Miksi uskon Ramattuun?
Valvoja: Moderaattorit
-
exegeetti
Re: Miksi uskon Ramattuun?
Kirjoitukseni herätti vilkkaan keskustelun ja minulle esitettiin monia kysymyksiä ja huomautuksia sen johdosta, että uskon Raamattuun ja sen Jumalaan. Viittaukseni juutalaisiin ei riittänyt. Esitän tässä nyt lisää perusteluja uskoni puolesta.
Vaikka meillä kaikilla on omat mielipiteemme asioista on meillä kaikilla kuitenkin eräs tekijä, joka asettaa meidät jokaisen samalle lähtöviivalle. Me kaikki kuljemme kohti KUOLEMAA, jota emme voi välttää. Se kohtaa jokaista ihmistä aikanaan kansallisuuteen, kieleen, ihonväriin, rotuun tai uskontoon katsomatta. Se ei pidä kenenkään puolta. Mikä sen aiheuttaa? Kuoleman syyt ovat hyvin moninaiset ja vaihtelevat, mutta perimmäinen syy on SYNTI. Sen Raamattu ilmoittaa hyvin yksiselitteisesti: "SYNNIN PALKKA ON KUOLEMA." Room.6:23. "Joka on kuollut on vanhurskautunut pois synnistä." Room.6:7. Tilit Jumalan kanssa ovat silloin tasan.
Kuolema on hallinnut ihmiskuntaa sen alusta asti. Tuomio, joka langetettiin ensimmäiselle ihmiselle, on totta tänäkin päivänä. "Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." Nämä ovat tutut sanat hautajaisista.
Lääketieteen tohtori geriatri JUKKA LOUHIJA toteaa: "KUOLEMA ON KOODATTU IHMISEN PERINTÖTEKIJÖIHIN." (Katso Helsingin Sanomien kuukausiliitettä kesäkuulta 2008). Ihminen ei tästä geeniperimästä pääse irti omin voimin, se seuraa häntä kehdosta hautaan asti.
Koska se kukee perintönä sukupolvelta toiselle sillä täytyy olla alku. Mistä se on saanut alkunsa? Apinastako? Kehitysopista en ole löytänyt siihen vastausta, mutta Raamatusta kylläkin. Ensimmäinen ihminen Aadam, syyllistyi syntiin ja hänestä se on periytynyt hänen jälkeläisiinsä tähän päivään asti ja jatkuu yhä edelleen. Tästä ymmärrämme erään tärkeän asian: ME OLEMME JOUTUNEET TÄHÄN KUOLEMAN KIROUKSEEN ILMAN OMAA SYYTÄMME. Siitä seuraa että meidät voidaan siitä myös vapauttaa ILMAN OMIA PONNISTUKSIAMME. Apostoli ymmärsi tämän ihmisen tilan aivan oikein kirjoittaessaan: "Niin kuin YHDEN IHMISEN tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös YHDEN IHMISEN kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskautetuiksi."
Room.5:12,14,19. Ensimmäinen ihminen, Aadam, aiheutti suvulleen kuoleman, toinen ihminen, Jeesus Kristus, tuo heille elämän aikanaan. 1.Kor.15:45.
Geeniperinnön vaikutusta opetettiin jo alkuperäiselle Israelin kansalle profeetta Hesekielin kautta. Hän kirjoittaa: "ISÄT SÖIVÄT RAAKOJA RYPÄLEITÄ LASTEN HAMPAAT HELTYIVÄT." 18:1. Eihän lapsia voi syyttää siitä mitä isät ovet tehneet. Kuitenkin he ovat joutuneet käsimään isien pahoista teoista geeniperimän takia. Tämä epäoikeudenmukaisuus tullaan aikanaan oikaisemaan, niin että lapset eivät enää kärsi isien pahoista teoista, vaan kukin vastaa vain omista tekosistaan. Se kuuluu Jumalan kauskantoiseen hallitusohjelmaan. Siitä ajasta sanoo Hesekiel edelleen: "POIKA EI KANNA ISÄN SYNTIVELKAA, EIKÄ ISÄ POJAN. VANHURSKAAN YLITSE ON TULEVA HÄNEN VANHURSKAUTENSA JA SYNTISEN YLITSE ON TULEVA HÄNEN JUMALATTOMUUTENSA. Olisiko minun mieleeni syntisen kuolema, sanoo Herra. Hesek.18:20,23.
