Torinon kaarinliinatutkimus ei tue paaluteoriaa.
Valvoja: Moderaattorit
- Jaakko Ahvenainen
Re: Torinon kaarinliinatutkimus ei tue paaluteoriaa.
Eräs vähäinen näkökohta. Aiemmin tässä ketjussa RaM epäili, ettei kidutuksen yhteydessä ihmisen rakko ja suoli voi tyhjentyä. Kyseenalaistan tämän väitteen. Perustelunani esitän erään kokemani tilanteen. Jouduin työni puitteissa toteamaan eräässä asunnossa tapahtuneen eläinrääkkäyksen. Koira oli kettingillä piesten hakattu kuoliaaksi siten, että seuraamuksena olivat veriroiskeet ympäri huoneen seiniä ja koiran "ruikulipaskat" pitkin lattiaa. Kyseessä oli tosin muu nisäkäs kuin ihminen, mutta kuitenkin.
Toinen perusteluni pohjaa sotilaspsykologiaan. On todettu äärimmäisen ahdistuksen, kuolemanpelon tai muun tätä vastaavan traumaattisen tilanteen, kuten hyökkäykseen lähdön, aiheuttavan joissakin sotilaissa reaktion, missä paskat menevät kirjaimellisesti housuun. Otaksumani on: mikäli edellä kuvatut tilanteet saavat paskan valumaan, ei voimakas ja kivulias fyysinen kidutus tätä ainakaan ole estämässä.
Mikäli jollakulla on otsaa tämä kiistää, voin konsultoida asiantuntijaa, tässä tapauksessa kidutushoitoihin perehtynyttä lääkäriä.
Edit: Vaikka mitäpä väliä tällä olisi, onhan akateemisen koulutuksen saanut valehtelija. Tai kenties teenkin saamani neuvon mukaan - lähden huitsin nevadaan näiltä palstoilta ja that's that.
Toinen perusteluni pohjaa sotilaspsykologiaan. On todettu äärimmäisen ahdistuksen, kuolemanpelon tai muun tätä vastaavan traumaattisen tilanteen, kuten hyökkäykseen lähdön, aiheuttavan joissakin sotilaissa reaktion, missä paskat menevät kirjaimellisesti housuun. Otaksumani on: mikäli edellä kuvatut tilanteet saavat paskan valumaan, ei voimakas ja kivulias fyysinen kidutus tätä ainakaan ole estämässä.
Mikäli jollakulla on otsaa tämä kiistää, voin konsultoida asiantuntijaa, tässä tapauksessa kidutushoitoihin perehtynyttä lääkäriä.
Edit: Vaikka mitäpä väliä tällä olisi, onhan akateemisen koulutuksen saanut valehtelija. Tai kenties teenkin saamani neuvon mukaan - lähden huitsin nevadaan näiltä palstoilta ja that's that.
-
RaM
Noista kahdesta vaihtoehdosta ensimainittu oli oikein. Epäilin, en väittänyt koska asiasta minulle ei ole tietoa. Kyse oli, kuten siinä sanoinkin, arjen mututuntumasta.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Eräs vähäinen näkökohta. Aiemmin tässä ketjussa RaM epäili, ettei kidutuksen yhteydessä ihmisen rakko ja suoli voi tyhjentyä. Kyseenalaistan tämän väitteen.
Joidenkin nisäkkäiden tiedetään tyhjentävän suolensa hädän hetkellä, mutta ihmisen ei tiedetä tekevän niin. Ainakaan minä en ole sellaisesta kuullut. Kun ihmiselle tulee äärimmäisen voimakkaita kiputiloja - siis muitakin kuin kidituksen yhteydessä - niin minun tiedossani ei ole että ihminen aina silloin tyhjentäisi suolensa. Toki poikkeuksiakin varmaan löytyy. Voihan jollain olla tolkuton puoliksi housuun jo tulossa oleva hätä muutenkin juuri sillä hetkellä.
Äärimmäisen kovaa tuskaa ja tulehtunutta hermokipua itsekin tunteneena en ole kuitenkaan paskonut housuuni. Se ei ole ollut edes lähelläkään, vaikka kipu on lamauttanut kaiken liikkumiskyvyn. Tähän osittain perustuu tuo epäilykseni... mikä ei siis edelleenkään ole väite.
Minulla ei ole otsaa kiistää otaksumaasi, mutta pitäisihän kaikista asioista voida kiihkotta keskustella.
Akateemisella koulutuksella ei kuitenkaan liene mitään tekemistä sen kanssa, onko henkilö rehellinen tai valhteleeko hän. Kolmas vaihtoehto on että hän puhuu palturia tietämättömyyttään. Akateemisuus kun ei merkitse automaationa oikeassa olemista. Herran pelko pitäisi kansastamme saada jotenkin pois.
