Kyseenalaistamaton usko

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Re: Kyseenalaistamaton usko

Viesti Kirjoittaja RaM »

Sukututkija kirjoitti: Minun, ymmärtääkseni vapaasti ajattelevan ihmisen, on täysin mahdotonta käsittää tällaista kaksois-ajattelua - siksi sanoin, että alan kallistua tietoisen kusetuksen kannalle.'
Olet 100 % oikeassa. Tuo lahkon toiminta perustuu tietoiseen kusetukseen. Tuota kusetusta tehdään pienemmässä määrin tietoisesti alimmillakin portailla, sillä moni julistaa ovityötä tehdessään asioita, joihin eivät itse usko. He antavat kuitenkin tuon moskan mennä läpi 'muun hyvän joukossa'.

Suuri tietoinen kusetus syntyy kuitenkin siellä, mitä ylemmäs lahkohierarkiassa mennään. Kierosvalvoja ja haaratoimistotasoilla tiedetään hyvin ne kaikki kiusalliset sattumat, joita sopassa on. Kaikki erottamisten ja eroamisten syyt ovat siellä työskentelevien 'ylempien toimihenkilöiden' tiedossa. Olen varma siitä, että ropposten ja leinosten kiinnostus jatkaa hurskasta lahkojohtajan rooliaan perustuu enemmän asemaan ja tottumukseen, kuin 100 % luottamukseen siihen, että tänään heillä on käsissään 'Totuus', vaikka eilen se oli kovin erinäköinen ja huomennakin jotain taas muuttunee. Tällä tasolla nähdään jo hyvin se, miten proosallista koko toiminta on.

Kaikkein SUURIN KUSETUS tapahtuu korkeimmalla tasolla, kuten arvata saattaakin. Hallintoelimessä arvotaan kulloinkin voimaan saatettavia uusia oppeja sitä mukaan, kuin vanhat moneen kertaan paikatut käyvät lopulta kelpaamattomiksi. 'UUSI VALO'-termillä on haluttu luoda mielikuvaa nöyrien uskollisten jumalan palvelijoiden ryhmästä, joka kokoontuu kammioonsa rukoilemaan jumalaa ja jolle jumala jakaa uutta tietoa joko kollektiivisen ymmärryksen kautta vastauksena rukouksiin, tai vaivuttaa heitä hurmokselliseen tilaan jossa heidän tietoisuutensa 'Totuudesta' yllättäen lisääntyy. Nixnax ja hallintoelin on ymmärtänyt asian uuden oikean laidan.
Todellisuus on kuitenkin karu. Siellä itsekkäät vallanhimoiset vanhat äijät vääntävät kättä siitä, kenen uusi versio tiensä päähän ja seinää vasten joutuneesta dogmista on paras. Sitten kinataan ja äänestellään, kunnes on pakko valita lopulta yksi Uusi Totuus - Uusi Valo. Nämä valopäät tietävät, että lahkon teesit ovat täynnä kestämättömiä väitteitä ja että tiede nauraa heidän luonnontieteellisille käsityksilleen. Mutta he eivät välitä siitä. Tämä on heidän business. Ja HYVÄ sellainen. Heidän mottonsa on - 'lisää hyvää kusetusta kansoille'.
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Sukututkija kirjoitti:Miksi todistajat eivät oivalla missä he ovat mukana ja mitä he ihmisen ovilla tekevät? Tämä on se asia josta syystä alan olla taipuvainen ajattelemaan, että riviravari saattaa olla aivan yhtä "syyllinen" tilanteeseen kuin seuraeliitti itsekin - ellei peräti enemmänkin (hehän pitävät markkinointiorganaisaation hengissä ja elinvoimaisena).
Uskovalla on uskossaan valtavasti mukana tunteita ja jokaisella uskossa pysyvällä omansa. Itse käännyin todistajaksi mieheni tehtyä itsemurhan ja lapseni olivat ensimmäiset, jotka uskoivat jt-paratiisiisn ja ylösnousemukseen, saaden minutkin siihen mukaan.

