Rukouksista

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Rukouksista

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Heitänpä uuden aiheen kehiin. Olen havainnut, etteivät Jehovan todistajat ainakaan julkisissa tilaisuuksissaan käytä kahta rukousta, en ainakaan ole vielä kuullut, nimittäin Aaronin siunausta ja Herranrukousta, joka myös "mallirukouksena" tunnetaan. Miksi näin on, vai olenko kenties torkkunut tällä kohdin?
RaM

Re: Rukouksista

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Heitänpä uuden aiheen kehiin. Olen havainnut, etteivät Jehovan todistajat ainakaan julkisissa tilaisuuksissaan käytä kahta rukousta, en ainakaan ole vielä kuullut, nimittäin Aaronin siunausta ja Herranrukousta, joka myös "mallirukouksena" tunnetaan. Miksi näin on, vai olenko kenties torkkunut tällä kohdin?
Heititpä kehiin hauskan aiheen kuomaseni. Kahta rukousta kyllä käytetään, nimittäin alku- ja loppurukousta, joskus jopa rukoillaan välilläkin. :P

Mitä mainitsemiisi rukouksiin tulee, niin niitä ei todellakaan ole sellaisenaan kopioitu käyttöön. Ensimmäisen eli Aaronin siunauksen kohdalla kyse on siunauksesta jonka jumala käski esittämään israelilaisille. Sen suhteen en oikeastaan näe itsekään mitään syytä miksi sitä pitäisi esittää nykyisille ihmisille.
Tuo Jeesuksen mallirukous on mielenkiintoisempi asia. Sitäkään ei sellaisenaan esitetä koska lahkossa sen katsotaan olevan vain malli sille, mitä sisällössä tulisi muiden asioiden ohella huomioida. Liturgiseksi sitä ei siis katsota. Toisaalta Jeesus kyllä nimenomaa sanoo, että rukoilkaa näin ja tuo tunnetaan mallirukouksena. Malli voi tarkoittaa että se pitää toistaa tuollaisenaan tai sitten sen olevan mallina kaikille yksilöllisille rukouksille. Hmmm... en osaa sanoa mikä tuohon olisi oikea vastaus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jt:lle tulisi sanoa tuosta "mallirukouksesta" että Jeesus ei nimeä sitä mallirukoukseksi, vaan neuvoo sitä rukousta käyttämään

Ohje lahkossa on tullut sen jälkeen kun omaksuttu lahkon uusi nimi, jehovan... ?

Rukouksessa puhutaan taivaan Isästä vaan ei Jehovasta. Kuka keksii kuinka tästä kysymyksen joka saa jt:n epäilemään lahkon nimikorostusta ?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ei Jeesus suoranaisesti neuvo noilla sanoilla rukoilemaan vaan kyse on yleisesti ottaen sisällöstä.
Pakanoiden rukoukset keskittyivät itsekkäisiin pyyntöihin kun taas Jeesus opetti epäitsekkyyttä (Jeesus käytti heti perään toisena itsekkyyden esimerkkinä paastoamista).
6:7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
6:8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
6:9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;

Toisaalta en myöskään oikein ymmärrä ajatustasi tuon nimikorostuksen kyseenalaistamisesta. Se on varmasti arkeistettu Jt-käytössä lähes koiran kutsumisen tasolle, mutta toisaalta myöskään kristinuskon nimetön jumaluus ei ole sama kuin raamatun kirjoittaneiden juutalaisten jumala, YHWH.
En näe itse mitään syytä lähteä ainakaan puolustamaan tuota nimetöntä jumaluutta, joka korkeintaan Jeesuksen nimeen yhdistettynä tunnetaan nimeltään. Kyse on samanlaisesta harhaopista kuin jehovantodistajuus.
Vieras

Olisihan Jeesus sanonut, että muistakaa tuo Jehova -nimi rukouksessa. Mutta tämä on toisaalta vain yksi silmiinpistävä esimerkki siitä kuinka se Jahve sieltä uudemman testamentin puolelta sanana puuttuu. (Lahko ei ilkeä muuttaa rukousta muotoon "pyhitetty olkoon jehova -nimi", mikä on muutoin lahkon oppi tässä, niin rukouksen tämä puoli hävitetään merkitykseltään)

Jeesus siis pitää turhana esittää anomuksia, mutta mahdollisesti tuo rukous tahdon toteutumisesta on hengellisesti erinomainen, psykologin mielestä se saattaa suoda mielenrauhaa yms mitä parhaimmillaan hengellisyys ihmiselle voi suoda. Luottamuksen vahvistuksen päivitys jne.

