Arskavain kirjoitti:Kieltämättä painava todiste vaikuttaa olevan, vaikka iänmäärityksiä jään kairauksessa kritisoidaan tietyiltä tahoilta lujastikin,
Muistan kuinka jehovantodistajana kritisoin radiohiilimenetelmää ja nyt kun olen hieman paneutunut aiheeseen, niin häpeä on ainoa mieleeni tuleva sana.
sillä homma ei ole pikaisen analyysin tehtyäni läheskään niin helppoa. Epävarmuustekijöitä on olemassa...
Millaisia epävarmuustekijöitä lähinnä tarkoitat ja millaisilla tieteellisillä kriteereillä perustelet epävarmuuden?
ja minulla taas ei näillä näkymin ole aikaa kuin hyvässä lykyssä 30-50 vuotta,
Minulla tuskin edes kolmeakymmentä, mutta en koe sitä minkäänlaisena epävarmuustekijänä sen suhteen mitä kykenen asioita tutkailemaan.
...vaikka onkin hyvä tapa delegoida tapasi mukaan jotkut jutut ns.eksperteille.
Eikä vaan "jotkut", vaan miltei kaikki ja ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että olen vapautunut mielenhallinnnasta, jonka eräs tuotos oli hanttiinpano asiassa kuin asiassa, josta en tiennyt muuta kuin Vt-seuran mielipiteen. Nyttemmin minulle on valjennut, että tiedeyhteisö toimii avoimmuusperiaatteella, jossa esimerkiksi Vartiotorniseuran harrastama tiedon pimittäminen ja vääristely on tehty aina vain mahdottomammaksi.
Ainoa luonnontieteellinen alue, jolla kykenen omaehtoiseen kritiikkiin liittyy sähköön, eikä silläkään ole enää käytännön merkitystä Vartiotorniseuran suhteen sen jälkeen kun Vt-seura hylkäsi Vailin rengasteorian.
Kokonaan toinen asia on sitten ihmisen alkuperän tietolähteenä käytetty opus, jonka kuvaukset ovat käytännössä mahdottomia. Litteän maan kuvaileminen on toki sumerilaisilta perittyä lainaa, mutta homma ei jää siihen. Ihan luonnontieteen pohjalta minua ihmetyttää mm. se paine, jonka alaisuudessa ihmiset olisivat eläneet väitettyyn vedenpaisumukseen asti ja mitä vesihöyryn tiivistyessä vapautunut valtava lämpömassa olisi saanut aikaan jne?
Juu jos katsotaan subjektiivisesti, mutta jos objektiivinen totuus olisi ateistinen maailmankuva, olisi moraali pelkkä sivutuote, oikeaa ja väärää ei olisi, vain eri mahdollisuuksia.
Tarkoitatko, että uskonnottomat ovat kollektiivisesti jotenkin moraalittomampia kuin uskovat ja mikä on kyseisen moraalin mittapuu?
Tuo on juuri uskontojen ongelma, heillä on omat ekspertit.
Käytännössä luonnontieteiden parissa ei ole mahdollisuutta toimia uskottavasti jos esimerkiksi pitää Raamatun ajanlaskua lähtökohtanaan.
Uskon pitäisi olla selvä osoitus todellisuuksista, vaikka niitä ei nähdä. Tähänhän kuulennotkin perustuvat.
Oletan, että kuulentäjillä olivat silmät auki.
Tarkoitin sitä, että jos löydän monimutkaisen laitteen eikä sen tarvi olla monimutkainenkaan, sanotaan vaikka muoviämpäri, niin on sen pakko olla jonkin tekemä...
Ja käytännössä sen pänikänkin pohjassa on aina valmistajan nimi.
Ajattele sitä tiedon ja kirjojen määrää, jos se kaikki selitettäisiin meille ymmärrettävällä tavalla. Mihin se mahtuisi?
Nyt on kyseessä lähinnä yksi kirja, joka on kovin omilla teillään sekä menneen että nykyisen todellisuuden kanssa.
Oma mielipide on, että joillekkin tämän ymmärtäminen on täysin selvää, joillekkin ei.
Tällaisten ymmärtämysten ristiaallokossahan tämä keskustelu velloo.
... emmehän me ymmärrä edes fotosynteesiä, jonka kasvit tajuu

Fotosynteesiin en ole paneutunut, mutta ymmärryksestä yksi hyvä esimerkki on se, että kehittymisestä on parempi tieteellinen näyttö kuin painovoimasta. Painovoimateoria on heikommissa kantimissa kuin evoluutioteoria.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.