Lesken ropo
Evankeliumi Luukkaan mukaan 20:45-47, 21:1-4 Kirkkoraamattu 92
45. Kaiken kansan kuullen Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
46. "Varokaa lainopettajia! He kulkevat mielellään pitkissä viitoissa ja nauttivat siitä, että heitä tervehditään toreilla, he istuvat synagogassa mielellään etumaisilla istuimilla ja pidoissa kunniapaikalla,
47. mutta vievät leskiltä talot ja latelevat pitkiä rukouksiaan vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan heidän tuomionsa."
1. Jeesus käänsi katseensa uhriarkkuun päin ja näki rikkaiden panevan siihen lahjoja.
2. Hän näki myös, kuinka eräs köyhä leskivaimo pani arkkuun kaksi pientä lanttia.
3. Hän sanoi: "Totisesti: tämä köyhä leski antoi enemmän kuin yksikään toinen.
4. Kaikki nuo muut antoivat lahjansa liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi."
Toinen kuninkaiden kirja 12:10,15 Kirkkoraamattu 92
10. Pappi Jojada otti arkun, teki sen kanteen reiän ja asetti sen alttarin luo, Herran temppelin ovelta katsoen oikealle puolelle. Ovella vartiossa olevat papit panivat tähän arkkuun kaiken rahan, joka tuotiin Herran temppeliin.
15. Rahat annettiin työn valvojille, ja he maksoivat niillä Herran temppelin korjaustyöt.
Vartiotorni 1.12.2003 s.14-
Kiitollisuuttamme Jehovalle ei ilmaise niinkään se, miten paljon lahjoitamme, vaan henki, jossa annamme. Jeesus pani tämän merkille katsellessaan ihmisiä, jotka pudottivat lahjojaan temppelin rahalippaisiin. Nähdessään köyhän lesken pudottavan sinne "kaksi pientä, hyvin vähäarvoista lanttia" hän sanoi: "Minä sanon teille totuudenmukaisesti: tämä leski, vaikkakin köyhä, pudotti enemmän kuin he kaikki. Sillä kaikki nämä pudottivat lahjoja liiastaan, mutta tämä pudotti puutteestaan kaikki elatusvaransa, jotka hänellä oli" (Luukas 21:1-4.)
Kannustakoot nämä kiitollisuutta käsitelleet ajatukset meitä tarkastelemaan uudelleen tapoja, joilla osoitamme kiitollisuutemme. Voimmeko kenties antaa enemmän ylistysuhreja Jehovalle ja tukea paremmin maailmanlaajuista työtä aineellisesti?
Vartiotorni 15.7.2009 s.29
... Raamattu korostaa, että Jumalan palvelijoilla on myös mahdollisuus antaa. Muistat ehkä kertomuksen "varattomasta leskestä", jota Jeesus Jerusalemin temppelissä tarkkaili (Luuk.21:1-4). Tuo nainen todennäköisesti hyötyi niistä Mooseksen lakiin kuuluvista järjestelyistä, jotka Jehova oli rakkaudessaan tehnyt leskiä varten. Vaikka hän oli varaton, häntä ei kuitenkaan muisteta sellaisena, joka sai, vaan sellaisena, joka antoi. Hänen anteliaisuuteensa varmasti toi hänelle onnellisuutta, koska kuten Jeesus sanoi, "onnellisempaa on antaa kuin saada" (Apt.20:35). Miten sinä voisit "harjoittaa antamista" ja tuntea sen ansioista onnellisuutta? (Luuk.6:38.)
Evankeliumi Matteuksen mukaan 23:2-4,23 Kirkkoraamattu 92
2. "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
3. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.
4. He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa.
23. "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 6:38 Kirkkoraamattu 92
38. Antakaa, niin teille annetaan. Runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen, annetaan teidän syliinne. Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan."
Apostolien teot 20:35 Kirkkoraamattu 92
35. Kaikin tavoin olen teille osoittanut, että näin, työtä tehden, tulee huolehtia vähäosaisista muistaen Herran Jeesuksen omat sanat: 'Autuaampi on antaa kuin ottaa.'"
Jaakobin kirje 1:27 Kirkkoraamattu 92
27. Puhdasta, Jumalan ja Isän silmissä tahratonta palvelusta on huolehtia orvoista ja leskistä, kun he ovat ahdingossa, ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
Kommentti
Ennen kuin Jeesus huomio köyhän lesken, hän varoitti lainopettajista, jotka kohtelivat leskiä epäoikeudenmukaisesti riistäen jopa heidän talonsa. Lainopettajat olivat asettaneet ihmisille monia vaatimuksia kuten vaatimuksen antaa lahjoituksia temppelin ylläpitoon, vaikka se oli köyhimmille ylivoimaista. Leskikin antoi kaikki varansa, vaikka olisi tarvinnut niitä itsekin kipeästi, osoittaakseen olevansa kuuliainen lainopettajille ja saadakseen muiden hyväksynnän. Jeesus osoitti tämän köyhän lesken välityksellä millaiseen ahdinkoon lainopettajat saattoivat ne, jotka olisivat tarvinneet muiden huolenpitoa ja apua.
