Rukouksista
Valvoja: Moderaattorit
-
exegeetti
Re: Rukouksista
Onko kukaan teistä, jotka tällä palstalla olette puhuneet rukouksesta, koskaan kysyneet, kenen rukoukset Jumala kuulee? Poimin tähän vastaukseksi muutaman kohdan sekä Vanhasta- että Uudesta Testamentista. "Ei, turhia ei Jumala kuule eikä Kaikkivaltias niihin katso." Job 35:13. "Jos minulla olisi vääryys sydämessäni, ei Herra minua kuulisi." Psalmi 66:18. "Jumalattomista on Herra kaukana, mutta vanhurskasten rukouksen hän kuulee." Sanal.15:29. "Kun te ojennatte kätenne minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule teitä; teidän kätenne ovat verta täynnä." Jes.1:15. "...vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa niin ettei hän kuule. Silä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta." Jes.59:2,3.
Muutama kohta Uudesta Testamentista: "Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalaa pelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee." Joh.9:31. "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa mitä ikinä tahdotte ja te saatte sen." Kenelle nämä sanat puhuttiin? Niille opetuslapsille, jotka alusta asti olivat olleet Jeesuksen seurassa ja joista hän teki elämänsä, kuolemansa ja ylösnousenuksensa todistajia pyhän hengen voitekun kautta. "Mutta kun puolustaja tulee, totuuden henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani." Joh.15:27.
Riittäköön nämä muutamat kohdat osoittamaan, että rukouksen kuulemiselle on asetettu tietyt ehdot. Kun Jeesus sanoi seuraajilleen, että "mitä ikinä te tahdotte, sen te saatte," niin sitä ennen hän asetti saamiselle selvän ehdon: "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä", niin sitten he saavat mitä anovat. Kaikki rukoilijat eivät varmasti täytä näitä ehtoja ja siksi heidän rukouksensa ei nouse kattoa korkeammalle ei ainakaan niiden, jotka sodassa rukoilevat voittoa omille joukoillee, Aikanaan kerrottiin, kuinka esim.Persianlahden sodassa kenraali Schwarzkopf valmistautui päivän pommituksiin hiljentymällä Francicus Assialaisen rukoukseen: "Tee minusta rauhasi välikappale."Luuletko, että Jumala kuuli hänen rukouksensa?
Muutama kohta Uudesta Testamentista: "Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalaa pelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee." Joh.9:31. "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa mitä ikinä tahdotte ja te saatte sen." Kenelle nämä sanat puhuttiin? Niille opetuslapsille, jotka alusta asti olivat olleet Jeesuksen seurassa ja joista hän teki elämänsä, kuolemansa ja ylösnousenuksensa todistajia pyhän hengen voitekun kautta. "Mutta kun puolustaja tulee, totuuden henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani." Joh.15:27.
Riittäköön nämä muutamat kohdat osoittamaan, että rukouksen kuulemiselle on asetettu tietyt ehdot. Kun Jeesus sanoi seuraajilleen, että "mitä ikinä te tahdotte, sen te saatte," niin sitä ennen hän asetti saamiselle selvän ehdon: "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä", niin sitten he saavat mitä anovat. Kaikki rukoilijat eivät varmasti täytä näitä ehtoja ja siksi heidän rukouksensa ei nouse kattoa korkeammalle ei ainakaan niiden, jotka sodassa rukoilevat voittoa omille joukoillee, Aikanaan kerrottiin, kuinka esim.Persianlahden sodassa kenraali Schwarzkopf valmistautui päivän pommituksiin hiljentymällä Francicus Assialaisen rukoukseen: "Tee minusta rauhasi välikappale."Luuletko, että Jumala kuuli hänen rukouksensa?
-
RaM
Voipi siis olla, että maailma on täynnä jumalalle osoitettua hyödytöntä pulinaa.
Toisaalta voipi myös olla, että maailma on täynnä jumalalta saatuja olemattomia vastauksia.
