Miten Veljesseura.org käytännössä toimii?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PAHA

Miten Veljesseura.org käytännössä toimii?

Viesti Kirjoittaja PAHA »

Veljesseura.org toimii kuten mikä tahansa ihmisten muodostama ryhmä, hyvin samalla tavalla kuin Jehovan todistajien seurakunta. Jokaiseen ryhmään muodostuu valtaa pitävä klikki; Jehovan todistajilla vanhimmisto, Veljesseura.orgissa epämääräisempi johtoryhmä.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Teoriassa voit kirjoittaa nimettömänä palstalle. Mutta mikäli olet yhtään pitempään aktiivinen ja/tai esität jyrkkiä mielipiteitä, saat huomiota "viralliselta" taholta. Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa. Samankaltaisuus Jehovan todistajien vanhimmistoon syntyy siinä kohtaa kun henkilöllisyytesi alkaa kiinnostaa. Kukaan palstalla aktiivisesti esiintyvä ei saa olla anonyymi. "Kokouksiin" on osallistuttava tai muuten käy huonosti. Omalla kohdallani painostus alkoi pikku hiljaa jo kauan sitten. Kun en suostunut osallistumaan "miitteihin", alkoi todella ilkeä ja systemaattinen koulukiusaamista muistuttava prosessi jonka tarkoitus oli saada minut joko näyttäytymään tai vaihtoehtoisesti ulos täältä. Viimeinen vaihe keskittyi mustamaalaamiseen ja pelkästään karkottamiseen yhteisöstä. Kaikki operaatioon osallistuneet tietävät mistä puhun.

Jos tätä kannanottoani ei poisteta, sen seurauksena todennäköisesti ainakin alkaa vähättely ja demonisointi. "Hullu" höperoi omia harhojaan! Ei se niin ole!

Mutta uskottava se kaikesta päätellen on. Johtava veli katsoi parhaaksi lähestyä minua heti kun aloin kirjoittaa uudella nimimerkillä, vaikkakin vain harvoin. Jos et liity Veljesseuran seurakuntaan ja ilmaise henkilöllisyyttäsi vanhimmistolle, mieluiten lärvin ja henkilötunnuksen kera, joudut ulos. Sinut siis erotetaan. Kuulostaa tutulta. :)
StereoX

Re: Miten Veljesseura.org käytännössä toimii?

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Kuka on kehoittanut sinua poistumaan palstalta? Ja miten?
"hedelmistään puu tunnetaan"
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Yleisellä tasolla minulla ei ole aavistustakaan, mistä puhut. Tietooni ei ole tullut viittaamaasi käytöstä.
Mutta uskottava se kaikesta päätellen on. Johtava veli katsoi parhaaksi lähestyä minua heti kun aloin kirjoittaa uudella nimimerkillä, vaikkakin vain harvoin. Jos et liity Veljesseuran seurakuntaan ja ilmaise henkilöllisyyttäsi vanhimmistolle, mieluiten lärvin ja henkilötunnuksen kera, joudut ulos. Sinut siis erotetaan. Kuulostaa tutulta. :)
Aluksi arvelin trollahtavien, kapsitettujen viestien olevan internetistä ymmärtämättömän tekstejä. Myöhemmin sattumalta huomasin kyseessä olevan vanhasta kirjoittajasta ja siten viestien tarkoitus onkin ymmärrettävissä enemmän tai vähemmän ilkivaltaiseksi. Siitä syystä lähetin lähetin pienenä vinkkinä trollailun vähentämiseen yksityisviestin, jossa totesin nimimerkkien yhteyden olevan tiedossa. Jos tämän haluaa tulkita yritykseksi urkkia henkilöllisyyttä tai ajaa ulos palstalta, en voi kuin todeta kyseessä olevan pahanlaatuinen väärinkäsitys.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Massetar

Viesti Kirjoittaja Massetar »