Tämä kertomus ei ole tarkoitettu meille esimerkiksi aineellisen lahjoittamisesta Jumalan palvonnassa, eikä varsinkaan esimerkiksi siitä, että aineellisia lahjoituksia tulee antaa kuten leski "kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi".
Raamatun ymmärtämisen opas 1.osa s.725
Herodes Suuri. Antipater (Antipas) II:n ja hänen vaimonsa Kyproksen toinen poika. Historia vahvistaa sen Raamatun esittämän lyhyen kuvauksen tämän miehen luonteesta, jonka mukaan hän oli häikäilemätön, viekas, epäluuloinen, moraaliton, julma ja murhanhimoinen. Hänellä oli isänsä diplomaatin ja opportunistin taidot. On kuitenkin todettava, että hän oli kyvykäs organisaattori ja sotapäällikkö. Josefus kuvailee hänet hyvin vahvaksi mieheksi, joka käsitteli taitavasti hevosia sekä heittokeihästä ja jousta (The Jewish War, I, 429, 430 [xxi, 13]). Luultavasti hänen merkittävin hyödyllinen ominaisuutensa oli se, että hän oli taitava rakentaja. ...
Huomattavin Herodeksen rakennushankkeista, varsinkin raamatulliselta näkökannalta, on Jerusalemissa olleen Serubbabelin temppelin jälleenrakentaminen. Sen rakentaminen tuli valtavan kalliiksi, ja Josefus kuvailee sen olleen todella upea (Jewish Antiquities, XV, 395, 396 [xi, 3]). ...
Herodes rakennutti myös teattereita, amfiteattereita, hippodromeja, sitadelleja, linnoituksia, palatseja, puutarhoja, keisarille omistettuja temppeleitä, akvedukteja, monumentteja ja jopa kaupunkeja. Hän nimesi nämä kaupungit itsensä, sukulaistensa tai Rooman keisarien mukaan. ...
Koska hän oli nimellisesti juutalainen, hän käytti juutalaisista ilmausta "maanmieheni" ja niistä, jotka olivat palanneet Babylonista rakentamaan Serubbabelin temppeliä, ilmausta "isäni". Hänen elämäntapansa kumosi kuitenkin täysin hänen väitteensä, että hän oli Jehova Jumalan palvelija. ...
Herodes oli kaiken aikaa kateellinen, ja hän epäili, että hänen oman perheensä jäsenet, varsinkin hänen poikansa, juonittelivat häntä vastaan; joissakin tapauksissa hänen epäluulonsa olivat aiheellisiakin. Hänen vallanhimonsa ja epäluulonsa saivat hänet sittemmin murhauttamaan vaimonsa Mariamnen, kolme poikaansa, vaimonsa veljen ja isoisän (Hyrkanoksen), joista useat olivat olleet hänen parhaita ystäviään, ja monia muita. Hän turvautui kidutukseen pusertaakseen irti tunnustuksia keneltä tahansa, jolla hän epäili olevan hänen epäluulojaan vahvistavia tietoja.
Herodes yritti rauhoittaa juutalaisia rakentamalla uudelleen temppelin ja antamalla heille tarpeellista apua nälänhädän aikoina. Toisinaan hän huojensi joidenkin alamaistensa veroja. Hänen onnistui jopa saada Augustus myöntämään juutalaisille joitakin etuja eri puolilla maailmaa. Tämä jäi kuitenkin hänen hirmuvaltansa ja julmuutensa varjoon, ja suurimman osan hallintokaudestaan hänellä oli ongelmia juutalaisten kanssa.
Ensimmäinen aikakirja 22:7-10 Kirkkoraamattu 92
7. Daavid puhui Salomolle näin: "Poikani, minä olisin tahtonut itse rakentaa temppelin Herralle, Jumalalleni.
8. Mutta minulle tuli Herran sana: 'Olet vuodattanut paljon verta ja käynyt suuria sotia. Sinä et saa rakentaa minulle temppeliä, sillä olet vuodattanut paljon verta.
