Jt:t nuorena naimisiin!
Valvoja: Moderaattorit
-
vanessa
Jt:t nuorena naimisiin!
Eipä ollut kiva herätys tänä aamuna kun lueskelin päivän Turun Sanomia.
Extra-liitteessä s. 16 oli aihe nuorena naimisiin.
Tunnistin heti tytön kuvasta ja jaahas 18 v. ja menny naimisiin....
Jutussa kehuttiin naimisiin menoa nuorena ja kerrottiin kuinka romanttisesti kaikki oli sujunut.
Mutta, eipä tullut jutun kirjoittajalle mieleen kertoa pohjimmaisia syitä nuorena naimisiin menolle ainakaan
tässä tapauksessa! Nimittäin kyseessä on kaksi nuorta jt:tä, joiden on vähän pakko mennä naimisiin jos haluavat olla yhdessä oikeasti ja muuttaa esim. yhteiseen asuntoon asumaan.
Mielestäni 18v. on, huom. ainakin yleensä, liian nuori menemään naimisiin loppuelämäkseen.
Lukiko joku muu jutun? Mitä mieltä olette?
Todella kurjaa, että jutussa ei mainita todellisia syitä tai pohjatietoja nuorten asenteille.
Onko tämä uskonnollista piilopropagandaa, kysyn minä?
Jutussa kehuttiin naimisiin menoa nuorena ja kerrottiin kuinka romanttisesti kaikki oli sujunut.
Mutta, eipä tullut jutun kirjoittajalle mieleen kertoa pohjimmaisia syitä nuorena naimisiin menolle ainakaan
tässä tapauksessa! Nimittäin kyseessä on kaksi nuorta jt:tä, joiden on vähän pakko mennä naimisiin jos haluavat olla yhdessä oikeasti ja muuttaa esim. yhteiseen asuntoon asumaan.
Mielestäni 18v. on, huom. ainakin yleensä, liian nuori menemään naimisiin loppuelämäkseen.
Todella kurjaa, että jutussa ei mainita todellisia syitä tai pohjatietoja nuorten asenteille.
-
Vieras
Re: Jt:t nuorena naimisiin!
En ole nähnyt juttua mutta tämä asiahan on yksi niitä todistajien erikoisuuksia - lapsiavioliitot. Melko monet niistäkin vaan päättyvät ja jotkut ovat täysiä katastrofeja, näitä on tullut nähtyä..vanessa kirjoitti:Eipä ollut kiva herätys tänä aamuna kun lueskelin päivän Turun Sanomia.
-
äänilaiteveli
Eräs jt sukulaiseni meni 17v naimisiin... Seuran kannaltahan se ei ole kovin suotavaa. Pitää olla ohittanut "nuoruuden kukoistuksen" ennen kuin saisi ajatella asiaa. Enää minua ei haittaa yhtään vaikka joku menisi ala-asteella naimisiin. Sillee vaan harmittaa että sit kun pari huomaa kypsässä 18v iässä kuherruskuukauden jälkeen ettei tästä tulekaan mitään, ni mitenkäs eroat..? Ollaankin yhtäkkiä ihan erilaisia. Pitää vaan kituuttaa loppuelämä sen niin täydelliseltä vaikuttaneen puolison kanssa. Toinen vaihtoehto on että toinen eroaa jt porukasta. Yksi pointti asiassa on se, että seurakunnassa mahdollisuudet on niin rajalliset. (löytää kumppani) Hyvällä tuurilla sieltä ei löydy kuin ehkä yksi sopiva. ja siitä sitten. Mutta asia on erittäin mielenkiintoinen. Nykyään tuntuu että kaikki jt nuoret aloittavat seurustelun viim. ennen 19v ikää. Sääliksi käy...
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
-
Ch.K
äänilaiteveli kirjoitti:Eräs jt sukulaiseni meni 17v naimisiin... Seuran kannaltahan se ei ole kovin suotavaa. Pitää olla ohittanut "nuoruuden kukoistuksen" ennen kuin saisi ajatella asiaa. Enää minua ei haittaa yhtään vaikka joku menisi ala-asteella naimisiin. Sillee vaan harmittaa että sit kun pari huomaa kypsässä 18v iässä kuherruskuukauden jälkeen ettei tästä tulekaan mitään, ni mitenkäs eroat..? Ollaankin yhtäkkiä ihan erilaisia. Pitää vaan kituuttaa loppuelämä sen niin täydelliseltä vaikuttaneen puolison kanssa. Toinen vaihtoehto on että toinen eroaa jt porukasta. Yksi pointti asiassa on se, että seurakunnassa mahdollisuudet on niin rajalliset. (löytää kumppani) Hyvällä tuurilla sieltä ei löydy kuin ehkä yksi sopiva. ja siitä sitten. Mutta asia on erittäin mielenkiintoinen. Nykyään tuntuu että kaikki jt nuoret aloittavat seurustelun viim. ennen 19v ikää. Sääliksi käy...