En kykenen ymmärtämään palstan ylläpitoon kohdistuvaa kiukkua. Tämä on nettipalsta. Yksityishenkilöiden perustama ja ylläpitämä palsta. Tämä ei ole mitään yhteistä omaisuutta. Tämä ei ole seurakunta tai järjestö tai yhdistys tai hallitus tai mikään muukaan yhteisyritys. Kuka tahansa voi perustaa oman keskustelupalstan ja laatia sinne säännöt. Jos menet netissä mille tahansa palstalle, joudut noudattamaan juuri sen palstan sääntöjä. Et voi mennä palstalle vaatimaan sääntöjen muuttamista. Netissä on käytäntö, että ellei jonkun palstan toiminta miellytä, sieltä voi vapaasti poistua, tai jopa tulla poistetuksi. Tällä palstalla olen törmännyt jopa harvinaisen joustaviin käytäntöihin. Se, että täällä keskustellaa erään uskonnon toiminnasta ja sen seurauksista, ei tee tästä korvaavaa seurakuntaa. Tämä palsta ei myöskään ole yhtäkuin exien yhteisö. Yhteisö on exät, jotka kokoontuvat yhteen ja pitävät yhteyttä tämän palstan ulkopuolellakin. Yhteisö ei ole yhtäkuin yksimielisyys. Täällä käy yksilöitä, joilla on sama tausta, mutta oma elämä. Yksilöt tekevät itsenäisiä päätöksiä ja joutuvat omassa elämässään kantamaan ratkaisujensa seurauksia. Kenenkään yksilön ratkaisuista ei voi syyttää nettipalstaa tai yhteisöä tai ylläpitoa tai yhtään ketään muuta kuin tuota yksilöä, joka ratkaisunsa tekee.

Lisäys: Tämäkin kirjoitus oli oma yksityinen mielipiteeni, ei minkään yhteisön kanta.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Veljesseura on vapaiden ihmisten vapaata kansalaistoimintaa, johon jokaisella on oikeus. Tämä saitti ja foorumi ovat syntyneet tarpeesta: on olemassa joukko suomen kieltä käyttäviä ihmisiä, jotka haluavat jakaa kokemuksiaan jehovantodistajien uskonyhteisössä.

Ei ole olemassa minkäänlaista tarvetta luoda uutta seurakuntaa jehovantodistajien seurakunnan tilalle. Se olisi itse asiassa kauhistus useimmille tätä palstaa lukeville ja tukeville. Kun olemme löytäneet mielen ja sielun vapauden, ei kai ole tarvetta enää sitoa niitä johonkin uuteen samanlaiseen "lahkoon". Veljesseuraan tai semminkään mihinkään tukiyhdistykseen ei tarvitse sitoutua. Kukin päättäköön puolestaan, mihin haluaa sitoutua. On olemassa toipumisen vaiheita, joissa yksilöt elävät ja kasvavat. Toinen kaipaa yhteisöä, toinen vapautta.

On tietysti sanottava, että jehovantodistaja-taustaiselle "vapauden" tai "yksilön" käsite voi olla tyystin uusi. Eli kun on elänyt vuosia yhteisössä, jossa monia elämän perusasioita määritellään ylhäältä, niin se ajatus voi jatkua myös seurakunnasta lähdön jälkeenkin. Siksi voi olla jopa vaikeata määrittää elämänsä suuntaa itsenäisesti.

Se on kuitenkin mielestäni se suunta, johon seurakunnasta lähteneen tai lähtöä tekevän on pyrittävä. Vaikka omien päätösten tekeminen ja oman todellisen itsensä löytäminen voi olla vaikeaa, se kuitenkin kannattaa. Voi tehdä todella typeriä ratkaisuja, joita joutuu katumaan, tai sitten ratkaisuja, joiden huomaa olevan huikean hienoja. Mutta siitähän onkin kyse: vapaana, itsenäisenä yksilönä kehittymisestä sitovan ja ahdistavan massa-ajattelun sijaan.

