Rukouksista

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Re: Rukouksista

Viesti Kirjoittaja RaM »

Vaihdan toki. Kerro kuitenkin miksi. :?
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ainoastaan siksi, että kirjanoppineet opettivat samoin periaattein, kuin Jehovan todistajat nykyään. Ei tämä kummoisempaa ole. Tekivät omia tulkintojaan Mooseksen laista, alistivat toisia niitä noudattamaan, mutta itse keksivät keinot olla niitä noudattamatta. Näin se meni.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Minusta tuo yhteneväisyys löytyy kuitenkin paremmin tästä:
23:5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausejäsennyksensä leveiksi ja solmionsa suuriksi
23:6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia valtakunnansaleilla,
23:7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään konventeissa, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'vanhin.'
exegeetti

Viesti Kirjoittaja exegeetti »

Olen Lutherin avulla oppinut uuden tavan lähestyä Ramatun kirjoituksiin. Hänen mukaansa "ei ole katsottava mitä sanassa sanotaan, vaan myös kenelle se on sanottu. Jumala on puhunut paljon asioita kansalleen Israelille ja (myös Uuden liiton kansalle, oma huomautukseni), joita hän ei ole puhunut sinulle eikä minulle." Juuri tätä sääntöä ole koettanut kirjoittelullani tällä palstalla osoittaa alusta asti. Se, mitä Jeesus puhui seuraajilleen aikanaan, oli nimenomaan tarkoitettu juuri heille, eikä meille tämän ajan ihmisille. Sen tähden niiden sovittaminen tähän aikaan on turhaa ajan haaskausta. Vastaan Ramin kysymykseen kielillä puhumisesta: Minä en ole saanut pyhän hengen voitelua enkä ole lapseussuhteessa taivaalliseen Isään. En ole enää omasta mielestäni edes kristitty sen jälkeen kun vapauduin Vartiotornin orjuudesta. Olen vapaa mies tutkimaan, mitä Jumala on sanaansa tallentanut oppiakseni tuntemaan hänen tahtonsa. Se riittää minulle.
Raamatuntulkinnan pääsääntö on, ettei sen opetukset ja vertaukset voi merkitä meille muuta, kuin mitä ne merkitsivät niiden ensimmäisille kuulijoille. Siksi olisi ensin pyrittää selvittämään se alkuperäinen tilanne, jossa asia esitettiin. Vain asettumalla ensimmäisten kuulijoiden asemaan voimme kuulla sanoman alkuperäisen kaiun ilman, että omat ajatustottumuksemme häiritsevät opetusta.
Jeesuksen Vuorisaarna on tästä hyvä esimerkki. Hänellä oli siinä kaksi kuulijakuntaa: opetuslapset ja muu kuulijakunta. Mutta varsinainen opetus oli tarkoitettu hänen opetuslapsilleen. Puheessa on piirteitä, jotka sopivat ainoastaan heidän elämäänsä. Suosittelen sen lukemista.
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

Lutherin ja muidenkin pönttöjen avulla oppii rukoilemaan ja keksimään mielikuvitteellisia ikä yms.asioita.
tool ja öl on elämää.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Olet kunnioitettavan selkeä ja perustelukykyinen teksteissäsi, hyvä H.R.
Raamatuntulkinnan pääsääntö on, ettei sen opetukset ja vertaukset voi merkitä meille muuta, kuin mitä ne merkitsivät niiden ensimmäisille kuulijoille. Siksi olisi ensin pyrittää selvittämään se alkuperäinen tilanne, jossa asia esitettiin.
Vaikka näkemyksemme joissain asioissa hieman poikkeavat (tuo raamatun tekstien lähestyminen on samanlaista kuitenkin), kommentointiasi on ilo lukea. Siinä on mallia monille nuorille. Kirjoittele vain jatkossakin ajatuksiasi tänne. :D
Vastaa Viestiin