Parantava keskustelu

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: Parantava keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Omasta näkökulmastani katsoen, myönnän avaukseni olleen kömpelön. Kuitenkin keskustelun, mikä sen pohjalta on avautunut, olen kokenut hyvin myönteisenä ja "vinkkejä" antavana. Myös yhdyn siihen näkemykseen, ettei kenenkää tule ryhtyä "terapeutiksi" ilman riittävää kokemusta, mutta tällaisena ensiapuna katson asian aiheelliseksi. Olematta varsinainen terapeutti omaan kuitenkin vuosikymmenien työhistorian, jossa olen joutunut kohtamaan ensikriisin ja harkitsemaan eri hoidollisia näkökulmia.

Mielestäni nyt käytävä keskustelu auttaa myös niitä, jotka ovat sitoutuneet turvaverkostoon. Keskuudessamme on toki ainakin jossain määrin asiantuntijoita ja koulutuksesta riippuen heitä voidaan saada lisää. Tässä suhteessa otaksuisin julkisyhteisöiden ammattilaisten pyydettäessä tarjoavan apuaan maksutta.

Tärkeimmäksi katsoisin kuitenkin sen, että ensihätään löytyy luotettava keskustelija, joka tietää omien mahdollisuuksiensa rajat ja osaa auttaa eteenpäin. Korostan sitä, ettei julkisilla nettipalstoilla voida asialle juurikaan mitään henkilökohtaisella tasolla. On aivan toinen asia keskustella yleisesti.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Selma kirjoitti:Olen pahoillani Bergerac, koska pointtini taisi jäädä sivulauseessa olleen huomautukseni iskuyrityksistä varjoon ja vastauksesi sen vuoksi jokseenkin epäoleelliseksi, palataan asiaan ehkä myöhemmin.
No Problem at any all. :wink:

Voit mahdollisesti halutessasi vaikka pistää YV:tä ilman iskutarkoitusta sekä saada YV:tä ilman iskutarkoitusta. :!:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Selma tuo tärkeitä tuulahduksia meille kaikille. Ajateltavaa että toinen voi olla herkkä, vaikka ei sitä itse olisikaan, toisen huomioon ottamienn oli kuitenkin Jeesuksenkin perusopetus. Toivottavasti Selma kokee myönteisenä Selmassa nyt sen että on sanonut ja puolustautunut ja arvelen että koulutettu henkilö sanoisi hänen edenneen.

Jos taas isä sanoo että haudalle ei tarvitse tulla niin kysymys on siitä, että miksi hän on lapsen hankkinut. Itsenäiseksi on lapset tarkoitettu kasvamaan ja jos hän ei osannut lahkoa esittää hyväksyttävänä on vika varmastikin lahkossa. Mutta että lahko ylipäätään on, johtuu siitä että Russell sai itsenäiseksi kasvaa, vaikkakin kasvoi väärään.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Vieras kirjoitti: Itsenäiseksi on lapset tarkoitettu kasvamaan
Paitsi useiden lahkojen ja raamatun mukaan.
Sananlaskut:
13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.
22:6 Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea.
22:15 Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa.
23:13 Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta.
23:14 Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat.
29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.

Hebrealaiskirje:
12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
Jaakko Ahvenainen

Tämä on OT, mutta suloisaa sun masokismis, RaM. :wink:
Toisaalta: totta toinen puoli ja edelleen saleilla käytössä, mutta sen lupaan, ettei minun läsnäollessani. Ilmoitus lähtee ja heti, mikäli tapaan itseteossa tai muutoin painavin syin: kas vanhan sosiaalityöntekijän velvollisuus. :mrgreen:
Vieras

Tuo pieksäminen on käsitetty tavaksi saada lopettamaan hetkellinen pahanteko, ei pitkäaikaiseksi alistamiseksi.
Jaakko Ahvenainen

