Rakasta itseäsi...

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Ariadna

Re: Rakasta itseäsi...

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Arskavain kirjoitti:lakihenkisyydessään juutalaiset olivat eksyneet tavoitteesta, jonka jeesus todellakin lyhensi perusasioihin.
Oikeastaan Jeesus menee tässä "lyhennyksessä " yli Jumalan tarkoittaman rakkauden. Hän puhuu uhrautuvasta rakkaudesta, antamaan henkensä toisen puolesta, mutta sehän sotii jo Jumalan elämän pyhyyttä koskevaa lakia vastaan.

Marttyyriksi ryhtyminen ei ole mielestäni tervettä rakkauden osoittamista. Siinä on jo ruimasti itserakkautta mukana.
Tätä et varmaan tarkoittanut.

Mooseksen Laki antoi terveet välineet rakkauden osoittamiseen, ei siihen mitään ihmisuhria tarvinnut. Eikä tarvitse edelleenkään.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:Mooseksen Laki antoi terveet välineet rakkauden osoittamiseen, ei siihen mitään ihmisuhria tarvinnut. Eikä tarvitse edelleenkään.
Kuten hyvin tiedät kreikassa rakkaus-käsitteen ilmaisemiseksi tarvitaan kolme eri käsitettä. Kuten toisaalla olen osoittanut Jeesuksessa Kristuksessa (kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan) kristillinen dogmin mukaan, minkä jo Jerusalemin seurakunta määritteli, vanha Moosekselle annettu laki-liitto kokonaisuudessaan täytettiin. Tässä uudessa rakkauteen nimenomaisesti perustuvassa liitossa otettiin huomioon ei ainoastaan israelilaiset (juutalaiset) tai heidän keskuudessaan eläneet, vaan kaikki ihmiset. Tämä ero saattaa vaikuttaa vähäiseltä, mutta inhimillisessä todellisuudessa se ei sitä ole.

Edit: Muutettu verbit käsitteiksi
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 02.10.2009 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arskavain

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Ariadna kirjoitti:
Arskavain kirjoitti:lakihenkisyydessään juutalaiset olivat eksyneet tavoitteesta, jonka jeesus todellakin lyhensi perusasioihin.
Oikeastaan Jeesus menee tässä "lyhennyksessä " yli Jumalan tarkoittaman rakkauden. Hän puhuu uhrautuvasta rakkaudesta, antamaan henkensä toisen puolesta, mutta sehän sotii jo Jumalan elämän pyhyyttä koskevaa lakia vastaan.
Ei todellakaan! Jeesus tarkoittaa, että kaikki elämä/yksilöt ovat yhtä arvokkaita, jotka lunastetaan samasta hinnasta( - ottamatta kantaa, miten nyt lunastusperiaatteen haluammekin ymmärtää.)

Todellinen rakkaus ei ahdista/pakota/tuomitse/syyllistä/manipuloi/ vaan hyväskyy toisen sellaisen kuin hän on. Toisten hyväksyntä lähtee mielestäni siitä, että hyväksyy ensin itsensä. Sellaiset ihmiset eivät myöskään liehakoi toisa hakien toisten hyväksyntää pakonomaisesti. Sellaisten ihmisten seura on miellyttävää, mutta saattaa herättää suurta ärtymystä tai vallantavoittelun (itsekkyyden) ilmenemismuotoja, kuten yllä olevia lueteltuja asioita niitä kohtaan joilla rakkautta on vähemmän.
Elä ja anna toisten elää
Arskavain

Sellaisten ihmisten seura on miellyttävää, mutta saattaa herättää suurta ärtymystä tai vallantavoittelun (itsekkyyden) ilmenemismuotoja, kuten yllä olevia lueteltuja asioita niitä kohtaan joilla rakkautta on vähemmän.
Pakko korjata itse: Sellaisten ihmisten seura on miellyttävää, mutta saattaa herättää suurta ärtymystä tai vallantavoittelun (itsekkyyden) ilmenemismuotoja niissä, joilla rakkautta on vähemmän.
Elä ja anna toisten elää
Jaakko Ahvenainen

Ariadna kirjoitti:Oikeastaan Jeesus menee tässä "lyhennyksessä " yli Jumalan tarkoittaman rakkauden. Hän puhuu uhrautuvasta rakkaudesta, antamaan henkensä toisen puolesta, mutta sehän sotii jo Jumalan elämän pyhyyttä koskevaa lakia vastaan.