Tienraivauksen aloitin syystä, että olin onnellinen taas lapseni selviämisesta erittäin suurista leikkauksista. Kiitollisuus Jehovaa kohtaan sai minut juoksemaan inhoamillani ovilla ja olin varma, että Jehova siunasi työtäni, koska sain aivan liiankin runsaasti "kiinnostuneita" joiden kanssa tutkin.
Oikeastaan, ikäviä kysymyksiä kohdalleni ei sattunut, olin itsekin yli-innokas lukemaan kaikkea, ja sain usein vanhemmilta "hellää huolenpitoa" siitä, ettei minun tarvitse kaikkea tietää, sillä Jehova antaa aikanaan meille vastaukset kaikkiin kysymyksiin.
Nämä selitykset riittivät aikansa, jossain vaiheessa järki otti vallan. Irtautuminen kaikesta oli erittäin tuskallista, eikä kaikesta kivusta selviä ehkä koskaan, ainakaan niin kauan kuin läheiset ovat mukana jt-todistajuudessa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Viljo kirjoitti:Totuushan on, että se muutama prosentti on hajautuneena siellä sun täällä, joten koko aivojen aluetta tarvitaan normaaliin toimintaan.
Kiitos veli Helminen noista lohdun sanoista, nyt kansalaisten on turha huolestua lääkäreiden varoituksista dokaamalla kadotetuista aivosoluista, esimerkiksi kotimainen 38 %:n kuiva valkoviini (Alkon vanha numero 013) on niin suurpiirteistä, ettei se millään osu siihen käytössä olevaan muutamaan prosenttiin.
Sitten paratiisissa magneettikuvauslaitteetkin pitäisi kalibroida ihan toisella tavalla, aktiviteetti on niin hurjaa. :twisted:
Sellainen lienee työperäisistä ongelmista pienin, uskoisin esimerkiksi leijonan opettamisen apilansyöntiin olevan työläämpää.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Sukututkija kirjoitti:Minun, ymmärtääkseni vapaasti ajattelevan ihmisen, on täysin mahdotonta käsittää tällaista kaksois-ajattelua - siksi sanoin, että alan kallistua tietoisen kusetuksen kannalle.'
En minäkään muuta voi enää ajatella, olen sen verran paneutunut Vt-oppikehitysosaston tuotantoon, että pidän täysinm mahdottomana sitä että em. osastolla ei tiedettäisi paremmin kuin julkaisut kertovat.

Mitä taas tulee kasteikään, niin minä olen ihmetellyt miksi Vt-seura ei pyri anomaan pressalta avioliittolupaa kaikille alaikäisinä kastetuille. Jos joku +/- 10-vuotias käsittää täysin mihin Vt-seuran kanssa sitoutuu, niin sen opiskelun rinnalla aviokumppanin hankinta on lastenleikkiä. Itse en vielä näillä vuosilla tunne kaikkia Vt-seuran opetuksia ja niissä piileviä pommeja, joten olisi mielenkiintoista tavata se 10-vuotias kastettu jt, joka kykenisi vastaamaan minulla auki oleviin kysymyksiin.

Ei sen puoleen, kyselisin mieltäni askarruttavia asioita mielelläni sellaisenkin jt:n kanssa, joka kastettiin 10-vuotiaana esimerkiksi puoli vuosisataa sitten.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ariadna kirjoitti:"Ymmärrän yskäsi, olet kyllästynyt minuun, kuten asian ilmaisit. Mutta onko muutkin vai oletko ainoa?
Ei aivan noinkaan. Pikemminkin niin, että kaikisa "putkinäköisyyttä" edustavissa uskonnoisa tai uskonnollisissa suuntauksissa ilmenee sama yhdenkaltainen ominaisuus vammauttaa ihminen siten, ettei hän tuskin koskaan voi täysin selvitä tällaisen uskonnon traumoista. Yksi merkille pantava seikka näissä uskonnoissa tai uskonnollisisa liikkeisä on se, ettei uskonnon edustamaa uskoa saa kyseenalaistaa ilman pelkoa etenkin tunne-elämään kohdistuvista sanktioista.

