Jehovantodistaajuuden luomat kiireet

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Jehovantodistaajuuden luomat kiireet

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen päätin yrittää keskusteluyhteyttä systeriin ja laitoin kirjeen:
Hei sisko

Olet mahdollisesti kuullut mainittavan, että Vartiotorni-seura on hallitusten ulkopuolisessa järjestössä YK:n jäsenenä. Tämähän ei nyt lainkaan pidä paikkaansa, sillä 8. lokakuuta 2001 ilmestyneen The Guardian-lehden artikkelin jälkeisenä päivänä Watchtower Bible and Tract Society of New York vapautettiin omasta pyynnöstään DPI:n noin 10-vuotisesta jäsenyydestä.

Miksi minua kiinnostaa Jehovan todistajain liittolaisuus, poliittinen osallistuminen, YK:n toimien tukeminen sekä YK:n peruskirjan periaatteiden tukemiseen ja kunnioittamiseen sitoutuminen (vuosia parjaamansa Ilmestyskirjan iljetyksen kanssa)?

Siitä yksinkertaisesta syystä, että tätä ennen olen ajatellut omalta osaltani edistäneeni niiden nuorten Jehovan todistajien asiaa, jotka nyt saavat nauttia vapautuksesta. Nyt tunnen ensimmäisen kerran mielipahaa niistä kahdesta vuodesta, neljästä kuukaudesta ja viidestätoista päivästä jotka vietin Karvialla.

Harmittaa lukea, että tämä kaikki on tehty tyhjäksi ja häpeän tilannetta. Toivon, että olisin sittenkin väärässä näitä papereita lukiessani. Pyydän sinua lukemaan oheiset kopiot ja päättelemään itse.

Sipoo 2001-10-16
Systeri ei koskaan vastannut kirjeeseeni, varmaan käännytystyökin vei paljon aikaa, eikä kuntokaan ollut paras. Kiireellisyysolettamaani tukee sekin, että systeri on delannut aikaa sitten ja jt-mutsilla on ollut sen verran kiirettä käännytysrintamalla ettei ole ehtinyt siitä ilmoittaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Arskavain

Re: Jehovantodistaajuuden luomat kiireet

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

Kuten olet havainnutkin niin kuolemasta herääminen vaatii ihmettä, sillä järkiperäinen ajattelu on sidottu niin moneen tekijään ja aivojen eri alueiden sopukoihin, että tunnealueet estävät niitä kulkemasta motivoivaksi liikkeelle panevaksi voimaksi, joka synnyttää sen kaivatun "heureka" elämyksen tai ne, jotka ovat sen mielestään kokeneet, eivät sitä enää jaksa tai viitsi hakea, vaikka raamatussa kyllä käsketään etsiä jatkuvasti - eikä "avaamisenkaan" tarvitse merkitä sitä, että etsiminen päättyisi.

Itse saan joskus harvoin puheluita, joissa kaivataan apuani, mutta sitten kaikki vaikuttaa delanneen uudestaan eikä kuulu mitään, mutta jokaisella on vapaus valita, mutta "kuolleet" eivät sitä voi.
Elä ja anna toisten elää
Markku Meilo

Arskavain kirjoitti:Itse saan joskus harvoin puheluita,
Rauhassa olen saanut olla, mitä nyt keväällä mutsi soitteli faijan perikuntaan (jossa mä ja systeri oltiin ainoat oikeudenomistajat) liittyvää asiaa kun systerillä oli muita kiireitä. Pyysin välittämään systerille tiedon, että haluan hänen tahdonilmauksensa kirjallisena, siihen kirjeeseen sentään liikeni aikaa.
...mutta jokaisella on vapaus valita, mutta "kuolleet" eivät sitä voi.
Se on tasan näin, ja aika on kohdallani hoitanut tunnepuolen niinä yli 15 vuotena, joina olen keskustellut systerin kanssa ainoastaan perikunnan asioista ja niistäkin ainoastaan kirjeitse tai parhaimmillaan mutsin systerille maksaman asianajajan kanssa. Joka asianajaja yritti viilata mua linssiin, mutta isännöitsijänä tunsin perintökaaresta tuon nimenomaisen alueen ja palautin tyypin maan pinnalle. Tosin asianajaja teki mulle sittenkin vielä jullikan, ajoin Lahteen allekirjoittamaan paperia, mutta se ei ollutkaan samansisältöinen kuin faksilla lähetty versio, johon olin mielessäni suostunut.