Yhtä vanhinta täältäpäin lainaten "Liha vetää."
Tosiystävät ovat ikuisia.
-
Leviathan
Joskus vuonna naama meidän konventtirundissa oli "pariskunta". Tyttö 14-vuotias ja poika 19-vuotias. Avioliittoa odotellessa. Mielestäni se vaikutti aina hieman oudolta, mutta pienet on piirit ja parinvalinnassa ei kovinkaan vaihtoehtoja välttämättä ole omanikäisistä, monet kun nuorena menevät naimisiin. Ja pienemmissä seurakunnissa kun voi olla 3 nuorta veljeä ja 5 sisarta niin siinähän on "pakko" valita se vähiten kamala, mutta siltikin jotkut jäävät ilman.
Tiedä sitten, oliko nuo syyt tuolle seurustelulle, mutta ihan "normaalia" se ei mielestäni ollut.
Tiedä sitten, oliko nuo syyt tuolle seurustelulle, mutta ihan "normaalia" se ei mielestäni ollut.
Omilla aivoilla ajattelun tärkeys saattaa joskus unohtua, mutta kun totuus alkaa sinua kuristaa ja pääset sen ikeestä, muistat miten sinulle on suotu vapaa tahto.
-
Vieras
ongelma on koska tyttöjä on paljon mutta "veljiä vähän". sitä tulee paineita ottaa kenet vain kunhan pääsee naimisiin kun muuten ei voi elää yhdessä.
-
Vieras
sitä paitsi jt veljet on niin paskoja kun pitäisi olla missi jo nuorena. kilpailu on kovaa ja sitten erotaan, ei mitään järkeä
- Tony
Vt-seuramainen avioliittopolitiikka on omiaan luomaan mahdollisimman huonoja avioliittoja. Nuorena avioon ilman oikeaa seurustelua: oikein hyvä resepti jos halutaan huonoja suhteita. Surkeinta tuossa on se, että kaiken lisäksi eroaminenkin on tehty mahdollisimman vaikeaksi prosessiksi, julkisesta häpeästä seurakunnassa puhumattakaan. Voi vain kuvitella kuinka paljon seurakunnissa on huonosti voivia liittoja siksi että ihmiset eivät uskalla erota.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Vieras
muistan kun oli siinä parikymppinen niin veljet pyöri kuin siat ympärillä etsien sitä kauneinta ja kun se löytyi niin sitten ei järki pelannut siskoillakaan kun oli niin kiire saada se veli satimeen eli kaikilla nuorilla oli tiedossa ettei sitä noin vain löydä jos haluat olla uskollinen järjestölle. itse menin 21v. kihloihin ei meikäläisen kanssa ja vanhimmat tuli oikeesti itkemään että voin purkaa sen kihlauksen vaikka se oli kuitenkin heidän oppien mukaan avioliittolupaus. silloin olin niin ymmällä mutta pidin pääni ja erosin itse lähettämällä kirjeen. vielä tulivat puhumaan että minulle annetaan kaikki anteeksi jos jätän sen miehen. elin kuitenkin kunniallisesti ja olin neitsyt kun menin siviilissä naimisiin.näin se elämä menee. nuoret omat ihanat lapseni mukaan lukien olen neuvonut menemättä edes kasteelle ennen täysikäisyyttä koska ovat kohta teini-iässä ja jo aivopesty että vain sisar kelpaa. ei kelpaa minulle vaan ihminen jota lapseni voi ja haluaa rakastaa, mielummin joku muu kuin jt.
-
Vieras
Tämä aviopuolison metsästys Jt:n keskuudessa on kyllä ilmiö sinänsä. Konventeissa (siis muissakin kuin omissa, englanninkielinen konventtihan on Suomessa tunnetusti se iskupaikka) juostaan joka toinen viikonloppu ja kytätään mistä se kaunein tyttö/komein poika voisi löytyä (jiiteet ovat huomattavan ulkonäkökeskeisiä). Jotkut löytävät ja menevät avioon ja onnekkaimmat saattavat onnistuakin - mutta melko suuri osa ei koskaan löydä koska piirit on vaan liian pienet ja sitten jotkut päätyvät vaan onnettomiin liittoihin. Ja kun olet jo liian vanha (lue yli 25v), mahdollisuutesi löytää ketään ovat entistä huonommat, varsinkin jos olet naispuolinen. Traagista.
