Miten kummassa JT:si aikuisiällä?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Pehmoluopio

Re: Miten kummassa JT:si aikuisiällä?

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieras kirjoitti: Mutta onko täällä sellaisia, joita ei ole kasvatettu jehovalaiskodissa, vaan ovat aikuisina ihan itse valinneet tuon lahkon? Ja nyt siitä irti.
Minä, esimerkiksi.
Vieras kirjoitti:Excuse moi, en ymmärrä, miten aikuinen, täysjärkinen, ei-tynnyrissä kasvanut, tavallista yleistietoa omaava voi pitää jehovantodistajien maailmanselitystä saati jehovien mauttomasti kuvitettua, lässynlässyä sisältävää kirjallisuutta "kiinnostavana" saati "uskottavana". Kertokaa, mistä vippasi. Kun minullakaan ei kolahtanut, vaikka pentuna olin jehovalaiskodissa vuosia päivähoidossa. Nauratti vaan jopa viisivuotiasta.
No, sinä itse olet edelleen nimellisesti luterilainen, joten malka on omassa silmässäsi.

Minä olin nuorena idealisti ja uskoin siihen, mikä oli oikein. Tuohon aikaan itäblokki oli tuoreeltaan romahtanut ja oltiin siirrytty kyyniseen lamaannuksen aikaan. Vihreät olivat degeneroituneet salonkivihreiksi. Jotkut nuoret rupeavat hipeiksi, leikkivät terveytensä kanssa vegaanina ja polttavat hamppua, toiset pukeutuvat mustaan, minusta tuli jehovan todistaja ja kuljin Raamatun kanssa saarnaamassa sanaa Amerikan vuorilla, mikäs sen parempi tapa tutustua Amerikkaan!

Minusta Raamattu on kiinnostava. Ensin kiinnosti se, mikä siinä toimii, nyt minua kiinnostaa se, miksi se ei toimi ja sitten minua kiinnostaa se, mikä toimii.

Tämän lisäksi minulla oli ongelma ns. "demonien" kanssa eikä kukaan muu kertonut minulle miten pitäisi niiden kanssa toimia. Tämä hämmästyttävä asia kerrottiin minulle 15.8.2009, ohjelmassa jonka Jehovan todistajat varmasti kieltäisivät, mutta sain sen itsekin selville.
Vieras kirjoitti: Tunsin jäbän armeijasta, oli samassa tuvassa.

Huh, pelottavaa, robotteja joukossamme! Onko ne edes eläviä ihmisiä vai ohjelmoitavia koneita?
...sanoo mies, joka on käynyt armeijan? :roll:

Minusta koko maailma on edelleenkin yhtä aito kuin kolmen dollarin seteli.
Vieras kirjoitti: Hmhhh. Minullakin sama epämääräisesti perusluterilainen kotitausta, kirkossa vain joskus jouluna ja rippikoulussa tietysti.
Miten niin "tietysti"? Minä omasta tahdostani kouluaikana kieltäydyin rippikoulusta. Siitä olen yhä edelleen ylpeä. Voisit pohtia syitä sille miski itse menit armeijaan tai rippikouluun.
Vieras kirjoitti: Mutta kun... olen luullut, että melkein kaikilla on jo nuorena on sen verran yleistietoa tai kiinnostusta yleistietoon, että jo perusolettamuksena Jehovan todistajien maailmanselitys nähdään huuhaa-ufoiluna.
Vähän niin kuin "demonit"? No mutta kun minä näin "demoneita"! Kai minä uskon omia silmiäni. Sen jälkeen olen kuullut useita järkeviä selityksiä sekä joitakin järjettömiä ja molemmista on ollu hyötyä sen suhteen, että nukun yöni rauhassa.
Minä myös liityin Jehovan todistajaksi aikana jolloin yksi perustavaa laatua oleva maailmanselitys koki täydellisen vararikon.