Sitten voi lisäksi olla, että koko touhu onkin aivan turhaa - kenties peilikuvalle osoitetut rukoukset toimivat kaikkein parhaimmin; tai etten sanoisi - ainoastaan.
tv. theos
Toisaalta voipi myös olla, että maailma on täynnä jumalalta saatuja olemattomia vastauksia.
Sitten voi lisäksi olla, että koko touhu onkin aivan turhaa - kenties peilikuvalle osoitetut rukoukset toimivat kaikkein parhaimmin; tai etten sanoisi - ainoastaan.
tv. theos
-
exegeetti
Olen edelleen sitä mieltä, että vain lapsilla, jotka isä on siittänyt ja saattanut maailmaan, on oikeus kutsua häntä isäkseen. Jaakobilla oli kaksitoista poikaa neljästä eri vaimosta silti hän oli heidän kaikkien isä. Niin kauan kun hänen jälkeläisensä olivat Jumalan suosiossa he olivat Jumalan maallisia lapsia Aabrahamin tähden. Tuli kuitenkin aika, että heidät hylättiin sen tähden, että he hylkäsivät oman Messiaansa ja tilalle valittiin hengellinen Israel, joka otti vastaan Jeesuksen luvattuna Messiaana. Siitä ähtien lihallinen lapseus menetti merkityksensä ja tilalle tuli hengellinen lapseus, joka perustui uskoon. Uudestisyntyneet Jumalan hengellään siittämät lapset muodostivat siitä eteenpäin
uuden perheyhteisön, joilla oli etuoikeus kutsua synnyttäjäänsä Isäkseen ja toisia
perheenjäseniä veljikseen, koska olivat saman Isän lapsia. "Te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä. Sen tähden isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaassa." Efes.2:19; Matt.23:9.
Miten he olivat tähän tilaan päässeet? LUNASTUKSEN KAUTTA. "Kun aika oli täytetty, läheti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska te olette lapsia on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa:Abba, Isä."Gal.4:4-6. Paavalin mukaan he eivät sen jälkeen tunteneet enää ketään lihan, vaan hengen mukaan. He olivat uusia luomuksia. 2.Kor.5:16,17.
Mitä Korneliukseen tulee hän oli hurskas ja jumalaapelkääväinen, mutta ei mainita, että hän olisi rukouksissaan puhutellut Jumalaa Isäkseen. Vasta sitten kun hän oli saanut henkikasteen ja uudestisyntynyt Jumalan lapseksi, hänellä oli siihen oikeus. Henkikasteen kautta hänelle avautui ovi Jumalan lasten perheeseen, eli Seurakuntaan, kuten muillekin pakanoille siitä eteenpäin. Hänen tapauksensa on ainutkertainen: hän sai henkikasteen ennen vesikastetta kun järjestys tavallisesti oli päin vastainen.
Ei ihminen Jumalan lapseksi tule lapsikasteen kautta, kuten kirkot opettavat. Siihen tarvitaan usko, "että tämä Jeesus, jonka te tapotte, on Kristus." Apt. 2:31.
Se oli silloisille kuulijoille uskon ensimmäinen ehto. Kaikki muu oli sen seurausta;
vesikaste, henkikaste,lunastus, sovitus, pelastus ja armahdus, mikä merkitsi sen kokeneille siirtymistä kuolemasta elämään.
uuden perheyhteisön, joilla oli etuoikeus kutsua synnyttäjäänsä Isäkseen ja toisia
perheenjäseniä veljikseen, koska olivat saman Isän lapsia. "Te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä. Sen tähden isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaassa." Efes.2:19; Matt.23:9.
Miten he olivat tähän tilaan päässeet? LUNASTUKSEN KAUTTA. "Kun aika oli täytetty, läheti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska te olette lapsia on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa:Abba, Isä."Gal.4:4-6. Paavalin mukaan he eivät sen jälkeen tunteneet enää ketään lihan, vaan hengen mukaan. He olivat uusia luomuksia. 2.Kor.5:16,17.
