Karhuja
Valvoja: Moderaattorit
-
Jakke
Re: Karhuja
Kyllähän se niin on, että jos karhuja alkaa kaupunkien liepeillä pyöriä, niin nirri pois vaan tai sitten menolippu jonnekin helvetin kauas, etteivät ihan heti palaa. Karhunpentujen ampuminen oli varmasti ihan perusteltua. Toinen vaihtoehto olis tietenkin ollut jättää ne kuolemaan nälkään.
Kuten joku jo mainitsikin, mieluummin luetaan uutisia ihmisen tappamista karhuista kuin toisin päin. Pienintäkään riskiä siitä, että karhut tai muutkaan pedot uhkaisivat vaikkapa ulkona leikkivien lasten turvallisuutta, ei pidä sallia! Kumpi surettaìsi enemmän: kahden karhunpennun kuolema vai esim. se, että karhu söisi kaksi ihmisen pentua?
Toki pitää muistaa sekin, että karhu ei Suomessa montaa ihmistä ole tappanut, joten hysteriaan ja yleiseen karhujahtiin ei ole syytä.
Kuten joku jo mainitsikin, mieluummin luetaan uutisia ihmisen tappamista karhuista kuin toisin päin. Pienintäkään riskiä siitä, että karhut tai muutkaan pedot uhkaisivat vaikkapa ulkona leikkivien lasten turvallisuutta, ei pidä sallia! Kumpi surettaìsi enemmän: kahden karhunpennun kuolema vai esim. se, että karhu söisi kaksi ihmisen pentua?
Toki pitää muistaa sekin, että karhu ei Suomessa montaa ihmistä ole tappanut, joten hysteriaan ja yleiseen karhujahtiin ei ole syytä.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Jakke
Ollaanpa nyt sitten kruunuja tai klaavoja, niin kyllä minä ihmiselämää arvostan hyvin paljon enemmän kuin yhdenkään elukan henkeä.wolframium kirjoitti: Joskus voisi tietysti yrittää tehdä homman toisinkin päin. Ei me nyt sentään mitään luomakunnan kruunuja olla, vaikka raamatussa niin väitetäänkin.
-
sorbet
Jaakko: On noita kuolleita tullut nähtyä, kun hoitoalalla olen
Tuli vaan surku noita pentuja.
-
wolframium
Juuri tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa tässä on haettu. Mutta on se kummaa kun Punaliivi-Punaniskoilla (joita myös poliisista löytyy) on rahaa ja tarvikkeita (avolava)pakureissaan kyllä kaikkeen muuhun, mutta ei villieläinten hengen säästämiseen. Siellä sitten pönötetään menemään pitkin lepikoita radiopuhelimet kourassa ja kovat piipuissa niin helvetin tärkeinä että...Jakke kirjoitti:Kyllähän se niin on, että jos karhuja alkaa kaupunkien liepeillä pyöriä, niin nirri pois vaan tai sitten menolippu jonnekin helvetin kauas, etteivät ihan heti palaa.
Mistä tällaisia surullisia kommentteja aina kumpuaakin? Ilmeisesti ihmisen alitajuisista peloista tai vilkkaasta "pahin Hollywoodleffa kauhuskenaario" -mielikuvituksesta tai puhtaasta tietämättömyydestä tai sitten jostain aivan muusta?Jakke kirjoitti:Kumpi surettaìsi enemmän: kahden karhunpennun kuolema vai esim. se, että karhu söisi kaksi ihmisen pentua?
Kun lyödään faktaa pöytään, niin asia seisoo näin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/KarhuViimeisen sadan vuoden aikana karhu on surmannut Suomessa yhden ihmisen,[5] vuonna 1998 karhu tappoi ruokolahtelaisen miehen lenkkipolulla. Mies oli lenkillään joutunut tilanteeseen, jossa hän oli karhuemon ja sen pennun välissä. Mies yritti juosta karhua pakoon ja hämätä sitä heittämällä paitansa emon päälle. Karhu juoksi miehen kiinni. Tutkimusten mukaan karhu oli huitaissut käpälällään miestä takaapäin kaulavaltimoon. Kuolinsyy oli ilman pääseminen verenkiertoon ja lopulta sydämeen. Tutkimustuloksista kertoneen Ilta-Sanomien mukaan karhu ei ollut juuri lainkaan raadellut tai purrut uhriaan.