Taidan ruveta enemmänkin uskomaan tuohon rukoukseen, olisikohan erityisiä kokeilutilanteita tai järjestelyjä paikallaan....
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Sen verran voin lahkolaisia asiassa puoltaa, että he koittavat tuoda rukouksissaan esille noita asioita joihin Jeesus kehoitti kiinnittämään huomiota. Ei kuitenkaan liturgisesti ja siten täysin hengettömästi (=luterilaisuuden merkityksettömästi) sitä sellaisenaan toistaen.

Jos tässä asiassa sinua vaivaa erityisesti tuo nimi-asia, niin ei Jeesus opettanut sanan 'isä' pyhitämistä ja sen tekemistä ihmisille tunnetuksi. Kuitenkin Jeesus sanoi oman työnsä keskeisimmästä asiasta eli siitä mikä tuossa rukouksessakin ensimmäisenä tuli esille:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
17:26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Mistä nimestä Jeesus tuossa mielestäsi puhuu ja mitä hän tarkoitti sen tunnetuksi tekemisellä?
Kuulisin mielelläni myös mihin nimeen Paavali viittaa...
6:1 Kaikki, jotka ovat orjina ikeen alla, pitäkööt isäntiänsä kaikkea kunnioitusta ansaitsevina, ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi.
...tai mihin Johannes viittaa teksteissään?
14:1 Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.

Mitä sitten tulee rukoilemisen antamaan mielenrauhaan, niin se toimii kyllä varmasti aivan samassa mittakaavassa kuin joogaamisen hiljentyminenkin.
Ei muuta kuin lyöt persauksesi maahan, pistät jalat ristiin (huomaa hieno symboliikka siinäkin) ja joko hiljennyt täysin tyhjentäen pääsi kaikista ajatuksistasi tai sitten toista liturgiseksi aluksi vakkapa sata kertaa tuo isä meidän rukous.
Takaan että jos teet työn huolellisesti keskittyneenä ja kummalla tavalla tahansa, niin maalliset huolet eivät sinua paina tuon toimituksesi aikana ja voit tuntea rentoutuneeksi itsesi sen jälkeen.
Vieras

ei Jeesus opettanut sanan 'isä' pyhitämistä ei, muttei etenkään Jahvetaikkajehovasanan, joita Jeesus ei tiettävästi ikuna edes käyttänytkään.

Tuo nimen ilmoittamisen tulkitseminen semmoisen nimen varaan vannomiseksi, jota siis ei mainittu, ei selvästikään ole oikea tulkinta.

Kysmys haastaa teologiaan, mihin tietysti on velvollisuus kun on kerran ruvennut kirjoittamaankin. En pysty enempätä toteamaan kuin että suurista asioista näyttää olevan kysymys, kuten iankaikkisesta elämästä. Siitä taas on muuallakin puhetta eikä tämä voi olla ristiriidassa.

Kun Jeesus puhuu että ....olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä." -niin voisi pitää mahdollisena viittausta koko Jeesuksen touhuihin yleensäkin, antoi sen yhden kävellä veden päällä, ruokki ihmisiä parilla sintillä + leivänkyrsällä, pelastipa jonkun näkökyvynkin vaikkei muut olisivat sitä pitäneet enää mahdollisena jne. Yksi tulkinta voisi olla että on kyse vain Jumalan olemassaolosta, uskosta siis.

Aika varmana on pidettävä sitä näkökohtaa, että tarkoitus ei ollut saattaa päätä pyörälle eikä vaikeuksiin elämässä. Siten ei tulkintaa pidä pitää väärällä tavalla vakavanakaan, vaan näissäkin jakeissa on vain jotakin annettu ihmiselle.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Otetaan hieman näkökulmaa tuohon nimi-asiaan.

Raamatun kirjoittaneiden juutalaisten jumalan nimi OLI tuolloin ja ON edelleen yhwh. Olkoon täsmällisesti oikea lausumismuoto mikä hyvänsä, niin itse nimi kirjoitettuna on selviö.
Jeesus oli itse juutalainen ja saarnasi puhdasoppisuutta noille muille 'totuudesta' luopuneille juutalaisille. Kun hän puhui heidän jumalansa nimestä, niin he kaikki ymmärsivät täsmällisesti, mistä nimestä oli kyse = yhwh.
Jeesus ei puhunut milläänlailla sekavasti tai hämäräperäisiin monimutkaisiin yhteyksiin viitaten, kun hän puhui jumalansa nimestä. Hän puhui yhwh:sta. Häntä kuunnelleiden juutalaisten pää ei mennyt pyörälle tuosta jumalan nimeen viittaamisesta kuten ns. kristityillä usein tuntuu menevän.

