Minua pelottaa liittyä mukaan
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Minua pelottaa liittyä mukaan
Jo vuosia tutut jehovantodistajat ovat käyneet meillä, jättäneet kirjoja, ja keskustelleet. Olen kirstitty luterilainen, joka on iloinen uskostaan, mutta nyt nämä mukavat vakitodistajat ovat alkaneet uhkailla, että olen jo liikaa viivytellyt kokouksia ja kastetta. Olen saanut paljon iloa ja onnea raamatuntutkisteluista, mutta nyt pitäisi vaihtaa oma raamattu uuteen. Jotenkin pelottaa liittyä kunnolla, vaikka kaipaankin keskusteluja. Onko missään mitään luterilaisuuden ja jehovien väliltä? Jotain tervettä raamatullista yhteisöä suomessa, ja kristittyjen yhteyttä seurakunnassa?
- Johanneksen poika
- Viesti:
Re: Minua pelottaa liittyä mukaan
Tiedätkö, että jos liityt virallisesti jäseneksi JT-seurakuntaan, menetät mahdollisuuden kysellä asioista. Kun joku kastettu alkaa kysellä, häntä katsotaan kieroon. Niin kauan kun et ole käynyt kasteella, sinun kysymyksiäsi siedetään. Mutta tilanne muuttuu heti, kun nouset kastealtaasta.Vieras kirjoitti:Olen saanut paljon iloa ja onnea raamatuntutkisteluista
Tässä esimerkki, miten käy, kun kastetut JT:t tekevät vähän isomman kysymyksen:
Danielin profetian "seitsemän aikaa"
-
ex palv.valvoja
Asuisitpa Lohjalla,niin voisit tulla kotikirkkoomme,jossa käy ihmisiä eri uskontokunnista.Joukossa minä,entinen jehovantodistajavanhin.
Aiheenamme oli viimeeksi Hebr.kirjeen kolmas luku.Mutta mistä sitä tietää vaikka paikkakunnallasi olisi samanlaista toimintaa.
Aiheenamme oli viimeeksi Hebr.kirjeen kolmas luku.Mutta mistä sitä tietää vaikka paikkakunnallasi olisi samanlaista toimintaa.
-
Vieras
Kiitoksia. Täytyypä käydä tarkastamassa oman seurakunnan naisten raamattupiiri, vaikka voisi tuoda sinne noita perheonnen salaisuuksien anteja, joista olemme hyötyneet lastenkasvatuksessa ja suhteessa. Nämähän löytyivät omasta raamatustani helposti. Ps. Silti pidän eniten siitä vanhasta vuosisadan vaihteen järkälemäisestä perheraamatustani. Tällä uudella ei ole samaa painoa.
-
Kletos
Mieti tarkkaan, ennen kuin liityt mihinkään uuteen uskontokuntaan. On joitain peruuttamattomia asioita, joita tapahtuu jos käyt kasteella ja liityt mukaan. Niin kauan kuin et ole täysin sitoutunut, sinulta ei myöskään vaadita täyttä panosta.Vieras kirjoitti:Kiitoksia. Täytyypä käydä tarkastamassa oman seurakunnan naisten raamattupiiri, vaikka voisi tuoda sinne noita perheonnen salaisuuksien anteja, joista olemme hyötyneet lastenkasvatuksessa ja suhteessa. Nämähän löytyivät omasta raamatustani helposti. Ps. Silti pidän eniten siitä vanhasta vuosisadan vaihteen järkälemäisestä perheraamatustani. Tällä uudella ei ole samaa painoa.
Mietityttää myös, että oletteko jo keskustelleet asioista, joista yleensä vaietaan, tai niistä kysymyksistä joihin vastausta ei Todistajien uskonnosta löydy?
Oletan, että todistajaystäväsi ovat kertoneet sinulle, että yksi todiste heidän uskonsa "totuudesta" on siinä, että kaikki ulkopuoliset ovat sitä mieltä, ettei sinun pitäisi liittyä heihin. Mutta aivan sama huoli läheisilläsi olisi, jos olisit liittymässä skientologeihin, mormooneihin tai moonilaisuuteen. Ovatko nekin siis "tosia" uskontoja?
Käytyäsi kasteella oletetaan, että alat itse tehdä ovityötä, oletko valmis siihen? Kuten edellä jo mainittiinkin, kasteen jälkeen et saa kysellä tai kyseenalaistaa enää asioita, etkä varsinkaan tulla tällaiselle palstalle kyselemään.
Joudut myös sopeuttamaan ystäväpiirisi todistajalle sopivaksi ja jos joskus eroat tai sinut tullaan erottamaan - he kaikki hylkäävät sinut.
Olen itse luterilainen ja teen parhaillaan pro gradu -työtä hengellisestä väkivallasta. Tiedän aika paljon myös Jehovan todistajista, joten jos haluat kysellä jotain vaikka sähköpostitse, niin mielelläni vastailen sinulle. Itselläni ei ole todistajataustaa, enkä ole koskaan heidän kanssaan "tutkistellut" Raamattua. Kontaktit rajoittuvat lähinnä yksittäisistä asioista keskusteluun.
