Jotain hyvää "Vieraistakin"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Jotain hyvää "Vieraistakin"

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Olen seuraillut Veljesseuraa likimain sen perustamisesta alkaen. Toisinaan nimimerkillä "Vieras" kirjoittavat ovat harmittaneet. Ovat olleet nämä harmituksen aiheuttajat lähinnä Jehovan todistajia. Heistä olen ollut aistivinani jotain minulle käsittämätöntä ylpeyttä, sellaista, mitä lähinnä täydellinen tietämättömyys saa aikaan.

Tarkoitan sellaista "hengellistä" tietämättömyyttä, joka oikeuttaa katsomaan ikään kuin ylhäältä korkeuksista alas. Sellaista, joka leimaa paitsi "luopiot" myös muut ihmiset, meidät "maailmalliset" tai "uskonnoitsijat". Samaan korskaan törmäsin eräässä piirikonventissa yli kymmenen vuotta sitten. Koska minut katsottiin "kiinnostuneeksi", olin saanut kutsun rintamerkkeineen kaikkineen, minkä lisäksi olin myös asiallisesti pukeutunut, joten en "veljistä" erottautunut.

Korskaa oli se, että kirkkoani ja myös uskoani "tosi kristittyjen" toimesta vallan vieressäni ivattiin ja pilkattiin mielin määrin. Tämä jäi konventin parhaaksi anniksi minulle. Samaa oivallista antiaan tarjoilevat "Vieraat" näillä sivustoilla. Pyydän kiittää heitä. Näet juuri he ovat olleet työntämässä minua kaiken "rakkauspommituksen" ulkopuolelle ja visusti varomaan pilkkaajien joukkioon liittymästä, vaikka olenkin heistä edelleen kiinnostunut - tosin oppimuutosten ja käyttäytymisensä suhteen. Minulle muodollisesti uskonnottomana tämä sopii vallan mainiosti.

Tämä mainio opetus, minkä "Vieraat" niin usein tarjoavat poikkeaa hyvin suuresti ns. "luopioiden" käyttäytymisestä heidän uskonnollisista taustoistaan tai taustastaan riippumatta. Jo alkeisoppineena tuntemaan jehovantodistajuutta pintaa syvemmältä olen oppinut useimmat "luopioiksi" mollatut tuntemaan varsin avarakatseisina ja nöyrinä ihmisinä. Tämä on äärimmäisen harvinainen ilmiö niitten todellisten Jehovan todistajien kohdalla, jotka "Vieraina" kirjoittelevat - onhan näet niin, että monet "Vieraat" ovat jo itse asiassa luopuneet todistajuudestaan. Tämän olen ilolla mieleeni painanut.

Niin ikään olen hyvillä mielin vastaanottanut ne vuodatukset, joita "vapaaehtoistyö" konventtien puitteissa järjestöön kuuluville yksilöille on aiheuttanut. Tämä olisi varsin korutonta kertomaa, mitä en kuitenkaan julkisuuteen enemmälti saata. Eivät kaikki "edut" ole olleet etuina koetut, pikemminkin raskaana taakkana. Tällaisena myös jehovantodistajuuden ymmärrän, eikä minusta moiseen olisi.

Jatkakaahan järjestönne ja itsenne kehumista, oi "Vieraat". Annatte vahvan todistuksen uskonne perusteista ja sitä onkin hyödyllistä seurata. Kannustan jatkamaan samaan tyyliin. Saapi lampaaksi tekeytynyt susi ainakin oman turkkinsa - tätä sanomaani pidän tosin loukkauksena jaloa eläintä kohtaan.
Tony

Re: Jotain hyvää "Vieraistakin"

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lahkon mielenhallinnasta kärsivien kommentoinnit ovat kieltämättä usein todellisuudesta melkoisesti vieraantunutta tarinointia. Se että ne ovat sen lisäksi säännöllisesti myös ylimielisiä, on surkuhupaista, mutta taustat huomioon ottaen jopa ymmärrettävää.

Jehovantodistajuus kuitenkin perustuu siihen oletukseen että se on Ainoa Oikea Totuus, eikä sellaisissa harhoissa elävälle ole kovin kummoinen suoritus kuvitella olevansa etuoikeutetussa asemassa ihan kaikkiin muihin verrattuna. Kun jehovantodistaja käy hakemassa raporttilappuunsa (ainakin osittaista) katetta ovilta, niin eihän jehovantodistaja ole siellä kuuntelemassa mitä muilla on asiaa, vaan saarnaamassa lahkonsa harhaa Ainoasta Oikeasta Totuudesta. Siinä asetelmassa jehovantodistaja kuvittelee olevansa opettaja ja ovenavaajat näin ollen oppilaitaan. Jehovantodistajalle ei tule mieleenkään asettua ovilla kuuntelijan rooliin, muuten kuin etsiäkseen koukkuja joihin takertua ja tarjota tilalle vt-seuran keksimiä totuuksia.