Näinhän elämän ei pitäisi mennä, mutta sukulaisiaan ei voi valita. Yllätyin itsekin siitä, että suurin murhe ja mielipaha mulla on tällä hetkellä sen päättämisessä koska koira on lopetettava, sellaista merkkiä kun on ilmassa. Kokeilemme vielä JP:ltä aikoinaan saatua koirarohtoa, josko sillä tuo raskas päätös siirtyisi hieman etäämmälle.
Malachi Constant
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Malachi Constant »

Mitä tuohon voi enää sanoa? Vartiotorniseuran käytänteet aiheuttavat, että lähisukulaisetkin ovat toisilleen kuolleita jo eläessään. Näinkö jehovantodistajat ilmaisevat "luonnollista kiintymystä" kuten valtakunnansalilla käytetty ilmaus kuului? Suostuisivat edes riitelemään naamakkain, sekin on luonnollista toisin kuin täydellinen mitätöiminen. Kaikenlaista näkee toki ihmisten toisilleen tekevän, mutta jt-järjestössä henkinen väkivalta on institutionalisoitu ja koordinoitua.
All of the true things that I am about to tell you are shameless lies. - The Books of Bokonon
Markku Meilo

Malachi Constant kirjoitti:Näinkö jehovantodistajat ilmaisevat "luonnollista kiintymystä" kuten valtakunnansalilla käytetty ilmaus kuului?
Se kiintymyshän on nimenomaan luonnollista Vartiotorniseuran määrityksen mukaista kiintymystä, onhan karttaminen nk. Jehovan rakkaudellinen järjestely. Olisikohan siinä takana se ajatus, että kun on tuollaisia 'ystäviä', niin ei tarvitse lainkaan vihamiehiä?
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Malachi Constant kirjoitti:Näinkö jehovantodistajat ilmaisevat "luonnollista kiintymystä" kuten valtakunnansalilla käytetty ilmaus kuului?
Eivät ehkä niinkään, he vain osoittavat kuinka luotettavia Raamatun ennustukset ovat ja joiden perusteella tiedämme, että elämme nyt "viimeisiä päiviä":

"Mutta tiedä tämä, että viimeisinä päivinä tulee olemaan kriittisiä aikoja, joista on vaikea selviytyä. Sillä ihmiset tulevat olemaan -- vailla luonnollista kiintymystä" - 2. Tim 3: 1, 2a, 3a UMK

:wink:
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Markku Meilo

Viljo kirjoitti:"Mutta tiedä tämä...
Öööö, tota kenen piti tietää, kenelle kirjoitettiin, että kirjeen vastaanottajan piti tietää?
Kynsilakka

Viesti Kirjoittaja Kynsilakka »

Hei

Tuohon karttamis asiaan, joka tässä ketjussa tulee ilmi, on pakko kommentoida että on aikamoisen iso joukko todistajia, jotka ovat edelleen tekemisissä erotettujen/eronneiden lähisukulaisten kanssa, tekemättä siitä mitään isompaa numeroa. Tämän varmaan kaikki tietääkin mutta kun aina yleistetään koko porukka samaan kasaan - sen takia tälläinen "kriittinen" kommentti.

Ja MM, miten koira asia päättyi, itsellä on samankaltainen pohdinta menossa?
Markku Meilo

Kynsilakka kirjoitti:...on aikamoisen iso joukko todistajia, jotka ovat edelleen tekemisissä erotettujen/eronneiden lähisukulaisten kanssa, tekemättä siitä mitään isompaa numeroa.
Luonnonvastainen karttamissääntö lienee yleisin rikottu erotusperusteinen sääntö Vt-seurassa, jokainen tuota sääntöä rikkova kasaa omalletunnolleen taakkaa rikkomuksestaan ja Vt-seura tietää sen. Jos karttaa on jehovantodistajana esimerkillisempi, ellei karta on ihmisenä inhimillisempi - valinta on jehovantodistajien.
Ja MM, miten koira asia päättyi, itsellä on samankaltainen pohdinta menossa?
Joko JP:n aikoinaan antama rohto tai sitten luonto sai sapuskat pysymään sisällä ja eteisen siistimpänä, tilanne palasi ennalleen.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kynsilakka kirjoitti:Tuohon karttamis asiaan, joka tässä ketjussa tulee ilmi, on pakko kommentoida että on aikamoisen iso joukko todistajia, jotka ovat edelleen tekemisissä erotettujen/eronneiden lähisukulaisten kanssa, tekemättä siitä mitään isompaa numeroa. Tämän varmaan kaikki tietääkin mutta kun aina yleistetään koko porukka samaan kasaan - sen takia tälläinen "kriittinen" kommentti.
Näin varmasti onkin, ja hyvä niin. Onhan sitä sääntöä usein tituleerattukin eniten rikotuksi vt-seuran säännöistä. Ongelman ydin sijaitsee kuitenkin vt-seuran karttamissäännössä, joka on faktaa. Se on olemassa ja jehovantodistajien tulisi toteuttaa sitä. Se on ongelma, ja vaikka sääntöä rikotaankin, ei se tee sääntöä tyhjäksi, tai sitä että se aiheutta monenlaisia surullisia kohtaloita kun sitä noudatetaan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kynsilakka