Vieras kirjoitti:Tuo pieksäminen on käsitetty tavaksi saada lopettamaan hetkellinen pahanteko, ei pitkäaikaiseksi alistamiseksi.
Siitä huolimatta Suomen Laki turvaa jokaisen ihmisen fyysisen koskemattomuuden. Yksin lapsen tukistaminenkin on rikos, saati muu pahoinpitely.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Aaac kirjoitti:Vertaistukilaiset eivät leiki psykiatria, psykologia tai muitakaan ammattilaisia, Witless. Oletko sitä mieltä, etteivät vertaistukilaiset saisi hankkia tietoa toimintansa tueksi? Sinähän lyttäät lukemattomien yhdistysten järjestämän vertaistuen.
Kyseisistä lukemattomista yhdistyksistä minulla ei ole ensikäden tietoa, tunnet ehkä ne paremmin. En "lyttää" hankettanne, sanoin että näen siinä vaaroja. Eihän JT-vanhimpienkaan virallisesti pitäisi leikkiä latvalääkäriä, näin vain tuppaa ihmisten välisessä kanssakäymisessä tapahtumaan. Toivon hankkeellenne onnea ja menestystä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Witless

Aaac kirjoitti:Tämä menee kyllä jo pahasti offtopiciksi, mutta eivätkö psykiatrit suosittele vertaistuen hankkimista?
Olen tavannut sairaushistoriani aikana noin viisi, heistä kukaan ei ole ottanut asiaa esiin. Mutta varmaan joku suositteleekin.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vieras

Witless kirjoitti:
Aaac kirjoitti:Tämä menee kyllä jo pahasti offtopiciksi, mutta eivätkö psykiatrit suosittele vertaistuen hankkimista?
Olen tavannut sairaushistoriani aikana noin viisi, heistä kukaan ei ole ottanut asiaa esiin. Mutta varmaan joku suositteleekin.
Kävin eroni jälkeen työterveyslääkärillä aivan muista syistä ja asia tuli puheeksi. Mainitsin siinä Veljesseuran ja vertaistuen.

Uskontoja hyvin tunteva työterveyslääkäri osasi olla perin empaattinen ja on jopa tämän jälkeen kysellyt että tarvitsisinko psykiatria ynnä muuta. Viimeksi hänellä käydessäni jälleen aivan muiden "vaivojen" johdosta hän tuumasi, että Vertaistuki on aivan hyvä juttu, mikäli sitä antavat ihmiset ovat pääosin sellaisia, jotka ovat jo sillä tavalla "toipuneet", että eivät itse ole kovinkaan vahvan lääkityksen alaisena.
Myös jos vertaistukea antava "suosittelee" tai jopa tarjoaa lääkkeitä edes kerta-annoksena, ollaan pahasti hakoteillä ja tällaista vertaistukijaa ei tulisi missään tapauksessa käyttää.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Selma kirjoitti: Myönnettäköön että olen ollut laiska ketjujen aloittaja, mutta yleisesti ajateltuna uutena palstalaisena kokee aina pientä jännitystä aloittamisessa, ja jos jo aloitetuissa ketjuissa jää jatkuvasti huomiotta tai kokee negatiivista vastakaikua, ei se omien ketjujen aloittaminen ja mielipiteiden tai tunteiden esilletuominen ainakaan helpotu. Täällä on muutama vahva persoona joiden älyllinen kisaaminen saa usein helpommin perääntymään kuin yrittämään ottaa osaa.
Minä jään aina älyllisissä mittelöissä alakynteen (koska olen tyhmä), mutta siitä huolimatta haluan osallistua tämän palstan keskusteluun. Kuitenkin uskoisin, että jos joku asia on mielen päällä, siitä kannattaa aloittaa ketju, aivan sama mitä 5 ensimmäistä friikkiä siihen sanovat.

Loppupeleissähän kyse on tunteista, tämän aihealueen ympäriltä voi harva esittää kovaa faktaa. Aiheita kehiin, ja katsotaan mitä siitä tulee?