Nyt höpötät. Vanhimmat tätä (rakkautta) koskevat tekstit ovat Paavalilta 1. Kor 13:
1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta (agape), olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta (agape), ei se minua mitään hyödyttäisi.
4 Rakkaus (agape) on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13 Niin pysyvät nyt usko (pistis), toivo (elpis), rakkaus (agape), nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus (agape)

Koko korinttilaiskirjeen em. luku puhuu epäitsekkäästä, uhrautuvasta, rakkaudesta. Jos paremmin tämän suomentaa taidat, tee se.

Edit: Miten tämä potkiutuu yli Jehovan? Kristittyjen keskuudessa Jeesus käsitettiin Jehovan lähettämäksi vapahtajaksi, joka täytti lain, mutta ei omien sanojensa mukaan sitä kumonnut. Ks. Joh. 3:16 - agape-sielläkin.
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 02.10.2009 20:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ariadna

"Lyhennyksellä "tarkoitin tätä käskyä, jonka Jeesus antoi ennen kuolemaansa ja sanoi kuinka hänen seuraajansa tunnistettaisiin samanlaisesta uhrautuvaisuudesta ja keskinäisestä rakkaudesta mitä hänellä oli opetuslastensa kanssa. Uhrautuminen kuului tuohon määritelmään
Johan.13:34. Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.

Arskavain puhui Jeesuksen käskystä, miksi siihen pitäisi nyt Paavalikin sotkea. Hänhän on itserakkauden perikuva, legendan mukaan tahtoi kuollakin pahemmin kuin Jeesus. Höpötä sinä Jaakko siihen mitä tahdot. Minä puhun siitä miten Jeesuksen seuraajat kokevat Jeesuksen rakkauden määreen. Se on itsetuntoa murentavaa ja uhrautuvaa rakkautta, joka tuhoaa normaalin itsekunniotuksen ja saa ihmiset näkemään itsensä aina huonossa valossa. Sen mukaan ei koskaan ole tarpeeksi hyvä.
Arskavain

Minä puhun siitä miten Jeesuksen seuraajat kokevat Jeesuksen rakkauden määreen. Se on itsetuntoa murentavaa ja uhrautuvaa rakkautta, joka tuhoaa normaalin itsekunniotuksen ja saa ihmiset näkemään itsensä aina huonossa valossa. Sen mukaan ei koskaan ole tarpeeksi hyvä.
Olen aivan päinvastaista mieltä. Sinä sekoitat uskonnon määritelmän Jeesuksesta omaan määritelmään. Koska se on aiheuttanut sinulle ahdistavaa oloa niin ajattelet, että Jeesuksen opetus on ahdistavaa.
Elä ja anna toisten elää
Jaakko Ahvenainen