Toukokuussa 2006 karhu hyökkäsi lenkillä olleen naisen kimppuun Hankasalmella. Karhu raateli lenkkeilijän jalkaa, mutta pakeni naisen potkaistua sitä kuonoon. Useita päällekarkaustapauksia tiedetään tapahtuneen lähinnä erilaisissa metsästyksellisissä tilanteissa. Vuonna 2007 hirvenmetsästyksen alkaessa sattui eri puolilla Suomea kolmen viikon sisään ainakin kolme tutkittua tapausta, jossa hirvenmetsästäjä joutui ampumaan päälle karanneen karhun muutaman metrin etäisyydeltä itsepuolustukseksi. Heinäkuussa 2009 karhu puri lenkillä ollutta naista Lappeenrannassa. Nainen joutui sairaalahoitoon. Televisioon ilmaantuneessa viranomaistiedotuksessa kehotettiin ihmisiä pysyttelemään sisätiloissa. Poliisi lahtasi naista purreen karhun ja sen kaksi nuorta pentua, joita emo oli pyrkinyt puolustamaan, "koska nukutusasetta ei ollut saatavilla".
[6][7][8] Maailmanlaajuisesti muutamia ihmisiä joutuu vuosittain karhun surmaamaksi. [9]
Juurikin näin.Jakke kirjoitti:Toki pitää muistaa sekin, että karhu ei Suomessa montaa ihmistä ole tappanut, joten hysteriaan ja yleiseen karhujahtiin ei ole syytä.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
wolframium
Juuri tämä sama ongelma on toki monella muullakin suomalaisella. Demokratioissa enemmistö saa "ampua" aina vähemmistöä, eikä syiden tarvitse edes olla kummoisia.Jakke kirjoitti:Ollaanpa nyt sitten kruunuja tai klaavoja, niin kyllä minä ihmiselämää arvostan hyvin paljon enemmän kuin yhdenkään elukan henkeä.wolframium kirjoitti: Joskus voisi tietysti yrittää tehdä homman toisinkin päin. Ei me nyt sentään mitään luomakunnan kruunuja olla, vaikka raamatussa niin väitetäänkin.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
-
rippeli
Jotta totuudessa pysyttäisiin, niin onhan se ihan järjettömän hienoa tappaa elukoita. Kyllä ainakin meikäläisen metsästyshousujen etumus pullottaisi, jos saisin joskus hengiltä muutakin kuin vain viiden gramman särkiä. Kyllä siitä riittäisi juttua tuleville lapsenlapsille, kun vaari olisi täräyttänyt karhun kuoliaaksi. Ja vielä pennut samaan syssyyn.
Sen verran olen sotajuttuja kuullut ja lukenut, että luulen aika monen miehen salaa toivovan että pääsisi edes kerran elämässä tappamaan.
Sen verran olen sotajuttuja kuullut ja lukenut, että luulen aika monen miehen salaa toivovan että pääsisi edes kerran elämässä tappamaan.
Let me go Master I hate you so
-
Jakke
Demokratia ulottuu elukoihin vasta siinä vaiheessa, kun nämä alkavat vaatimaan ja saavat äänioikeutensa.wolframium kirjoitti:Juuri tämä sama ongelma on toki monella muullakin suomalaisella. Demokratioissa enemmistö saa "ampua" aina vähemmistöä, eikä syiden tarvitse edes olla kummoisia.Jakke kirjoitti: Ollaanpa nyt sitten kruunuja tai klaavoja, niin kyllä minä ihmiselämää arvostan hyvin paljon enemmän kuin yhdenkään elukan henkeä.
-
RaM
Jos jätetään satukirjojen opit pois aiheesta, niin yksi koko eliöstöä hallitseva kaikkein tärkein perusasia on tämä - vahvempi on aina oikeassa.wolframium kirjoitti:Joskus voisi tietysti yrittää tehdä homman toisinkin päin. Ei me nyt sentään mitään luomakunnan kruunuja olla, vaikka raamatussa niin väitetäänkin.
Itikan ei hyödytä inistä linnulle, ettei pienempiä saa syödä. Lampaiden on turha määkiä sudelle, ettei sillä ole oikeutta tulla syömään kotieläimiä. Karhu yleensä tiedostaa että ihminen on liian vaarallinen elukka jopa sillekin, mutta silloin kun se ei sitä syystä tai toisesta halua hyväksyä, vahvempi eli ihminen näyttää kaapinpaikan.
