Yksityisyys ja julkisuus

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

PAHA

Yksityisyys ja julkisuus

Viesti Kirjoittaja PAHA »

Jehovan todistajat kampanjoivat uskontoaan ja myyvät sitä kenelle tahansa kiinnostuneelle. He tulevat ovesta sisään, jos ovi avataan. He myös tekevät muistiinpanoja jos satut osoittamaan kiinnostusta. Jehovan todistajilla on vähintäänkin pienimuotoinen käsin kirjoitettu rekisteri "kiinnostuneista" ihmisistä.

Mikä on yksittäisen Jehovan todistajan yksityisyys? Yksityishenkilönä Jehovan todistaja nauttii käsittääkseni samaa yksityisyyden suojaa kuin kuka tahansa yksityinen henkilö.

Jos taas Jehovan todistaja esiintyy massamediassa (kuten printtimedia tai TV) vapaaehtoisesti omalla nimellään ja Jehovan todistajana, niin hänen nimeään voi kaikesta päätellen käyttää esim. verkkokeskustelussa? Hän on tällöin asettunut julkisesti edustamaan Jehovan todistajia.

Ylen Elävässä Arkistossa on esim. dokumentti Jehovan Todistajat - Todistajat. Olen ymmärtänyt että kyseisen dokumentin ohjaaja on myös Jehovan todistaja. Kyseisen dokumentin alussa tulevat tekstimuodossa esiin JAANA HONGELL ja ARI JÄÄSKELÄINEN.
Jaakko Ahvenainen

Re: Yksityisyys ja julkisuus

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

PAHA kirjoitti: Mikä on yksittäisen Jehovan todistajan yksityisyys?
Hyvä kysymys. Käsittääkseni yksityisellä Jehovan todistajalla ei ole erityistä yksityisyyttä omassa seurakunnassaan, yhteiskunnassa kylläkin. Sama kysymys koskee viittaustasi "kiinnostuneisiin". Onko heilläkään erityistä yksityisyyttä paikallisessa JT-seurannassa? Minulla on näet herännyt tietty epäily, ei niin että se minua erityisemmin haittaisi, mutta kuitenkin nuo "muistiinpanot". Ainakin otaksun vanhimmiston tietävän kaiken tarpellisen "kiinnostuneista". Pyydän oikaisemaan, mikäli olen väärässä.

Toisaalta, mikäli itse esiintyy julkisuudessa jonkin uskonnollisen yhdyskunnan, kirkon tai yhteisön edustajana nimellään, en katsoisi esim. ao. keskustelua, kirjoitusta tmv. koskevan kommentoinnin loukkaavan yksityisyyden suojaa vaikka nimilla keskusteltaisiinkin.

Oman näkökulmansa asiaan tuo internet, sieltähän saattaa poimia mitä tahansa ja juuri internetissä tämäkin kirjoitukseni löytyy omalla nimelläni maailman joka kolkasta. Miten yksityisyyden suoja koskee tätä seikkaa?
Linnea

Viesti Kirjoittaja Linnea »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
PAHA kirjoitti: Mikä on yksittäisen Jehovan todistajan yksityisyys?
Hyvä kysymys. Käsittääkseni yksityisellä Jehovan todistajalla ei ole erityistä yksityisyyttä omassa seurakunnassaan, yhteiskunnassa kylläkin. Sama kysymys koskee viittaustasi "kiinnostuneisiin". Onko heilläkään erityistä yksityisyyttä paikallisessa JT-seurannassa? Minulla on näet herännyt tietty epäily, ei niin että se minua erityisemmin haittaisi, mutta kuitenkin nuo "muistiinpanot". Ainakin otaksun vanhimmiston tietävän kaiken tarpellisen "kiinnostuneista". Pyydän oikaisemaan, mikäli olen väärässä.
Mitäköhän tuo alleviivattu mahtaa oikeastaan tarkoittaa?
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

En muista yhtään kertaa, että vanhimmat olisivat kyselleet kenttämuistiinpanojen perään. Tämä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö näin olisi joskus voinut käydä. Ja voivathan vanhimmat kysellä muutakin kautta.
Religionsfri.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Linnea kirjoitti:Mitäköhän tuo alleviivattu mahtaa oikeastaan tarkoittaa?
Tietojenvaihtoa.
PAHA

Viesti Kirjoittaja PAHA »

PAHA kirjoitti:Ylen Elävässä Arkistossa on esim. dokumentti Jehovan Todistajat - Todistajat. Olen ymmärtänyt että kyseisen dokumentin ohjaaja on myös Jehovan todistaja. Kyseisen dokumentin alussa tulevat tekstimuodossa esiin JAANA HONGELL ja ARI JÄÄSKELÄINEN.
Tiedän että olen ns. "heikoilla hangilla". En itse halua esiintyä omalla nimelläni. Tämä johtuu vain ja ainoastaan Jehovan todistajien sairaista säännöistä. Jos esiintyisin, menettäisin välittömästi kontaktin lähisukulaisiini. Sairasta touhua, ainakin joidenkuiden mielestä.