Mitä Korneliukseen tulee hän oli hurskas ja jumalaapelkääväinen, mutta ei mainita, että hän olisi rukouksissaan puhutellut Jumalaa Isäkseen. Vasta sitten kun hän oli saanut henkikasteen ja uudestisyntynyt Jumalan lapseksi, hänellä oli siihen oikeus. Henkikasteen kautta hänelle avautui ovi Jumalan lasten perheeseen, eli Seurakuntaan, kuten muillekin pakanoille siitä eteenpäin. Hänen tapauksensa on ainutkertainen: hän sai henkikasteen ennen vesikastetta kun järjestys tavallisesti oli päin vastainen.
Ei ihminen Jumalan lapseksi tule lapsikasteen kautta, kuten kirkot opettavat. Siihen tarvitaan usko, "että tämä Jeesus, jonka te tapotte, on Kristus." Apt. 2:31.
Se oli silloisille kuulijoille uskon ensimmäinen ehto. Kaikki muu oli sen seurausta;
vesikaste, henkikaste,lunastus, sovitus, pelastus ja armahdus, mikä merkitsi sen kokeneille siirtymistä kuolemasta elämään.
-
RaM
Tyydyttäisitkö hieman uteliaisuuttani. Onko tuo 'henkikaste' saanut sinutkin puhumaan kielillä ja tekemään suuria ihmetekoja?
- Jaakko Ahvenainen
Mikäli ymmärrän oikein Exegeettiä, hän näyttää tarkoittavan sen kysymyksen täyttymystä, minkä sanhedrinin jäsen Nikodeemus Joh. evankeliumin mukaisesti Jeesukselle esitti ja mistä kristillinen seurakunta sai alkunsa. Tämä koski ainoastaan apostolien aikaa. Samaan aikaan sijoittuvat apostoleille annetut merkit: Mark. 16:15-18:
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Oli tulkintani oikea tai väärä, joka tapauksessa kunnioitan Exegeetin korkeaa ikää, terävää älyä, loistavaa esitystaitoa ja myös hänen persoonaansa. Vain ani harva vielä 90-vuotta täyttänyt kykenee meidän pojannassikoiden kanssa täysissä hengen voimissaan netissä keskustelemaan. Ystäväni RaM, missä on meidän kunniamme -piiloonko lienee joutunut, eikö siinä, että osoitamme arvostusta henkilölle, joka uskonsa säilyttäen, on pitkän kilvoituksen kilvoitellut ja jo lähellä määränsä päätä!
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Oli tulkintani oikea tai väärä, joka tapauksessa kunnioitan Exegeetin korkeaa ikää, terävää älyä, loistavaa esitystaitoa ja myös hänen persoonaansa. Vain ani harva vielä 90-vuotta täyttänyt kykenee meidän pojannassikoiden kanssa täysissä hengen voimissaan netissä keskustelemaan. Ystäväni RaM, missä on meidän kunniamme -piiloonko lienee joutunut, eikö siinä, että osoitamme arvostusta henkilölle, joka uskonsa säilyttäen, on pitkän kilvoituksen kilvoitellut ja jo lähellä määränsä päätä!
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 04.09.2009 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
RaM
Katsohan kuomaseni tänne päin... tänne ruutuun kun näytän sinulle - näetkö, silkkihanskat kädessä.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Mikäli ymmärrän oikein Exegeettiä, hän näyttää tarkoittavan sen kysymyksen täyttymystä, minkä sanhedrinin jäsen Nikodeemus Joh. evankeliumin mukaisesti Jeesukselle esitti ja mistä kristillinen seurakunta sai alkunsa. Tämä koski ainoastaan apostolien aikaa. Samaan aikaan sijoittuvat apostoleille annetut merkit: Mark. 16:15-18:
Oli tulkintani oikea tai väärä, joka tapauksessa kunnioitan Exegeetin korkeaa ikää, terävää älyä, loistavaa esitystaitoa ja myös hänen persoonaansa. Vain ani harva vielä 90-vuotta täyttänyt kykenee meidän pojannassikoiden kanssa täysissä hengen voimissaan netissä keskustelemaan.
