Haluaisin kysyä ja toivoisin asiallisia vastauksia
Valvoja: Moderaattorit
-
heidi
Haluaisin kysyä ja toivoisin asiallisia vastauksia
Olen entinen helluntailainen, olin siellä kymmenen vuotta ja nyt erossa kymmenen vuotta. Liityin ev.lut.kirkkoon, koska tunsin, että tarvitsen seurakuntaa. Nyt luonani ovat käyneet Jehovan todistajat pääsiäisestä saakka ja vaikka tunnen hyvin raamatun, olen monessa asiassa samaa mieltä, ainakin yksittäisten jakeiden perusteella. Luonani kävivät myös mormoonit ja muslimit.
Olen ihan hukassa.
Onko pelastus siinä, että kuuluu todistajien järjestöön? uskovatko he todella, että Jeesus oli enkeli Mikael?
Voisiko joku antaa hyviä ja selkeitä vastuksia.
heidi
Olen ihan hukassa.
Onko pelastus siinä, että kuuluu todistajien järjestöön? uskovatko he todella, että Jeesus oli enkeli Mikael?
heidi
-
Jakke
Re: Haluaisin kysyä ja toivoisin asiallisia vastauksia
Jos hieman tarkemmin tutustut sivuston sisältöön, niin havaitset kenties, että valtaosa täällä kävijöistä on sitä mieltä, että Jehovan Todistajien oppi tai tapa kohdella jäseniään ei todellakaan ole hyväksi kenellekään.
Jehovan todistajien oppeja koskevat kysymykset voit esittää vaikkapa Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa -osastolle.
Yleisempää uskonnollisaiheista keskustelua käydään osastolla Yleistä uskonnosta.
Tervetuloa palstalle, toivottavasti löydät täältä joitakin vastauksia kysymyksiisi.
EDIT: Siirsin avauksesi paremmin soveltuvaan osastoon.
Jehovan todistajien oppeja koskevat kysymykset voit esittää vaikkapa Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa -osastolle.
Yleisempää uskonnollisaiheista keskustelua käydään osastolla Yleistä uskonnosta.
Tervetuloa palstalle, toivottavasti löydät täältä joitakin vastauksia kysymyksiisi.
EDIT: Siirsin avauksesi paremmin soveltuvaan osastoon.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Ariadna
Kyllä, Jehovan todistajat uskovat, että ainoastaan järjestöön kuuluva "pelastuu".heidi kirjoitti:Onko pelastus siinä, että kuuluu todistajien järjestöön? uskovatko he todella, että Jeesus oli enkeli Mikael?
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopi ... l&start=30
Tässä linkissä käydään keskustelua Mikaelista siinä on perusteluja puolesta ja vastaan.
Vaikeasta aiheesta keskustelette. toivottavasti tästä on hyötyä.
-
Vieras
"olen monessa asiassa samaa mieltä, ainakin yksittäisten jakeiden perusteella"
Tässä onkin jo ensimmäinen ansa. jehovantodistajilla on jopa oma kieli, heidän kielenkäytöstään voi niin sanoa. Se tarkoittaa myös, että he saattavat sanoa Raamatun sisällöstä samansanaisia katsomuksia, mutta tarkoittavat eri asioita.
jehovantodistajien kielestä on näillä entisten todistajien sivuilla oma sanakirjansakin. Kirjastoista löytyvä Kaarina Hakalan kirja "ovelta ovelle" kertoo joitakin esimerkkejä sanallisesta yhteisymmärryksestä, joihin kuuluu erilainen merkityksen tajuaminan.
jehovantodistajat uskovat Mikaeliin, mutta vain sen vuoksi, että se on tämän ajan vartiotornin oppi. Joskus vartiotorni on kirjoittanut, että Mikael tarkoittaa paavia. Tästä voit lukea Pasi Turusen kirjasta "Vartiotorni, valtakunta uudesa valossa" joka myös löytyy kirjastoista.
Jos nyt olet hukassa niin hukastasi hajoaa pohja ja putoat syvään kuiluun, mikäli liityt kyseiseen jäjestöön.