-
Ariadna
Massetar antoi yllä olevan asiallisen vastauksen, joka oli tiedossani, mutta , kun en ole ruumiita pessyt, nähnyt vain, niin laitoin tuon ruumiin kuolinkankeuden mukaan noin 6 tuntia.Massatar kirjoitti:Vaikka Jeesuksen kakka, pissa ja spermat olisivatkin ulostautuneet jo vuorokautta aikaisemmin, hän tuskin oli korpuksi kuivunut. Kuolemaa seuranneen vuorokauden aikana hän olisi tarvinnut vaipan.
Jeesus oli syönyt aterian, joka ei ollut ehtinyt sulaa vielä ja kiertää kaikki monet metrit suolistossa.
Mikä ihme tässä niin vaikeata on? Normaalista vainajasta keskustelemme. Luulen jo, että keskustelemme nefilistä, emmekä ihmisestä.
Periaatteessa Jeesus oli ehkä nefilim, olihan hän jumalolennon ja ihmisen risteytys.
Ariadna, Alias, sivistymätön moukka.
Edid: Ihmisen ohutsuolen pituus on 3–8 metriä, ja paksusuolen pituus noin 1–1,5 metriä
-
RaM
Toinen lainaus oli Jeesuksen luottomiehen Pietarin kirjoittama.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:RaM, Timoteuskirjeet ovat nykyisen eksegeettisen tutkimuksen valossa pseudopaavalilaiset, esim. Schleiermacher, Gyllenberg, Nikolainen, Aejmelaeus, ym.
Mitä pseudoon tulee, niin sitä on tarpeetonta rajata kirjeisiin Timoteukselle. Etu- ja takakannen välissä oleviin sivuihin tulisi jokaiseen lyödä leima 'sisältää pseudotieteellisiä väittämiä'.
-
Sequoyah
Hyvät keskustelijat,
kiitokset palautteestanne ja mielenkiintoisista kommenteistanne. Eilisiltana varmentui jo kaksi kuukautta suunnitteilla ollut hanke järjestää Turkuun Torinon käärinliina - aiheinen näyttely, missä toimikunnassa olen keskeisesti mukana. Näyttely on täsmällisesti samaan aikaan kun Torinonkin näyttely eli 10.4. - 23.5. 2010. ja siitä tulee kansainvälinen nimellä Torinon käärinliina - The Shroud of Turin. Näyttely on myös merkittävä historiallisesti, koska se ensimmäinen laatuaan koko Pohjoismaissa ja huomioidaan näinollen alan internetsivuilla maailmalla. Ammattitaitoiset käsityöläiset valmistavat sinne täysikokoiset Arma Christi - replikat, sinne tulee täysmittainen käärinliinan replika valokuvattuna ja painettuna kankaalle oikeissa väreissään, kymmenittäin suuria kuvatauluja yms. Lisäksi on powerpoint- esityksiä ja asiantuntijaluentoja. Hankkeen tekee kansainvälisesti erityisen merkittäväksi se, että siitä tulee jokavuotinen tapahtuma täällä Pääsiäisen aikoihin. Ensi vuonna, kun Turku on kulttuuripääkaupunki, näyttelystä on tarkoitus tehdä entistäkin suurempi.
Kaikesta tästä johtuen olen täystyöllistetty seuraavat puolitoista kuukautta, niin etten valitetavasti enää ehdi vastaamaan kysymyksiinne. Kiitän näistä keskusteluista. Toivon teidän myös käyvän tutustumassa tähän näyttelyyn, joka varmasti tuo tullessaan paljon lisätietoa ja antaa sitä kauttakin teille vastauksia kysymyksiinne. En kerro tämän enempää, seuratkaa mediaa lähiaikoina, tietoa varmasti tulee...
Ystävällisin terveisin,
Juha Hiltunen
kiitokset palautteestanne ja mielenkiintoisista kommenteistanne. Eilisiltana varmentui jo kaksi kuukautta suunnitteilla ollut hanke järjestää Turkuun Torinon käärinliina - aiheinen näyttely, missä toimikunnassa olen keskeisesti mukana. Näyttely on täsmällisesti samaan aikaan kun Torinonkin näyttely eli 10.4. - 23.5. 2010. ja siitä tulee kansainvälinen nimellä Torinon käärinliina - The Shroud of Turin. Näyttely on myös merkittävä historiallisesti, koska se ensimmäinen laatuaan koko Pohjoismaissa ja huomioidaan näinollen alan internetsivuilla maailmalla. Ammattitaitoiset käsityöläiset valmistavat sinne täysikokoiset Arma Christi - replikat, sinne tulee täysmittainen käärinliinan replika valokuvattuna ja painettuna kankaalle oikeissa väreissään, kymmenittäin suuria kuvatauluja yms. Lisäksi on powerpoint- esityksiä ja asiantuntijaluentoja. Hankkeen tekee kansainvälisesti erityisen merkittäväksi se, että siitä tulee jokavuotinen tapahtuma täällä Pääsiäisen aikoihin. Ensi vuonna, kun Turku on kulttuuripääkaupunki, näyttelystä on tarkoitus tehdä entistäkin suurempi.