Sen estämättä, että pääseekin uskonnosta eroon, aina jotain siitä jää piileksimään sielun syövereihin. Tämä tulee esiin, paitsi joissakin regressioissa, varsinkin geriatrisessa työssä toimivien kohdalla, joille vanhuksen normaalista poikkeava käyttäytyminen on jokapäiväinen osa hoitotyötä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ariadna kirjoitti:
JaakkoAhvenainen kirjoitti:"Mekin olisimme". No joo - tosin sijamuodon tempuksen vaihdolla saatettaisiin päästä likemmä totuutta.
Ymmärrän yskäsi, olet kyllästynyt minuun, kuten asian ilmaisit. Mutta onko muutkin vai oletko ainoa?

Alkaa todella tympiä Ahvenaisen ylimieliset heitot.

Kiitos Ariadnalle ja muille asiallisista ja hyvin perustelluista kommenteista.

aktiivinen sivustaseuraaja
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Alkaa todella tympiä Ahvenaisen ylimieliset heitot.
aktiivinen sivustaseuraaja
Tätä minun ei ole syytä epäillä. Totta hitossa tympii saadessaan juoda omaa "lientään".
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

vieras kirjoitti:Alkaa todella tympiä Ahvenaisen ylimieliset heitot.

Kiitos Ariadnalle ja muille asiallisista ja hyvin perustelluista kommenteista.
Kiitos vieraalle kannanotosta, sitä kaipasinkin. :D

Luulisi Ahvenaisen löytävän ex-diakoni palstan, jossa voisi "lohdun sanojaan" jakaa.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

RaM kirjoitti: Kaikkein SUURIN KUSETUS tapahtuu korkeimmalla tasolla, kuten arvata saattaakin. Hallintoelimessä arvotaan kulloinkin voimaan saatettavia uusia oppeja sitä mukaan, kuin vanhat moneen kertaan paikatut käyvät lopulta kelpaamattomiksi. 'UUSI VALO'-termillä on haluttu luoda mielikuvaa nöyrien uskollisten jumalan palvelijoiden ryhmästä, joka kokoontuu kammioonsa rukoilemaan jumalaa ja jolle jumala jakaa uutta tietoa joko kollektiivisen ymmärryksen kautta vastauksena rukouksiin, tai vaivuttaa heitä hurmokselliseen tilaan jossa heidän tietoisuutensa 'Totuudesta' yllättäen lisääntyy. Nixnax ja hallintoelin on ymmärtänyt asian uuden oikean laidan.
Todellisuus on kuitenkin karu. Siellä itsekkäät vallanhimoiset vanhat äijät vääntävät kättä siitä, kenen uusi versio tiensä päähän ja seinää vasten joutuneesta dogmista on paras. Sitten kinataan ja äänestellään, kunnes on pakko valita lopulta yksi Uusi Totuus - Uusi Valo. Nämä valopäät tietävät, että lahkon teesit ovat täynnä kestämättömiä väitteitä ja että tiede nauraa heidän luonnontieteellisille käsityksilleen. Mutta he eivät välitä siitä. Tämä on heidän business. Ja HYVÄ sellainen. Heidän mottonsa on - 'lisää hyvää kusetusta kansoille'.
Tähän olisi vähän erilainen mielipide. Sen verran mitä minä olen oman tutkimustyöni edetessä pyöritellyt näitä uskonnollisia auktoriteetteja, niin sanoisin, että toinenkin mahdollisuus on.
Monilla yhteisöillä on omat "messiaansa" ja "kristuksensa" kuin myös profeettansa ja sanan tulkitsijansa. Näiden henkilöiden persoonissa on kaksi kohtalaisen selvää vaihtoehtoa. Joko he ovat huijareita, tai sitten he todella vilpittömästi uskovat olevansa "jumalan poikia" tai saavansa jumalaltaan suoraa informaatiota.

Kyse ei siis välttämättä ole kusetuksesta vaan pikemminkin psyyken tilasta, jossa ihminen kokee olevansa jotain suurta ja mahtavaa, selkeästi muiden kuolevaisten ihmisten tason yläpuolella. Tilanne on siis joko tai. Tässä vaiheessa en osaa vielä sanoa, kumpi on pahempaa. Siis se että ihminen tietoisesti johtaa muita harhaan - vai että hän on niin "pihalla" että itsekin uskoo itseensä.

