Arskavain kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, miten te taistelette tai kenties olette voittaneet masennuksen tai muun mielenterveyttä vaivaavan ongelman. Kenties havaintomme voivat auttaa monia ihmisiä tulemaan vahvemmiksi ja nauttimaan elämästä täysimmin...
Ei mitkään terapiat eivätkä pillerit ole auttaneet. Psykologian tehtävänä on sopeuttaa ihminen yhteiskuntaan, joka on mielisairas. Järjissään oleva häkkikana tajuaa olevansa häkkikana ja vain apaattinen kana sopeutuu häkkikanalan oloihin.
Luin kirjan, jonka mukaan karkeasti yksinkertaistettuna narsisti on ihminen, joka on oikeasti hullu, mutta teeskentelee tervettä. Keskeistä minulle on ollut hulluksi tulemisen pelon häviäminen. Sanon vain, että minulla on ollut monenlaisia hattuja elämäni aikana, foliohattu sopii päähäni ihan yhtä hyvin kuin ne muutkin.
Opin kirjasta "Recipes for disaster" sen, että oikeasti joskus ihmisen tulee romahtaa ja psyyke parantaa itsensä, kavereiden tuella, romahduksen kokemisen jälkeen. Kunnon romahdus on parempi kuin terapialla ja lääkkeillä stabiilina pidetty keinotekoinen "mielenterveys".
Minä olen lukenut kasoittain asennekirjallisuutta. Ilmaiseksi netistä saa kirjan "On Truth - the Tyranny of Illusion". Siitä opin käytännössä sen, ettei lapsi ole vanhemmilleen kerta kaikkiaan mitään velkaa ja että, jotta olisi rakkaus, pitää ensin olla vapaus, koska vapaus kasvattaa uteliaisuuden ja kun on utelias, löytää totuuden ja totuus tekee hyveelliseksi ja meitä rakastetaan siksi että me olemme hyveellisiä. Pitää siis uskaltaa olla vapaa. Totuus ei tee vapaaksi vaan vapaus auttaa löytämään totuuden.
Sitten on kirja "Days of War, Nights of Love", joka kertoo muun muassa porvareista, viimeisestä raakalaisheimosta maan päällä, ja siinä aivan erityisesti julkisen mielipiteen sotalaista. Ihmiset, jotka tulevat kadulla vastaan eivät ole yksilöitä, jotka kantavat päässään jotain keskiarvomaailmankatsomusta.
Nyt luen de Mellon kirjaa "Havahtuminen". Tämä on osaltaan minulle jo tuttua, koska olen havahtunut, tullut tietoiseksi. Tietoisuutta voi aina tietysti lisätä.
Minulla on vielä muutama muukin kirja, mutta kun näitä lukee niin yleinen kuva rupeaa hahmottumaan: Vapautuminen ympäristön odotuksista ja paineista.
"INFORMATION" = "IN FORMATION", meidät pakotetaan mekaanisiksi koneen osasiksi eikä siis ole ihmekään ettemme viihdy. De Mello aivan erityisesti sanoo, ettei totuutta voi opettaa. Jehovan todistajatkin opettivat tuota muodostelmaan menemistä, järjestäytymistä, kuvioon asettumista ikään kuin armeijassa. Siinä inhimillinen ja elämä tukahdutetaan. Minusta "työelämä" on sana, johon sisältyy käsitteellinen ristiriita.
Meidät ajtetaan tällaisiin pakkomuodostelmiin jossa me emme viihdy jonkin suuremman tarkoituksen vuoksi, joka ei kuitenkaan koskaan toteudu, koskaan ei viihtyminen kasva.