Iloa ja onnea ja Raamattuun tutustumista voi löytyä myös luterilaisesta seurakunnasta. Erona on vain se, että luterilaisen tulee itse olla aktiivinen ja mennä mukaan tilaisuuksiin. Harvemmin käy niin, että sinua tullaan kysymään mukaan luterilaisen seurakunnan toimintaan omalta oveltasi.
Jos haluat laittaa postia, niin yhteystiedot ovat: kletos00@suomi24.fi
(Kävin päivittämässä tämän sähköpostin. Se on ollut minulla gradun työpostina ja ollut käyttämättä taas niin pitkään, että ilmeisesti oli mennyt kokonaan pois päältä. Jos joku on yrittänyt tavoittaa minua sitä kautta, niin viestit eivät ole tulleet perille. Nyt se toimii taas ainakin kevääseen asti.)
-
Pehmoluopio
No jos keskusteluja haluat, niin Jehovan todistajat on väärä vaihtoehto. Jehovan todistajissa ei keskustella mitään, Jehovan todistajilla on yksi totuus joka on kyseenalaistamaton tabu. Näin "keskustelu" Jehovan todistajien kanssa ei ole koskaan vastavuoroista, ominaisuus, mitä puheelta vaaditaan sen olemiseksi keskustelu.Vieras kirjoitti:Jotenkin pelottaa liittyä kunnolla, vaikka kaipaankin keskusteluja.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
-
äänilaiteveli
Eikö tästä olla sovittu että täälä ei edes yritetä kannustaa ketään uskoon, helluntalaisuudesta puhumattakaan?!?!?!ex palv.valvoja kirjoitti:Asuisitpa Lohjalla,niin voisit tulla kotikirkkoomme,jossa käy ihmisiä eri uskontokunnista.Joukossa minä,entinen jehovantodistajavanhin.
"Ole siis valpas, ehkä sinussa oleva valo on pimeyttä." Luuk 11:35
-
RaM
Ryhdy budhalaiseksi. Se on parempi totuus kuin saduista ja paimentolaislegendoista periytynyt kristinusko.Vieras kirjoitti:Jo vuosia tutut jehovantodistajat ovat käyneet meillä, jättäneet kirjoja, ja keskustelleet. Olen kirstitty luterilainen, joka on iloinen uskostaan, mutta nyt nämä mukavat vakitodistajat ovat alkaneet uhkailla, että olen jo liikaa viivytellyt kokouksia ja kastetta. Olen saanut paljon iloa ja onnea raamatuntutkisteluista, mutta nyt pitäisi vaihtaa oma raamattu uuteen. Jotenkin pelottaa liittyä kunnolla, vaikka kaipaankin keskusteluja. Onko missään mitään luterilaisuuden ja jehovien väliltä? Jotain tervettä raamatullista yhteisöä suomessa, ja kristittyjen yhteyttä seurakunnassa?
-
toolman
Kyseessä voi olla asioihin liittyvät ajatusmatkat.Vieras kirjoitti:Jo vuosia tutut jehovantodistajat ovat käyneet meillä, jättäneet kirjoja, ja keskustelleet. Olen kirstitty luterilainen, joka on iloinen uskostaan, mutta nyt nämä mukavat vakitodistajat ovat alkaneet uhkailla, että olen jo liikaa viivytellyt kokouksia ja kastetta.
tool ja öl on elämää.
-
Aaac
Olet ollut näille jehovantodistajille mukava kyläpaikka, josta he saavat tunteja raporttiinsa. Yhtä kastettua kohti jehovantodistajat tekevät tuhansia tunteja ovityötä. Mutta jossakin se raja menee. Joskus 70-luvun alussa värvättävä piti saada kasteelle puolessa vuodessa, ja samaa on väläytelty myöhemminkin. Jos ei kastetta tule, siirrytään seuraaviin värvättäviin.Vieras kirjoitti:Jo vuosia tutut jehovantodistajat ovat käyneet meillä, jättäneet kirjoja, ja keskustelleet. Olen kirstitty luterilainen, joka on iloinen uskostaan, mutta nyt nämä mukavat vakitodistajat ovat alkaneet uhkailla, että olen jo liikaa viivytellyt kokouksia ja kastetta. Olen saanut paljon iloa ja onnea raamatuntutkisteluista, mutta nyt pitäisi vaihtaa oma raamattu uuteen. Jotenkin pelottaa liittyä kunnolla, vaikka kaipaankin keskusteluja. Onko missään mitään luterilaisuuden ja jehovien väliltä? Jotain tervettä raamatullista yhteisöä suomessa, ja kristittyjen yhteyttä seurakunnassa?
Religionsfri.
