Ihmettelyä aamuyöstä

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Minni65

Ihmettelyä aamuyöstä

Viesti Kirjoittaja Minni65 »

VIISI ASKELTA MENESTYKSEEN

1 Älä anna maailman arvojen muovata itseäsi.

Psalmit 1:1; Roomalaisille 12:2

2 Lue ja mietiskele Jumalan sanaa päivittäin.

Psalmit 1:2, 3

3 Noudata Raamatun neuvoja.

Joosua 1:7–9

4 Tee Jumalasta ystäväsi.

Jaakobin kirje 2:23; 4:8

5 Pelkää tosi Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.

Saarnaaja 12:13

Jälleen miettien päivää ja yötä. Miksi herätä 2 aikaa yöllä? Minun pikkuinen nelijalkainen kipeä. No innostuin jälleen lukemaan vanhoja vartiotorneja ja löysin yllä olevan kohdan. Jotenkin tuo on minun mielestä varsin ristiriitainen tapaus ( niinkuin moni muukin kohta, mutta...) Kohta 4 Tee Jumalasta ystäväsi ja heti perään kohta 5 Pelkää tosi Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.. Kysely tähän perään.
Miksi sinun pitää pelätä ystävääsi? Eikö ystävät ole niitä, kehen sinä turvaudut niin ilon kun hädän hetkellä? Ei tosi ystävää saa eikä tarvitse pelätä. No tää oli tälläinen kirjoitus ja mietelmä. :lol: :D
Viljo

Re: Ihmettelyä aamuyöstä

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Minni65 kirjoitti:4 Tee Jumalasta ystäväsi.

Mua puistatti tuo kohta. Miten kenestäkään - oli jumala tai ei - voi tehdä ystävänsä? Ja vaikka voi ajatella jumalan voivankin tehdä ihmisestä ystävänsä, niin ei se taida onnistua toisinpäin. Kertoo aivan riittävästi vartiotornilaisesta ajattelutavasta: täysin todellisuudesta vieraantunutta.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Minni65 kirjoitti:VIISI ASKELTA MENESTYKSEEN
Lähinnä menetykseen Vt-seurassa, jossa kuunneellaan eikä kysellä.
1 Älä anna maailman arvojen muovata itseäsi.
Psalmit 1:1; Roomalaisille 12:2
Jos pitää Psalmeja Daavidin tuotantona, niin ne ovat ajalta kauan ennen monoteismiä, joten synnin määritys menee vaikeaksi. Roomalaiskirje taas on ajalta, jolloin elettiin lopun aikaa, joka osoittautui jullikaksi. Muovautukoon siihen aikaan kuka haluaa, mutta muistakoon, että Raamatun sallima orjuus on nykymaailmassa kansainvälisillä sopimuksilla kielletty. Siis kansainvälisten sopimusten mukaan henkilön orjuuttaminen on "synti", mutta Raamattu sen sallisi.
2 Lue ja mietiskele Jumalan sanaa päivittäin.
Psalmit 1:2, 3
Tuohan on viittaus lakiliittoon, joka Vt-seuran mukaan on menneen talven lumia. Uudessa testamentissa nyt olevia kirjoituksia ei tuolloin ollut olemassa. Lisäksi Vt-seura on sitä mieltä, että UT on kirjoitettu jt-voidellulle, ei niinkään suurelle joukolle.
3 Noudata Raamatun neuvoja.
Joosua 1:7–9
Eikun noudattamaan vaan mooseksenaikaista lakia ja vaikka kuukautisiin liittyvät puhtaussäännöt voimaan - heh.
4 Tee Jumalasta ystäväsi.
Tuttuja kehäpäättelyn kukkasia; kun Raamatussa sanotaan, että Raamattu on totta, niin Raamattu on totta. Tässäkin on kyseessä Jeesuksen jullikkaan uskoneen tekstiä.
5 Pelkää tosi Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.
Saarnaaja 12:13
Heh, luehan edellinen jae.
Miksi sinun pitää pelätä ystävääsi?
Uskonto ja jumalilla pelottelu on hallinnan väline ja silloin sanoille annetaan aivan uudet merkitykset. Muistathan kuinka karttaminen on Jehovan rakkaudellinen järjestely.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Viljo kirjoitti:Jaakobin kirje...4:8
Ihan omasta elämästä reväisty kokemus on, että Vartiotorniseuraa olen lähestynyt ja pelkkää valheellisuutta jäi käteen. Jos Vartiotorniseura ei olekaan se kuuluisa Ainoa Tosi Jumala?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Minni65