Jehovan todistajat elävät vielä massamedian aikakautta. Jos julkaiset tarpeeksi kirjoja/lehtiä/videoita, saat aikaan jonkinlaisen hallinnan vastaanottajien keskuudessa. Aika on kuitenkin vaihtunut. Interaktio on tullut ja portinvartijat ovat menettäneet valtansa. Ei tarvita enää kirjapainoa, radio- tai televisioasemaa informaation välittämiseen. Kuka tahansa voi julkaista. Ja kuka tahansa voi kysyä.

Jehovan todistajiin kuuluva ohjaaja voi tehdä dokumentin jossa esiintyvät vaikkapa JAANA HONGELL ja ARI JÄÄSKELÄINEN. Mutta minulla ja varmaan aika monella muulla olisi kyseiseen dokumenttiin kysymyksiä ja kommentteja. 70-luvulla Jehovan todistajien edustajat vielä esiintyivät televisiossa vastaamassa kysymyksiin kun YLEssä oli joku keskustelu luomisesta ja evoluutiosta. Miksi tällainen on loppunut? Miksi Watchtowerin sivustolla ei voi antaa mitään palautetta? Uskaltaisitteko ryhtyä vastailemaan kysymyksiin netin kautta, vaikkapa VEIKKO LEINONEN tai jopa Betelin kantava voima ARI JÄÄSKELÄINEN? Puhumattakaan dokumenttiin vapaahtoisesti lähteneestä "taviksesta" jonka nimi on JAANA HONGELL?

Terv. Toistaiseksi nimetön, mutta vain TEIDÄN takianne
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

PAHA kirjoitti:70-luvulla Jehovan todistajien edustajat vielä esiintyivät televisiossa vastaamassa kysymyksiin kun YLEssä oli joku keskustelu luomisesta ja evoluutiosta. Miksi tällainen on loppunut? Miksi Watchtowerin sivustolla ei voi antaa mitään palautetta? Uskaltaisitteko ryhtyä vastailemaan kysymyksiin netin kautta, vaikkapa VEIKKO LEINONEN tai jopa Betelin kantava voima ARI JÄÄSKELÄINEN?
Olisi varmasti hienoa, jos Vartiotorniseura kykenisi avoimeen keskusteluun. Valitettavasti se ei käy, koska johtoporras on osoittautunut suureksi pelkurijoukoksi. Se pelkää häviävänsä väittelyt. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että he eivät kykene vastaamaan edes yksittäiselle Jehovan todistajalle, jos tämä on perustellut asian Raamatulla. Vaikeneminen on ainoa tapa, millä hoidetaan hankalat kysymykset.

Leipäpapit eivät uskalla laittaa "uskoansa" likoon. Betelissä on ilmeisesti niin lokoisat olot, että ilmaista asuntoa, jokapäiväistä valmista ruokaa, siivouspalvelua ja paitojen silityksiä ei haluta vaarantaa, jos on pienikin mahdollisuus, että joutuisi lähtemään tuosta illuusiokuplasta reaalimaailmaan. Kannattaa siis pitää kynsin hampain kiinni "uskostaan" vaikka viinapullojen voimalla. Vapaaseen väittelyyn ei ole varaa. :shock:
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Johanneksen poika kirjoitti:Omasta kokemuksestani voin sanoa, että he eivät kykene vastaamaan edes yksittäiselle Jehovan todistajalle, jos tämä on perustellut asian Raamatulla.
Lisättäköön tähän vielä seuraavaa: Eivät kykene vastaamaan edes yksittäisille Jehovan Todistajille, kiinnostuneille tai maailmallisille.
Lisättäköön tähän vielä seuraavaa: Jos tämä on perustellut asian vain Seuran materiaalilla.
:roll: :mrgreen:
Johanneksen poika kirjoitti: Vaikeneminen on ainoa tapa, millä hoidetaan hankalat kysymykset.
Sekä myös selitykset: Olet nyt ymmärtänyt väärin, no kun se valo voi vilkkua mutta menee kuitenkin oikeaan suuntaan :mrgreen: , mistäs sinä tuollaista, nuo nyt ovat vain luopioiden ajatuksia, en kuuntele en kuuntele, tulen sitten myöhemmin käymään ja tarkennan vastauksia (jep, koskahan?)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
selbstgelernt

Viesti Kirjoittaja selbstgelernt »

Tämä yksityisyyden menettäminen oli suurin syy siiihen, miksi minusta ei koskaan tullut Jehovan todistajaa. En halunnut paljastaa koko elämäni tarinaa vanhimpien ja koko muunkin porukan tietoisuuteen, en mennyttä enkä nykyistä tai tulevaa elämääni. Sillä mitä se heille olisi kuulunut? En liioin olisi voinut tehdä kellekään ihmiselle (kiinnostuneelle kentällä) sitä, että olisin alkanut pitämään muistiinpanoja ja sillä tavalla astunut heidän yksityisyyden reviirille. Me emme elä Neuvostoliiton aikoja täällä nyt, vaan elämme vapaassa maassa, joten kiitos, ei urkkimista. Lopetin tutkimisen, kun huomasin, että menee liian pitkälle se urkkiminen ja olisi pitänyt tehdä tiliä joka asiasta vanhimmalle. Basta.
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
Vastaa Viestiin