Kristinuskolla on ollut 2000 vuotta aikaa hioa huijaus huippuunsa.
Vieras kirjoitti: Ja juuri jehovantodistajat ovat sori vaan yleisen pilkan kohde.
Niin olivat tuohon aikaan vaikkapa ympäristöihmiset. Olin voimakkaasti mukana ympäristöliikkessä tuolloin.
Vieras kirjoitti:Joten miten kummassa "uskontoa" kaipailevakaan hetkeäkään ottaa juuri niitä juttuja vakavasti? Kai sitä nyt jokainen sen verran tolkussaan on että ymmärtää ettei "totuutta" ole jossain dogmaattisessa lahkossa ylipäätään?
Ei Jehovan todistajat esittäydy dogmaattisena lahkona.
Vieras kirjoitti:Ellei ole lapsesta asti siihen kasvatettu.
Tuo on siis se tekosyy jonka taakse pakenet kun olet vielä armeijan ja rippikoulun käynyt perusluterilainen joka pelkää ihmisten mielipiteitä. Tietyssä mielessä minä arvostan Jehovan todistajia, koska sentään täytyy osoittaa suoraselkäisyyttä ovilla jos ei seurakunnassa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
jhvhwt

Viesti Kirjoittaja jhvhwt »

Kaarmis kirjoitti: "Usko syntyy halusta uskoa".
Tuossahan on se pääsyy miksi itse olen liittynyt aikanani. Olin selvillä kaikesta (kiitos internetin, lueskellut tätäkin palstaa vuosia) liityin silti. Kun on halu uskoa, niin ei sillä ole oikeastaan väliä mihin uskoo, ei ne muut vaihtoehdot parempia ole (puutteensa niilläkin). Se on ihan siitä kiinni, mikä itselle sopii omasta mielestä parhaiten (niinkuin puolison valinnan kohdalla). Siinähän se toinen syy liittyä, kun oma rakkauden kohde on todistaja. Rakkaushan on sokea, niinkuin sanotaan. Se mahdollistaa silmiensä sulkemisen sellaisesta, mihin ei usko ja ottaa vastaan sen mihin uskoo.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Miten olet mukana viihtynyt?
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Vieras kirjoitti:Hei.
En ole rekkautunut, mutta "vieraana" tän kerran.
Kysymykseni voidaan tulkita silkaksi vittuiluksi, oikeutetusti.
Kysymyksesi on silkkaa vittuilua. Mikä on motiivisi kysyä, jos jo lähtökohtaisesti olet itse mielestäsi välttynyt uskonnon kaltaiselta henkisen kehityksen taakalta? Tunnetko itsesi tällä tavalla fiksummaksi kuin muut? Jos itsestäsi kertomasi lähtökohdat pitävät paikkansa, miten edes voisit ymmärtää ihmistä joka on joutunut uskonnon uhriksi, hällä väliä onko uhriutuminen tapahtunut lapsuudessa vai "aikuisuudessa"?
And Justice For All
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Seura valmentaa kuvainnolliset muurahaisensa (eli vilpittömät Jehovan Todistajat) tekemään käännytystyötä ja varustaa heidät Seuran yksioikoisen kirjallisuuden avulla/koulutuksen avulla ovelta ovelle työhän hankkimaan lisää näitä kuvainnollisia muurahaisia Seuran kuvainnolliseen verkostoliiketoiminta-yhteisöön.

1. Vilpittömät Jehovan Todistajat käyvät ovelta ovelle uudestaan. Heille voi myös kertoa että ei ole kiinnostunut ja pyytää heitä merkitsemään kirjanpitoonsa tämän tiedon. (henkilökohtaiseen kirjanpitoon juu varmaan). Lisäksi voi tiedottaa kuvainnollisesti Ropposen harmiksi suoraan pääkallopaikkaan että ei halua ovellensa tosi tm totuutta mainostavaa kuvainnollista lahkoa.

