Sukututkija kirjoitti:Minun, ymmärtääkseni vapaasti ajattelevan ihmisen, on täysin mahdotonta käsittää tällaista kaksois-ajattelua - siksi sanoin, että alan kallistua tietoisen kusetuksen kannalle.'
Minulla oli tarkoituksena vastata sinullekin, mutta se jäi aiemmin toteuttamatta. Tarkoituksena oli sanoa, että tietoinen kusetus voi olla - ja onkin - joillain yksilöillä joissain tapauksissa, mutta itse olen alkanut kallistua sellaisen näkemyksen puolelle, että aivopesu, mielenhallinta, tiettyjen ajatusten toistaminen, miksi sitä haluaa nimittää, luo aivoihin eräänlaisen suodattimen, joka ei päästä "kiellettyjä ajatuksia" tietoiseen mieleen tai ainakin torjuu ne eli "lakaisee maton alle". Tuollaisissa tilanteissa henkilöllä saattaa yhtäkkiä vaan tuntua siltä että ajatus katosi jonnekin ja sitten hän jatkaa jostain muusta. Tuo suodatin on minun kuvaukseni freudilaisesta yliminästä.
Jehovantodistajan tapauksessa käy niin, että persoonallisuuden kehityksen ja "omien" arvojen löytämisen sijaan yksilö jonkin syyn vuoksi sisäistää yhteisön normit ja sitten kokouksissa, jt-kirjallisuutta lukemalla ja "tutkimalla" sekä muiden jt:iden kanssa keskustelemalla vahvistaa näitä arvoja. Tuo syy voi olla lapsuus tai jokin henkilökohtainen trauma tai tragedia (läheisen kuolema), joka heikentää vapaata ajattelua ja herkistää henkilön jt-opin paratiisille yms.
Tässä mielestäni ev-lut. kirkko tavallaan jättää osan jäsenistöstään "heikoille jäille", sillä osa sen opista on vähintäänkin vaikeaselkoista sellaiselle joka ei ole "uskis", ja siksi jt-opin näennäinen loogisuus ja järkevyys voi saada henkilön kiinnostumaan. Ev-lut. kirkon mainitsen vain sen markkinaosuuden vuoksi.
Tietoista kusetusta käyttänevät lähinnä vanhimmat ja hiearkiassa ylemmät hahmot, ehkä avustavat palvelijatkin. Tienraivaajat saattavat tietoisesti jättää vastaamatta ja ohjata keskustelun toisiin uriin. Mutta vähemmän "kentällä" käyvällä tai uudehkolla jehovantodistajalla voi vaan vähän lyödä tyhjää. Ja mikäli Jehova ei ole käyttänyt kovin isoa kauhaa älyä ammentaessaan, niin kysymykset saattavat jäädä täysin ymmärtämättä.