Onko nimen oikea täsmällinen lausumisasu Jahwe, Jehova tai monien juutalaisten suosima Yahowah ei liene milläänlailla olennainen asia uskossa tai ei ainkaan pitäisi olla. Eihän nimeä Jeesuskaan ole lausuttu kuten suomalaiset sen lausuvat. Miksi siitä ei nosteta samanlaista metakkaa ja harrasteta pilkunn******aa sen kanssa?
Ilmeisesti siksi että koko kristinuskon keskeisin harhaoppi lienee rakennettu tuon pilkunn******an varaan. Kaikenlaiset perusteettomat 'tulkinnat' ovat henkilökohtaisen jumaluuden rakentelua ja sellaista jumaluutta ei mielestäni kannata julistaa missään muualla kuin omassa kodissa ja pystyttää vaikkapa minitoteemi ikkunalaudalle tuon jumaluuden tunnukseksi. Tämä ei ole sinulle hyvä vieras minkäänlaista henkilökohtaista veetuilua vaan viittaan tällä yleiseen kristinuskossa vallitsevaan tapaan rakentaa jumaluus henkilökohtaisten makumieltymysten mukaiseksi.

Jos olen tässä nimiasiassa väärässä, niin oikaiskaa joku minua. Vaihdan mielelläni käsityksen toisenlaiseksi jos perustelut ovat hyvät.
Vieras

Yleensä kukaan ei riitele jumalan nimimuodosta kuin jehovantodistajat, paitsi Rami, joka näyttää pystyvän riitelevän siitä yksinäänkin.

Sen nimen tosiasia kuitenkin on että Jeesus ei sitä koskaan käyttänyt. Siten en ihmettilisi vaikka jehovantodistajat ja Ramikin pärjäisivät lausumatta sitä koskaan.

Eikä Rami erityisti vetoa, jos oikein on ymmärrettty, tuohon rukoukseen jotta nimeä toisteltaisiin taikka käytettäisiin.

Nyt en selaa Raamattua että mitkä muut jakeet mahdollisesti kertovat Jeesuksen sanomasta Isästä, ehkä nimeäkin sivuten.

Kun rukouksessa hiljennytään, olisi outoakin siltä kannalta, että asia sisältäisi erityisen uuden viisauden, kun Jeesus myös nimenomaan opetti ja kasvatti opettamaan myöskin.

Tulee mieleen "isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Juutalaiset tietysti tiesivät mikä nimi sillä Isällä vanhastaan oli.

On käsitettävissä, että nimellä ei ole merkitystä. Jeesus ei koskaan käyttänyt nimeä, mutta ei myöskään kieltänyt käyttämästä. Jos matkii Jeesusta, puhuu Isästä. Eihän Herra Seebaot ole myöskään kielletty.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

En toki riitele aiheesta mutta en ole myöskään kiinnostunut osallistumaan täysin ilman perusteita olevan 'korvaavan totuuden' levittämiseen.
Voisitko ystävällisesti jotenkin selittää ja mielellään myös jollain lailla dokumentoida jotain tukemaan väitettäsi, ettei Jeesus käyttänyt puheissaan koskaan nimeä yhwh. Se mitä hänestä kymmeniä vuosia myöhemmin typistetysti kuulopuheiden perusteella kirjoitettiin (evankeliumit), ei voine liittyä asiaan.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ihmettelen Jehovan todistajien logiikkaa. Onko siis parempi kirota kuin siunata! Kyllä monesta muusta pikku pilkustakin kiinni pidetään, mutta ei tästä. Eikö myös "mallirukousta" annettu juuri sitä varten, koska eräs opetuslapsi sitä pyysi.
Luuk. 11:1-5
Ja kun hän oli eräässä paikassa rukoilemassa ja oli lakannut, sanoi eräs hänen opetuslapsistansa hänelle: "Herra, opeta meitä rukoilemaan, niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiansa". Siis Johannes Kastajakin opetti omia oppilaitaan rukoilemaan tai paralleeliteksti
Matt. 6:9-13
Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta
(sillä sinun, etc. on myöhempi lisäys).

Turha kiemurtaa, eivät pakanat olleet ainoat, joita Jeesus rukoustavoistaan moitti - samoin hän moitti myös fariseuksia ja kirjanoppineita heidän näyttävistä julkisista rukouksistaan.
Matt. 6:5-6
Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

On kreikankieliseen tekstiin lisätty Jehovan nimi, vaikka se ei sinne kuulu, mukamas saatettu tämä nimi tällä tavoin kunniaan, ennallistettu. Kaliumkarbonaattia, sanon. Nyt piilotellaan juuri sitä rukousta jonakin kummallisena mallirukouksena, joka nimenomaisesti käyttöön tarkoitettiin: "Rukoilkaa te siis näin".