Koko asetelma lahkossa on omiaan luomaan katteetonta ylimielisyyttä jäsenistössä. Kokoontumisissa ja muissa yhteyksissä jehovantodistajat toistelevat mielellään toisilleen olevansa "Totuudessa", ja kuinka se ja sekin löysi "Totuuden", tai erotettiin siitä. Jehovantodistajuuteen kuuluu myös vahvasti harha siitä että kuulumalla jehovantodistajiin omaa erinomaiset mahdollisuudet paratiisilippuun, ja että missään muussa uskonnossa tuollaista mahdollisuutta ei ole. Kun tuota kaikkea funtsii, niin ei pidä ollenkaan ihmeellisenä että jehovantodistajat ovat ylimielisiä ja valitettavasti joskus myös käyttäytyvät niin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Äkkiä tulisi mieleen yleiseksi tarkoitukseksi ensi vuorovaikutukselle yhteisymmärryksen löytyminen, taikka ainakin se on tärkeässä osassa jos vähänkin ajatellaan ajallista kestoa.

Tuommoisen ovella tavattavan värvärikaksikon kanssa syntyvä yhteisymmärrys sitten, kaksikon puolelta se on vain että omaksu mitä sinulle sanotaan, konstilla millä hyvänsä taikka kaksikko hukkaa aikaansa (ennen vuosimallin 1975 maailmanloppua annettiin lahkon kirjallisessa materiaalissa ohje käyttää vain määräaika kullakin ovella, jotta ennen maailmanloppua mahdollisimman moni kerkeäisi kuulla sanoman).

Mikä sitten olisi oven sisäpuolelta lähestyvän keino yhteisymmärrykseen ? Kaksikkoahan on pyritty varustamaan mahdollisimman hyvin lahkon puolustukseen ja puolustamiseen.

Mitä vieraat sanovat itse ? Miten suhtaudutte oman vanhan kirjallisuutenne, kirjallisuusnäytteiden katsomiseen ? Oven sisäpuolelta lähestyvän kannalta ne omaavat sellaisia hyviä puolia kuin että olisi mielenkiintoista kuulla ne valheeksi. Taikka totuudeksi. Niitä näytteitä on aktiivitodistaja sanonut ainakin propagandaksi ja törkypostiksi, mutta ovat olleet niin poikkeavassa mielentilassa, että ei ole ollut keskustelumahdollisuutta. Niin, suoraan sanoen keskustelukyvyttömiä voimakkaalta kiihtymykseltä, jopa vihalta.

Mitä sanoo kylmähermoinen vieraileva lahkon värvärikaksikon puolikas ? Onko jt:n etu ja hyve, että ei kestä eikä siedä oman kirjallisuutensa käsittelyä ?
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Koskahan Seura julkaisee vilpittömille Jehovan Todistajille oppi-materiaaliksi "Puhu Seuran historiasta, aiemmista/nykyisistä opetuksista ja valon kirkastumisesta perustellen käyttämällä Seuran antamia valmiita vastauksia" ? :mrgreen:

Puhu perustellen on ihan kiva matsku matti meikäläisiä varten. Mutta ei välttämättä sovellu ex-jt:iin, kriittisemmin Seuraan suhtautuviin tai kiinnostuneisiin jotka esittävät hankalia kysymyksiä. Etenkin jos kysymykset pyörivät vain ja ainoastaan Seuran materiaaliin pohjautuen. 8)

Tuskin Seura ikinä julkaisee tuollaista ensimmäisessä kappaleessa mainittua oopusta. Tarkoittaisi että Seuran pitäisi ko oopuksesssa julkituoda todella avoimesti kaikki oppi-muutokset sekä valon kirkastumiset ja yrittää selittää esim. miten jotkut opit sijoittuvat vaihtelevasti ja muuttuneena vähän minne vuoteen tahansa ja selitettynä vähän mihin vuoteen tahansa. Avoimuus on se ensimmäinen asia mihin kaikki mielestäni sortuu.

Ja vaikka tälläinen opus olisi, niin vilpittömällä Jehovan Todistajalla on aina käytössään tm musta pekka-kortti ala Seura: " Mistäs sinä tälläisiä, luopiotkin noista puhuvat, mutta sinä nyt ymmärrät ihan väärin, en tiedä mutta tulen sitten myöhemmin käymään (heh, koska), sekin muuten on sitten kuulemma ihan..."
Näin se menee ja Seuran asentama kuvainnollinen aivopultti luo suojaa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vieras

Mitä mieltä vieraat, jt:t, ovat itse, onko yhteisymmärrys mahdollinen keskustelemalla ?

Vai onko niin että toinen joko omaksuu mitä teillä on tarjottavana taikka te poistutte etsimään sellaisia henkilöitä jotka hyväksyvät vartiotornit pilkkuineen ?