Jehovantodistajat saattavat tuntua kivoilta juuri tuossa tarkoituksessa käydessään, mutta heidän käytöksensä on opetettua ns. rakkauspommitus -toimintaa, eikä vastaa tunteita, tarkoituksena saada mukaan toimintaan, pommitus tarkoittaa vaikuttaa myös siten, että pelkästään rakkaudellisuudesta otettuna et esittäisi heille hankalia kysymyksiä.
Jos taas liittyisit, tulisi sinulle voimaan samanlainen ovityö- ja rakkauspommitusvelvollisuus sekä velvollisuus käräyttää lahkotovereita rikkeistä, pitäisi ruveta katkomaan ihmissuhteita lahkon ulkopuolisiin, ja kun käsky kävisi pomolta, et saisi tevehtiä lahkotoveriasi, koska tämä olisi jostain syystä erotettu.
Tässä onkin jo ensimmäinen ansa. jehovantodistajilla on jopa oma kieli, heidän kielenkäytöstään voi niin sanoa. Se tarkoittaa myös, että he saattavat sanoa Raamatun sisällöstä samansanaisia katsomuksia, mutta tarkoittavat eri asioita.
jehovantodistajien kielestä on näillä entisten todistajien sivuilla oma sanakirjansakin. Kirjastoista löytyvä Kaarina Hakalan kirja "ovelta ovelle" kertoo joitakin esimerkkejä sanallisesta yhteisymmärryksestä, joihin kuuluu erilainen merkityksen tajuaminan.
jehovantodistajat uskovat Mikaeliin, mutta vain sen vuoksi, että se on tämän ajan vartiotornin oppi. Joskus vartiotorni on kirjoittanut, että Mikael tarkoittaa paavia. Tästä voit lukea Pasi Turusen kirjasta "Vartiotorni, valtakunta uudesa valossa" joka myös löytyy kirjastoista.
Jos nyt olet hukassa niin hukastasi hajoaa pohja ja putoat syvään kuiluun, mikäli liityt kyseiseen jäjestöön.
Jehovantodistajat saattavat tuntua kivoilta juuri tuossa tarkoituksessa käydessään, mutta heidän käytöksensä on opetettua ns. rakkauspommitus -toimintaa, eikä vastaa tunteita, tarkoituksena saada mukaan toimintaan, pommitus tarkoittaa vaikuttaa myös siten, että pelkästään rakkaudellisuudesta otettuna et esittäisi heille hankalia kysymyksiä.
Jos taas liittyisit, tulisi sinulle voimaan samanlainen ovityö- ja rakkauspommitusvelvollisuus sekä velvollisuus käräyttää lahkotovereita rikkeistä, pitäisi ruveta katkomaan ihmissuhteita lahkon ulkopuolisiin, ja kun käsky kävisi pomolta, et saisi tevehtiä lahkotoveriasi, koska tämä olisi jostain syystä erotettu.
-
Arskavain
Heippa Heidi!heidi kirjoitti:Olen entinen helluntailainen, olin siellä kymmenen vuotta ja nyt erossa kymmenen vuotta. Liityin ev.lut.kirkkoon, koska tunsin, että tarvitsen seurakuntaa. Nyt luonani ovat käyneet Jehovan todistajat pääsiäisestä saakka ja vaikka tunnen hyvin raamatun, olen monessa asiassa samaa mieltä, ainakin yksittäisten jakeiden perusteella. Luonani kävivät myös mormoonit ja muslimit.
Olen ihan hukassa.
heidi
Älä välitä siitä, että olet hukassa, sillä mitä/miten voisit löytää noiden uskontojen kautta mitään paitsi eri tulkintoja milloin mistäkin.
On parempi olla hukassa löytääkseen, mutta jos luulet tosiaan löytäväsi uskonnoista jotakin niin se on suljettu/rajattu maailma, jossa säännöt korvaavat terveen itsenäisen ajattelun ja kyvyn kuunnella ja keskustella kaikenlaisten ihmisten kanssa.
Nyt olet löytänyt kuitenkin tänne ja moni täällä voi vastata kysymyksiisi;
"Onko pelastus siinä, että kuuluu todistajien järjestöön?"