Tämä tuntuu meistä väärältä kun tiedämme, ettei karhuja ole kovinkaan paljon. Jos tilanne olisi toinen ja niitä vilisisi nurkissa, pitäisimme peijaiset kaadon kunniaksi. Tunteet ohjaavat tässäkin asiassa ihmisen suhtautumista ja käyttäytymistä.
-
wolframium
Suomessa on elukkamyönteisiä puolueitakin, joissa ihmiset ovat huomanneet, että luonnossa on vielä jotakin suojelemisen arvoista jäljellä. Mutta he ovat siis vähemmistössä.Jakke kirjoitti:Demokratia ulottuu elukoihin vasta siinä vaiheessa, kun nämä alkavat vaatimaan ja saavat äänioikeutensa.
Ihmisten pitäisi osata enemmän kyseenalaistaa heille valmiiksi syötettyjä "kiveen hakattuja" ylivanhoja totuuksia. Olenko huomaavinani, että Jakkea, Jaakkoa ja Ramia on hallittu pelolla??
-
wolframium
Jos kaksi ihmistä kinastelee ja toinen sanoo, että hänpä ampuu karhun, mutta toinen sanoo että äläpä ammukaan, niin kumpi on silloin vahvempi ja oikeassa? Sekö jolla on metsästysase kourassa?RaM kirjoitti:yksi koko eliöstöä hallitseva kaikkein tärkein perusasia on tämä - vahvempi on aina oikeassa.
-
RaM
Tarkoitin paremminkin lajien välisiä suhteita enkä niinkään inhimmillistä ja älyllistä näkökulmaa.
- Jaakko Ahvenainen
Ei, et sinä metsästysharrastustani mitenkään ole loukannut, en näet metsästä ja muu ampumaharrastuksenikin on jäänyt tuomaroinnin tasolle. Toiseksi: eiköhän takapihalleni vielä muutama karhu mahdu. Ei tästä nyt niin hirveän monta vuotta ole, kun yksi löntysteli pihani poikki. En poliisia peräänsä hätistänyt, koskapa oli kesälaitumilleen menossa ja hätistelemättäkin poistui kirkonkylän keskustasta.wolframium kirjoitti:Sori Jaska jos loukkasin metsästysharrastustasi. Vaikka asunkin metsässä, niin viime aikoina tästä pihan poikki ei ole kipitellyt muita kuin hirviä, ja kettuja vähän kauempaa.
Joten karhu- ja susikokemuksia minulla ei ole ollut. Mutta siitäkään huolimatta en aio hankkia metsästysaseita ja -kokemusta.
Karhun olisi voinut vaikka puuduttaa ja heivata sinne Jaskan takapihalle karhureservaattiin.
Tuossa kolmisen kilometriä keskustasta on ravirata, jonka liepelillä muutama talo lapsineen. Jo usean vuoden ajan on erään suden ollut tapana reviiriään tarkastaessa siitä muutaman pihan poikki yöaikaan oikaista. Viime keväänä sitten ammuttiin. Kun kesällä kulki, eivät jäljet paljastaneet. Tätä ampumista pidin turhana, koskapa lähinnä ohikulkumatkalla oli.
Tuttavallani on vallan turisteja varten rakennettu koju, mistä käsin näitä ja muitakin otuksia voi kaikessa rauhassa katsella. Ihmisasumusten lähellä oleskeleva karhu on syytä poistaa. Valitettavasti vain pennut olivat viikon-pari liian nuoria yksin selvitäkseen. En minä näitä Suomen suurpetoja vihaa. Näillä selkosilla kannat saattavat toisinaan kasvaa liian suuriksi, jolloin taas läntisessä Suomessa parutaan hirmuisesta petovaarasta. Tapaavat siihen suunta kuljeskella. Myös tuo naapurin puistometsä näillä kohdin on kovin laaja, joten sietäkin täydennystä tulee.
-
Bergerac
Vain huumorilla Jaska:Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Tuttavallani on vallan turisteja varten rakennettu koju, mistä käsin näitä ja muitakin otuksia voi kaikessa rauhassa katsella.
Onko lähestymisväylä turvallinen ja varmistettu tuohon rakennettuun kojuun ?
Muutoin olen samaa mieltä sinun sekä joidenkin muidenkin kanssa siitä, että karhut vaan eivät varsinaisesti kuulu ihmisasumiston piiriin. Karhut olkoon rauhassa siellä jossakin kiinteämmän asutusalueen ulkopuolella. Mikä sitten on kiinteämmän asutusalueen ulkopuolella...en osaa määritellä.