Viesti Kirjoittaja Kynsilakka »

Jep, ymmärrän eikä tarkoitus ollut mitätöidä kenenkään hylkäämiskokemuksia. Toisaalta onhan "virallinen" tiedottaja Suomessa puhunut julkisuudessa että vanhemmat/lapsi ja sisarussuhteet tms säilyvät. Ja tosiaan näin on usein. Miksi joskus onnistutaan oikein hyvin pitämään langat käsissä, toisinaan on koko lankakerä umpisolmussa? Siinä olisi sitä kehittämistä.
Markku Meilo

Kynsilakka kirjoitti:Siinä olisi sitä kehittämistä.
Säännöt ja opit kehitetään erittäin rajatussa eliittipiirissä. Niinpä jehovantodistajalle helpoin tapa hankkia hankaluuksia seurakunnassaan on tehdä parannus- tai korjausehdotuksia hallintoelimen antamiin elämänohjeisiin. Sellainen kun olisi helppoa ihan vaan yleisellä elämänkokemuksella. (Siis erotuksena varsinaiseen oppikysymyskritiikkiin, joka edellyttäisi asioihin paneutumista ja niiden tutkimista.)

Vt-seuran opetuksen mukaan nk. jäännös vastaa opetustyöstä, mutta todellisuudessa heillä ei ole minkäänlaista sananvaltaa asioihin, vaan kourallinen miehiä hoitaa ohjeistuksen. Tuon 'voimattoman' erikoisjoukonjoukon koko on noin 10000, joten on helppo käsittää kuinka voimattomia ovat loput 7000000 tavallista jäsentä.

Tehokkain muutosvoima on jäsenmäärä, jaloillaan äänestävät saavat suurimman muutoksen aikaan käytännöissä.
Kirsieveliina

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Markku Meilo kirjoitti:Olisikohan siinä takana se ajatus, että kun on tuollaisia 'ystäviä', niin ei tarvitse lainkaan vihamiehiä?
Hah-hah-haa... :lol:
Markku Meilo

Kynsilakka kirjoitti:Ja MM, miten koira asia päättyi, itsellä on samankaltainen pohdinta menossa?
Tilanne parani jonkin verran, mutta lopulta työnsin tunnepuolen niin syrjään kun sain ja tulin siihen tulokseen, että toimin väärin koiraa kohtaan jos nautin koiran kaveruudesta sekä kiintymyksestä ja samalla ummistan silmäni koiran lukuisille ongelmille.

Raskas päätös ja tänään oli sitten se vielä raskaampi täytäntöönpano. Kun harkitset asiaa, niin ainakin minä pidän koiran kannalta asiallisempana sitä, että asia hoidetaan 'viikkoa liian aikaisin' kuin 'viikkoa liian myöhään', koira kun ei näköjään kipuja heti ensimmäisenä tuo julki.

Tämä olisi ollut enemmän YV-asiaa, mutta kun et ole rekannut, niin runttasin sen tänne.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Markku Meilo kirjoitti: Raskas päätös ja tänään oli sitten se vielä raskaampi täytäntöönpano. Kun harkitset asiaa, niin ainakin minä pidän koiran kannalta asiallisempana sitä, että asia hoidetaan 'viikkoa liian aikaisin' kuin 'viikkoa liian myöhään', koira kun ei näköjään kipuja heti ensimmäisenä tuo julki.
Kuva :cry:
Vastaa Viestiin