Myös on turha väittää, etteikö Jehovan todistajilla ole kokouksissaan ja rukouksissaan kaavaa. Perin saman kaavan mukaan kaikki on lapusta luettu. Samoin sanoin rukouskin alkaa ja samaa kulkuaan noudattaa kokouksesta toiseen. Minulle tämä näyttäytyy pelkkänä pöyhkeilynä –olemme me niin pyhiä ja puhtaita. Äh!

Myös on rukouksesta yleisohjeena sanottu:
Joh. 4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
Joh. 4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Tästä on höpinä kaukana. Eikö tässä sanota millaisin rukouksin miellytetään Jehovaa, mutta missä henki, saati totuus!
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Pieni oikaisu. Rukouksia ei ole milloinkaan (tietääkseni) luettu lapulta yhdessäkään Jt-tilaisuudessa.
Tämä on oma käsitykseni.

Jos sitten oletamme, että Jeesus kehoitti rukoilemisessa käyttämään aina tuota 'Isä meidän' rukousta liturgian omaisesti, niin nämä hänen myöhemmät ohjeensa taas muuttuvat omituisiksi:
9:38 Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa."
24:20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
26:41 Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."
Vieras

Raamatun pohjalta kirjoitin, epäystävällinen en tarkoittanut olla aikaisemminkaan.

Enkä hyvin tunne Raamattuakaan. Joitakin asioita voi tietysti päätellä lisätietojen avulla. Muistuu mieleen arkeologisista kaivauksista löytyneet kolikot, jotka osoittivat tutkijoiden mielestä rahatalouden olleen huomattavasti laajempaa kuin oli ennen käsitetty (arvelen käsitetyn että pääkaupungissa ja satamissa sekä isoissa rajanylityspaikoissa) ja nyt luettiin kolikkoviittauksen sisältävät tekstit uudestaan, ne koskivat kansan asioita, eikä "Helsingin herroja".

Arvelen kuitenkin että nimi sellaisessa merkityksesssä kuin lahkopomo Rutherford sen selitti, olisi tullut Raamatusta esiin, kuten myös lahkopomojen mielestä, siitä päätellen että ovat siitä kuulema lisäyksiä omaan laitokseensa tehneet, kertoen jäsenistölleen totuudesta olevan kysymys.

Siten ei ole hengellisesti antoisaa spekuloida asiasta.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Vieras kirjoitti:Raamatun pohjalta kirjoitin, epäystävällinen en tarkoittanut olla aikaisemminkaan.

Enkä hyvin tunne Raamattuakaan.

...ovat siitä kuulema lisäyksiä omaan laitokseensa tehneet, kertoen jäsenistölleen totuudesta olevan kysymys.
Et ole ollut enkä toivottavasti minäkään.

Minä tunnen.

Kolmoskohdassa olet täysin oikeassa.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Myös on turha väittää, etteikö Jehovan todistajilla ole kokouksissaan ja rukouksissaan kaavaa. Perin saman kaavan mukaan kaikki on lapusta luettu. Samoin sanoin rukouskin alkaa ja samaa kulkuaan noudattaa kokouksesta toiseen. Minulle tämä näyttäytyy pelkkänä pöyhkeilynä –olemme me niin pyhiä ja puhtaita. Äh!
Kyllähän heillä kaava onkin, muttei Raamatun mukainen.
Todistajat ovat unohtaneet rukousten yhteydessä myös omat oppinsa. Teokraattisessa palveluskoulun ohjekirjassa on kehoitettu kiinnittämään huomio mm. eleisiin. Nyt kun Raamatussa annetaan ohje kuinka tulee rukoilla niin he eivät sovellakaan tuota omaa ohjettaan kokouksissaan, vaikka heidän suurin lakikirjansa näin neuvoo tekemään.
1.Timoteus sanoo toisen luvun jakeessa kahdeksan näin: "Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä; "
Kristityillä säilyi siis juutalaisten tapa rukoilla kädet kohotettuina kuten Nehemian kirjasta selvästi nähdään
8:6"Ja Esra kiitti Herraa, suurta Jumalaa, ja kaikki kansa vastasi, kohottaen kätensä ylös: "Amen, amen"; ja he kumarsivat ja rukoilivat Herraa, heittäytyneinä kasvoilleen maahan. "
Vastaa Viestiin