Mitä priva-iskuyrityksiin tulee, on säälittävää jos yrittää iskeä pelkästään sen vuoksi että olet nainen, mutta ei kai vilpittömässä lähestymisyrityksessä mitään pahaa ole? Uskoisin että osaat erottaa nuo toisistaan.
And Justice For All
Witless

sinner74 kirjoitti:Mitä priva-iskuyrityksiin tulee, on säälittävää jos yrittää iskeä pelkästään sen vuoksi että olet nainen, mutta ei kai vilpittömässä lähestymisyrityksessä mitään pahaa ole? Uskoisin että osaat erottaa nuo toisistaan.
Olet asian ytimessä.
Viimeksi muokannut almi, 19.07.2009 08:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Sääntöjen vastainen heniklöön käyvä sisältö poistettu + quote korjattu.
- Richard Feynman
Vieras

"älyllisissä mittelöissä"

Tuo vain hetkellisen mielihyvän jos mittelöi kanssakeskustelijaansa paremmin.

Jos taas oivaltaa omasta maailmankuvastaan, sen toimintarakennelmasta ja näkemyksistä sekä reaktioista, niin silloin siitä hyötyypi itse, ja jos asiasta kirjoittaapi, niin mahdollisuuden siltä osin saa keskustelukumppanitkin parantaviin aineksiin.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Selma kirjoitti:
Kirsieveliina kirjoitti:-------

Itse odotin "vertaistuen" auttavan käsittelemään nimenomaan sitä miten kamalalta tuntuu kun menettää läheisiään uskonnosta erotessa. Tähän asiaan en ole saanut palstalta apua, ainoastaan henkilökohtaisesti muutamalta ihanalta ihmiseltä joihin onneksi pääsin miitin kautta tutustumaan. Siltikin kaipaisin täälläkin enemmän sen esilletuomista, miltä hylätyksi joutuminen tuntuu. Kokemuksia siitä, miten kamalia asioita ennen läheiset ihmiset nyt tekevät - oma isäni käveli kaupassa ohitseni eikä katsonut edes päin. Olin kuolla tuskaan siihen paikkaan. Mutta uskalsinko hakea apua täältä? En.

Minulle on ihan sama kuinka väärässä JT:t oppeineen ovat enkä ole kiinnostunut lukemaan raamatun jakeiden pilkkujen viilaamisesta topikkitolkulla, kaipaan ymmärrystä ja tukea tunteiden käsittelyyn ja hyväksymiseen, ja siihen tarkoitukseen tämä palsta ei ole - niinkuin sanottua - tuonut apua. 98% topikeista menee yli hilseen. Se on tylsää. En silti kaipaa räyhäämistä.
Oletko ajatellut aloittaa topicia tuosta aiheesta? Toisekseen, tunteista tulee varmaankin puhuttaua helpommin YV:ssä sekä tapaamisissa, siksi suosittelen niihin osallistumista kaikille! :)

Okei, sulle jo näemmä ehdotettiin noita, mutta silti. Tämä palsta kirjoitetaan uusiksi joka päivä, me kirjoittajat itse teemme sen itsemme näköiseksi.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Selma

Viesti Kirjoittaja Selma »

Kyllä, osaan erottaa toisistaan säälittävän flirttailun ja vilpittömän lähestymisen. Enkä todellakaan tulkitse ihan kaikkia miehiltä saamiani viestejä flirttailuksi tai iskuyritykseksi, että jos joku tuntee jostain asiasta keskustelun luonnollisemmaksi yvllä, niin antaa tulla :) Tämä kertomani tapaus oli yksittäinen mutta sattumalta ensimmäinen yv-keskusteluni tällä palstalla, jos joku pystyisi kuvittelemaan minun olevan tässä asiassa oikeassa ja ottaisi tosissaan, niin ehkä ymmärtäisi myös sen aikaansaaman (ohi menneen) hämmennyksen koko palstaa kohtaan.
i will die with both of my hands untied
Vastaa Viestiin