Ariadna kirjoitti:Minä puhun siitä miten Jeesuksen seuraajat kokevat Jeesuksen rakkauden määreen. Se on itsetuntoa murentavaa ja uhrautuvaa rakkautta, joka tuhoaa normaalin itsekunniotuksen ja saa ihmiset näkemään itsensä aina huonossa valossa. Sen mukaan ei koskaan ole tarpeeksi hyvä.
Mitä tekemistä Vartiotornin seuraajilla on Jeesuksen seuraajien kanssa, ei mitään. Tätäpä sopii höpöttää. Raamatun tulkinta ei ole Vartiotornin tutkistelua ja tulkintaa. -Tosin ei Jeesus viinistä kieltäytynyt, mutta tuskin se sentään on Rutherfordin viskinlipittelyyn verrattavissa. Mitä tällä on aiheen kanssa tekemistä! Vaikkapa näin: missään kohdin UT:a Jeesus ei kieltänyt käyttämästä ihmisen omaa henkilökohtaista ymmärrystä, päin vastoin - vaan, Rutherford kielsi. Tästä syystä mm. puhutaan rakkaudellisuudesta, jolla ei ole mitään tekemistä agapeen kanssa. On syntynyt rakkauden neljäs käsite, negatiivinen rakkaus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nasaretilaisen käskyt on nähtävä oikeassa valossa, kokonaisuutena. Ei tuolla viimeiseksi käskyksi edellä sanotussa käskyssä tarkoitettu kumota mitään, mitä hän aikaisemmin oli neuvonut. Tuo käsky tuo rakkaudellisen vivahteen korostuksen esim. silloin kun opetuslapsien piti peseskellä toistensa jalat.
Jaakko Ahvenainen

Vieras kirjoitti:Nasaretilaisen käskyt on nähtävä oikeassa valossa, kokonaisuutena. Ei tuolla viimeiseksi käskyksi edellä sanotussa käskyssä tarkoitettu kumota mitään, mitä hän aikaisemmin oli neuvonut. Tuo käsky tuo rakkaudellisen vivahteen korostuksen esim. silloin kun opetuslapsien piti peseskellä toistensa jalat.
Pyydän anteeksi, mutta nyt en oikein ymmärtänyt, mitä arvoisa "Vieras" tarkoittaa. Voisiko hän täsmentä ja auttaa minuakin ymmärtämään.
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

Arskavain kirjoitti:Näin ollen voimme aina valita itse, mitä olemme ja miten toimimme kulloinkin, mutta se vaatii oikeasti kovaa työtä ja henkistä kasvamista.
Tuotakin voisi miettiä vielä lisää. Mehän aina ei olla oltu.
tool ja öl on elämää.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Minäkään en ymmärrä. Mutta ei siinä häpeämistä ole kun on näinkin suurista asioista kysymys.

Sanassa sanotaan että ymmärrystä voi rukoilla, joku viisas voi muistaa että pitääkin rukoilla, nyanssejahan riittää.

Salomo esitetään, jos voi muistaa, viisaana henkilönä Raamatun hahmoista. Voinemme ainakin olettaa hänenkin rukoilleen ymmärrystä, minä ainakin olisin Salomona rukoillut paljon ymmärrystä.
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

Vieras kirjoitti:minä ainakin olisin Salomona rukoillut paljon ymmärrystä.
Kirjoittaja on saanutkin niin.
tool ja öl on elämää.
Jaakko Ahvenainen

toolman kirjoitti:Kirjoittaja on saanutkin niin.
Näin myös ymmärsin.
Ariadna

Arskavain kirjoitti:Ei todellakaan! Jeesus tarkoittaa, että kaikki elämä/yksilöt ovat yhtä arvokkaita
, jotka lunastetaan samasta hinnasta( - ottamatta kantaa, miten nyt lunastusperiaatteen haluammekin ymmärtää.)
Olen aivan päinvastaista mieltä. Sinä sekoitat uskonnon määritelmän Jeesuksesta omaan määritelmään. Koska se on aiheuttanut sinulle ahdistavaa oloa niin ajattelet, että Jeesuksen opetus on ahdistavaa.

Olettamuksesi minusta osui harhaan. Jesuksen opetus ei minua ahdista, useitä kymmeniä uskovaisia olen sen nähnyt ahdistavan.

"Rakasta lähimmäistä kuin itseäsi" on hyvä lähtökohta tarkastella Raamatun sivuilta millainen Jeesus oli ihmisenä. Täydellisenä ihmisenä hänen tulisi täyttää koko rakkauskäsite.
Jehovan todistajille on opetettu kreikan rakkausmääritelmä, lähdetään siis siitä ja katsotaan väittämääsi:- "Jeesus tarkoittaa, että kaikki elämä/yksilöt ovat yhtä arvokkaita"- pitääkö tuo paikkaansa.