Kun lopullinen tuominta loppuun suoritetaan kukin vastaa vain omista teoistaan.
Ilm.20:12. Näin Jumalan sana antaa ihmiskunnalle tulevaisuuden ja toivon. Mutta siihen kuuluu myöskin sellainen osatekijä kuin YLÖSNOUSENUS. Ilman sitä kuolleet pysyisivät kuolleina ikusesti. Mutta nytpä Jumala on luvannut sanassaan palauttaa heidät takaisin elämään ylösnousemuksen kautta. "Niin kuin KAIKKI kuolevat Aadamissa, niin myös KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa., mutta kukin vuorollaan." 1.Kor.15:22,23. "Luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle, - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan tahdosta, kuitenkin toivon varaan." Room.8:20. Siitä se tullaan aikanaan vapauttamaan Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Tämän toivon Jumala haluaa välittää meille Raamatun kautta.
Vaikka meillä kaikilla on omat mielipiteemme asioista on meillä kaikilla kuitenkin eräs tekijä, joka asettaa meidät jokaisen samalle lähtöviivalle. Me kaikki kuljemme kohti KUOLEMAA, jota emme voi välttää. Se kohtaa jokaista ihmistä aikanaan kansallisuuteen, kieleen, ihonväriin, rotuun tai uskontoon katsomatta. Se ei pidä kenenkään puolta. Mikä sen aiheuttaa? Kuoleman syyt ovat hyvin moninaiset ja vaihtelevat, mutta perimmäinen syy on SYNTI. Sen Raamattu ilmoittaa hyvin yksiselitteisesti: "SYNNIN PALKKA ON KUOLEMA." Room.6:23. "Joka on kuollut on vanhurskautunut pois synnistä." Room.6:7. Tilit Jumalan kanssa ovat silloin tasan.
Kuolema on hallinnut ihmiskuntaa sen alusta asti. Tuomio, joka langetettiin ensimmäiselle ihmiselle, on totta tänäkin päivänä. "Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." Nämä ovat tutut sanat hautajaisista.
Lääketieteen tohtori geriatri JUKKA LOUHIJA toteaa: "KUOLEMA ON KOODATTU IHMISEN PERINTÖTEKIJÖIHIN." (Katso Helsingin Sanomien kuukausiliitettä kesäkuulta 2008). Ihminen ei tästä geeniperimästä pääse irti omin voimin, se seuraa häntä kehdosta hautaan asti.
Koska se kukee perintönä sukupolvelta toiselle sillä täytyy olla alku. Mistä se on saanut alkunsa? Apinastako? Kehitysopista en ole löytänyt siihen vastausta, mutta Raamatusta kylläkin. Ensimmäinen ihminen Aadam, syyllistyi syntiin ja hänestä se on periytynyt hänen jälkeläisiinsä tähän päivään asti ja jatkuu yhä edelleen. Tästä ymmärrämme erään tärkeän asian: ME OLEMME JOUTUNEET TÄHÄN KUOLEMAN KIROUKSEEN ILMAN OMAA SYYTÄMME. Siitä seuraa että meidät voidaan siitä myös vapauttaa ILMAN OMIA PONNISTUKSIAMME. Apostoli ymmärsi tämän ihmisen tilan aivan oikein kirjoittaessaan: "Niin kuin YHDEN IHMISEN tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös YHDEN IHMISEN kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskautetuiksi."
Room.5:12,14,19. Ensimmäinen ihminen, Aadam, aiheutti suvulleen kuoleman, toinen ihminen, Jeesus Kristus, tuo heille elämän aikanaan. 1.Kor.15:45.