Tällöin vastakkain tulevat hyötynäkökohdat (esim. raha, valta, muiden seksuaalinen hyväksikäyttö) tai uskonnollinen kiihko (tosi totuus, jossa voi olla myös edellä mainittuja "hyötynäkökohtia" mukana). Ja jos on kyse suuremmasta ryhmästä (hallintoelin), voi mukana olla sekä aitoja fanaatikkoja että niitä jotka ovat mukana vain hyötynäkökohtien takia. Jos totuuden kritisoiminen myös hallintoelimen tasolla on mahdotonta, kuten olettaa voi, ei senkään ryhmän elo kovin herkkua ole.
Paljon vaikeampaa se olisi niille, jotka Ramin väittämän mukaan tietävät totuuden olevan "kusetusta". Heille koko elämä olisi pelkkää kulissia ja teatteria. Fanaatikot selviäisivät huomattavasti helpommalla oman psyykensä kanssa.

Auktoriteettien seuraajilla taas on useampi kategoria (toki auktoriteettihahmoillekin niitä voi vielä löytyä): fanaattiset ehdottomat uskonnolliset, tarmokkaat ja innokkaat, neutraalit myötäilijät ja tapauskonnolliset, vasta uskonnosta kiinnostuneet, salassa asioita pohtivat ja epäilijät, olosuhteiden pakosta mukana roikkuvat, hiipuvat ja passiiviset, perääntyjät ja pois haluavat.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Hyvä kannanotto Kletos. Toki tuossa tekstissä on annos provokaatiota, kuten usein muissakin avauksissani on. Sen avulla moni ymmärtää paremmin olennaisen ytimen.

Noin laajamittaisena ja suunnitelmallisena kusetuksena hallintoelimen toiminta ei toki esiinnyt, kuin kirjoituksestani voi nopeasti ajatella. Todellisuuden ydin on kuitenkin juuri noin.

Esimerkki:
KOKO hallintoelin tietää hyvin tarkkaan (on tiennyt yli 25 vuotta ainakin), että lahkon kronologian KESKEISIN vuosi eli Jerusalemin hävitys on 20 vuotta pielessä, mikä muuttaa samalla heidän teologiansa useilta keskeisiltä doktriineilta valheeksi. Koska he rakantavat jatkuvasti 'uutta valoaan' tuon tiedostetun valheen päälle, on kyseessä silloin tietoinen SUURKUSETUS, johon hallintoelin syylistyy.
Vastaavia mutta hitusen pienempiä virheitä on paljon muitakin.
Kletos: Paljon vaikeampaa se olisi niille, jotka Ramin väittämän mukaan tietävät totuuden olevan "kusetusta". Heille koko elämä olisi pelkkää kulissia ja teatteria. Fanaatikot selviäisivät huomattavasti helpommalla oman psyykensä kanssa.
Tämä ei siis ole vain väittämäni, vaan valitettavasti fakta. Kannattaa miettiä asiaa lisää. :D
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

RaM kirjoitti:sillä moni julistaa ovityötä tehdessään asioita, joihin eivät itse usko. He antavat kuitenkin tuon moskan mennä läpi 'muun hyvän joukossa'.
Suuri tietoinen kusetus syntyy kuitenkin siellä, mitä ylemmäs lahkohierarkiassa mennään. Kierosvalvoja ja haaratoimistotasoilla tiedetään hyvin ne kaikki kiusalliset sattumat, joita sopassa on.
...mutta minkäs teet, kun vastakohdaksi asetetaan maailma. Se, että Jehovan todistajat ovat väärässä ei tee maailmasta oikeaa. Valinta on siksi kahden pahan välillä, paitsi että Jehovan todistajana ei ole suojassa myöskään maailman mielettömyydeltä.