Kaikesta tästä johtuen olen täystyöllistetty seuraavat puolitoista kuukautta, niin etten valitetavasti enää ehdi vastaamaan kysymyksiinne. Kiitän näistä keskusteluista. Toivon teidän myös käyvän tutustumassa tähän näyttelyyn, joka varmasti tuo tullessaan paljon lisätietoa ja antaa sitä kauttakin teille vastauksia kysymyksiinne. En kerro tämän enempää, seuratkaa mediaa lähiaikoina, tietoa varmasti tulee...
Ystävällisin terveisin,
Juha Hiltunen
-
RaM
Tähän jäi siis tämänkin viisaan miehen anti.
Sitä minä aina välillä mietin, että kuinka näille viisaille miehille ilmaantuu ihan parin päivän sisällä täysin ylättäen näitä suuria projekteja, jotka vievätkin ykskaks kaiken ajan niin, ettei luvattuja vastauksia enää ehditäkään antaa.
Onneksi minä en kuulu noihin viisaisiin... Puolimatkoihin, Leisosiin, Hiltusiin tai vastaaviin...
Saiko joku palstalainen 'keskustelusta' muuta antia kuin sen, että dosentti Hiltusen hämästyttävää uutta (tai siis viimevuotista) tieteellistä ja anutlaatuista teosta Jeesuksen valokuvasta eli Torinon käärinliinasta ja sen aitouden 'uusista' todisteista saa ostaa kirjakaupoista?
Sitä minä aina välillä mietin, että kuinka näille viisaille miehille ilmaantuu ihan parin päivän sisällä täysin ylättäen näitä suuria projekteja, jotka vievätkin ykskaks kaiken ajan niin, ettei luvattuja vastauksia enää ehditäkään antaa.
Onneksi minä en kuulu noihin viisaisiin... Puolimatkoihin, Leisosiin, Hiltusiin tai vastaaviin...
Saiko joku palstalainen 'keskustelusta' muuta antia kuin sen, että dosentti Hiltusen hämästyttävää uutta (tai siis viimevuotista) tieteellistä ja anutlaatuista teosta Jeesuksen valokuvasta eli Torinon käärinliinasta ja sen aitouden 'uusista' todisteista saa ostaa kirjakaupoista?
-
kirjallisuusveli
Oisko tuo ollut johdatusta ... :pRaM kirjoitti:Tähän jäi siis tämänkin viisaan miehen anti.
Sitä minä aina välillä mietin, että kuinka näille viisaille miehille ilmaantuu ihan parin päivän sisällä ylättäen näitä suuria projekteja, jotka vievätkin ykskaks kaiken ajan niin, ettei luvattuja vastauksia enää ehditäkään antaa.
Onneksi minä en kuulu noihin viisaisiin...
No joo - vitsit sikseen. Jos se projekti eilen kerran varmistui, niin tuo lienee ollut suunnitteilla ja kädenväännön alla jo pitenpään. Mikäs siinä. Onnea vaan projektille toivottelen.
Olisi ollut kiva saada kommentteja siitä ruumiin voitelemiseksi varatusta salvasta, jota Jaakko ansiokkaasti osoitti Johanneksen evankeliumin avulla olleen tosiaan ruhtinaalliset reippaat 30 kiloa. Siitä luulisi jääneen liinoihin jälkiä edellyttäen tietenkin, että ko. tavaraa kerettiin ennen sapatin alkamista Jeesukseen laittaa. Kiirushan siinä tietysti on tullut, koska aika oli kortilla ja joku aika tärvääntyi ruumiin hautaamisluvan saamiseen Pilatukseltakin.
Nyt ko. tiedon saaminen jää enemmän tai vähemmän omien aktiiviteettien varaan ja se ei lupaa hyvää.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
Ariadna
Vastaus EI.RaM kirjoitti:Saiko joku palstalainen 'keskustelusta' muuta antia kuin sen, että dosentti Hiltusen hämästyttävää uutta (tai siis viimevuotista) teosta Jeesuksen valokuvasta eli Torinon käärinliinasta saa ostaa kirjakaupoista?
Kirjan mainostaminen oli pääanti, ja loppukevennyksenä näyttely, johon tulisi lukea kirja, jotta näyttelyä ymmärtäisi.
Tämäkö oli Jeesuksen sanoma? Ihmetelkää minun käärinliinojani!