Geeniperinnön vaikutusta opetettiin jo alkuperäiselle Israelin kansalle profeetta Hesekielin kautta. Hän kirjoittaa: "ISÄT SÖIVÄT RAAKOJA RYPÄLEITÄ LASTEN HAMPAAT HELTYIVÄT." 18:1. Eihän lapsia voi syyttää siitä mitä isät ovet tehneet. Kuitenkin he ovat joutuneet käsimään isien pahoista teoista geeniperimän takia. Tämä epäoikeudenmukaisuus tullaan aikanaan oikaisemaan, niin että lapset eivät enää kärsi isien pahoista teoista, vaan kukin vastaa vain omista tekosistaan. Se kuuluu Jumalan kauskantoiseen hallitusohjelmaan. Siitä ajasta sanoo Hesekiel edelleen: "POIKA EI KANNA ISÄN SYNTIVELKAA, EIKÄ ISÄ POJAN. VANHURSKAAN YLITSE ON TULEVA HÄNEN VANHURSKAUTENSA JA SYNTISEN YLITSE ON TULEVA HÄNEN JUMALATTOMUUTENSA. Olisiko minun mieleeni syntisen kuolema, sanoo Herra. Hesek.18:20,23.
Kun lopullinen tuominta loppuun suoritetaan kukin vastaa vain omista teoistaan.
Ilm.20:12. Näin Jumalan sana antaa ihmiskunnalle tulevaisuuden ja toivon. Mutta siihen kuuluu myöskin sellainen osatekijä kuin YLÖSNOUSENUS. Ilman sitä kuolleet pysyisivät kuolleina ikusesti. Mutta nytpä Jumala on luvannut sanassaan palauttaa heidät takaisin elämään ylösnousemuksen kautta. "Niin kuin KAIKKI kuolevat Aadamissa, niin myös KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa., mutta kukin vuorollaan." 1.Kor.15:22,23. "Luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle, - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan tahdosta, kuitenkin toivon varaan." Room.8:20. Siitä se tullaan aikanaan vapauttamaan Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Tämän toivon Jumala haluaa välittää meille Raamatun kautta.
-
Vieras
"esitettiin monia kysymyksiä ja huomautuksia sen johdosta, että uskon Raamattuun ja sen Jumalaan. Viittaukseni juutalaisiin ei riittänyt. Esitän tässä nyt lisää perusteluja uskoni puolesta"
Sehän se on se lahkolaisen taktiikka että esitettyihin kysymyksiin ei vastata, eikä kielteistä vatausta edes kommentoida, vaan jatketaan uudesta puheenaiheesta, jota sanotaan perusteluksi, ikäänkuin aikaisempiin kumiottuihin perusteluihin ei tulisi vastata.
Ikäänkuin tällä palstalla ei olisi Raamatun tuntemusta.
Sen sijaan puuttuu lahkolaisen kommentti, että hän ymmärtänyt lahkon konstit ja edelleen kommentti, miksi hän siitä huolimatta jatkaa.
Sehän se on se lahkolaisen taktiikka että esitettyihin kysymyksiin ei vastata, eikä kielteistä vatausta edes kommentoida, vaan jatketaan uudesta puheenaiheesta, jota sanotaan perusteluksi, ikäänkuin aikaisempiin kumiottuihin perusteluihin ei tulisi vastata.
Ikäänkuin tällä palstalla ei olisi Raamatun tuntemusta.
Sen sijaan puuttuu lahkolaisen kommentti, että hän ymmärtänyt lahkon konstit ja edelleen kommentti, miksi hän siitä huolimatta jatkaa.
-
Vieras
Voisitko hyvä exegeetti selittää, mikä tarkoitus oli keskellä paratiisia olleella elämän puulla.
-
toolman
Ei se näytä ihan noin olevan, muutenhan ihmiset kuolisisivat sukupuuttoon.exegeetti kirjoitti:Me kaikki kuljemme kohti KUOLEMAA, jota emme voi välttää.
tool ja öl on elämää.
-
PoterO
Siis, Raamatun täytyy olla totta koska ihminen on kuolevainen?
Sitten hieman evoluutiosta ja kuolemasta. Evoluutio teoria ei juurikaan käsittele ihmisen kuolevaisuutta. Lähimmät sukulaisemme (kädelliset) eivät myöskään ole kuolemattomia. Miksi ihminen olisi poikkeus? Ihmistä kuten muitakaan lajeja ei nähtävästi ole suunniteltu kuolemattomiksi.