Toivotan sinut PAHA tervetulleeksi mukaan tähän elämän seikkailuun! Ja esittämään omia mielipiteitäsi ja kaikkea muuta tällekin palstalle! Huomaathan, että tällä palstalla saa ihan oikeasti perustelujen kera "olla mieltä", toisin kuin seurakunnassa :wink:
Religionsfri.
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ei täällä mitään PAHAN tahtoista ole ollutkaan, jotkut asiat johtuvat vain ihmisten vääristä ajatuksista.
tool ja öl on elämää.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

PAHA kirjoitti:Veljesseura.org toimii kuten mikä tahansa ihmisten muodostama ryhmä, hyvin samalla tavalla kuin Jehovan todistajien seurakunta. Jokaiseen ryhmään muodostuu valtaa pitävä klikki; Jehovan todistajilla vanhimmisto, Veljesseura.orgissa epämääräisempi johtoryhmä.
Mutta älä nyt unohda sitä että Jehovan Todistajien kuvainnollisessa verkostoliiketoiminnassa itse TM Jehova toimittaa U&YO:n kautta ohjeet vilpittömien Jehovan Todistajien seurakunta-tasolle.

Mielenkiintoista on myös se, että Veken mukaan luopio-toimintaa (lasketaanko siihen mukaan VSF) johdetaan kansainväliseltä tasolta. Jos VSF lasketaan tähän mukaan niin olen harvinaisen yllättynyt. :lol:

Muita vastauksia olikin tuossa ylempänä.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
nuppu

Viesti Kirjoittaja nuppu »

Mä olen huomannut palstalla myöskin PAHAN mainitsemaa toimintaa. Hienosti tätä markkinoidaan, mutta totuus on sitten kuitenkin toinen... itselläni on aivan vastaavanlainen kokemus tästä palstasta. Mä käytännössä pahoitin mieleni täällä pahemman kerran, vaikka alkuun toivoin, että olisin löytänyt kaltaisiani ihmisiä. Totuus oli kuitenkin toinen ja mielipiteille ei todellakaan annettu minkäänlaista sijaa, vaan kimppuun hyökättiin kuin yleinen syyttäjä. Kyse on siis aikaisemmasta nimimerkistäni.

Sittemmin olen oppinut pitämään mielipiteeni omana tietonani tällä palstalla ja seuraamaan vaan itseäni "fiksumpien" kirjoittelemista. Mutta sellaista se on, elämä. Ihmsen on vaikeaa päästä ulos siitä mihin aikanaan on kasvanut. :wink:
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

nuppu kirjoitti:Totuus oli kuitenkin toinen ja mielipiteille ei todellakaan annettu minkäänlaista sijaa, vaan kimppuun hyökättiin kuin yleinen syyttäjä. Kyse on siis aikaisemmasta nimimerkistäni.
Toivon ettei tätä viestiä tulkita kimppuunhyökkäykseksi, mutta olen yleensä suhtautunut hieman epäillen henkilöihin, jotka vaihtavat nimimerkkiä nettipalstoilla. En ymmärrä syytä siihen, ellei oteta Markku Meilon kaltaisia tapauksia, jotka alkavat kirjoittaa omalla nimellään.

Arvelen, että mahdolliset huonot kokemukset ovat osin seurausta siitä, että ei olla noudatettu netikettiä, mikä puolestaan on nostanut kritiikkiä kirjoittajaa - ei mielipiteitä - kohtaan.

Jos nimerkin vaihto on ok (ja miksi ei olisi), niin missä menee rajat eli kuinka usein on ok vaihtaa nimimerkkiä, jonka takaa kirjoittaa?
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
äänilaiteveli

Viesti Kirjoittaja äänilaiteveli »

PAHA kirjoitti:Veljesseura.org toimii kuten mikä tahansa ihmisten muodostama ryhmä, hyvin samalla tavalla kuin Jehovan todistajien seurakunta.
Wooooooot?? :shock:

Erotetaanko täältä jos harrastaa seksiä ja ei kadu? Hylkäävätkö palstalaiset sinut niin että eivät edes moikkaa sinulle jos nähdään? Aivopestäänkö täälä porukkaa? Tuskin...
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

nuppu kirjoitti:Mä olen huomannut palstalla myöskin PAHAN mainitsemaa toimintaa. Hienosti tätä markkinoidaan, mutta totuus on sitten kuitenkin toinen... itselläni on aivan vastaavanlainen kokemus tästä palstasta. Mä käytännössä pahoitin mieleni täällä pahemman kerran, vaikka alkuun toivoin, että olisin löytänyt kaltaisiani ihmisiä. Totuus oli kuitenkin toinen ja mielipiteille ei todellakaan annettu minkäänlaista sijaa, vaan kimppuun hyökättiin kuin yleinen syyttäjä. Kyse on siis aikaisemmasta nimimerkistäni.
No, nykyinen viestihistoriasi on ainakin minun mielestäni ihan ok eikä käsittääkseni näissä ko viestiketjuissa ole mitään erikoista lukuunottamatta ehkä lukuunottamatta sitä että asiat väittelevät tai ovat samaa mieltä.

Aiemmasta nimimerkki/ vht anonyymi -historiastasi en voi henkilökohtaisesti tietää mitään.

Enkä myöskään voi tietää mahdollisista tulevista nimimerkeistäsi ja keskustelustasi niiden alla. :wink:

Ja ainahan voi proxyjen kautta aukaista seuraavia nimimerkkejä jos jonkun mielestä fiilis tällä foorumilla edellisellä ja sittemmin nykyisellä tai miksei vaikka edellis-edellisellä nimmarilla on tuskaista.

Viljo tuossa aiemmin jo tiivisti joltain osin omaa näkemystään.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

nuppu kirjoitti:Mä olen huomannut palstalla myöskin PAHAN mainitsemaa toimintaa. Hienosti tätä markkinoidaan, mutta totuus on sitten kuitenkin toinen... itselläni on aivan vastaavanlainen kokemus tästä palstasta. Mä käytännössä pahoitin mieleni täällä pahemman kerran, vaikka alkuun toivoin, että olisin löytänyt kaltaisiani ihmisiä. Totuus oli kuitenkin toinen ja mielipiteille ei todellakaan annettu minkäänlaista sijaa, vaan kimppuun hyökättiin kuin yleinen syyttäjä. Kyse on siis aikaisemmasta nimimerkistäni.

Sittemmin olen oppinut pitämään mielipiteeni omana tietonani tällä palstalla ja seuraamaan vaan itseäni "fiksumpien" kirjoittelemista. Mutta sellaista se on, elämä. Ihmsen on vaikeaa päästä ulos siitä mihin aikanaan on kasvanut. :wink:
Palsta on kehittynyt enemmän vertaistukisuuntaan. Anna tulla enemmän ja rohkeasti mielipiteitäsi esiin! Ja sano hanakasti mielipiteesi - niin kuin juuri tuossa teit. Täällä on niin paljon äijämielipiteitä, joten (oletan sun olevan nainen) uutta verta kehiin vaan. Muista, että juttuja lukee kymmenkertainen määrä verrattuna kirjoittajiin. Joka sana merkkaa. Voit olla arvaamattoman arvokas.
Religionsfri.
StereoX

Miten ihmeessä sitten mielipiteiden vaihto toimii? Jokainen puolustaa sitä omaa näkemystään ja totuus on että jos mielipiteet on vahvasti vastakkain ei se yleensä johda mihinkään rakentavaan ratkaisuun tai edes rakentavaan keskusteluun.

Jännää silti, ihmisten pitäs muistaa että täällä kirjoittaa yksilöt ja sana on vapaa. Veljesseuralla ei ole veljesseuran mielipidettä, ei ole mitään yhteisön mielipidettä, eikä kukaan voi sanoa kenenkään nimissä tai minkään nimissä että joku on väärässä. Itse olen nähnyt täällä tosiaan sellaisia keskusteluja joissa topicci menee siinä keskustelijoiden riitelyksi ja en sellaista edes halua lukea, samoin kun en halua lukea sitä että joku herjaa tai ylenkatsoo toisia. Siksi oikeastaan luenkin harvoin ja valikoin otsikoita koska en jaksa lukea kiistelyä, koska harvoin kukaan oman mielipiteensä keskeltä on oikeassa tai väärässä.