- Jaakko Ahvenainen
Absolutely.
I hope so. "Ehdottomasti, ainakin toivon niin näkeväni".
Ainoa, mitä Sinulta pyydän, on osoittaa hieman kunnioitusta. Pyydänkö liikoja, RaM!
Ainoa, mitä Sinulta pyydän, on osoittaa hieman kunnioitusta. Pyydänkö liikoja, RaM!
-
Ariadna
Tätä minä olen aina ihmetellyt. Miksi Jumala vaati perheiden hylkäämistä ja hajoamista ? Miksi maallista isää tulisi kutsua?exegeetti kirjoitti:Te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä. Sen tähden isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaassa." Efes.2:19; Matt.23:9.
Samoin Jeesuksen sanat Luukkaan 14 luvussa saavat minut voimaan pahoin; hän vaatii uskovia luopumaan isästä, äidistä, vaimosta, lapsista veljistä, sisarista ja seuraamaan vain häntä. Tämä, jos mikä osoittaa täydellistä itsekkyyttä ja joka on täysin rakkauden vastakohta.
Perheensä hylkääviä paheksun mitä suurimmassa määrin.
- Jaakko Ahvenainen
Ilmeisesti juuri tähän vedoten edesmennyt esimieheni vaati minulta kokoaikaista panosta työssäni seurakunnassa, lainkaan suomatta minulle armoa, saada edes hieman lisäaikaa perheelleni. - Muutoin pahoin epäilen asian olevan tulkintakysymys.
Tietysti voisin kaivella hyllystäni eri tulkintoja tälle, mutta en viitsi. Tämä palsta ei ole sen arvoinen, että moista vaivaa viitsisin nähdä.
Paheksumisestasi kiittäen. Paheksuttava.
Tietysti voisin kaivella hyllystäni eri tulkintoja tälle, mutta en viitsi. Tämä palsta ei ole sen arvoinen, että moista vaivaa viitsisin nähdä.
Paheksumisestasi kiittäen. Paheksuttava.
-
RaM
Voi kuinka samanmielisiä olemmekaan.Ariadna kirjoitti: Samoin Jeesuksen sanat Luukkaan 14 luvussa saavat minut voimaan pahoin; hän vaatii uskovia luopumaan isästä, äidistä, vaimosta, lapsista veljistä, sisarista ja seuraamaan vain häntä. Tämä, jos mikä osoittaa täydellistä itsekkyyttä ja joka on täysin rakkauden vastakohta.
Perheensä hylkääviä paheksun mitä suurimmassa määrin.
Olen aina ollut liki oksennuksen partaalla (Jehovan todistajana ollessanikin) lukiessani Jeesuksen sanoja:
10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.'
10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että tuollaisia laukova lahkojohtaja pitäisi ripustaa kulkusistaan killumaan ja laittaa pieni liekki alle - aluksi vaikka vain kuukaudeksi.
-
Ariadna
Kautta pilviä pitelevän Zeusin, ei ollut tarkoitus rukousaihetta ripiksi muuttaa.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Paheksumisestasi kiittäen. Paheksuttava.
- Jaakko Ahvenainen
RaM!
Noin ihan inhimillisesti ottaen: mikset oksentanut. Se helpottaa yleensä.
