Tässä pohdiskelen appivanhemmille joululahjaa ja nythän on niin, että kun heitä nyt on siunattu tällä maallisella omaisuudella, niin on tooooosi vaikeaa keksiä mitä sitä ostaisi.
Olenkin funtsinut, että pistäisin tänä jouluna rahat kiinni tällaiseen eettiseen lahjaan.. http://www.lahjaksilehma.fi/lahjakauppa ... 3godbVtQpg
Mutta sitten mä edelleen kuitenkin emmin. Kuinka moni teistä palstalaisista olisi oikeasti otettu, jos jouluna saisittekin vain kortin jossa ilmoitetaan, että lahjarahat onkin mennyt hyväntekeväisyyteen? Onko tuollaisella lahjalla oikeasti arvoa muille kun antajalle itselleen?
Tapaan olla sangen epäileväinen. Suuntanumero 096 viittaa Moskovan alueeseen. Ei minulla sinänsä eettisä lahjoja vastaan ole, mutta luotettavampiakin kanavia löytynee. Minulla ei ole mahdollisuutta joululahjoihin. En niitä myöskään kaipaa, vaikka mukavia ovatkin.
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Tapaan olla sangen epäileväinen. Suuntanumero 096 viittaa Moskovan alueeseen. Ei minulla sinänsä eettisä lahjoja vastaan ole, mutta luotettavampiakin kanavia löytynee. Minulla ei ole mahdollisuutta joululahjoihin. En niitä myöskään kaipaa, vaikka mukavia ovatkin.
Mistä suuntanumerosta puhut?
Mä olen ollut World Visionin kummi kohta neljättä vuotta ja olen ollut heidän toimintaansa kohtalaisen tyytyväinen. Siksi ajattelin tuota lahjaakin hankkia heidän kauttaan, tosin on niitä muitakin vastaavia palveluita, mutta tuo nyt esimerkkinä siitä mitä tarkoitan.
Tästä puhuin: Puhelin 096 818 300 asiakaspalvelu@worldvision.fi; www.worldvision.fi. Ehkä se tulisi lukea 09 6818 300, mutta kerran höynäytettyä epäilee. Jos joillekin ihmisille saa vaikkapa puhdasta vettä ja asianmukaiset saniteettitilat, on se verraton lahja elämälle. En vain tunne tuota Worldvision 'ia. Mutta, koska olet ollut toiminnassa mukana pidempään, tiedät asiasta paremmin.
Kysyit henkilökohtaista mielipidettä.
Minä olen jotenkin suhtautunut varauksella mitä olen mainoksia kuullut. Mielestäni hyväntekeväisyys on antajan oma asia, miksi se antaminen pitää ikäänkuin siirtää toisen nimiin ilman hänen omaa haluaan???? Mielestäni tälläistä "muotipuuhaa" jolla imuroidaan rahaa.
En haluaisi itse. Joululahjoista en halua muutenkaan väkisin ostettuja. Parempi ilman jos ei mitään tarpeellista/ pikkukivaa persoonallista keksi. Itse tykkään pieniä lahjoja laitella... ensimmäiset on jo kyläreissuilla annettu. Ja ainahan voi sopia ettei lahjoja..... (mutta kunhan hyvä fiilis....)
Oikein hyvää Joulun odotusta kaikille, sauna glögiä kohta nauttien
Eihän lahjan välttämättä tarvitse olla edes rahalla hankittua tavaraa, tai sitten se voi olla jotain sellaista josta tiedät appivanhempiesi oikeasti pitävän. Hieronta- tai jalkahoitolahjakortti, joku epätavallisempi ruokalahja, jotain itsetehtyä jos on kätevä käsistään, pieni kylpyläloma. Tarvitsevatko he apua jossain, lumi- tai puutarhatöissä, vaikka suursiivous tai ikkunoidenpesu. Nuo ”eettiset lahjat” ovat hyvä vaihtoehto, mutta kuten kommenteistakin huomaa, eivät ole välttämättä kaikkien mieleen. Vaihtoehtoja kuitenkin löytyy loputtomasti tavallisten kauppojen valikoimien ulkopuoleltakin.
__________________ lahja idea ja persoonallisia lahjoja? lahja-ideoita.com
Jos haluan auttaa jotakin niin teen sen lähipiiriläiselle tai annan roponi hurstille. Jos haluatta tukea miljardibisneksiä niin ei muutakuin kummiksi ja alla olevasta linkistä näkee minkälaisia palkkoja pelkästään suomenpään johtajat vetelevät itselleen:
Vanha ketju on näköjään saanut tulta alleen.
En käsitä miksi lahjan antajan pitäisi väittää lahjan olevan minulle, jos se kerran menee jollekin toiselle minulta kysymättä. Parempi olisi mielestäni olla hiljaa, tai vaikka keskustelussa mainita laittaneensa rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen joululahjojen sijasta jos sitä haluaa erikseen muille mainostaa. Olkoon sitten kyse mistä lahjasta tahansa, mieluummin olen ilman kun en niihin muutenkaan ole ex-jt:na koskaan tottunut.
En osaa yhdistää hyväntekeväisyyteen annettua lahjoitusta lähimmäisille annettuihin lahjoihin, ne ovat oman ajatusmaailmani mukaan kaksi täysin eri asiaa. Syytkin näiden lahjojen/lahjoituksien antamiseen ovat ihan erilaiset.
Eettinen lahja voi olla ihan länsimainenkin eettisesti tuotettu asia, tai palvelu, kuten tuossa Valdo listaili. Jos ihmisellä on jo nurkat täynnä tavaraa niin jokin elämyslahjakin voisi olla tevetullut, jos vaan yhtään tietää mistä toinen tykkää (jos ei sen vertaa tiedä mistä toinen tykkää niin tuntuu riskaabelilta ostaa yhtään mitään).
Itse ostan/hankin/teen lahjoja ihmisille vain jos siltä sattuu tuntumaan, ja jos keksin jotain oikeasti toista kiinnostavaa, muulloin saavat olla sitten ilman. En vaan osaa pakkopullana lahjoa ihmisiä, enkä ole myöskään kovin hyvä keksimään mitään erikoisia lahjoja lähimmillekään ihmisille. Jos jotain löyytykin niin hyvä, enkä jaksa välttämättä odotella silloin mitään merkkipäiviä jos ei sattumalta ole äkkiseltään tulossa.