Jos aatellaan sitä miten veljesseura toimii niin se ei toimi muuten kuin valvomalla keskustelua. Moderaattoritkin ovat vain ihmisiä joiden kirjoitukset eivät ole mitään linjavetoja vaan mielipiteitä. Sivusta katsovana voin kyllä luvata että jos täällä vaikka suosittaisiin esimerkiksi Alueveljen mielipiteiden mukaista kirjoitusta niin suuri osa keskustelunavauksista olisi roskissa. Jokainen on myös henkilökohtaisesti vastuussa kirjoittelustaan suomen lain edessä. Jos joku täällä kirjoittelussaan rikkoo lakia hän vastaa siitä itse poliisille ja voin vakuuttaa että on tullut useampiakin uhkauksia oikeusasteisiin haastamisista sen takia ettei jonkun kirjoitus ole täällä jotain toista miellyttänyt. Aika-ajoin täällä syytetään veljesseuraa vaikka ja mistä, vaikka sellaista ihmisten kuvittelemaa seuraa ei edes ole. Se on vain sivusto jota valvoo ihmiset.
nuppu

Viesti Kirjoittaja nuppu »

Viljo kirjoitti:Toivon ettei tätä viestiä tulkita kimppuunhyökkäykseksi, mutta olen yleensä suhtautunut hieman epäillen henkilöihin, jotka vaihtavat nimimerkkiä nettipalstoilla. En ymmärrä syytä siihen, ellei oteta Markku Meilon kaltaisia tapauksia, jotka alkavat kirjoittaa omalla nimellään.
Mä voin kertoa syyn siihen. Mulle tuli aika vahva tunne siitä, että mun nimimerkkiini nimenomaisesti tehtiin aika henkilöönkin meneviä hyökkäyksiä. Oli aihe sitten mikä tahansa mä sain ihmiset jatkuvasti kimppuuni ja en taatusti rikkonut palstan sääntöjä, lukuunottamatta erästä keskustelua, josta sitten sain vastapuolen kanssa vuorokauden jäähyn ja ihan aiheesta... myönnettäköön.
Bergerac kirjoitti:Aiemmasta nimimerkki/ vht anonyymi -historiastasi en voi henkilökohtaisesti tietää mitään.
Kyllä mä olen ihan suurimmalle osalle vakipalstalaisia hyvinkin tuttu nimimerkki. Olin aika aktiivinen täällä aikani.
Vaihdoin nimimerkkini ihan sen vuoksi, että halusin katsoa että onko tosiaan kyse nimimerkistä vai saanko sanottua mielipiteeni rauhassa ilman että joku on heti kimpussa... no... nythän se ei tietysti enää onnistu kun menin vuotamaan itseni. Tosin.. eipä mulla ole paljoa lisättävää niihin asoihin joita jo olen aiemmin sanonut.
Aaac kirjoitti:Palsta on kehittynyt enemmän vertaistukisuuntaan. Anna tulla enemmän ja rohkeasti mielipiteitäsi esiin! Ja sano hanakasti mielipiteesi - niin kuin juuri tuossa teit. Täällä on niin paljon äijämielipiteitä, joten (oletan sun olevan nainen) uutta verta kehiin vaan.