Kuitenkin voisin sanoa, ettei edes Raamattu (Vanha testamentti) ole, kuten siinä kirjoitetaan, vaan, miten sitä tulkitaan. Tätä harrastivat eksiilin jälkeen nuo ylen arvostetuiksi tulleet kirjanoppineet, rabbit. Tämä suuntaus vain korostumistaan korostui makkabealais-sotien jälkeen, kunnes Jerusalen vuonna 70 ya. tuhottiin, mutta heidän vaikutuksensa jatkuu edelleen. Jokaisessa juutalaisseurakunnassa on yhä edelleen rabbeja ja heistä ylimmäisenä päärabbi.
Sittemmin myös eri kiristillisten kirkkokuntien omat eksegeetikot, kukin omista näkökulmistaan.
Olkoon Maimonideen ansiona silloisen heprean vokalisointi, tosin vain Raamatun osalta (siis hebr. -aram. kirjoitukset). Nämä eri aikojen rabbien tulkinnat ovat sinänsä kiintoisia ja antavat käsitystä juutalaiseen uskonnolliseen ajatteluun. En pidemmälle jatka, menee jo nyt ohi aiheen.
Noin ihan inhimillisesti ottaen: mikset oksentanut. Se helpottaa yleensä.
Kuitenkin voisin sanoa, ettei edes Raamattu (Vanha testamentti) ole, kuten siinä kirjoitetaan, vaan, miten sitä tulkitaan. Tätä harrastivat eksiilin jälkeen nuo ylen arvostetuiksi tulleet kirjanoppineet, rabbit. Tämä suuntaus vain korostumistaan korostui makkabealais-sotien jälkeen, kunnes Jerusalen vuonna 70 ya. tuhottiin, mutta heidän vaikutuksensa jatkuu edelleen. Jokaisessa juutalaisseurakunnassa on yhä edelleen rabbeja ja heistä ylimmäisenä päärabbi.
Sittemmin myös eri kiristillisten kirkkokuntien omat eksegeetikot, kukin omista näkökulmistaan.
Olkoon Maimonideen ansiona silloisen heprean vokalisointi, tosin vain Raamatun osalta (siis hebr. -aram. kirjoitukset). Nämä eri aikojen rabbien tulkinnat ovat sinänsä kiintoisia ja antavat käsitystä juutalaiseen uskonnolliseen ajatteluun. En pidemmälle jatka, menee jo nyt ohi aiheen.
-
RaM
Raamatun tulkitsemistarve on lähtöisin siinä olevista toteutumattomista ennustuksista. Ensisijaisesti eskatologiasta. Juutalaiset olivat aivan kuin Jehovan todistajat nykyään, se mikä ei odotetusti toteutunut eilen, sen täytyy olla vielä edessä päin. Ennustus ei voi olla väärä.
- Jaakko Ahvenainen
Minä, joka vannon dingireiden nimeen, pidän käsitystäsi toistaiseksi väärinkäsityksenä. Tämän estämättä, mitä sanonut julkisesti olet, on ollut minulle lähes sama, mitä tappo, mutta pidä hyvänäsi. Tottahan latelit, enkä minä ihmisiltä armoa ano -saati synninpäästöä pakanoilta.Ariadna kirjoitti:Kautta pilviä pitelevän Zeusin, ei ollut tarkoitus rukousaihetta ripiksi muuttaa.
- Jaakko Ahvenainen
Tai jo sitä ennen ihmiselle selittämättömistä luonnon lainalaisuuksista.RaM kirjoitti:Raamatun tulkitsemistarve on lähtöisin siinä olevista toteutumattomista ennustuksista. Ensisijaisesti eskatologiasta. Juutalaiset olivat aivan kuin Jehovan todistajat nykyään, se mikä ei odotetusti toteutunut eilen, sen täytyy olla vielä edessä päin. Ennustus ei voi olla väärä.
Ei aivan näin, RaM, mutta jos haluat vaihtaa sanan "juutalaiset" sanaan "kirjanoppineet", olemme samoilla linjoilla. Nämä Esran jälkeläiset, muistuttivat hyvin paljon Jehovan todistajia nykyään omine hallintoelimineen, raamatuntulkintoineen, lakeineen ja opetuksineen, jne.