Viesti Kirjoittaja Minni65 »

Jumalan sanasta saatava valo on ihmeellistä myös siksi, että se avaa mahdollisuuden ylevimpään työhön, mitä ihminen voi tehdä. Jeesus käski seuraajiaan: ”Menkää – – ja tehkää opetuslapsia kaikkien kansakuntien ihmisistä, kastakaa heidät Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimessä ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikkina päivinä asiainjärjestelmän päättymiseen asti.” Ennen tämän käskyn esittämistä hän sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.” (Matteus 28:18–20.)

K.o teksti kirkkoraamatun 38 mukaan kuuluu
18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opTetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kysyin tätä tuttavaltani. Mielenkiitoinen selitys: Kirkkoraamattu on väärin käännetty. No eikun etsimään lisää netistä ( tää on muuten kiva keksintö)... ja löytyi tälläinen

18. Ja Jesus tuli ja puhutteli heitä, sanoen: minulle on annettu kaikki voima taivaassa ja maan päällä.
19. Menkäät siis ja opettakaat* kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

Tää on biblia 1776. Vieläkö joku viitsi kertoa minulle näiden erot, niin, tyhmäkin ymmärtää ( siis minä itse)...
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Suoritekeskeisen uskonnon laki: Jumalaa tulee miellyttää, entä jos Jumala ei miellytä minua! Miten tulisi menetellä. Kenties näin:
5. Moos. 21:14
Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään. :wink:
Jaakko Ahvenainen

Minni65 kirjoitti:Vieläkö joku viitsi kertoa minulle näiden erot, niin, tyhmäkin ymmärtää ( siis minä itse)...
Tyypillinen JT-selitys. Kirkkoraamatun käännös nimeen (alkukielellä: eis to onoma) on käännettävä nimeen, ei missään tapauksessa nimessä. Sinulle on vilpittömästi valehdeltu, UM-kääntää sanat eis to onoma tietoisesti väärin.

Tässä voi tulkita viittauksen kolminaisuuteen, kuten perinteiset kirkot tekevätkin. Voidaan myös ajatella "kastaa jnkn nimeen" merkitsevän jonkun omaisuudeksi, omaksi. Tällöin mimessä viittaisi valtuutukseen ja nimen omaisesti Jehovan valtuutukseen. Kaste on Jehovan todistajalle Jehovalle vihkiytymisen vertauskuva.

Tästä linkistä saattaa olla Sinulle hyötyä, joten kurkkaa.
Koska jokaisen todistajan laukusta löytyy kirjanen "Puhu perustellen käyttäen Raamattua", saattaa myös olla hyödyksi tietää tämä.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Suoritekeskeisen uskonnon laki: Jumalaa tulee miellyttää, entä jos Jumala ei miellytä minua! Miten tulisi menetellä. Kenties näin:
5. Moos. 21:14
Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään. :wink:
Tai näin:
"Jumala teki ihmisen ja ihmiset tekevät Jumalan. Näin maailmassa on käynyt: ihmiset tekevät jumalia ja palvovat luomuksiaan, vaikka jumalten pitäisi palvoa ihmisiä!" — Filippuksen evankeliumi, 85, (suom. Ismo Dunderberg)
Jaakko Ahvenainen

Minni65 kirjoitti:Matt. 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
Myös UM-käännös kääntää Jeesuksen sanoina: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä".

Tässä on toinen pikku yksityiskohta. Jehovan todistat (Vartiotorniseura) opettavat Jeesuksen saaneen hallitusvallan vuonna 1914 ja ryhtyneen tuolloin hallitsemaan. Uuden testamentin kreikan kielessä sanat on annettu kuuluu "edothee" (εδοθη), verbistä didoomi (διδωμι), antaa. Edothee on aoristimuoto, jolla ilmaistaan menneisyydessä tapahtunutta kertakaikkista tekoa ja suomennetaan perfektillä "on annettu".

Miten Jeesukselle voidaan antaa myöhemmin valta, joka hänelle on jo aiemmin annettu!
Vastaa Viestiin