Arvelen että tuo "koita kestää" on suomalaiselta kirjoittajalta aika paljon ja useimmiten hyvinkin aito tunteiden ilmaus. Tällä palstalla on samaa ongelmaa kuin missä tahansa virtuaalisessa kommunikaatiossa, tunteet eivät välity vaikka kuinka hymiöitä viljelisi.Selma kirjoitti:Henkilökohtaisesti (ja tiedän etten puhu ainoastaan omasta puolestani tässä asiassa) tämä on ollut ongelma ja suoranainen pettymys. Niinkuin ketjussa on muutamaan otteeseen tullut esille, tunteet ja empatia on tällä palstalla useimmiten täysin hukassa. Kun koettaa kirjoittaa jotain tunnepitoista, saa vastaukseksi korkeintaan sarkastisen koita kestää.Kirsieveliina kirjoitti:Eikös tässä ketjussa ollut tarkoitus pohtia, ”millainen parantava keskustelu netissä voisi olla ja ennen kaikkea millainen sen sisältö tulisi olla”(aloituskappaletta lainaten). Minun mielestäni tällä palstalla on enimmäkseen tiedollista keskustelua. Palstalla harjoitetaan ehkä tavallista enemmän mielipiteiden muodostamista ja vastakkaisten mielipiteiden esittämistä. Lisäksi yksin sukupuoli profiloi palstaa: luultavasti 80-90 % puheenvuoroista on miesten kirjoittamia. Keskustelu ei ole tätä nykyä mitenkään tavattoman vilkasta.
Kurjaa jos noin on.Selma kirjoitti:Itse odotin "vertaistuen" auttavan käsittelemään nimenomaan sitä miten kamalalta tuntuu kun menettää läheisiään uskonnosta erotessa. Tähän asiaan en ole saanut palstalta apua, ainoastaan henkilökohtaisesti muutamalta ihanalta ihmiseltä joihin onneksi pääsin miitin kautta tutustumaan. Siltikin kaipaisin täälläkin enemmän sen esilletuomista, miltä hylätyksi joutuminen tuntuu. Kokemuksia siitä, miten kamalia asioita ennen läheiset ihmiset nyt tekevät - oma isäni käveli kaupassa ohitseni eikä katsonut edes päin. Olin kuolla tuskaan siihen paikkaan. Mutta uskalsinko hakea apua täältä? En.
Väittäisin että kirjoitusasusta on täällä huomauteltu äärimmäisen vähän. Itse tunnustan siihen joskus syyllistyneeni.Selma kirjoitti:Uskoisin että samasta syystä suurin osa kirjoittelijoista on miehiä, jotka tuntuvat vain haluavan todistaa älykkyyttään toisilleen. Myös alituinen kirjoitusasusta ja kieliopista huomauttelu nostaa kynnystä aloittaa kirjoittelu entisestään, varsinkin sellaisille jotka eivät ole kirjoittamisestaan niin kamalan varmoja.
Olen myös huomannut että tekstiin saa luetuksi monesti ilkeän sävyn jos itsestä siltä tuntuu, se on ihan ymmärrettävää.
Tässä suhteessa poikkeat monesta muusta. Ainakin eroprosessissaan pitemmälle edenneitä näyttää usein mietityttävän Watchtowerin erheellinen Raamatuntulkinta ja monet muut yksityiskohdat. Niitä kun riittää. Me ihmiset olemme sekä erilaisia että eri vaiheessa elämässämme, kannattaa yrittää ymmärtää myös muita.Selma kirjoitti:Minulle on ihan sama kuinka väärässä JT:t oppeineen ovat enkä ole kiinnostunut lukemaan raamatun jakeiden pilkkujen viilaamisesta topikkitolkulla, kaipaan ymmärrystä ja tukea tunteiden käsittelyyn ja hyväksymiseen, ja siihen tarkoitukseen tämä palsta ei ole - niinkuin sanottua - tuonut apua. 98% topikeista menee yli hilseen. Se on tylsää. En silti kaipaa räyhäämistä.