Kysymys mielenterveydestä on kiusallinen jehovantodistajille, sillä todistajuus itsessään on tuo "lääke". Maailmallisia psykologeja ja psykiatreja pidetään yleisesti miltei puoskareina, jotka antavat vääriä neuvoja. "Jehovan todistajan ei tarvitse käydä psykiatrilla", oli eräs mielipide, kun kaksi sisarta keskusteli mielenterveysongelmista.
Vaikka kirjallisuus puhuukin mairittelevasti aiheesta, ratkaisuksi tarjotaan tulevaisuuuutta, missä kaikki korjataan ja kaikki voivat aina hyvin. Siksi aihe on lähinnä tabu todistajien keskuudessa ja jehovantodistajia ohjaa taas kaksinaismoralismi asioissa, jossa kissaa ei nosteta pöydälle.
Vaikka maailmassa on useita ahdistuksen aiheuttajia, on oma mottoni ollut aina, että voimme vaikuttaa ainoastaan omaan tapaamme suhtautua asioihin ja keskustelu on oiva lääke, mutta ei kenen kanssa tahansa, sillä sellaisia henkilöitä yleisluontoisesti kannattaa varmaankin välttää, jotka saavat voimaan pahoin, jos edistystä ja toisen kunnioittamisessa ei päästä mihinkään.
Itse en ole koskaan kokeillut särkylääkkeitä kummempia. Minulle on riittänyt silloin tällöin muutama ööli rentoutumiseen ja tapa lienee vahvasti todistajavaikutteinen, koska todistajana näin usein sellaista.
Lääkkeitten käyttö on yksilöllinen ratkaisu, vaikka lääkkeettömyys minun mielestäni on parasta, sillä tahdon kohdata maailman sellaisen kuin se on ja edelleen olen sitä mieltä, että ahdistukset ja kaikki negatiiviset tuntemukset ovat tarpeen, sillä ne synnyttävät jotakin sellaista, joka tekee meistä henkisesti vahvempia. En tyrkytä kenellekkään näkemystä silti, koska aivojen kemiakin on niin yksilöllinen asia ja ongelma voi olla fyysinen. Joissakin tilanteissa mieliala yms.lääkkeittenkäyttö on ainoa vaihtoehto!
Pistänpä kuitenkin piikiksi todistajille sen, että vaikka raamatussa sanotaan suremisesta kuolemaan nähden, "että ei pitäisi surra kuin muut" - viitaten ylösnousemustoivoon, niin näin jehovantodistaja läheisteni ottavan rauhottavia hautajaisiin ja tarjoottiinpa niitä minullekkin, mutta kieltäydyin.
Uskon keskustelunavaajan olevan niin järkimies, että tietää mitä tekee - onnea yritykselle!
"Elämä on parasta huumetta"