Näyttää vain siltä että ainoa mahdollisuus aloittaa on jt:ien omat julkaisut, koska muut lähtökohdat voi todistaja torjua juuri senkin vuoksi, että kyse ei ole jt:ien painotuotteesta.

Siten se ainoa totuus itsessään on ainoa mahdollinen keskustelukohde, mutta kun siitä perillä oleva ulkopuolinen ei saa siihenkään keskustelukumppania.

mitä vieraat, jt:t itse, tarjoaisivat mielipiteiden vaihtamiseksi ja yhteisymmärryksen hakemiseksi ?
äänilaiteveli

Viesti Kirjoittaja äänilaiteveli »

Jotain hyvää "vieraistakin.." Joo, itse ainakin saan hyvät naurut joka ikinen kerta siitä niin kuuluisasta vieraasta joka kehottaa 'laittamaan pc:n päälle, tulostamaan lahkon vanhoja julkaisuja ja punakynällä viivaamaan ydinkohdat. Ja viemään tietysti ne lahkolaisen postilaatikkoon'. :D
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

äänilaiteveli kirjoitti:Jotain hyvää "vieraistakin.." Joo, itse ainakin saan hyvät naurut joka ikinen kerta siitä niin kuuluisasta vieraasta joka kehottaa 'laittamaan pc:n päälle, tulostamaan lahkon vanhoja julkaisuja ja punakynällä viivaamaan ydinkohdat. Ja viemään tietysti ne lahkolaisen postilaatikkoon'. :D
Jos joku tai jotkut näin toimivat niin mikäs siinä. (tuosta listasta taisi unohtua parkkipaikkojen/konventtien parkkipaikoilla olevien autojen tuulilasinpyyhkimet tms)

Ohimennen sanoen, vilpittömältä Jehovan Todistajalta saattaa nauru loppua lyhyeen mikäli ovella käsitellään vain ja ainoastaan Seuran materiaalia kautta vuosien (sisältäen Seuran kirkastuvan/muuttuvan valon) ja muutamia yksityiskohtia. Mutta onneksi tosi tm Seuran kuvainnollisilla muurahaisilla on ovelta ovelle ainakin yksi takuuvarma juttu : "Mielenkiintoista, palaamme asiaan myöhemmin"... tätä myöhemmin asiaa voi joutua odottamaan hyvinkin kauan mikäli kysymykset olisivat olleet sanotaanko kiusallisia. :wink:

OT: Ja tässä jälleen kerran (vain yleisenä referenssinä) Scientologien edustajan haastattelu mistä hän poistuu koska hänen uskontoaan muka loukataan,,,vaikka juontaja vain esittää kysymyksiä jotka eivät ole käsittääkseni loukkaavia vain päinvastoin rakentavia sekä tiedonhaluisia.
http://www.youtube.com/watch?v=N4Z6kSjsGv8

Jotenkin tuo viimeisin kappale ja linkki tuo mieleen myös vilpittömät Jehovan Todistajat, jollakin lailla enkä välttämättä yleistä.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Vieras

Miten ne jt:t reagoivat niiden muuttuneiden oppiensa osalta huomautukseen, että muussa uskontokunnassa on asia ollut sillä tavoin jo aikaisemmin, mihin jt:t ovat päätyneet vasta myöhemmin.

Kuten vaikkapa että jt:lla olleen määräaikaisen rokotuskiellon aikanakin saatiin rokotuksia ottaa vastaan, ja vältettiin siten myös tuolloin sairauksia ja jopa kuolemaa.

Muuten se sikojen lunssa näkyy olevan semmoinen, että se tappaa jo muutoinkin kuolemaa odottavia, siis muun sairauden heikentämiä. Mitä niitä nyt muutama tapaus on ollut.

Rokotus nyt on perusteltu, kun se on alan mestareilta se suositus.

Käsien pesu on muutoin torjuntakeino, ei erikoisaineilla vaan kunnon saippuapesu. Virukset elävät ovenkahvoissa vissiin noin 1 vrk:n ?
Malachi Constant
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Malachi Constant »

Bergerac kirjoitti:Koskahan Seura julkaisee vilpittömille Jehovan Todistajille oppi-materiaaliksi "Puhu Seuran historiasta, aiemmista/nykyisistä opetuksista ja valon kirkastumisesta perustellen käyttämällä Seuran antamia valmiita vastauksia" ? ... Seuran pitäisi ko oopuksesssa julkituoda todella avoimesti kaikki oppi-muutokset
Tämä olisi Puhu peruutellen -kirja. :D
All of the true things that I am about to tell you are shameless lies. - The Books of Bokonon
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Malachi Constant kirjoitti:Tämä olisi Puhu peruutellen -kirja. :D
:lol: :lol: :lol: Lyhyestä virsi kaunis. Sait minut nauramaan maha kippurassa. Tuli oikein hyvä mieli. Todella ytimekäs vastaus.
Vastaa Viestiin