Arskavain kirjoitti:Ei todellakaan! Jeesus tarkoittaa, että kaikki elämä/yksilöt ovat yhtä arvokkaita
, jotka lunastetaan samasta hinnasta( - ottamatta kantaa, miten nyt lunastusperiaatteen haluammekin ymmärtää.)
Olen aivan päinvastaista mieltä. Sinä sekoitat uskonnon määritelmän Jeesuksesta omaan määritelmään. Koska se on aiheuttanut sinulle ahdistavaa oloa niin ajattelet, että Jeesuksen opetus on ahdistavaa.
Olettamuksesi minusta osui harhaan. Jesuksen opetus ei minua ahdista, useitä kymmeniä uskovaisia olen sen nähnyt ahdistavan.
"Rakasta lähimmäistä kuin itseäsi" on hyvä lähtökohta tarkastella Raamatun sivuilta millainen Jeesus oli ihmisenä. Täydellisenä ihmisenä hänen tulisi täyttää koko rakkauskäsite.
Jehovan todistajille on opetettu kreikan rakkausmääritelmä, lähdetään siis siitä ja katsotaan väittämääsi:- "Jeesus tarkoittaa, että kaikki elämä/yksilöt ovat yhtä arvokkaita"- pitääkö tuo paikkaansa.
1. agapee ; Pyyteetön ja korkein rakkauden muoto, mikä antaa itsestään ja luopuu omastaan toisen hyväksi.
2. filia: Ystävän rakkaus, rakastaa niin kuin ystävää: halu olla ystävän kanssa, viettää aikaa hänen kanssaan, jakaa salaisuuksia ja elämän kokemuksia.
3. storge: Vanhempien ja lasten välinen rakkaus, sisarusten välinen rakkaus, perheenjäsenten välinen keskinäinen rakkaus.
4. eros: Puolisoiden välinen rakkaus; miehen ja naisen välinen sukupuolinen rakkaus.
Eros; siitä olemme varmaan yksimielisiä, Jeesuksen kohdalla se ei täyty, juutalaisella miehelle se oli vajavaisuus.
Storge; Jeesuksen ohjeet perheellisille; Matt.19:29 on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni ....
Matt.10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan...
Matt.8:21. Ja eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." 22.Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa."
Jeesus ei täytä storge rakkautta, eikä opeta sen noudattamista.
Filia; Joh.13:34 käskyn minä annan teille, että rakastatte
toisianne, niinkuin minä olen
teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
Tässä Jeeesus täyttää Filian, rakkaus on rajattua vain ja vain pienelle suljetulle ryhmälle.
Agapee; Matteuksesta lainaamatta kaikille tuttua: Jeesuksesta välittyy kuva aggressiivisesta ihmisestä joka leimaa fariseukset ja kirjanoppineet "hulluiksi ja sokeiksi" "kyykäärmeen sikiöiksi" jotka eivät pääse helvetin tulta pakoon. Sitten..
Kertomus/opetus laupiaasta samarialaisesta ontuu pahasti koska samarialaiset katsottiin alempiarvoiseksi. Lähimmäinen oli juutalainen, mutta jos osat olisivat olleet päin vastaiset, juutalainen auttajana alempiarvoiselle, olisi kyse ollut rajat ylittävästä agapee rakkaudesta,
Rajattua rakkautta on myös kertomuksessa demonien karkoittamisesta sikalaumaan, Jumalan poikana hänen tulisi tietää, etteivät demonit huku, nyt sen sijaan 2000 sikaa hukkui kauniiseen Genetsaretin järveen kalastajien kauhuksi ja kalojen ruuaksi. Ajatteliko Jeesus rakkaudellisesti lähimmäistään ( toisin uskovasta) hänen omaisuutta ja elinkeinoa tuhotessaan. Tässä hän ei luopunut omastaan vaan tuhosi toisen omaisuutta.
Kuolemassakaan hän ei voinut osoittaa rakkauttaan, koska hänet tapettiin aivan samoin kuin Johannes kastaja, he saivat ennenaikaisen kuoleman toisen kädestä,
samoin kuin tuhannet muut Jeesuksen aikalaiset kuolivat roomalaisten toimesta.
Jeesus tosin luulin viimeiseen asti Jumalan pelastavan hänet, ainakin huutonsa perusteella: Jumalani, jumalani ,miksi minut hylkäsit.
Agapee rakkauskaan ei täyty täydellisesti Jeesuksen kohdalla, joten täydellisen rakkauden mittapuusta hän jää vajaaksi, kuten ihmiset yleensä.
Jeesus oli loppuun asti juutalainen rajaten oppinsa ja rakkautensa vain juutalaisille, kuten hänen saarnaamiskäskykin osoittaa, Matt.10:23" sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee".
Yhteenvetona kaikesta tästä: vanhoja Vartiotorneja lukemalla tulee luopioksi ja lukemalla Raamattua menettää uskonsa.