Tämä olisi nyt ensisijaisesti Lothar II:selle, mutta tietysti muutkin saavat vastata:
Kerroit että olet hoidellut firman raha-asioita ja ajattelin kysyä mitä tuumit ja mahdollisesti tiedät lehti- ym. kustannuksista. Urbaani legenda nimittäin osaa kertoa, että vaikka lehdet nykyään ovat nimellisesti ilmaisia ja kustannetaan vapaaehtoisin lahjoitusvaroin, niin että asia ei välttämättä olisi ihan niinkään. Pojat kulmilla kertovat muun muassa, että jos seurakunnan "vapaaehtoiset lahjoitukset" eivät riitä kattamaan seurakunnan kuluttamaa kirjallisuutta, niin sitä voitaisiin keskustoimiston toimesta jopa periä, taikka että seuraava lähetys voisi olla vastaavasti vajaa.
Minua erityisesti kiinnostaisi tietää, että mitä sinä tiedät aiheesta, ei nyt siis se mitä kylillä puhuvat. Kun hoidit raha-asioita, niin laskitko kirjallisuuden kulutuksen ja laskitko kuinka paljon lahjoituksia pitäisi tulla? Tuliko sinun tietääksesi seuralta karhukirjeitä vai menikö aina plusmiinus nolla?
Seurakunnan raha-asiat
Valvoja: Moderaattorit
-
Lothar II
Re: Seurakunnan raha-asiat
Siihen aikaan yli 20v sitten kun hoidin tilejä, kirjat ym. maksettiin markoilla käteisellä. Kirjallisuus- ja lehtiveli tekivät tilaukset toimistoon.Kirjallisuuden ja lehtien kulutuksesta pidettiin kirjanpitoa.Tilienpalvelija piti sitä kirjallisuusveljeltä saamiensa tietojen perusteella: 1. tilattujen kirjojen arvo ja 2. myymiensä kirjojen arvo.
Minun aikana seuran ei tarvinnut lähettää karhukirjeitä, koska saivat rahansa.
Nykyistä käytäntöä en tunne.
Minun aikana seuran ei tarvinnut lähettää karhukirjeitä, koska saivat rahansa.
Nykyistä käytäntöä en tunne.
- Sukututkija
Ok, näinhän se wanhaan hyvään aikaa menikin. Olin ajatellut, että jos sinulla olisi ollut uudenpaa, tätä "kaikki perustuu vahaaehtoisiin lahjoituksiin"-tietoa.
Jees, kiitos kuitenin infosta.
Jees, kiitos kuitenin infosta.
-
Aaac
Olen lukenut keskustelupalstoilta (JWN ym.), että seurakuntien vanhimmistoille on tullut laskuja, jos "vapaaehtoisia" lahjoituksia ei ole tullut tarpeeksi suhteessa tilattuun kirjallisuuteen. Omaa kokemusta tästä ei ole, koska oli kirjallisuuspöydässä ennen tätä "yksinkertaistamista".
Religionsfri.