Lahkon hyvien ja huonojen asioiden esilletuonti toipumisessa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Bergerac

Re: Lahkon hyvien ja huonojen asioiden esilletuonti toipumisessa

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Markku Meilo kirjoitti:
Bergerac kirjoitti:Olen osittain samaa mieltä mutta mainitsemaasi asiaa ei tulisi sitten yleistää kaikkiin ns "prätkäjengeihin". Hox.
Juuri siksi rajasin niihin jengeihin, joilla on Ainoa Oikea Totuus ja joita sen takia vainotaan viranomaisten taholta.
No tässä suhteessa olen samaa mieltä mikäli rajauksen kohteena on itse jengin AOT ja jengin mukaiset laittomat sanktiot ja rikolliset toimintatavat....viranomaisten vainot sekä tutkimukset ovat mielestäni oikeutettuja mikäli taustalla esiintyy rikollista tai lainvastaista toimintaa. Koskien aihetyngässä nimenomaan prätkäjengejä.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Polyester kirjoitti:Jehovan todistajien raamatuntulkinta on oikeastaan varsin selkeä ja järkeenkäypä verrattuna moneen muuhun kristinuskon suuntaukseen. Ehkä jokin toinen lahko pärjää "Kuka selittää Kalevalan järkevimmin" -kilpailussa.
Itse olen nykyään täysin vastakkaista mieltä, ainakin jos jätetään pois sekopäisimmät "kristinuskon" suuntaukset.

Jehovan todistajien suurin ongelma on nähdäkseni se, että he ovat fundamentalisteja. Kyllä, selitys on selkeä ja järkeenkäypä, mutta fundamentalismi törmää välittömästi ongelmiin sekä tutkittaessa tarkemmin Raamatun historiaa että muuta tiedettä. Jehovan todistajien rakentama korttitalo ei kestä pätkääkään tarkempaa tarkastelua, kuten ei oppirakennelmien syntyhistoriakaan.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Nuorin

Viesti Kirjoittaja Nuorin »

Markku Meilo kirjoitti:
Nuorin kirjoitti:Sovellatko samaa kriteeriä myös huonoihin puoliin?
Kyllä sovellan, kuka tahansa saa ottaa huonotkin puolet ja maksaa niistäkin. Ilmeisesti varsinainen esittämäni asian ydin on joko arka tai liian vaikea, koska hinta-näkökantaa ei käsitellä.
Totta kai sitä käsitellään, mutta ei ole helppoa. Heitäppä itse jotkin numeerisesti määritellyt kertoimet millä määritellään esimerkiksi positiivinen kerroin JT-yhteisöllisyydelle ja negatiivinen kerroin mahdollisuudelle kuolla verenhukkaan?

Sitten kertoimet oman elämäntilanteen yksityiskohdille ja miten ne kertoimet lasketaan yhteisöllisyys ja verensiirtokieltokertoimiin: Alkoholiongelma? Sairaus? Sukupuoli? Perhesiteiden laatu? Perhesiteiden määrä? Henkilön riski joutua onnettomuuksiin?

Sitten kun on nämä määritelty, voidaan laskutoimituksella päättää kunkin yksilön kohdalla onko edullisemaa olla JT vai ei. Jos summa jää pakkasen puolelle, voidaan myös tutkia millä ehdoilla JT-yhteisö voitaisiin saada sellaiseksi että summa jäisi useimmiten plussalle.

Ainoa vaikea asia on tuo asioiden arvottaminen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mutta kuitenkin siinä lahkossa ei ole mitään mieltä. Esim. 5 Moos 18:20-22 / Herätkää nro 23 v. 1968 (maailmanloppu vuodelle 1975, taikka asian väistämiseksi, ei maailma lopu vaan järjestelmäasiat päättyvät) merkitsee että lahko ei tarjoa Raamatun tarkoittamaa pelastusta, vaan pelkästään omaansa, vaikka se vetoaa Raamattuun.

Lisäksi se jälkikäteen laittaa todistajat sanomaan, että ko herätkää ei ole totta, vaan yksityiset todistajat toheloivat.

Eli mikä on mielekkyys ? Keksiä mitä suinkin, että on silmiä lepuuttavaa pysäyttää katse vastakkaisen sukupuolen edustajaan, koska lahko on vaatinut häneltä pukeutumistason. Että on mukava jutustella, koska lahko on velvoittanut meidät kehumaan paitsi itseämme, myös toisiamme ?

Sitten puhutaan summat pakkasille taikka jos ei onnistuta jatketaan toisella palstalla ja palataan ensi kuussa uudestaan samaan aiheeseen. Mitä on ihmisyys ?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Witless kirjoitti:
Polyester kirjoitti:Jehovan todistajien raamatuntulkinta on oikeastaan varsin selkeä ja järkeenkäypä verrattuna moneen muuhun kristinuskon suuntaukseen. Ehkä jokin toinen lahko pärjää "Kuka selittää Kalevalan järkevimmin" -kilpailussa.
Itse olen nykyään täysin vastakkaista mieltä, ainakin jos jätetään pois sekopäisimmät "kristinuskon" suuntaukset.