9. Mutta sinulle on syntyvä poika, josta tulee rauhan mies. Minä annan hänen elää rauhassa kaikilta vihollisilta, joita hänen ympärillään on. Hänen nimensä on oleva Salomo, ja hänen aikanaan minä annan Israelin olla levossa ja rauhassa.
10. Hän rakentaa minulle temppelin, ja hän on oleva minulle poika, ja minä olen oleva hänelle isä. Minä pidän hänen kuninkaallisen valtaistuimensa vahvana ikiaikoihin asti.'
Kommentti
Tulee myös huomioida, että tämä kyseinen uhriarkku johon köyhä leski lahjoituksensa laittoi oli tarkoitettu temppelin ylläpitämiseen. Nyt tässä tapauksessa oli kyse temppelistä, jonka Herodes oli rakennuttanut oman valtansa tukemiseksi, ei Jumalan palvonnan tukemiseen. Lahjoitetut varat menivät siis ensisijaisesti Herodeksen vallan tukemiseen kuin Jumalan palvonnan tukemiseen.
Jumala ei sallinut Daavidinkaan aiemmin rakentaa temppeliä, koska hän oli vuodattanut sodissa paljon verta. Sallisiko hän nyt myöhemmin Herodeksen rakentaa temppelin, joka elämäntavallaan ei kunnioittanut Jumalaa, jolle temppeli oli omistettu? Hyväksyikö Jumala tässä temppelissä annetun lainopettajien opetuksen? Ei hyväksynyt koska Jeesus tuomitsi heidät hyvin suorin sanoin.
Evankeliumi Matteuksen mukaan 23:13,25-28 Kirkkoraamattu 92
13. "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät.
25. "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolelta, mutta mitä niissä on sisällä: riistoa ja hillittömyyttä!
26. Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisältä, muuten sitä ei saada ulkopuoleltakaan puhtaaksi!
27. "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te olette kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne kyllä ovat kauniita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.
28. Samalla tavoin tekin olette hurskaita ulkonaisesti, ihmisten silmissä, mutta sisältä täynnä teeskentelyä ja vääryyttä.
Kommentti
Oliko siis oikein, että köyhä leski tuki tätä kaikkea lahjoittamalla "kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi"?
Lesken ropo, esimerkki mistä?
Valvoja: Moderaattorit
-
Ariadna
Re: Lesken ropo, esimerkki mistä?
Hiukan lisätietoa temppelin historiaan. Herodeksen aloittama rakennushanke ei valmistynyt täysin siihen mennessä kun temppeli vihittiin käyttöön noin vuonna 18 eKr. Itse Herodes kuoli vuonna 4 eKr. Temppelin muurit jäivät kesken ja temppeli valmistui kokonaisuudessaan vasta vähän ennen sen tuhoa vuonna 70 jKr.Huomattavin Herodeksen rakennushankkeista, varsinkin raamatulliselta näkökannalta, on Jerusalemissa olleen Serubbabelin temppelin jälleenrakentaminen.
Herodes yritti rauhoittaa juutalaisia rakentamalla uudelleen temppelin ja antamalla heille tarpeellista apua nälänhädän aikoina. Toisinaan hän huojensi joidenkin alamaistensa veroja. Hänen onnistui jopa saada Augustus myöntämään juutalaisille joitakin etuja eri puolilla maailmaa.
Varoja rakennustyöhön kerätiin siis Jeesuksenkin toiminnan aikana. Tämä tieto auttaa myös ymmärtämään paremmin Jeesuksen maininnan, kuinka hän tulee rakentamaan temppelin kolmessa päivässä, sillä Jerusalemin temppeli ei näyttänyt hänestä valmistuvan koskaan.
Tähän liittyen Jeesus varmaan nuhteli rikkaita, ilman rahaa eivät työt edisty.
-
Vieras
"Herodes kuoli vuonna 4 eKr"
Tuo väite on tuttu. Mutta joku evankeliumi väittää että Jeesus synnytettiin Herodeksen aikana ?
Tuo väite on tuttu. Mutta joku evankeliumi väittää että Jeesus synnytettiin Herodeksen aikana ?
-
Ariadna
Matteus kirjoittaa juutalaisille tunnetusta kuninkaasta Herodeksesta Matt.2:1 . Luukas taas kreikkalais-roomalaisille tutummista henkilöistä ja mainitsee Quiriuksen olleen Syyrian käskynhaltijana, historian mukaan se oli vuonna 6 jKr.Tuo väite on tuttu. Mutta joku evankeliumi väittää että Jeesus synnytettiin Herodeksen aikana ?
Aikaa jää Jeesuksen syntymälle noin 10 vuotta, minä vuonna hän todella syntyi on tuskin mitään merkitystä.