Hienoa on mielestäni se, että palsta on kehittynyt enemmän vertaistukisuuntaan!! Minä henkilökohtaisesti arvostan sitä aspektia paljon. Olen pannut tässä kuukausien aikana merkille AC:n, ja muidenkin tekemän arvokkaan työn, tästä pointsit kotiin. :wink: Mutta kuten jo tossa aiemmin sanoin, ajattelin täällä sivussa seurailla palstan parasta antia ja koettaa olla statisti. Ja kyllä, olen nainen ja kanssasi samaa mieltä, että miehet tuntuvat vähän "jyräävän" täällä...
StereoX kirjoitti:Miten ihmeessä sitten mielipiteiden vaihto toimii? Jokainen puolustaa sitä omaa näkemystään ja totuus on että jos mielipiteet on vahvasti vastakkain ei se yleensä johda mihinkään rakentavaan ratkaisuun tai edes rakentavaan keskusteluun.
Kyllä, mutta on täällä menty ihan henkilökohtaisuuksiinkin, puolin jos toisin ja se ei ainakaan ole kovin rakentavaa. Kyse kun ei aina olekaan pelkästään mielipiteen esittämisestä, vaan täällä on tiettyjä ihmisiä, jotka menevät hyvin helposti henkilökohtaisuuksiin... provosoivat ja myöskin provosoituvat helposti. Minulle eräs palstan vakkari huomautti kerran yv:llä, että vaikka hän ei olekaan palstan valvoja tai ylläpitäjä, hänellä on kuitenkin hyvin paljon valtaa siihen mitä palstalla tapahtuu. Jäi silloin kysymättä, että oliko se uhkaus vaiko lupaus. Itselleni jäi silloin sellainen kuva, että jos ei kirjoitukset miellytä, minut kyetään savustamaan täältä ulos... ja niin myös tapahtui, tosin lopullisen päätös tuli kyllä ihan itseltäni. En vaan halunnut pahoittaa mieltäni enempää, oli tilanteita kun itkua tuhersin joidenkin casanovien kynsissä ja ei... ei sellainen ole mitään vertaistukea.
StereoX kirjoitti:Jos aatellaan sitä miten veljesseura toimii niin se ei toimi muuten kuin valvomalla keskustelua.
Tämä on palstan yksi isoista ongelmista, yhteistä linjavetoa ei ole, vaan siinä missä toinen saa soittaa poskea ja mennä hyvinkin henkilöön, saattaa toinen saada väliaikaiset bannit sivustolle. Tietyt nimimerkit saavat rellestää täällä aika pitkälle ja haukkua esim. vieraiden, joskus typerätkin kommentit, mutta tietyt nimimerkit taasen sitten potkaistaan pihalle helpommin. Tässäkin on hyvin paljon eroa moderaattoreiden kesken, tuntuu siltä, että moderaattorit nimenomaa vetävät omaa linjaansa, eivät palstan linjaa. Toiset modet ovat lepsumpia, toiset hiiltyvät uskonnollisista keskusteluista ja sulkevat ne keinolla millä hyvänsä ja toiset taas jostain muusta syystä jonka kokevat henkilökohtaisia arvojaan loukkaavaksi. Myös tälläistä veljesseuramaista toimintaa on, eli kun ollaan kaiffareita, niin ei sitten bannata niitä omia kavereita, vaan mieluummin sitten ne jotka ovat vieraampia.