Jehovan todistajien suurin ongelma on nähdäkseni se, että he ovat fundamentalisteja. Kyllä, selitys on selkeä ja järkeenkäypä, mutta fundamentalismi törmää välittömästi ongelmiin sekä tutkittaessa tarkemmin Raamatun historiaa että muuta tiedettä. Jehovan todistajien rakentama korttitalo ei kestä pätkääkään tarkempaa tarkastelua, kuten ei oppirakennelmien syntyhistoriakaan.
Poly kirjoittaa tuossa nimenomaa raamatun tulkinnasta, fundamentallisuuden asteesta, ei tieteellisestä vastakkainasettelusta. Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että harva kristinuskon lahko pyrkii samalla lailla kreationistiseen raamatun autenttiseen ymmärtämiseen. Ehkä ID-liike menee siinä todistajienkin edelle (mm. jotkut helluntailaiset ja adventistit).
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nuorin kirjoitti:Ainoa vaikea asia on tuo asioiden arvottaminen.
Miksi kyseisiä asioita olisi yleissitovasti pisteytettävä? Minä en osaa arvostaa Isä aurinkoista vain siksi, että olen kuvissa nähnyt hänen käsivarsillaan hymyileviä lapsia, vaikka mitä ilmeisimmin nuo hymyt olivat aitoa mielihyvää.

Jos joku pitää kusetettuna olemisesta ja haluaa maksaa siitä mahdollisesti vaikka ennenaikaisella kuolemalla, se hänelle suotakoon. Ammattinyrkkeilykin on yhteiskunnan hyväksymä tapa vaikuttaa elämänlaatuunsa sekä elinvuosiinsa ja oletan nyrkkeilijöidenkin arvostavan heidän keskuudessa vallitsevaa yhteisöllisyyttä.

Jos jonkinlaisen rikollisen puolustus saattaa marssittaa oikeuteen lauman luonnetodistajia, kuten esimerkiksi jt-pedofiiliä oli 'puoli jt-seurakuntaa' oikeudessa puolustamassa. Näitä olisi varmaan löytynyt Isä aurinkoisellekin.

Minulle valheeseen perustuvan Vt-kultin jäsen maksaa positiivisista asioista aivan liian korkean hinnan, vaan se onkin oma mielipiteeni. Hienoa, että pääsimme lopulta siihen mitä jo alkuun ajoin takaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Markku Meilo kirjoitti:
SonOfJesus kirjoitti:Omalla kohdallani en ajatelekaan, että hyvän puolen pitäisi olla jotenkin ainutlaatuinen.
Mun näkökohta oli, että jos hyvä puoli saattaa pahimmillaan edellyttää henkilöä pyrkivän surmaamaan sairaan lapsensa, niin kuinka arvokas tällainen hyvä puoli on?
Viittasinkin siihen miten ymmärsin topicin otsikon. Lahkossa on hyviä ja huonoja asioita. Niiden summa on asia erikseen. Useimmat tällä palstalla kirjoittavat lienevät kanssani samaa mieltä siinä, että summa on vahvasti negatiivinen. [kun huono = - ja hyvä = +]
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Vieras

Noita teennäisiä, epärehellisiä hyviä puolia on vaikea ymmärtää.

puuttuu vain, että joku kirjoittaa hyväksi puoleksi että on ollut mahdollisuus löytää lounasseteli kadulta, koska siellä on puhuttu että niin on ovityössä käynyt.

Ensin alistutaan kieltoon karttaa ihmissuhteita ulkopuolisiin, sitten kehutaan että on lahkosta saanut seuraa.

Englantilaisilla, klubeistaan tunnetuilla, on ollut klubisääntönä naiskielto. Se on ollut rouvien takia, tietävät, ettei siellä nipistellä pyllystä, kun ei nipisteltävää ole. Tämähän on ollut hyväksytty käytäntö ja klubilla käyty viitsimisen mukaan, tansseissa erikseen.

Lahkossa on uskottu seurustelusäännöt tanssikieltoja myöten, otettu esiliina treffeille. Tässä on kai se etu tautien tarttumatomuudesta ? Näinhän voisi sitten jatkaa lahkon jättämisen jälkeenkin ?

Kielto lukea, koskeeko se evoluutioteoriaakin. = Itsekurin harjoitusta ja onhan aika saattanut mennä parempaankin.