Kyllä, mutta sinun tulee olla aktiivi jäsen ainakin Jehovan todistajien mielestä. Itse olen sitä mieltä, että jumalahan sen päättää, kuka pelastuu kuka ei, miksi kantaa suunnattomasti huolta omasta pelastumisesta, sillä jumalahan on oikeudenmukainen ja näkee tilanteesi paremmin kuin kukaan ihminen ja olipa hänen tuomionsa suhteesi mikä tahansa, on se oikeudenmukainen ja tuntuu sinusta hyvältä.
"uskovatko he todella, että Jeesus oli enkeli Mikael?"
Uskovat he ja helluntalaiset sun muut eivät usko - sekö ratkaisee pelastautumisesi, kuka Mikael on? Minulle sillä ei ole väliä eikä tosiasiassa muille kuin itsekkäille ihmisille, jotka haluavat kinastella ja unohtaa lähimmäisenä olon, sillä laupias samarialainenkin uskoi, miten uskoi, kuten myös ohi kulkeneet papit, mutta teoilla oli ainoastaan Jeesuksen mukaan merkitystä, sillä samarialainen lahkolaisuudestaan huolimatta auttoi lähimmäistään.
Minulle usko on yhden välimiehen hyväksyminen, ei uskonnon sanelema välimiehenä oleminen, jotka kaikki paljastuvat raamatun määritelmän mukaan vääriksi profeetoiksi, sillä niin paljon puppua ne kaikki ovat syöttäneet ihmisille kautta historian ja pelotelleet milloin milläkin, mutta jos välttämättä kaipaat jonkun yhteisön tukea ja sosiaalista verkostoa, niin se on sinun asiasi ja mielellään niin, että voit hyvin ja annat muiden voida hyvin
Elä ja anna toisten elää
-
Vieras
Pelastusta jehovalahko ei jäsenelleen lupaa vaan ainoastaan toivon, että mitä enemmän teet lahkon haluamia suorituksia ja mitä enemmän käyttäydyt lahkon toivomalla tavalla, sitä suuremmat pelastusmahdollisuudet ovat (= päästä leikkimään nykyään villipedoiksi sanottujen eläinten kanssa maan päällä)
Taivaaseen pääsevien lukumäärän lahko taas tietää yhden tarkkuudella, pitäen heistä kirjaakin, ja heistä lahko täydentää johtoelintään.
Seurakuntaa hakevalle voi jehovalahkokokemuksen perusteella vain sanoa sen yleisen neuvon, että jos jostakin uskontokunnasta on jäseniä uskontojen uhrien tuki ry:n asiakkaina, niin ei tule liittyä kyseiseen uskontokuntaan. Kannattaa tarkistaa.
Taivaaseen pääsevien lukumäärän lahko taas tietää yhden tarkkuudella, pitäen heistä kirjaakin, ja heistä lahko täydentää johtoelintään.
Seurakuntaa hakevalle voi jehovalahkokokemuksen perusteella vain sanoa sen yleisen neuvon, että jos jostakin uskontokunnasta on jäseniä uskontojen uhrien tuki ry:n asiakkaina, niin ei tule liittyä kyseiseen uskontokuntaan. Kannattaa tarkistaa.
-
Kirsieveliina
Hienoisena ongelmana voi olla se, että Jehovan Todistajista ei ole asiallista/kivutonta pääsyä pois, jos joskus myöhemmin niin haluaisi.
Kaikissa uskonnoissa on paljon samaa, mutta ihmiset ovat aina ihmisiä. Tärkeintä on minusta elää hyvää elämää, mitä se itse kullekin merkitseekin.
Kaikissa uskonnoissa on paljon samaa, mutta ihmiset ovat aina ihmisiä. Tärkeintä on minusta elää hyvää elämää, mitä se itse kullekin merkitseekin.
-
toolman
Raamatussa ei taida olla käskyä, että pitäisi olla uskonnollisen yhdyskunnan jäsenkirjastoissa.heidi kirjoitti:Onko pelastus siinä, että kuuluu todistajien järjestöön?
tool ja öl on elämää.
-
heidi
Hei
Kiitos vastauksista, olen vähän epävarma tässä tekniikassa. Mutta harjoittelen. Ensi töikseni jätän todennäköisesti keskustelut todistajien kanssa. En voi luopua perheestäni, olin juuri siskojeni lasten syntymäpäivillä. Nekö täytyisi jättää.