Ja kyllähän fakta on se että usein kaiken takana on valtava seksinnälkä. Kun se ei ole luvallista avioliiton ulkopuolella niin sittenhän siihen liittoon on mentävä vaikka melkein pelkän seksin takia - ja sellainenhan on jo auttamattoman surkea lähtökohta.
Ja kyllähän fakta on se että usein kaiken takana on valtava seksinnälkä. Kun se ei ole luvallista avioliiton ulkopuolella niin sittenhän siihen liittoon on mentävä vaikka melkein pelkän seksin takia - ja sellainenhan on jo auttamattoman surkea lähtökohta.
-
toolman
Tuo on aika hyvin sanottu/kirjoitettu.Vieras kirjoitti:Ja kyllähän fakta on se että usein kaiken takana on valtava seksinnälkä. Kun se ei ole luvallista avioliiton ulkopuolella niin sittenhän siihen liittoon on mentävä vaikka melkein pelkän seksin takia - ja sellainenhan on jo auttamattoman surkea lähtökohta.
tool ja öl on elämää.
-
rats
25+ vuotiailla kiire kyllä hellittää, vähän liiankin paljon. Sisarilla esiintyy nirsoilua, parit seurustelevat useita vuosia eivätkä silti päädy yhteen jne. Pyörin itse (miespuolisena) näissä 25-30-sinkkupiireissä ja valikoimat on niin vähissä että monet sisaret ovat selvästi jo luovuttaneet. Heistä tulee vanhojapiikoja, joka näkyy myös suhtautumisessa kunnollisiin veljiin, jotka haluaisivat tutustua lähemmin - ne tyrmätään heti. 18-20-vuotiaat olisivat heti valmiita eikä heillä ole sellaista suojamuuria ympärillään... 25+ ikäiset jt-sinkut eivät yleensä ole luusereita, vaan he ovat esim. opiskelun tai maalaisjärjen takia jättäneet teiniavioitumisen.
Valikoimasta vielä, jos sinkkuja on yhdessä srk:ssa vaikka 4, niistä 2 on vastakkaista sukupuolta. Niin koko lähialueen 10 seurakunnassa (2 kierroskonventtia) on huikeat 20 puolisoehdokasta. Tästä kun karsii rumat, mielenterveysongelmaiset, ylimieliset ja täysin kuivat tyypit pois niin jäljelle jää ehkä yksi... joka on sitten jo vanhapiika eikä halua naimisiin. Life is tough
Valikoimasta vielä, jos sinkkuja on yhdessä srk:ssa vaikka 4, niistä 2 on vastakkaista sukupuolta. Niin koko lähialueen 10 seurakunnassa (2 kierroskonventtia) on huikeat 20 puolisoehdokasta. Tästä kun karsii rumat, mielenterveysongelmaiset, ylimieliset ja täysin kuivat tyypit pois niin jäljelle jää ehkä yksi... joka on sitten jo vanhapiika eikä halua naimisiin. Life is tough
-
Vieras
Sad but true.rats kirjoitti:Valikoimasta vielä, jos sinkkuja on yhdessä srk:ssa vaikka 4, niistä 2 on vastakkaista sukupuolta. Niin koko lähialueen 10 seurakunnassa (2 kierroskonventtia) on huikeat 20 puolisoehdokasta. Tästä kun karsii rumat, mielenterveysongelmaiset, ylimieliset ja täysin kuivat tyypit pois niin jäljelle jää ehkä yksi... joka on sitten jo vanhapiika eikä halua naimisiin. Life is tough
-
Vieras
Jep tämä näkyy mm. siinä että nämä sisaret ovat lakanneet juoksemassa ylimääräisissä konventeissa. Teinithän vaan niissä pyörii + jokunen (säälittävä) yli kolmikymppinen jotka pistävät rajusti silmään..rats kirjoitti: Pyörin itse (miespuolisena) näissä 25-30-sinkkupiireissä ja valikoimat on niin vähissä että monet sisaret ovat selvästi jo luovuttaneet.(
-
rats
Joo, en mäkään ole käynyt englanninkielisessä konventissa moneen vuoteen. Vieläkö siellä on sama meininki?
Jotkut 30+ sinkut ovat kyllä hassun näköisiä: meikkaavat ja pukeutuvat kuin teinit ja haeskelevat konventeista elättäjää - eikun siis miestä. Monesti niillä kyllä on jo äpärälapsi rattaissa.
Jotkut 30+ sinkut ovat kyllä hassun näköisiä: meikkaavat ja pukeutuvat kuin teinit ja haeskelevat konventeista elättäjää - eikun siis miestä. Monesti niillä kyllä on jo äpärälapsi rattaissa.