Kapitalismi on valhe, öljy loppuu, geenimanipulaatio tuhoaa ravintokasveja ja ilmastonmuutos siihen lisäksi. Tämä kaikki on seurausta siitä maailmankuvasta, että keskitytään materiaaliseen ja yksilön hengissä pysyttelemiseen lyhyen, mutta laadukkaan elämän sijasta. Tämä on "sitku"-maailmankuva, eikä se ole erilainen kuin Jehovan todistajilla. Jeppuna otin amalgaamipaikat, jotka ehkä oireilevat 25-vuoden päästä, mitä välii, kun olen paratiisissa kuitenkin. Maailmassa paiskitaan hommia että voitaisiin huilata joskus tulevaisuudessa eläkkeellä, vaikka nykyinen kehitys viittaa siihen, että eläkeiässä tulee lähinnä olemaan kurjuutta ja halua päästä pois kitumasta.
Se on maailmankuva joka sanoo työ ensin ja huvi, huvi tulee sitten joskus, jos on tullakseen... siis jos se työ pääsisi loppumaan. Mutta todellisuudessa huvi ei tule koskaan. Se on yhtä tyhjä kuin jeppujen paratiisilupaus.

Siksi jeput kysyvät: "Mitä tilalle?".

Minä sanon: Totuus ei ole helppo elämänasenne mielenterveydelle. Olisi kiva elellä valheissa ja fantasioissa ja siihen on täysi vapaus, kunhan sen erottaa valheeksi ja fantasiaksi. Siksi minä tavallaan hyväksyn myös Jehovan todistajana jatkamisen, joskin on mahdotonta sillä asenteella käydä kenttäpalveluksessa. Joka siitä paratiisifantasiasta pitää voi tehdä sen yhtä hyvin erotettuna.

Minulle ihmeellinen aivopultti on niillä koulutetuilla ihmisillä, jotka hankkivat lapsen. Maailmanhistorian ratkaisevin kysymys on onko öljy porattavissa Lomonosovin seläänteeltä ja jos on, niin mihin hintaan. Koko ihmiselämä yhden kortin varassa. Siihen verrattuna JT:t ja parasiittimaa vaikuttavat lähestulkoon realistisilta.
RaM kirjoitti: KOKO hallintoelin tietää hyvin tarkkaan (on tiennyt yli 25 vuotta ainakin), että lahkon kronologian KESKEISIN vuosi eli Jerusalemin hävitys on 20 vuotta pielessä, mikä muuttaa samalla heidän teologiansa useilta keskeisiltä doktriineilta valheeksi. Koska he rakantavat jatkuvasti 'uutta valoaan' tuon tiedostetun valheen päälle, on kyseessä silloin tietoinen SUURKUSETUS, johon hallintoelin syylistyy.
Miten suurkusetus Joosua 10:13? Nykyinen tulkinta on, että Jehova muutti valon kulkua eli toisin sanoen asetteli jättimäisiä peilejä avaruudessa. Onko siis myöskin vaikka Simsonin ihmeet sun muut omituisuudet myöskin vaikuttamista valon taittumiseen. Tässä tapauksessa selitys on ihmeellisempi kuin itse jae.

Toisaalta myös Matteus tulkitsi rajusti väärin heprealaisia kirjoituksia. Matteuksen virheet neitsyeineen ja kaksine ratsuineen ovat osa kanonisoitua Raamattua.

:arrow: koko Raamatun kirjaimellinen tulkinta on kerta kaikkiaan virheellistä. Se minua ihmetyttää, että tämän olisi pitänyt valjeta jo C.T. Russellille, viimeistään Simsonin kung-fu -leffatyyppistä uraa lukiessa.

Patologinen valehtelija itse uskoo omiin valheisiinsa.
Viimeksi muokannut Pehmoluopio, 26.02.2010 11:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Hallintoelimessä on joukko miehiä, jotka ovat valtansa sokaisemia. Ajattelehan, että voisit päättää toisen elämästä ja kuolemasta (esim. verikielto). Ehdoton valta sokaisee ehdottomasti.

Koko VT-seura on kuin syöpäkasvain, joka kasvaa vailla varsinaista merkitystä. Se laajenee ja tekee etäpesäkkeitä. Miljardit dollarit, joita se kerää, käytetään ainakin suurelta osin toiminnan laajentamiseen ja "luostareiden" (betelit) rakentamiseen. Tuon rahan saamiseksi tarvitaan ihmisiä, joilla on kyseenalaistamaton usko Vartiotorniin. Ihmisiä, jotka uhraavat koko elämänsä Vartiotornille.

Onneksi nykyään on tämä internet, jota kautta voi saada tietoa tästäkin asiasta.
Religionsfri.
Vastaa Viestiin