2. Ihminen (elämäntilanteestaan riippumatta) saattaa laskea vilpittömät Jehovan Todistajat sisälle keskustelemaan. Tämä on ensimmäinen virhe mikäli asiaan ei ole ennestään suhtaunut. Vilpittömät Jehovan Todistajat ovat Seuran ohjeistuksen mukaan koulutettuja markkinoimaan tosi tm Seuran uskontoa.

3. Keskustelu voi olla leppoisaa sitä sun tätä aluksi. Pikkuhiljaa lähennytään Jumalaa ja Raamattua yleisin asioin.
Jos tietämätön aikusiällä oleva kuvainnollinen "uhri" esittää jotain yleismaailmallisia kysymyksiä niin vilpittömät Jehovan Todistajat aika usein löytävät vastaukset niihin. Tälläin kuvainnollinen uhri saattaa ajatella kuinka viisaita he ovatkaan ja kuinka tosi tm totuus on heidän kanssaan. <- Tyypillinen täky on ettei Jeesus syntynyt 24.12.

4. Ajan myötä vilpittömät Jehovan Todistajat perustelevat argumenttejaan raamatulla ( ja myös Seuran kirjallisuudella).
->Mitäpä tähän kiinnostunut voisi muuta kuin nyökytellä tosi tm Seura todisteiden edessä. Tosi tm tutkistelun edessä.

5. Sitten (tai aikaisemmin) koittaa ensimmäinen käynti salilla. Sen mitä olen itse havainnut, niin ns kiinnostunut (etenkin ennalta tiedetty) ensikertalainen saa todellisen tm rakkauspommi-vastaaanoton. Samoin kinnostuneen salille roudannut saattaa saada sulkia hattuunsa. Seuralla on tähänkin (ensikertalaiseen) täysin selvät ohjeistukset. Voisiko joku vilpitön Jehovan Todistaja sanoa että Seura ei mitenkään suosittele (määrää) erikoiskohtelua salille tullutta etenkin vilpittömien Jehovan todistajien vaikutuspiirissä olevaa kohtaaan. (ne sanomat ja informaatio kun kun kulkevat jotain syystä melko nopeasti JT:n kuvainnollisessa lahkossa)

5. Kiinnostunut astuu kasteelle jolloin kuvainnollinen aivopultti on iskostettu aikuisiällä kiinnostuneeseen. Siitä on vaikea päästä pois ja mikäli pääsee pois niin todennäköisesti tarvitsee maksaa hirmuinen hinta. ->Ihmissuhteiden menetyksien suhteen,

Mutta auta armias jos kiinnostunut esittää vilpittömälle Jehovan Todistajalle liian vaikeita kysymyksiä (vaikka pohjautuen vain Seuran kirjallisuuteen)...saattaa käydä niin että tämä kiinnostunut ei olekkaan enään tosi tm Totuuden arvoinen.
Tai vaihtoehtoisesti saattavat raakua ilmoille lauseet:" mistäs sinä tuollaisia, noi on niiden luopioiden juttuja, palaan asiaan seuraavalla kerralla( niin , jos palaa) "

Kohdat 6-100 jäivät pois :wink:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Astrologi

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Minä avasin lapsena usein oven Jehovan todistajille koska olin yksin kotona. Olin kova lukemaan, enkä voinut kieltäytyä kun luettavakseni tarjottiin kirja, jossa oli juttua paratiisista (=Sinä voit elää - kirja). Röyhkeästi Jehovan todistajat palasivat myöhemmin karhuamaan vanhemmiltani kirjan hinnan, sillä kirjallisuus tuolloin oli vielä maksullista. Usein sain todistajilta myös lehtiä näytenumeroina, kun minulla ei ollut rahaa maksaa niitä.

