä sitten muuta.
Fannis