Todistajat varoittelivat minua kovasti etsimästä netistä hakusanalla jehovan todistajat. No, minun oli tietysti pakko etsiä ne sivut.
heidi
Kiitos vastauksista, olen vähän epävarma tässä tekniikassa. Mutta harjoittelen. Ensi töikseni jätän todennäköisesti keskustelut todistajien kanssa. En voi luopua perheestäni, olin juuri siskojeni lasten syntymäpäivillä. Nekö täytyisi jättää.
Todistajat varoittelivat minua kovasti etsimästä netistä hakusanalla jehovan todistajat. No, minun oli tietysti pakko etsiä ne sivut.
heidi
-
Markku Meilo
Näin se menee tiukemmin uskovien jehovantodistajien kanssa.heidi kirjoitti: En voi luopua perheestäni, olin juuri siskojeni lasten syntymäpäivillä. Nekö täytyisi jättää.
Tämähän on Vartiotorniseuran vakavasti esitetty ohje, johon on konventissa sitouduttu yhteen ääneen. Todellinen syy on siinä, että netti on tulvillaan asioita, joita jehovantodistajat ovat kykenemättömiä käsittelemään.Todistajat varoittelivat minua kovasti etsimästä netistä hakusanalla jehovan todistajat.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Mir
Kun jätät keskustelut heidän kanssaan - he jättävät sinut. Uudet jt-tuttavuudet voivat säteillä rakkautta ja välittämistä uudelle kiinnostuneelle, mutta tuo välittäminen on ehdollista ja pinnallista. Kun harvennat kanssakäymistä heidän kanssaan niin sen enemmän he etääntyvät sinusta. Vaikka menetät nämä uudet "ystävät" niin ei sillä ole väliä. Muualta saat varmasti paljon parempia.heidi kirjoitti:Hei
heidi
He varoittelevat siksi, koska netissä on paljon "luopiomateriaalia" ja muutenkin asiaa heidän uskonsa epäkohdista, jotka eivät perustu raamattuun. Kaiken julkituominen on nykyään paljon helpompaa ja jt-liikkeelle on entistä vaikeampaa pitää ihmisiä tietämättömyydessä tällaisena tietotulvan valtakautena.
-
Kletos
Jos haluat keskustella kanssani asiasta, laita yksityisviestiä minulle. Teen parhaillaan Helsingin yliopistossa gradua hengellisestä väkivallasta. Tutkimukseeni osallistuu sekä Jehovan todistajia että mormoneja (eronneita ja vielä mukana olevia). Olen lukenut graduani varten myös paljon oheiskirjallisuutta, joissa puhutaan vahingollisista uskonnoista. Listasi kaikki kolme uskonnollista ryhmää (Jt, MAP ja muslimit) kuuluvat oppirakenteita tarkemmin tutkien kyseiselle listalle.heidi kirjoitti:Olen entinen helluntailainen, olin siellä kymmenen vuotta ja nyt erossa kymmenen vuotta. Liityin ev.lut.kirkkoon, koska tunsin, että tarvitsen seurakuntaa. Nyt luonani ovat käyneet Jehovan todistajat pääsiäisestä saakka ja vaikka tunnen hyvin raamatun, olen monessa asiassa samaa mieltä, ainakin yksittäisten jakeiden perusteella. Luonani kävivät myös mormoonit ja muslimit.
Olen ihan hukassa.
heidi
En tiedä, ovatko vastaukseni selkeitä tai hyviä, mutta heidän opistaan tiedän aika paljon, ja pystyn katsomaan sitä ulkopuolisen silmin, sillä en ole koskaan kuulunut kyseiseen uskontokuntaan (siis JT).
Yksittäisissä jakeissa minäkin olen todistajien kanssa samaa mieltä - toki, uskonhan Raamattuun. Mutta he irrottavat tekstin asiayhteydestään ja luovat yksittäisestä jakeesta omia monimutkaisia tulkintoja. Seuraavalla kerralla kun he esittävät oppinsa tueksi yhtä jaetta, pyydä että luette mielellään ainakin koko luvun ja katsotte, mihin asiaan kyseinen jae oikeasti liittyy.