Itse en haluaisi Tampereen keskustaan (liioiteltu sekä karrikoitu että myös osittain mahdoton ilmaisu) karhuja täysin vapaana kulkemaan saatika sitten myöskään esim. Ilomantsiin (keskusta tässä tapauksessa osittain karrikoitu) jossa muistaakseni esiintynyt ns "laillisia" sekä laittomia karhun kaatoja.
No, vaikea asiahan tuo on ymmärtää ainakin Tampereen seutuvalta jossa harvemmin karhuja näkee takapihalla.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
Jakke
Ex-joutsenolaiselle ja miksei muillekin kysymys, viitaten TÄHÄN uutiseen.
Kun karhu alkaa pyörimään omalla tai vaikkapa päiväkodin pihalla, kuten oheisessa uutisessa mainittu yksilö, niin muuttaako se asennetta urbanisoituneita suurpetoja kohtaan? Noin yleisesti tuntuu siltä, että jyrkimmin turvallisuutta uhkaavien petojen tappamista vastustavat ovat niitä, joiden lenkkipoluilla karhuja tai susia ei takuulla tule vastaan.
Minä muuten asun itse noin sadan metrin päässä Karhun Pesästä. Sieltä tulee joskus melko pelottavan näköisiä otuksia pihalle, varsinkin valomerkin jälkeen
Kun karhu alkaa pyörimään omalla tai vaikkapa päiväkodin pihalla, kuten oheisessa uutisessa mainittu yksilö, niin muuttaako se asennetta urbanisoituneita suurpetoja kohtaan? Noin yleisesti tuntuu siltä, että jyrkimmin turvallisuutta uhkaavien petojen tappamista vastustavat ovat niitä, joiden lenkkipoluilla karhuja tai susia ei takuulla tule vastaan.
Minä muuten asun itse noin sadan metrin päässä Karhun Pesästä. Sieltä tulee joskus melko pelottavan näköisiä otuksia pihalle, varsinkin valomerkin jälkeen
-
wolframium
Suomessa pyörii karhuja paljon vaarallisempia ihmislajin edustajia kaduilla ja päiväkotien pihoilla vapaana muita terrorisoimassa, mutta jostain kumman syystä poliisilta ei löydy kauheasti kiinnostusta puuttua tilanteeseen kuin vasta siinä vaiheessa kun puukolla saadaan muutama lajitoveri kylmäksi. Viattomien luontokappaleiden jahtaamiseen sen sijaan löytyy kyllä aikaa ja tarmoa aina niskojen punoittamiseen asti.Jakke kirjoitti:Kun karhu alkaa pyörimään omalla tai vaikkapa päiväkodin pihalla, kuten oheisessa uutisessa mainittu yksilö, niin muuttaako se asennetta urbanisoituneita suurpetoja kohtaan? Noin yleisesti tuntuu siltä, että jyrkimmin turvallisuutta uhkaavien petojen tappamista vastustavat ovat niitä, joiden lenkkipoluilla karhuja tai susia ei takuulla tule vastaan.
No onhan se kieltämättä pelottavaa, kun sellainen itseään erinäköinen otus kävelee vastaan, karhuthan näyttääkin ihan neekereiltä, että kyllähän ne voi varmaan sitten ampua saman tien pois kuleksimasta.
Minä en erityisemmin karhua jaksa vihata, vaikka tuo viimeisin havaittu karhu onkin tepastellut max. parin kilometrin säteellä tästä metsämaaseutukämpästäni. Lappeenrannan 3 ammuttua karhua olivat muutaman kymmenen kilometrin päässä ja Ruokolahden "tappajakarhu" saman verran toiseen suuntaan, mutta siltikään minua ei kiinnosta karhujen vihaaminen ja pelkääminen. Pitäisiköhän ruveta harrastamaan lenkkeilyä?
Imatrallakin oli muutama vuosi sitten tuon niminen kapakka, mutta se poltettiin samassa kiinteistössä sijainneen kaupan mukana. Minulla ei ollut osuutta tapahtuneeseen. ( <- huumoria )Jakke kirjoitti:Minä muuten asun itse noin sadan metrin päässä Karhun Pesästä. Sieltä tulee joskus melko pelottavan näköisiä otuksia pihalle, varsinkin valomerkin jälkeen