-
Kiitoksia vastauksista
Kiitos vastauksista. Otin yhteyttä meidän luterilaiseen seurakuntaan, ja sain samat varoitukset. Tuomaan tavoin saan siellä ajoittaisista epäilyistä huolimatta edelleenkin etsiä ja kysellä, ja eniten minua hirvittää Todistajissa se, ettei enää olisi oikeutta henkilökohtaiseen osallistumiseen Pyhään ehtoolliseen. Nyt olen päättänyt, että jos Todistajat eivät hyväksy tätä henkilökohtaista armoa, lahjaa ja osallisuutta, kerron heille, että he edelleen ovat tervetulleita ystävinä kotiimme, mutta vain, jos eivät painosta. Onhan kirjoitettu, että "Isäni talossa on monta asuinsijaa." Ehtoollisesta luopuminen, samoin Pyhästä kolminaisuudesta, ei taida sittenkään olla sen arvoista, että saisi tilalle yhteisön, mutta joutuisi luopumaan siitä, mihin on lapsesta saakka uskonut ja tottunut. Tajusin, että menettäisin nuorimmaiseni konfirmaationkin ensi kesänä! Puhumattakaan serkkujeni ja sisaren lasten lasten kastejuhlista, ja muista sukumme perhejuhlista. Jopa vaatimattomista ja hartaista joulun ja pääsiäiseen vietoista
- Tony
Ehkäpä sinulle valkenee lopullisesti millä pohjalla 'ystävyytenne' lepää, kun kerrot mitä olet kertomassa.
Toisaalta tässä saatiin käytännön esimerkki siitä, että jehovantodistajat - vastoin julkisuudessa esittämäänsä - pyrkivät käännyttämään ihmisiä.
Toisaalta tässä saatiin käytännön esimerkki siitä, että jehovantodistajat - vastoin julkisuudessa esittämäänsä - pyrkivät käännyttämään ihmisiä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Vieras
Minun eräs syyni erota JT-toiminnasta oli juuri tuo, etten saanut osallistua sakramenttiin, ehtoolliseen ja ihmettelin aina, mistä JT-voidellut tietävät oman asemansa. Se oli liian paksua soopaa.
Jos harkitset salille ja kasteelle menoa ja jehovantodistajaksi tulemista, voin allekirjoittaa kaikki viestiketjun mielipiteet ja varoitukset asiasta. Ne varoitukset rivi-JT panee itse Saatanan piikkiin. Oma tutkisteluni alkoi niin, että kyseltiin, onko joku kieltänyt tutkimasta, että Saatana haluaa, etten tutkisi Raamattua.
Kannattaa pysytellä kirkkoraamattujen piirissä. UMK:sta on tällä palsatalla hyvä ketju, jossa on linkitys sen kriittiseen tarkasteluun (jota se ei kestä). Itse vaihdoin UMK:een vain tutkistelunpitäjieni sosiaalisen paineen varjossa ja oman hyväksyntäni saamisen toivossa.
JT:t tuntuvat aluksi mukavilta ihmisiltä, mutta heidän seurustelukaavansa oppii nopeasti ja siihen kyllästyy. Tosin itsekin on velvollinen vetämään tuollaista samaa kaavaa sittemmin ovilla ja oppii käyttämään erilaisa täkyjä, joilla voi saada kalan onkeen. Nämä ihmisten kalastajat saattavat osoittautua susiksi lammasten vaatteissa. Ja Raamattu puhuu väärästä profeetasta, joka antaa toteutumattomia ennusteita. (Oletko lukenut vuodesta 1975, silloin uhkailtiin tutkistelun lopettamisella, jos ei tule 6 kk ajassa salille = menttää pelastumisen ja ikuisen elämän toivon = uhkailua).
Jos harkitset salille ja kasteelle menoa ja jehovantodistajaksi tulemista, voin allekirjoittaa kaikki viestiketjun mielipiteet ja varoitukset asiasta. Ne varoitukset rivi-JT panee itse Saatanan piikkiin. Oma tutkisteluni alkoi niin, että kyseltiin, onko joku kieltänyt tutkimasta, että Saatana haluaa, etten tutkisi Raamattua.
Kannattaa pysytellä kirkkoraamattujen piirissä. UMK:sta on tällä palsatalla hyvä ketju, jossa on linkitys sen kriittiseen tarkasteluun (jota se ei kestä). Itse vaihdoin UMK:een vain tutkistelunpitäjieni sosiaalisen paineen varjossa ja oman hyväksyntäni saamisen toivossa.
JT:t tuntuvat aluksi mukavilta ihmisiltä, mutta heidän seurustelukaavansa oppii nopeasti ja siihen kyllästyy. Tosin itsekin on velvollinen vetämään tuollaista samaa kaavaa sittemmin ovilla ja oppii käyttämään erilaisa täkyjä, joilla voi saada kalan onkeen. Nämä ihmisten kalastajat saattavat osoittautua susiksi lammasten vaatteissa. Ja Raamattu puhuu väärästä profeetasta, joka antaa toteutumattomia ennusteita. (Oletko lukenut vuodesta 1975, silloin uhkailtiin tutkistelun lopettamisella, jos ei tule 6 kk ajassa salille = menttää pelastumisen ja ikuisen elämän toivon = uhkailua).
-
Markku Meilo
Eiköhän tämäkin ole tarkoituksensa palvellut.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.