Sitten hieman evoluutiosta ja kuolemasta. Evoluutio teoria ei juurikaan käsittele ihmisen kuolevaisuutta. Lähimmät sukulaisemme (kädelliset) eivät myöskään ole kuolemattomia. Miksi ihminen olisi poikkeus? Ihmistä kuten muitakaan lajeja ei nähtävästi ole suunniteltu kuolemattomiksi.
-
Vieras
Tehdäänhän autoistakin aina parempia vuosimalleja.
niin, jopa lahkon opeista "parempia" vuosimalleja, joskiin muutos on paljon sidoksissa pyrkimyksiin luoda otollisimpia uhkakuvia.
Miksei siten ihminen sukupolvien myötä saisi parantua geneettisesti
niin, jopa lahkon opeista "parempia" vuosimalleja, joskiin muutos on paljon sidoksissa pyrkimyksiin luoda otollisimpia uhkakuvia.
Miksei siten ihminen sukupolvien myötä saisi parantua geneettisesti
- Alueveli
- Eläkeläinen
Korostuksena vielä, että Veljesseura.org on perustettu jehovantodistajuudesta ja sen lieveilmiöistä keskustelemiseen. Myöhemmin on tullut mukaan koko ajan vahvistuva vertaistukielementti. Palstan tarkoituksena ei kuitenkaan ole tarjota kenellekään mitään uutta uskoa, uskontoa tai myöskään uskonnottomuutta jehovantodistajuuden jälkeen. Jätetään se löytämisen ilo itse kullekin.exegeetti kirjoitti:Aluksi kysyisin, miksi Veljesseura on perustettu? Onko sen tarkoitus todistaa, ettei ole Jumalaa ja että Raamattu on satukirja ja että kehitysoppi on korvannut Luojan olemassaolon? Ymmärtääkseni sen ovat perustaneet entiset Jehovan todistajat, jotka ovat pettyneet Vartiotornin opetukseen, kuten minäkin, ja haluavat paljastaa sen totuuden vastaiset väitteet asemastaan. Jos näin on, olen yksi heistä.
Evoluutioteoriallahan ei muuten ole mitään tekemistä jumalan olemassaolon tai olemattomuuden kanssa. Se ei ota millään tavalla kantaa elämän alkuun, vaan kuvaa elämän kehittymistä. Kuolema on olennainen osa tätä prosessia. Ilman vanhojen sukupolvien poistumista ei elintila riittäisi lajin säilymiseen.
Henkilökohtainen maailmankuvani vertautuu lähinnä ateismiin. Koen uskontojen ja uskon ylipäänsä toimivan ihmisille helposti saatavana ylellisyystuotteena, jota kaivataan paikkaamaan elämässä sattuneita kolhuja. Suon toki ihmisille oikeuden uskoonsa, jos se auttaa heitä pääsemään tasapainoisempaan elämään.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
-
exegeetti
Sinä Vieras, käytät sellaista sanontaa kuin "sehän on niiden lahkolaisten taktiikka." Jos tarkoitat sillä minua, niin pyytäisin sinua ystävällisesti osoittamaan, mikä kohta kirjoituksissani viittaa siihen, kuin olisin jonkun lahkon asialla? Olen jo vuosikymmeniä sitten hylännyt kaikkien kirkkojen ja lahkojen opit, ensimmäisenä luterilaisen kirkon, johon minut jo lapsena oli liitetty perinnäistavan mukaan ilman omaa tahtoani. Voisitko kertoa omasta uskostasi yhtä seikkaperäisesti kuin olen kertonut omastani. Voihan olla mahdollista, että itse olet juuri lahkolainen. Kerro, mitä sinä uskot ja mikä on sinun tulevaisuuden toivosi. Minun toivoni on Raamatun lupaama YLÖSNOUSEMUS. Apt. 23:6
Jos kuvittelet olevasi kristitty, niin kysyn sinulta kuinka paljon olet saanut kestää vainoa kristityn nimen tähden? Paavalin mukaan "jokainen, joka haluaa elää jumalisesti, joutuu vainottavaksi." Koska sinua on viimeksi pahoinpidelty, ruoskittu tai ollut vankilassa, kuten Paavali? 2.Tim.3:12. Hän itse oli siitä elävä esimerkki, miten kristittyjä tässä jumalattomassa maailmaas on kohdeltu.