Näen pelkästään kielteisiä puolia
Markku Meilo

SonOfJesus kirjoitti:Viittasinkin siihen miten ymmärsin topicin otsikon.
Mä taas kirjoitin avauksen määrityksestä, jossa todettiin:
- löytää lahkoelämästä myös hyviä puolia, silloin kun niitä oikeasti on.
Tottahan opiskelunsa kesken jättäneen suorittamissa rikoksissa on se hyvä puoli, että vankilassa on mahdollisuus jatkaa kesken jäänyttä opiskelua. Mitä törkeämpi rikos sitä pitemmälle on mahdollisuus kouluttautua.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Markku Meilo kirjoitti: Minulle valheeseen perustuvan Vt-kultin jäsen maksaa positiivisista asioista aivan liian korkean hinnan, vaan se onkin oma mielipiteeni. Hienoa, että pääsimme lopulta siihen mitä jo alkuun ajoin takaa.
Ongelma lienee se, ettei kultin jäsen aktiiviaikoinaan tiedä/tiedosta mikä se hinta voi pahimmillaan olla, kun paska alkaa osua tuulettimeen. Eli vertailua ei koskaan suoriteta etukäteen, vaan vain ja ainoastaan katkerassa luopioitumisvaiheessa.
And Justice For All
Markku Meilo

sinner74 kirjoitti:Eli vertailua ei koskaan suoriteta etukäteen, vaan vain ja ainoastaan katkerassa luopioitumisvaiheessa.
Näin se monella on mennyt, eikä lainkaan vieras ajatus kohdallanikaan, vaan millä lihaksilla vertailet kun pönttö on perinpohjin sekotettu lapsuudessa.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Aaac kirjoitti: Toipumisessa edennyt
- asettaa lahkon huonot puolet oikeisiin mittasuhteisiin
- löytää lahkoelämästä myös hyviä puolia, silloin kun niitä oikeasti on.
Mietin tätä eilen oikein ajan kanssa.

Lahkon huonoja puolia itselläni on vieläkin vaikea asettaa "oikeisiin mittasuhteisiin". Ludwig Wittgenstein, viime vuosikymmenten merkittävimpänä pidetty filosofi väitti jotain sen suuntaista että yksilön tragediaa suurempaa tragediaa ei ole olemassakaan. Tiedä häntä.

Yhden hyvän puolen keksin. Lapsena oli tosi turvallista elää, kun oli "totuus" ja "ikuinen elämä". On kurjaa että nämä osoittautuivat valheiksi. Lopputulemana tuli tietoisuus siitä että itseä on viety kuin kuoriämpäriä ja masennus kaupan päälle. Pitäisikö edelleen siis löytää jotain hyviä puolia lahkoelämästä?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vieras

Varsinaisesti ei liene hyviä puolia.

Mutta se että että lahkon syövereihin on ikään kuin siroteltu sokerikaramelleja houkutukseksi ja kehumista varten.

Tuli mieleen se hiljattain töllöttimen kertoma Ranskan Versaillesin linnan alkuperä.

Toinen ministeri oli puutarhaharrastaja ja oli onnistunut niinkin hyvin, että esitellessään puutarhaansa tuli vieras siitä kateelliseksi, ja paremmassa valta-asemassa kun oli, laitatti tämän vankilaan ja suunnittelutti komeamman puutarhan, sen Versaillesin.

Nyt jos vankilakundilta olisi kysytty, niin olisiko tämän tullut totuuden nimessä kertoa että kahvin kanssa sai aina vastaleivottua patonkia ja vanginvartija ei koskaan kiroillut
sinner74
Ylläpitäjä

Markku Meilo kirjoitti:
sinner74 kirjoitti:Eli vertailua ei koskaan suoriteta etukäteen, vaan vain ja ainoastaan katkerassa luopioitumisvaiheessa.
Näin se monella on mennyt, eikä lainkaan vieras ajatus kohdallanikaan, vaan millä lihaksilla vertailet kun pönttö on perinpohjin sekotettu lapsuudessa.
Niinpä.
And Justice For All
sinner74
Ylläpitäjä

Witless kirjoitti: Lahkon huonoja puolia itselläni on vieläkin vaikea asettaa "oikeisiin mittasuhteisiin". Ludwig Wittgenstein, viime vuosikymmenten merkittävimpänä pidetty filosofi väitti jotain sen suuntaista että yksilön tragediaa suurempaa tragediaa ei ole olemassakaan. Tiedä häntä.

Yhden hyvän puolen keksin. Lapsena oli tosi turvallista elää, kun oli "totuus" ja "ikuinen elämä". On kurjaa että nämä osoittautuivat valheiksi. Lopputulemana tuli tietoisuus siitä että itseä on viety kuin kuoriämpäriä ja masennus kaupan päälle. Pitäisikö edelleen siis löytää jotain
Josif Stalin, eräs viime vuosisadan eniten kirjallista luovuutta aiheuttaneista henkilöistä, totesi että yhden ihmisen kuolema on tragedia, miljoonien pelkkää matematiikkaa.

Itse henkilökohtaisesti olen purkamassa samoja lapsuudenaikaisia kuvitelmia kuin Witless. Enkä oikein tiedä missä vaiheessa olen siinä prosessissa menossa. Kestää.
And Justice For All
Vastaa Viestiin