Kyllä, he uskovat todella, että Jeesus on enkeli Mikael. Pelastus ei löydy JT-järjestöstä. Raamatun mukaan pelastus on Jeesuksessa - ei missään järjestössä.
t. Kletos
-
Arskavain
Olisi kiva tietää, mitä nuo yksittäiset jakeet ovat. Itse olen taipuvainen uskomaan, että kyse on paljolti sellaisista kohdista, joista suuri osa ns. uskovia ovat samaa mieltä kuuluivatpa mihin hyvänsä.Yksittäisissä jakeissa minäkin olen todistajien kanssa samaa mieltä
Elä ja anna toisten elää
-
Kletos
No, yksittäisillä jakeilla tarkoitan tässä sitä, että jos luen Raamatusta minkä tahansa jakeen, niin uskon, että niinhän se on, mitä siinä Raamatussa lukee.
Kyse on tulkinnasta. Klassinen esimerkki on Room.6:7. Jakeessa puhutaan synnistä ja kuolemasta. Mutta siinä missä itse luen koko luvun ja otan jakeen kokonaisuutena (Room.5:12-6:23), irrottaa Jt jakeen kokonaan pois kontekstistään ja sooloilee siitä opin, jolle ei löydy tukea mistään muusta raamatunkohdasta.
Kohta puhuu hengellisestä kuolemasta, eikä siitä omasta mielestäni voi kehittää minkäänlaista oppia syntien häviämisestä fyysisen kuoleman hetkellä.
Yksittäisenä jakeena, myönnän että asia on niin kuin siinä lukee, mutta tulkinta pitää minun mielestäni olla se, mihin yhteyteen jae on kirjoitettu.
Kutsuisinkin JT-oppia "Juudasteologiaksi". Raamatusta voidaan poimia jakeet: "Juudas hirtti itsenä." ja "Mene ja tee sinä samoin." (En muista tarkkaa sanamuotoa). Mutta jos joku soveltaa noista kahdesta jakeesta oman opin ymmärtämättä sitä, mihin asiakokonaisuuteen ne kuuluvat - ollaan aika pahasti pihalla.
Kyse on tulkinnasta. Klassinen esimerkki on Room.6:7. Jakeessa puhutaan synnistä ja kuolemasta. Mutta siinä missä itse luen koko luvun ja otan jakeen kokonaisuutena (Room.5:12-6:23), irrottaa Jt jakeen kokonaan pois kontekstistään ja sooloilee siitä opin, jolle ei löydy tukea mistään muusta raamatunkohdasta.
Kohta puhuu hengellisestä kuolemasta, eikä siitä omasta mielestäni voi kehittää minkäänlaista oppia syntien häviämisestä fyysisen kuoleman hetkellä.
Yksittäisenä jakeena, myönnän että asia on niin kuin siinä lukee, mutta tulkinta pitää minun mielestäni olla se, mihin yhteyteen jae on kirjoitettu.
Kutsuisinkin JT-oppia "Juudasteologiaksi". Raamatusta voidaan poimia jakeet: "Juudas hirtti itsenä." ja "Mene ja tee sinä samoin." (En muista tarkkaa sanamuotoa). Mutta jos joku soveltaa noista kahdesta jakeesta oman opin ymmärtämättä sitä, mihin asiakokonaisuuteen ne kuuluvat - ollaan aika pahasti pihalla.
Viimeksi muokannut Kletos, 17.09.2009 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Arskavain
Huomasin heti ettet ole koskaan ollut todistaja, sillä tuota kohtaa yleisesti käytetään jt kokouksissa varoittavana esimerkkinä, miten ei saa lukea raamattua. Vaivaako sinua edelleen syy ja seuraus pelottelu Helvetistä, johon kuolleet saattavat joutua syntiensä vuoksi?Kletos kirjoitti:Kutsuisinkin JT-oppia "Juudasteologiaksi". Raamatusta voidaan poimia jakeet: "Juudas hirtti itsenä." ja "Mene ja tee sinä samoin." (En muista tarkkaa sanamuotoa). Mutta jos joku soveltaa noista kahdesta jakeesta oman opin ymmärtämättä sitä, mihin asiakokonaisuuteen ne kuuluvat - ollaan aika phasti pihalla.
Elä ja anna toisten elää