-
Markku Meilo
Sen verran mitä olen Raamattua ja sen vakavamielistä selityskirjallisuutta lukenut, niin minulle oleellisin Jeesuksen sanoma on nimenomaan lupaus palata aikalaistensa elinaikana. Jos Jeesus olisi pitänyt lupauksensa, olisi säästynyt kahden vuosituhannen aikana puutavara- ja neuletuotteen ympärille kertynyt kaiken niellyt 'musta aukko'. Puhumattakaan yhtä kauan jatkuneesta lopun ajasta ja Jeesuksen paluun odottelusta oheistuotteineen.Ariadna kirjoitti:Tämäkö oli Jeesuksen sanoma? Ihmetelkää minun käärinliinojani!
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 19.02.2010 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: -e
Syy: -e
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
RaM
Toisaalta olemme saaneet tietoa taivaan isän työkaluarsenaalista. K. Parkkunenhan on aikoinaan lisännyt ymmärrystämme vedesta ja sähköstä muodostuneesta sähköporasta, jolla jumala porasi hiidenkirnut kallioon. Nyt meillä on lisäksi taivallinen koronaskanneri, jolla ihmisiä voidaan jäljentää riepuihin. Ihmeellinen maailma!Jännityksellä odotan seuraavia paljastuksia.
-
Ellen
Keskustelun anti ?
Vt-huuruissa jokeltaminen ja Ûbermensch-mentaliteetti liittyneenä besserwismiin on ex-jiiteillä surkeasti naamioituneena. "Mulle kaikki valmiiksi pureskeltuna"-asenne ja röyhkeä älyllinen laiskuus näkyy jääneen päälle.
Ketjun aloittajalle kiitos antoisasta kirjauutuusvinkistä.
Jaakko A..lle aplodit yrityksistä kohottaa keskustelun laadullista tasoa.
Dos. J.Hiltuselle kiitokset moninaisesta vaivannäöstä ja kiehtovasta teoksesta.
Vt-huuruissa jokeltaminen ja Ûbermensch-mentaliteetti liittyneenä besserwismiin on ex-jiiteillä surkeasti naamioituneena. "Mulle kaikki valmiiksi pureskeltuna"-asenne ja röyhkeä älyllinen laiskuus näkyy jääneen päälle.
Omnia mea mecum porto
-
RaM
Niin... sinulla itselläsihän ei tainnut olla juurikaan kokemusta jehovantodistajuudesta. Puhumattakaan x-jehovantodistajuudesta. No munkit ja nunnathan ne ovat parhaita avioneuvojiakin.Ellabella kirjoitti:Keskustelun anti ?
Se on kuitenkin aina ikävää, että uskonnottoman puolustellessa omaa näkökantaansa ja esittäessään ääneen epäilynsä uskovaisien teesejä kohtaan joku uskovista tuntee itsensä loukatuksi ja uskoaan uhattavan.
Miten sellaisesta herkkähipiäisyydestä pääsisi eroon?
-
Viljo
Sain hyvät naurut lukiessani koronapurkauksen toiminnasta jumalallisena skannerina ja sen mukana oivalluksen siitä, millaisia teoreettisia rakennelmia eräissä piireissä täytyy keksiä, jotta lopputulos olisi halutun kaltainen. Fysiikka on jalo tiede eikä sen yli pitäisi kävellä omien mieltymysten vuoksi.RaM kirjoitti:Saiko joku palstalainen 'keskustelusta' muuta antia -- ?
Mielestäni olisi parempi hylätä kaikenlaiset koronapurkaus- yms teoriat ja sanoa vaan että Goddidit. Se on sillä selvä eikä vaadi kuin uskoa. Eihän jumalalla ole rajoitteita piirrellä liinoihin mitä kulloinkin haluaa.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
RaM
Juuri noin.Viljo: Fysiikka on jalo tiede eikä sen yli pitäisi kävellä omien mieltymysten vuoksi.
Jahve G.D.I. - minusta tuo tuntui joskus aikaisemmin aivan hoopolta selitykseltä omituisille uskonasioille, mutta näiden 'tieteellisten' versioiden rinnalla olen alkanut pitää sitä paljon järkevämpänä ja reilumpana. Ei uskovaisuudesta hölmöläisyyttä pidä kuitenkaan tehdä.
-
Ariadna
On helppoa tehdä pilaa "veli vanhin Nestorista "ja kääntää puukkoa haavassa.VEllabella kirjoitti:Vt-huuruissa jokeltaminen ja Ûbermensch-mentaliteetti liittyneenä besserwismiin on ex-jiiteillä surkeasti naamioituneena. "Mulle kaikki valmiiksi pureskeltuna"-asenne ja röyhkeä älyllinen laiskuus näkyy jääneen päälle.
Ethän paljon muuta näytä ymmärtävän. Sielun sivistykseen kun tarvitaan myös sydäntä, ei kirjasivistys pitkälle kanna.