1. agapee ; Pyyteetön ja korkein rakkauden muoto, mikä antaa itsestään ja luopuu omastaan toisen hyväksi.
2. filia: Ystävän rakkaus, rakastaa niin kuin ystävää: halu olla ystävän kanssa, viettää aikaa hänen kanssaan, jakaa salaisuuksia ja elämän kokemuksia.
3. storge: Vanhempien ja lasten välinen rakkaus, sisarusten välinen rakkaus, perheenjäsenten välinen keskinäinen rakkaus.
4. eros: Puolisoiden välinen rakkaus; miehen ja naisen välinen sukupuolinen rakkaus.

Eros; siitä olemme varmaan yksimielisiä, Jeesuksen kohdalla se ei täyty, juutalaisella miehelle se oli vajavaisuus.
Storge; Jeesuksen ohjeet perheellisille; Matt.19:29 on luopunut taloista tai veljistä tai sisarista tai isästä tai äidistä tai lapsista tai pelloista minun nimeni ....
Matt.10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan...
Matt.8:21. Ja eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." 22.Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa."
Jeesus ei täytä storge rakkautta, eikä opeta sen noudattamista.
Filia; Joh.13:34 käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
Tässä Jeeesus täyttää Filian, rakkaus on rajattua vain ja vain pienelle suljetulle ryhmälle.

Agapee; Matteuksesta lainaamatta kaikille tuttua: Jeesuksesta välittyy kuva aggressiivisesta ihmisestä joka leimaa fariseukset ja kirjanoppineet "hulluiksi ja sokeiksi" "kyykäärmeen sikiöiksi" jotka eivät pääse helvetin tulta pakoon. Sitten..

Kertomus/opetus laupiaasta samarialaisesta ontuu pahasti koska samarialaiset katsottiin alempiarvoiseksi. Lähimmäinen oli juutalainen, mutta jos osat olisivat olleet päin vastaiset, juutalainen auttajana alempiarvoiselle, olisi kyse ollut rajat ylittävästä agapee rakkaudesta,

Rajattua rakkautta on myös kertomuksessa demonien karkoittamisesta sikalaumaan, Jumalan poikana hänen tulisi tietää, etteivät demonit huku, nyt sen sijaan 2000 sikaa hukkui kauniiseen Genetsaretin järveen kalastajien kauhuksi ja kalojen ruuaksi. Ajatteliko Jeesus rakkaudellisesti lähimmäistään ( toisin uskovasta) hänen omaisuutta ja elinkeinoa tuhotessaan. Tässä hän ei luopunut omastaan vaan tuhosi toisen omaisuutta.

Kuolemassakaan hän ei voinut osoittaa rakkauttaan, koska hänet tapettiin aivan samoin kuin Johannes kastaja, he saivat ennenaikaisen kuoleman toisen kädestä, samoin kuin tuhannet muut Jeesuksen aikalaiset kuolivat roomalaisten toimesta.
Jeesus tosin luulin viimeiseen asti Jumalan pelastavan hänet, ainakin huutonsa perusteella: Jumalani, jumalani ,miksi minut hylkäsit.

Agapee rakkauskaan ei täyty täydellisesti Jeesuksen kohdalla, joten täydellisen rakkauden mittapuusta hän jää vajaaksi, kuten ihmiset yleensä.

Jeesus oli loppuun asti juutalainen rajaten oppinsa ja rakkautensa vain juutalaisille, kuten hänen saarnaamiskäskykin osoittaa, Matt.10:23" sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee".

Yhteenvetona kaikesta tästä: vanhoja Vartiotorneja lukemalla tulee luopioksi ja lukemalla Raamattua menettää uskonsa.
Vastaa Viestiin