Olen vapaa kaikista uskonnollisista eksytyksistä enkä myöskään katso olevani tilivelvollinen vastailemaan tällä palstalla esitettyihin monenlaisiin, jopa typeriin kysymyksiin. Jokaisella on mahdollisuus ottaa itse asioista selvää. Niin minäkin teen.
Jos kuvittelet olevasi kristitty, niin kysyn sinulta kuinka paljon olet saanut kestää vainoa kristityn nimen tähden? Paavalin mukaan "jokainen, joka haluaa elää jumalisesti, joutuu vainottavaksi." Koska sinua on viimeksi pahoinpidelty, ruoskittu tai ollut vankilassa, kuten Paavali? 2.Tim.3:12. Hän itse oli siitä elävä esimerkki, miten kristittyjä tässä jumalattomassa maailmaas on kohdeltu.
Olen vapaa kaikista uskonnollisista eksytyksistä enkä myöskään katso olevani tilivelvollinen vastailemaan tällä palstalla esitettyihin monenlaisiin, jopa typeriin kysymyksiin. Jokaisella on mahdollisuus ottaa itse asioista selvää. Niin minäkin teen.
-
Vieras
Tunsin miehen, joka kertoi vankipassinsa tulleen varastetuksi. Joku halusi leuhkia olleensa vankilassa, jatkoi hän. Raamatun hän kertoi itse lukeneensa kannesta kanteen. (vankipassi on vissiin käräjien lähete vankilamatkalle).
Olisin häneltä kysynyt nuo kysymykset, mutta nythän kysymykset ovat myöhässä.
Olisin häneltä kysynyt nuo kysymykset, mutta nythän kysymykset ovat myöhässä.
-
Pehmoluopio
Kuolema ei ole kirous, kuolema on kaunein asia, mikä ihmiselle voi sattua, aivan niin kuin Jehovan todistajan paras kokemus on tulla erotetuksi.exegeetti kirjoitti:ME OLEMME JOUTUNEET TÄHÄN KUOLEMAN KIROUKSEEN
Kuolema mahdollistaa sen, että voi ennen tulevaa loppuaan elää täysillä joutumatta koskaan vastaamaan teoistaan. Koska tämä oli primitiivisen ihmisen mielestä väärin, hän keksi helvetintulen ja ikuisen elämän ja muut kammottavat kidutukset kuoleman jälkeen. Tämä kuuluisa myllynkivijaekin tarkoittaa kammottavaa kuolemaa niin ettei uhrilla ole tsargoja tuonpuoleisessa.
Siitä huolimatta ihmiset eivät riehaannu juuri ennen kuolemaansa vaikka he eivät uskoisikaan helvetintuleen tai muihin kontrollin keinoihin. Se johtuu siitä, että he oikeasti ovat hyviä ja vastuuntuntoisia ihmisiä, mikä puolestaan johtaa siihen, etteivät he ole syntisiä.
Kuolema ei johdukaan synnistä vaan synnin puutteesta.
Hitlerkin, joka pisti kaiken ulosteeksi ennen kuolemaansa ei kuollut syntisyytensä takia, vaan omasta tahdostaan, oman käden kautta.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
- Jaakko Ahvenainen
Ollessani kuuden, äitini pakisti minut mattoja piiskaamaan. Samaan aikaan poikajoukko huuteli minua leikkeihinsä. Mummo kapsahti akkunaan ja tokaisi profeetalliset sanansa: "Ei Jaakko tule, Jakosta tulee pappi". Miksi hän näin teki, en tiedä. Pappia ei pojasta tullut, tuli diakoni.
Kuitenkin tuosta mummon huutelusta aiheutui minulle vuosia kestänyt kiusatuksi tulemisen kierre, mikä alakouluaikoinani johti myös pahoinpitelyyni lähes päivittäin. Tästä ei ollut vara vanhemmille kertoa, jos kerroin, sain selkäsaunan reilusti remmillä. Niin että on tässä nahkapeitturin orsilla myös oltu ja silti poikakerhoa ja pyhäkoulua niin käyty kuin pidettykin. Näet, mikä ei tapa vahvistaa, ainakin persnahkaa.