Sivustolla on hyvä tarkoitus, ei siinä mitään, mutta PAHAN esittämä kysymys: Miten veljesseura.org käytännössä toimii, on myös yksi niistä kysymyksistä, joita vertaistuenkin nimissä pitäisi vähän ehkä tarkemmin miettiä. Uskoisin kuitenkin että lopullinen idea tämän palstan toiminnasta on kuitenkin tuoda rehellisesti esiin se millaisesta uskonnosta on kysymys ja millaista se saa aikaan. Vaiko onko kysymys siitä kuka pystyy mustamaalaamaan järjestön pahimmin ja kuka nyt sitten sen jälkeen osaa ajatella itsenäisemmin?
StereoX

Kyllä, mutta on täällä menty ihan henkilökohtaisuuksiinkin, puolin jos toisin ja se ei ainakaan ole kovin rakentavaa.
Niinhän minäkin toin esille.
Minulle eräs palstan vakkari huomautti kerran yv:llä, että vaikka hän ei olekaan palstan valvoja tai ylläpitäjä, hänellä on kuitenkin hyvin paljon valtaa siihen mitä palstalla tapahtuu.
No tuollaiset kommentit voit varmasti tulevaisuudessa jättää huomiotta :) . Kaikilla on täällä ihan yhtäpaljon valtaa.
Itselleni jäi silloin sellainen kuva, että jos ei kirjoitukset miellytä, minut kyetään savustamaan täältä ulos... ja niin myös tapahtui, tosin lopullisen päätös tuli kyllä ihan itseltäni. En vaan halunnut pahoittaa mieltäni enempää, oli tilanteita kun itkua tuhersin joidenkin casanovien kynsissä ja ei... ei sellainen ole mitään vertaistukea.
Niin kun täällä ei ole sellaisia henkilöitä jotka sitä vertaistukea antaa, jos haluaa vertaistukea ihan vertaistukena siihen on tarjottu mahdollisuus jossa voi jutella ihan yhden henkilön välityksellä. Kun lukee palstan sääntöjä niin kuten siellä sanotaan :
Tämän keskustelufoorumin päätarkoitus on palvella vertaistukipalstana eronneille tai eroa harkitseville Jehovan todistajille tai jehovantodistajuudesta kiinnostuneille. Seurakunnasta eroaminen on eräs elämän suurimmista askeleista, ja jokainen sitä harkitseva voi hyötyä palstalla käytävistä keskusteluista. Foorumilla myös jaetaan näkemyksiä Vartiotorni-seurasta, sen opeista ja ylipäätään elämästä Jehovan todistajana. Foorumia ei ole tarkoitettu yleiseen keskusteluun kristillisyydestä tai kristinuskosta.
Eli päätarkoitus on toki vertaistuki, mutta tämä vertaistuki ja tälläinen keskustelufoorumi nimenomaan tarjoaa mahdollisuuden tälläiselle ajatustenvaihdolle. Ja niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin niin joillekkin ihmisille niin vakkareille kuin vierailijoillekkin se toimii ton pahan olon ulostuontikanavana. Jos on vihainen ja ärsyyntynyt ja kaikki vituttaa niin kyllä täällä mennään juuri niihin liiallisuuksiin joissa ollaan henkilökohtaisia.

Tämä on palstan yksi isoista ongelmista, yhteistä linjavetoa ei ole, vaan siinä missä toinen saa soittaa poskea ja mennä hyvinkin henkilöön, saattaa toinen saada väliaikaiset bannit sivustolle. Tietyt nimimerkit saavat rellestää täällä aika pitkälle ja haukkua esim. vieraiden, joskus typerätkin kommentit, mutta tietyt nimimerkit taasen sitten potkaistaan pihalle helpommin. Tässäkin on hyvin paljon eroa moderaattoreiden kesken, tuntuu siltä, että moderaattorit nimenomaa vetävät omaa linjaansa, eivät palstan linjaa. Toiset modet ovat lepsumpia, toiset hiiltyvät uskonnollisista keskusteluista ja sulkevat ne keinolla millä hyvänsä ja toiset taas jostain muusta syystä jonka kokevat henkilökohtaisia arvojaan loukkaavaksi. Myös tälläistä veljesseuramaista toimintaa on, eli kun ollaan kaiffareita, niin ei sitten bannata niitä omia kavereita, vaan mieluummin sitten ne jotka ovat vieraampia.
Niitä banneja annetaan täällä hyvin harvoin ja aika usein semmoisille ketjun ihmisille jotka sitten alkavat tappelemaan ja aiheet menee täysin offtopiciksi ja nimittelyksi yms.
Ja kun niitä annetaan niin niiden taroitus ei ole karkoittaa ketään eikä lopettaa heidän palstalla käyntiään vaan mielestäni se toimii oivallisena lopetuksena sille mikä ei ole enää rakentavaa. Ärsyttävintä juuri silloin on se että se on ihan sama kenelle niitä annetaan niin kaikki silloin hyökkää yksityisviesteillä moden kimppuun ja näkevät tämän vain henkilökohtaisesti "Kun mulle nyt tehtiin näin" Ja kukaan ei koskaan tule sanomaan että se oli oikea ratkaisu että tosiaan jonkun oli hyvä viheltää peli poikki.

Oli huono idea vastata nyt kun meinaan myöhöstyä töistä :lol: mutta sanon vielä tämän. Vielä ei ole ollut hetkeä kun kaikki olisivat olleet tyytyväisiä, eikä tule :) Mutta sitähän me kaikki yritetään että mahdollisimman moni kirjoittelis ja tois sen mielipiteen jotenkin esiin.
Vastaa Viestiin