Aikuisena (=20-vuotiaana) Jehovan todistajat taas ilmestyivät ovelleni ja heillä oli mielenkiintoinen kirja evoluutiosta. Lapsuudessa lukemani kirjallisuus vaikutti vieläkin ja tunsin lämpimiä tunteita todistajia kohtaan. Luin luomisen tulos -kirjan nopeasti, ja kiinnostuin sanomasta. Olin helppo saalis. Jehovan todistajilta löytyi runsaasti materiaalia, joka kiinnosti oppimishaluista mieltäni. Aivan kuten joku sanoikin, ei ollut väliä mihin uskottiin kun halusi uskoa. Halusin uskoa, että Jehovan todistajilla on toivon avaimet.

Tässä tarinassa on selvä opetus. Lapsia pitää suojella Jehovan todistajilta. Vanhempieni olisi pitänyt ostaa minulle kunnollisia kirjoja ja ehdottomasti kieltää todistajien käynnit luonani. Minä aion suojella lastani todistajien hapatukselta huomattavasti tarkemmin. Sanomattakin on selvää, että meillä on paljon hvyää lukemista pienelle taimelle, joka kotonamme kasvaa. Jehovan todistajia on kielletty käymästä meillä ja neljään vuoteen ei ole näkynyt.
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

Lapset on surullisen helppo saada mukaan Jt-kuvioihin.

Luulen, että aikuiset saadaan käännytettyä vetomalla järkeen ja puhumalla pahaa kristinuskosta. Omasta mielestäni eräs kauheimmista (typerimmistä) Jt-argumenteista oman uskonsa oikeellisuuden suhteen on väite siitä, että "kristikunnan keskuudessa on aina ollut tosi kristittyjä" tms. Vähänkin asiaa ajattelemalla tajuaa, mikä on pielessä: näiden ns. "tosi kristittyjen" olisi pitänyt sitoutua mm. kolminaisuuteen liittyviin opetuksiin säilyäkseen kristinuskon sisällä. Se ei taas ole Jt-oppien mukaista.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kirjastosta saa myös lukemista ja kirjasto tarjoaa valinnanvaraa, lainaa 3 kuvakirjaa ja jos 1 ei kiinnosta niin katsotte muita. Aapisesta lapsi oppii lukemaan jo esim. 4 vuotiaana. Kirjasto tarjoaa niin opettavat kuvakirjat kuin sadut ja Aku-Ankatkin, joita vanhoja numeroita saa tietysti niputtain antikvariaateista, kuten muutakin lukemista edullisemmin.
Astrologi

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Löysin kirjaston koululaisena ja lainasin todella paljon lukemista. Se varmaankin pelasti JT-hapatukselta, sillä opin kirjojen kautta paljon maailmanmenosta ja olin aika tietäväinen asioista. Kun tuli aika erota seurakunnasta, en ollut täysin tietämätön maailmanmenosta ja minun oli ehkä helpompi palata maailmaan. Tämä tilannehan ei ole monilla jt-perheessä kasvaneilla.

Suosittelen kirjaston palveluja kaikille ja vanhemmille eritoten terotan tietoisuutta lastensa seurasta ja toimista. JT:t eivät ole niin vaaraton lahko kuin voisi kuvitella.
äänilaiteveli

Viesti Kirjoittaja äänilaiteveli »

Osa käyttää täälä nimityksiä "jehovalaiset, jehovat" yms.. Onks se niin vaikeeta sanoa tai kutsua heitä ihan sillä virallisella nimellä??? vaikka JT:t ovat mitä ovat, ei se minun mielestä oikeuta kutsumaan halveksuvilla nimillä ketään...

(korostan että tämä on minun mielipiteeni. vituttaessa tulee avauduttua pienimmistäkin asioista..)
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

äänilaiteveli kirjoitti:Osa käyttää täälä nimityksiä "jehovalaiset, jehovat" yms.. Onks se niin vaikeeta sanoa tai kutsua heitä ihan sillä virallisella nimellä??? vaikka JT:t ovat mitä ovat, ei se minun mielestä oikeuta kutsumaan halveksuvilla nimillä ketään...
(korostan että tämä on minun mielipiteeni. vituttaessa tulee avauduttua pienimmistäkin asioista..)
Mielipiteitä aina voi esittää, se onkin yksi kukkanen mitä Seuran alaisuudessa ei aina voi tehdä. Etenkin jos mielipide on vastakkainen Seuran mielipidettä vastaan.