Tällaisesta vähäisestä ristipaineesta seurasivat erilaiset pelot ja pohjukaissuolen haava sekä itsetunnon romahtaminen, mutta selvitty on. Taipua saatan, en taittua. Ristiinnaulintaakin on montaa luokkaa, Riku ystäväni.
Kuitenkin tuosta mummon huutelusta aiheutui minulle vuosia kestänyt kiusatuksi tulemisen kierre, mikä alakouluaikoinani johti myös pahoinpitelyyni lähes päivittäin. Tästä ei ollut vara vanhemmille kertoa, jos kerroin, sain selkäsaunan reilusti remmillä. Niin että on tässä nahkapeitturin orsilla myös oltu ja silti poikakerhoa ja pyhäkoulua niin käyty kuin pidettykin. Näet, mikä ei tapa vahvistaa, ainakin persnahkaa.
Tällaisesta vähäisestä ristipaineesta seurasivat erilaiset pelot ja pohjukaissuolen haava sekä itsetunnon romahtaminen, mutta selvitty on. Taipua saatan, en taittua. Ristiinnaulintaakin on montaa luokkaa, Riku ystäväni.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 28.09.2009 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jaakko Ahvenainen
Meni piruparalta pupu pöksyyn.Pehmoluopio kirjoitti:Hitlerkin, joka pisti kaiken ulosteeksi ennen kuolemaansa ei kuollut syntisyytensä takia, vaan omasta tahdostaan, oman käden kautta.
-
toolman
Nähtävästi ei kirjaimellinen. YLÖSNOUSEMUS ON JUMALA. JUMALA ei ole maallinen, myöskään YLÖSNOUSEMUS ei ole maallinen tai jotain materiaalia jota on ihminen.exegeetti kirjoitti:Raamatun lupaama YLÖSNOUSEMUS. Apt. 23:6
tool ja öl on elämää.
-
sinner74
- Ylläpitäjä
En vastaa arvon anonyymin puolesta, mutta sattui tarttumaan verkkokalvolleni...exegeetti kirjoitti: Jos kuvittelet olevasi kristitty, niin kysyn sinulta kuinka paljon olet saanut kestää vainoa kristityn nimen tähden? Paavalin mukaan "jokainen, joka haluaa elää jumalisesti, joutuu vainottavaksi." Koska sinua on viimeksi pahoinpidelty, ruoskittu tai ollut vankilassa, kuten Paavali? 2.Tim.3:12. Hän itse oli siitä elävä esimerkki, miten kristittyjä tässä jumalattomassa maailmaas on kohdeltu.
UMMK:n* mukaan tuo lainaamasi raamatunjae menee seuraavasti: "jokainen, joka on pikkuisen vaan ei mitenkään parantumattomasti kahju, eikä huomioi muiden ihmisten näkökantoja, joutuu naurettavaksi".
Miksi kristillisyyteen liittyy noin läheisesti tuo ajatus siitä että MINÄ olen oikeassa ja kaikki muut väärässä? Miksi kristillisyyden lähtökohta on saada muut ajattelemaan kuten sinä, eikä se että SINÄ oppisit ymmärtämään muiden näkökantoja? Mistähän ihmeestä kaikki suvaitsemattomuus ja rasismi ja muu epäsosiaalinen käytös kumpuaa, ellei tuollaisesta kristillisestä ajatusmaailmasta? Kristillisyyden voi toki korvata esimerkiksi islamilla ilman että seuraukset muuttuvat sen parempaan suuntaan.
*Uuden Maailman Mikon Käännös
Olet kuitenkin näköjään velvollinen julistamaan näkemyksiäsi täällä. Miksi et olisi myös tilivelvollinen puolustamaan niitä muutamalla järkeenkäyvällä argumentilla? Vai onko niin että kun järki loppuu niin ylimielisyys alkaa?exegeetti kirjoitti: Olen vapaa kaikista uskonnollisista eksytyksistä enkä myöskään katso olevani tilivelvollinen vastailemaan tällä palstalla esitettyihin monenlaisiin, jopa typeriin kysymyksiin. Jokaisella on mahdollisuus ottaa itse asioista selvää. Niin minäkin teen.
And Justice For All
-
exegeetti
Miksi kyselet "elämän puusta," vieras? Lue Raamatusta, siellähän sen tarkoitus on selitetty.