Mun puolesta jokainen voi käyttää virallista nimikettä tai puhekielen nimikettä tai valitsemaansa nimikettä.

Toki tm Seuralla on hallussaan tm oikeat nimikkeet jotka ilmeisesti Seura saa tosi tm Jehovalta : "Saatanan vallassa oleva kristikunta tms tjsp" :wink:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
blame

Viesti Kirjoittaja blame »

Vieras kirjoitti:Hei.

En ole rekkautunut, mutta "vieraana" tän kerran.

Kysymykseni voidaan tulkita silkaksi vittuiluksi, oikeutetusti.

Mutta onko täällä sellaisia, joita ei ole kasvatettu jehovalaiskodissa, vaan ovat aikuisina ihan itse valinneet tuon lahkon? Ja nyt siitä irti.

Excuse moi, en ymmärrä, miten aikuinen, täysjärkinen, ei-tynnyrissä kasvanut, tavallista yleistietoa omaava voi pitää jehovantodistajien maailmanselitystä saati jehovien mauttomasti kuvitettua, lässynlässyä sisältävää kirjallisuutta "kiinnostavana" saati "uskottavana". Kertokaa, mistä vippasi. Kun minullakaan ei kolahtanut, vaikka pentuna olin jehovalaiskodissa vuosia päivähoidossa. Nauratti vaan jopa viisivuotiasta.

(Mainittakoon, että saman ihmetyksen olen esittänyt ex-hellareillekin, ja hekin kokivat kysymyksen loukkaavana. Loppujen lopuksi minulle selvisi vain, että taisivat olla tyhmiä :D )

-JH
Se, että et ymmärrä kertoo ainoastaan siitä, ettei sinulla ole tietoa uskonnoista. Jos sinulla olisi tietoa ja ymmärrystä rupeasit vähän itsekin hiffaamaan.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

äänilaiteveli kirjoitti:Osa käyttää täälä nimityksiä "jehovalaiset, jehovat" yms.. Onks se niin vaikeeta sanoa tai kutsua heitä ihan sillä virallisella nimellä??? vaikka JT:t ovat mitä ovat, ei se minun mielestä oikeuta kutsumaan halveksuvilla nimillä ketään...
Miksi sinusta Jehovan nimi on halveksuttava? Eikö pitäisi pikemminkin herättää ylpeyttä se, että yhdistetään Jehovaan?
Miksi meidän pitäisi kutsua heitä sillä nimellä millä he haluavat itseään kutsuttavan? Kutsuvathan he meitäkin "luopioiksi" ja panettelevat meitä erittäin halveksuvaan sävyyn.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Pehmoluopio kirjoitti:
Miksi sinusta Jehovan nimi on halveksuttava? Eikö pitäisi pikemminkin herättää ylpeyttä se, että yhdistetään Jehovaan?
Miksi meidän pitäisi kutsua heitä sillä nimellä millä he haluavat itseään kutsuttavan? Kutsuvathan he meitäkin "luopioiksi" ja panettelevat meitä erittäin halveksuvaan sävyyn.
"Jehovittelu" ei palstalla ole varsinaisesti kiellettyä, mutta hyvän tavan nimissä suositellaan pysyttävän neutraaleissa ilmaisuissa kuten JT tai jehovantodistajat. Perusteluita voi halutessaan kaivaa vaikka tästä ketjusta: http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=237

Viestejä voidaan harkinnanvaraisesti muokata tai poistaa epäasiallisen kielenkäytön vuoksi.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
äänilaiteveli

Viesti Kirjoittaja äänilaiteveli »

joo ihan sama. sori ku oon olemas.
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
Vastaa Viestiin